124

Hoe berekenen gewicht van voorlader?

Hoe kan ik het gewicht wat op de vooras komt berekenen als er een baal voorin hangt? ik kan natuurlijk wel gewicht van voorlader+balenklem+baal doen maar dan heb je het nog niet volges moin.

de trekker is 5200kg waarvan 40% op de vooras hangt en 60% op de achteras. de voorlader is een quicke Q55 van 620 kg. en een balenklem van 350kg. en een baal van ong. 500kg, kan iemand mij vertellen hoeveel kg er dan op de vooras drukt?

gr. Valtrapowerr

(reacties die niet van toepassing zijn bij dit topic worden verwijdert)

trekker is:
balenklem is:
baal ong. is:

Deel dit topic

Reacties

De resulterende krachten in x richting, en in y richting zijn altijd 0N bij een stilstaand voorwerp. het resulterende moment om een punt is ook 0Nm als er geen beweging in zit.

Theoretisch verhaal, maar het komt er op neer dat je de wielbasis even moet weten, en de afstanden waar je voorlader gemonteerd zit, je klem gemonteerd zit, en waar je baal zich bevind. Deze afstanden het liefst gemeten vanaf voor- of achteras.
Waarom wil je dit weten VP ? bang dat de vooras breekt ?
"Interressante weetjes" zijn dat denk 😛
Als je met deze gegevens komt, dan zal ik het je voor rekenen 😉
Even met een baal in de voorlader naar een weegbrug en dan met de voorwieltjes er op gaan staan en je weet het gewicht wat op de vooras rust.
Waarom dan ? als ie het tillen kan is het goed toch ?
Globaal hangt zo'n baal even ver voor de voorwielen dan de wielbasis lang is. Dus door de baal en klem komt er 850 extra op de vooras 850 kg wegens ontlasting van de achteras.
De voorlader (is dit gewicht incl aanbouwframe?) heeft het zwaartepunt denk ik vrij in het midden van de vooras, omdat het voorste (langste deel) het lichtste is, en het achterste (met frame) het zwaarste is, maar dat is dichter bij de as.

Op dat moment heb je dus 850 850 620 kg extra op de vooras, en dat komt bij 5200 x 40 % = 2080 kg op

Totaal 4400 kg.

Heel ruwe berekening, maar ik zit er vast geen 4000kg naast 😄
Als je het juist wilt doen moet je de afmetingen geven van zwaartepunt van trekker ten opzichte van achteras en vooras, vooras tot zwaartepunt frontlader, vooras tot zwaartepunt balenklem en vooras tot zwaartepunt baal.
Kracht x arm
Wat voor tractor heb je
@robin,

hier heb ik gegevens:

de voorlader zit ten opzichte van de vooras 80cm naar achteren.
de klem zit 2m naar voorn ten opzichte van de vooras.
met de hele baal erbij 320 naar voorn ten opzichte van de vooras.

ik hoop dat dit de gewenste info is, en alvast bedankt voor het berekenen
@chiel,
valtra c90
Daar kan ik zeker wat mee. Wat ramrod zegt, ik denk ook dat het zwaartepunt van de voorlader zelf (dus exclusief klem en baal)ongeveer boven de vooras ligt. Dit is enigzins een sjoemelfactor, maar deze zal niet gek veel invloed hebben.
@robin, dat stuk van: dit........hebben snap ik niet helemaal?
En wat kun je met deze wijsheid???
Kijken of ik de vooras niet overbelast als dr niks achterin zit?

en misschien heb jij er ook wel wat aan 😉
Een vooras overbelast je altijd met een voorlader!! altijd een dik blok achterin. kan nooit geen kwaad, tevens goed voor de stabiliteit.

