VDMA: Handen af van chiptuning



Met een eenvoudige chip het vermogen van een trekker omhoogbrengen. Het lijkt mooi, maar het kan gigantische juridische gevolgen hebben volgens het Duitse VDMA.

Deel dit topic

Reacties

pekelderboer
Wat heeft het verhogen van het vermogen nau met de verkeers veiligheid nodig ?? waarslaat het op !!!! dit zijn fouten van de wet !!! NIET van de boeren/loonwerkers !!!
fendt-412
Sjonge jonge, straks krijg je nog waterremtesten langs de weg, net als rollerbanken bij brommers...
JD-6830
Wat een stel zeurzakken.

gelukkig geld dit niet in nederland, want wij hebben 2 gechipte trekkers 😛
pekelderboer
@jad 6830, juig niet tehard, overigens zijn er hier ook al trekkers met kenteken daar geldt het dus wel voor.
dombras
Maar volgens mijn heeft john deere dat van zichzelf boer uit de buurt heeft dat pas gekocht bij een john deere dealer
JD-6830
Ja, hebben wij ook bij de dealer laten doen.
pekelderboer
@dombras, maakt niet uit waar het gebeurt op de papieren staan dat aantal pk's en als hij meer heeft dan is hij dus niet verzekert,

maar als hij nau minder pk's heeft dan beginnen ze er ook niet om tezeuren !!!
Fokke
"Doordat de prestaties van de motor worden verhoogd, veranderen namelijk ook de uitlaat- en geluidsemissies ten opzichte van de niveaus van de oorspronkelijke typegoedkeuring. Het rijden zonder deze typegoedkeuring is strafbaar, maar lastig te controleren."

Dit is echt de grootste onzin !
Maar Landbouwmachines worden wel steeds meer een aparte groep net als vrachtwagens. Dat kan voordelen hebben, want als Landbouwmachines eigen regels en wetten e.d. hebben weet je precies waar je aan toe bent. Maar daarentegen heeft het héél véél nadelen !
dombras
@pekelderboer
nee dat is logisch dat ze er dan niet over beginen het kan daardoor niet gevaarlijker worden met minder pk's
@jd-6830
optie-power heet dat volgens mijn

en kun je hem dan niet gewoon opnieuw verzekeren. en ik denk niet dat als je een botsing maakt dat ze hem aan de waterrem zetten
pekelderboer
En waarom zou het wel gevaarlijker worden met meer pk's ??
pekelderboer
Nog 1 ding wat ik niet snap. er zijn duizenden auto's op de weg die ook niet origineel zijn ! en dat is geen punt ? maar wij boeren mogen het vermogen niet omhoog doen terwel we er alleen in het land egt wat aan hebben ? en die auto's hebber er in de meeste gevallen helemaal niks aan.
dombras
Als je meer pk's hebt ga je er vaak dingen mee doen die "te zwaar voor de standaart trekker zijn" doe je aftakas werk maakt dat niks uit maar ga je achter een kleine tractor grote kippers of tonnen hangen wordt het wel een probleem met ze stilkrijgen enzo daar zijn die tractors vaak niet op gemaakt.
en ja iemand moet de zonde bok zijn en dat zijn vaak de boeren
Fokke
Dit is ook in Duitsland, dus wie weet is chiptuning e.d. daar eigenlijk ook verboden bij andere voertuigen !
pekelderboer
Over de weg kan je elke trekker voor elke kieper zetten die indd soms ook veelste groot zijn dus dat maakt geen fuk uit , je kan de pk's tog nooit op het asfalt kwijt want een trekker loopt maar max maar 40 50 of 60. komt nog bij dat tegen woordig het materieel harder remt als de trekker.
Siebenga
Tis in duitsland en er is geen APK regeling in nederland! Dus alles mag er op een aan 😉 Zie maar wat je doet met je trekker het kan nu nog 😃 ze zouden eens moeten weten hoeveel gechipte trucks er rond rijden in europa 😃
Valtra-Fordpower
Leer eens LEZEN!
Gaat niet om het vermogen, maar om de EMMISSIENORM!
dexta59
Ja dan doen ze niet aan de eisen van nu dus niet eerst beginnen te BRULLEN!
IH-Kees
Het gaat erom dat de trekkers daar gekeurd worden, TUV, en dat is best wel streng. Dan heb je een papiertje net als bij de auto waar precies op staat hoeveel pk, gewicht, banden maat etc.
Verander je iets moet je hem opnieuw laten keuren.
Heb je dus iets veranderd en niet gekeurd, dan kun je gezeik krijgen met de verzekering. Meer staat er niet hoor......
nick jansen
Maar eerlijke is eerlijke wat in het buur land ingevoerd wordt komt van zelf wel hier heen! nederland ook een maf land hoor! zien het van zelf wel 😃
sebas deutz150
Gewoon hebben wij hier niet zulke strenge landbouw wetten maar chip gaan je toeren tal toch niet om dus ook geen hoger rijsnelheid
dingske119
Als het gaat om uitstoot of snelheid kan ik nog akkoord gaan.
Maar van alle merken is het zo dat de lichtste en zwaarste trekker identiek zijn enkel de sturing is anders als het vermogen dus niet groter is dan de zwaarste trekker uit de serie dan is er toch geen probleem ?
FENDTfarmer
Ideaal dat chiptuning! word de motor zoveel anders van! tis eigenlijk een optimalisatie van de pomp, dus in hoeverre je meer uitstoot hebt aan schadelijke gassen betwijffel ik
Siebenga
Nou dat heb je zeker wel FF 😄 Maar als je met verstand chipt (en er na rijd met verstand) is het nogal eens zuiniger 😄 Auto van jou is nu een beest? 😛
FENDTfarmer
En daar kan ik over meepraten. auto is zuiniger nadat die is gechipt.
vanlint8
Precies alleen maar voordelen, nederland gaat straks nog ten onder aan zijn eigen regels, als ze dit nu ook al gaan invoeren. ze zijn bij de regering allemaal mesjogge, je mag bijvoorbeeld niet meer roken in de cabine van de vrachtwagen, dat is ook de grootste onzin, je zult zien dat ze straks dat ook gaan invoeren bij trekkers...
het wordt allemaal van de gekke
Mengeledriver
Milieu vind ik nog niet zo heel interessant, wat verder gaat is onderzoek naar de rijsnelheid en motorvermogen's na een ernstig ongeluk.