Nee ik heb er niet zoveel aan. Kan me vrij weinig schelen eigelijk 😉
Nee hr 😉 er is een max. belasting van de vooras en pas als die daar overheen gaat overbelast je em.

oke, waarom kijk je hier dan?
Zo'n berekening valt niet mee. Je hebt te maken met vanandering van het moment als je de baal er in hangt. Voorbeeld (overdreven) als je de baal erin hangt en de voorlader is 100 mtr lang (overdrijven maakt de zaak duidelijk) dan zullen de achterwielen omhoog gaan. Dus het meeste gewicht komt dan op de vooras. Denk zelf dat als je de 40% van 5200 kg neemt = 2080 kg + gewicht voorlader = 620 kg + gewicht baal + klem = 850 kg Totaal 3.550 kg, hierbij nog wat moment correctie circa 50% van gewicht klem en baal = 425 kg geeft een druk op de vooras van 3.975kg ofwel 4 ton. Volgens mij heb ik dit getal ook ergens bij een andere reactie gelezen.
Je houd je piekbelastingen.. dus maakt allemaal niet uit. Maar wat ga je doen dan? als ie 'overbelast' word? voorlader weer verkopen? 😛

Omdat ik een beetje rondkijk wat mensen zoal bezig houd hier..
@Claas-JD

dat zegt hij net, misschien een gewicht achterin, en dat is juist de hele basis van deze berekening. Ik vind het interessant in ieder geval, en een goeie vraag.
@valtrapower, ik leg het straks wel uit als ik klaar ben 😉
Oke is goed @robinBos
Ok succes 😉
Gewicht achterin? Dit ontlast de vooras maar ca. 20% van het gewicht. Dus een gewicht van 1000 kg ontlast de vooras ca. 200 kg. Lijkt mij niet veel, je hebt wel meer stabiliteit en grip op de achteras.
Ik heb het uitgerekend, en er een plaatje van gemaakt, maar deze kan ik helaas niet uploaden.
Ik kom op 5540 kg. De reden dat dit niet overeen komt met dat van ramrod is dat de afstanden die hij heeft aangenomen niet overeen komen met de praktijk. de wielbasis van deze trekker is 2.42meter, de baal in de klem hangt volgens de gegevens 3.20 vanaf de vooras. Dit wil niet zeggen dat ramrod er volledig naast zit, want ik moet zeggen dat ik 3.20 voor de vooras wel erg ver vind.
controleer deze afmeting anders nog een keer, en als dit werkelijk zo is zou je ook nog kunnen proberen om de klem zelf dichter op de voorlader te krijgen.
Een gewichtblok achter in de hef kan hier natuurlijk bij helpen, maaar liever het probleem bij de oorzaak aanpakken als dat mogelijk is.
De baal hangt dan wel een stukje van de grond en het is tot aan het "uiteinde" van de baal gemeten, 5540? oei das wel aardig wat.
Als het goed is, is je baal 1.20? het zwaartepunt van die baal ligt in het midden, dus kunnen we die 120 al delen door twee. Dat scheelt al 125kg op je vooras.

edit: die wielbasis van 2.42 heb ik van konedata.net, maar klopt deze wel?
Oke das mooi, kome we op: 5415
En dan met een gewicht van 1500 kg zou er nog 250kg afgaan kome we op: 5165
Beste Robin Bos: De opgegeven 3,2 meter is de afstand tot de voorkant van het pak. Dit is niet het zwaartepunt.
Ik had in mijn (globale) berekening het zwaartepunt van de lader + klem + pak à 1.470 kg op het aankoppelingspunt van de klem 'vastgesteld'. Daarbij uitgegaan dat dit zwaartepunt 2 meter voor (midden van ) vooras ligt en een wielbasis ( voor-achter) van 3 meter.
In cijfers:
1.470 X 5 : 3 = 2.450 kg. voorasbelasting door lader + pak.
Hierbij opgeteld de "40% " gewichtsverdeling à 2.080 kg maakt het totaal op de "vooras" ( eigenlijk op de grond onder de voorbanden) 4.530 kg.