Wat ik ook raar vind is dat er blauwe trekkers door de dealer binnen de garantieperiode van een powerbox worden voorzien! Simpelweg omdat ze onder de 1500 toeren geen worst van tafel trekken.

En zeg nou zelf, dit is toch mooi!?!:
tractorfan.nl/picture/127126/
tractorfan.nl/picture/165805/
FENDTfarmer
Och, na t chippen rookt mn auto harder als daarvoor
ford8630power
Rook=Goed
FENDTfarmer
Bedoel ma 😃 vooral een pluim met optrkken
RobDeutz104
Het lijkt of de de motoren identiek zijn, van de trekkers van de lichte en de zware serie, maar dat is helemaal niet zo, als je bijv van een Deutz, een M640 hebt, dan lijkt het of de motor hetzelfde is als van een M650, maar de brandstofpompen van een M650 zijn met een andere hoogte in de motor geplaatst, dus als je dan bijv dezelfde afstelling van de M650 in de M640 doet, krijg je toch niet hetzelfde als de M650
sebas deutz150
En tussen een M 610 en M620 rob
RobDeutz104
Ook verschil, was tussen de vorige types ook al, als je bijv van een TTV1160 het datasetje in een 1145 zette, dan werd die wel sterker, maar nooit dezelfde karakteristiek!
de yanmarman
Wa is da nou wee reen onzin van die duitsers :?
als een tractor gechipt is,gaat ie toch nie harder rijden :?
Husqvarna
Ach zoiets is al eens eerder in het nieuws geweest, maar toen in Nederland 2008:
verzekeringen-online.nl/comment_view.php/…
hypotheek-optimaal.nl/nieuws_item.php/?item=125

Onze Case rijd 30, en dan is ie ineens onverzekerd?
Volgens Univé was het geen probleem.
Die eerste link, wat een stelletje mafkezen 😞
dingske119
Rob, ja ik weet niet hoe het bij deutz zit maar onze dealers hier beweren dat de trekkers echt identiek zijn buiten de sturing. Ze geven dan ook de gewone garantie op een door hun gechipte trekker.

En ja de trekker komt normaal ook zuiniger doordat hij meer koppel krijgt op lager toerental

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
35
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
0