N.B.: de wielbasis moet nog gecorrigeerd worden!
Volgens de valtra mag ik met die belastingen niet harder dan 8km/h rijden, nja hoeft ook niet is alleen voor te laden als het al naast de kar staat
Ik wou zeggen, zijn leuke statische berekening, maar als je gaat rijden heffen en hobbelen krijg je dynamische belastingen, en dan wordt het een heel ander verhaal en grotere krachten, F=ma ( met a de versnelling)
Maarja daar hebben ze bij valtra ook wel over nagedacht dus hou maar gewoon aan wat zei zeggen zou ik zeggen.
Ja das cker waar.
@Wimsumar

Beste Wimsumar, je beredenatie voor het pak, de klem, en de lader zelf met een zwaartepunt op 2 meter klopt wel denk ik. Dat lijkt me een goede inschatting.
Ik zit alleen nog even met de verhouding voor/achter van de trekker. ik heb aan de hand van deze verhouding het aangrijpingspunt bepaald (krap een meter vanaf vooras)
En zie hierbij de achteras belasting minder worden. Heb jij dit ook meegenomen in je berekening?
Maar ja, wanneer gaat het stuk..
Kijk maar eens naar een Herder-combinatie met een totaalgewicht van 13 a 14 ton, die staat te wiebelen op zijn rechterkant, als de giek gestrekt is. Daar is niets aan assen, velgen en banden op berekend.
Het gaat wel sneller kapot, maar toch breekt het niet per definitie.
Ik denk dat er toch wel iets belasting in de hef moet, al scheelt het maar weinig, alle beetjes helpen
Het zwaartepunt van de complete lader + klem + baal is dichter bij de vooras dan bij de snelkoppeling. Gezien hoe een voorlader op de trekker zit is dit wel redelijk in evenwicht ter hoogte van de vooras. Zie mijn eerdere berekening. Het eenvoudigst is even de vooras wegen op een weegbrug/plateua
Ik heb verder niet zoveel verstand van fronladers, maar is die lader zelf niet groot zat voor die trekker? Een baal van 500kg tillen kan volgens mij al snel met een frontlader. met een kleiner model frontlader, is het dan niet zo dat hij dichter bij de neus, en dus ook de vooras langs komt?
meten = weten inderdaad, dan weet je het zeker.
@robinbos, idd kan niet groter, heb al eens zitten kijken op de site van quicke daar kwam het er op neer dat hij em net kan hebben, nu hangt er altijd 3 ton achterin maar ik wil weten of het ook zonder kan
@daan, en dan tot de voorlader koppeling dr op rijden?
En een kleiner model voorlader kun je ook minder hoog, heb je minder uitbreekkracht enz, tis ook te zien voor wat je hem meest nodig hebt 😉
Ik had ook al op die site zitten kijken, maar ik kan ook niet vinden wat nou de afmetingen zijn, en hoe kort ze op de trekker kunnen.

Een kleiner model kan inderdaad ook minder hoog, dat is erg vervelend. Dat de uitbreekkracht ook minder is, is misschien niet zo belangrijk, aangezien de trekker ook vrij klein is.

Maargoed, een andere frontlader kopen doe je ook niet zomaar als hij zijn werk prima doet.
@RobinBos

is niet gemakkelijk de ideale voorlader kiezen, wij zzijn ook met een bezig, je wil hem zo licht mogelijk hebben met zo veel mogelijk kracht en hefhoogte. Daarbij komt nog dat de ene trekker de andere niet is, voorbeeld bij fendt staat de voorlader erg ver van de cabine omdat de voorruit nog open zou kunnen, is een zeer groot nadeel...
@bert8210. dat is helemaal geen nadeel, want hierdoor kan je bij maximum hefhoogte nog zo in de wagen kippen, wat voor wagen dan ook, en je hebt er beter zicht op!.
En idd even met trekker met baal in klem vooras op weegbrug zetten..
@martijnsteyrdriver

Maar een groot voordeel van onze JD die heel dicht bij de cabine staat is dat de achterkant nooit omhoog komt zelfs bij de zwaarste bak mest. Dat zie ik een fendt van hetzelfde gewicht en zelfde voorlader nog niet doen 😉
Het probleem is niet het gewicht die de vooras mag hebben, maar het ´stuiteren´ van dat gewicht. Als je bijvoorbeeld met een pak stro over het land rijdt en dan wiebelt die wat, en dat geeft klappen aan die vooras. Dat is meer het probleem. Als die continu hetzelfde gewicht zonder klappen was een voorlader nog niet zo slecht geweest!
@ Ford 8630 power

niet van de grond krijgen?
Ik krijg onze 6320 makkelijk van de grond achter als ik een beetje moeite doe! ( nergens voor nodig )
[@interbasje

Had ik met onze stoll ook wel eerder last van, die staat verder van de cabine en die is van zichzelf ook langer. Nadeel van de JD is dat je een hoge mengwagen oid wat moeilijker kunt vullen omdat hij niet zo enorm hoog komt 😉
Beste RobinBos]

Quote:
aangrijpingspunt

Ik weet niet wat je hiermee bedoelt.
Ik ben in mijn "Macht X machtarm = last X lastarm"- berekening uitgegaan van hart vooras en hart achteras en de afstanden tot het zwaartepunt van voorlader+pak. Immers, hierbij is de achteras het denkbeeldige draaipunt.
Moet je niet zo'n hoge wagen kopen 😉
Ja dat is de berekening winsamur maar heb je nooit piekbelastingen en moet je ook afstanden hebben hoever de frontlader eruit steekt ( ook afhankelijk van hefhoogte.. .. Wat de wielbasis .. Wordt die wel eens goed licht van achter ? .. dan kan je namelijk uitgaan dat zeker 90% af en toe op je vooras rust ..
@me, idd daar ben ik ook bang voor 😉 denk toch wel sterk aan een gewicht wat er dan in moet.

nu hangt er altijd een 3 ton achterin.
3 ton achterin ? .. dat krijgt jouw valtra wel van de grond in de hef ? .. denk dat je in 3 ton aardig vergist want dat is een behoorlijk blokje .. Maar mensen vergissen zich gauw op krachten van de vooras, dat is ook 1 ding wat zeker is !
Heel simpel rij met een baal in je voorlader met je voorwielen op de weegbrug
@Wimsumar

Aangrijpingspunt is waar een kracht werkt, bijvoorbeeld de baal zit op 2 meter oid van de vooras. Bij de baal is dat het zwaartepunt. Dit heb jij als ik het zo gauw lees ook wel gebruikt. 😉
Reken er maar op dat met een beetje enthousiast voorladeren de achterwielen af en toe loskomen van de grond, dus dan wordt het rekensommetje een stuk eenvoudiger 😉
En dat wordt met een gewicht in de hef alleen maar erger, dat is in theorie wel beter maar komt er alleen maar meer opaan. (is wel veiliger omdat je minder snel op z'n kant gaat.)
@hobbyboer

Haha ja klopt. Je denkt dat het veel minder zwaar voor vooras is maar 3 ton in de hef is geen vermindering van 3 ton op de vooras. 😉
Ja sterker nog: mijn ervaring is dat het met gewicht in de hef weer een stukje lomper (lees: sneller en efficienter?) gaat net zo lang tot het weer af en toe met de wielen van de grond gaat. dus dan is het in dit geval eerst ruim 6,5 ton op de vooras en met gewicht 9,5 ton. (al vindt ik 3 ton in de hef wel erg veel, weet niet of dat klopt)
@me, is een machine.

deze tegenwicht levert 50% minder druk op de vooras op basis van uitleg van DaanHaar

@hobbyboer, dan moet het natuurlijk ook een gewicht zijn waarmee je niet van de grond komt,
en echt balen overal vandaan op het land halen word het niet denk maar meer van een stapel op kar
@hobbyboer, met dat gewicht slip of wip ik nooooit. dus dan komt dat toch ook niet op de vooras?
@Valtrapowerr

Ja dat klopt, maar als je zo "voorzichtig" doet dat de achterwielen net niet van de grond komen zit je op bijna dezelfde voorasbelasting.
Dan wat precies?

(sorry volg/snap et niet helemaal)
Hoeveel mag die vooras hebben rijk?
4000kg bij 40km/h
5500kg bij 8 km/h
@Valtrapowerr

Met die 3 ton druk jij je achterwielen wel aan de grond, maar dit haalt nauwelijks gewicht van de vooras. Wat hobbyboer zegt komt in de praktijk vaak voor, werk bij een mechanisatiebedrijf en wordt er een zwaar werktuig met de heftruck opgetild dan wordt er even een frontblok van een ton op de kont gezet....
Dan kom je met gewicht op nog hogere piekbelasting .. en jullie stro strooier weegt geen 3 ton hoor als je dat bedoelt 😄! Dat beurt zo'n kleine valtra niet van de grond .. max 2.5 ton in de hef als die de kop dan nog op de grond houdt 😄!
Ho ho, nu moet je oppassen @me

die stro blazer zit wel een half stropak in en hangt entje naar achter.

en die "kleine" valtra tilt 5 ton
Ja tussen de kogels.... 😉
Ja nou dan kan ie het tillen hr, van de grond val wel mee hr da steigeren
Jullie hebben een strostrooier? die dingen zijn iets van 2 meter lang? Als dat ding 5 ton woog zou ie het never nooit niet tillen.
Nee da ding weeg max 3 ton ofzo
Oh oké maar zoals meerdere mensen zeiden, dat is heel veel voor een strostrooier.
Maar ik weet er verder niks van, (merk type) en kan er dus ook geen zinnig woord over zeggen 😉
Ieks! foutje! met stropak erin 2 ton
Maargoed, je zegt wel dat die vooras het niet kan hebben, maar als jij de voorasvering uitzet, scheelt het ook een heleboel.

En als jij regelmatig die vooras doorsmeert, kan het veel langer aan.
Wij rijden zelf met een Fendt 512C met voorlader en die tilt gewoon 2,5 ton voorin (of wel 2 volle aardappelkisten) met 500 kg gewicht achter in de hef.

Dit doen wij nu al ruim 12 jaar bijna dagelijks in de zomer en nog niks geen problemen met de vooras. En we rijden gewoon volgas over het land. Alleen is de koppeling een keer vervangen.
@BjornM

Door de voorasvering uit te zetten verandert het gewicht op de vooras niet. Het zijn juist de piekbelastingen die slecht zijn voor de vooras, de voorasvering zorgt er juist voor dat de piekbelastingen opgevangen worden. De vering zelf is, neem ik aan wel overbemeten zodat hij daar niet doorheen zakt op een of andere manier.
Ik zou zelf dan de voorasvering vooral aanlaten, je moet er niet harder door gaan rijden omdat je minder voelt. alleen is wel behoud voor de machine.
Hoe je het ook wend of keerd,een trekker met voorlader komt toch wel ruimte op.Dat is op de pen en busverbindingen van de voorlader.En bij de trekker, de schommelas. Die gaat als eerste slijten.En piekbelastingen ...daar ontkom je toch niet aan.De last die je tilt is altijd zwaarder dan je zelf denkt.
Wij hebben geen voorasvering,

maar even om tot een einde te komen: er moet dus een gewicht achterin?
Juist geen gewicht .. gewicht zorgt niets voor minder last op de vooras .. heel minimaal misschien! Met gewicht ga je alleen maar meer beuren en lomper rijden dus grotere piekbelasting.
Zeker weten?
Inderdaad, wij hebben ook nooit wat achterin, werkt perfect. Je gaat alleen maar lompere vrachten laden.
Oke maar een JD is natuurlijk wel anders dan een valtra, vind een JD eigelijk wel et beste voor een voorlader (en ja, ik heb er aardig wat ervaring mee), al ben ik ook zeer te spreken over de Valtra
Beste Valtrapowerr: ( e.a.) Doe gerust bij voorladerwerk een gewicht achterin. Het rijdt véél prettiger en iedereen die daardoor "lompere vrachten gaat laden" is de titel TRACTORFAN niet waard!
Een trekker behandel je als je troetelkind 😄
Nja oke, maar ik ga mn trekker niet als een troetelkind houden, hij is er om te werken, al (probeer) ik er wel heel zuining op te zijn.
Valtra heeft van zichzelf ook al veel gewicht op de vooras, tenminste de T series. En Wimsumar ik heb bij onze 6210 (4 cilinder) TWEE balen in de klem en ben geen gewicht nodig. Wat hier gezegd werd, was dat je met contragewicht de vooras ontlast. Dit is echt maar een klein beetje, en de vooras wordt ongemerkt zwaarder BElast.
Onze juist niet, heb ik erges gelezen, dus geen gewicht achterin hangen?
Jawel dat wordt hier niet gezegd, maar je moet juist je verstand gebruiken met rijden en bedenken dat als je MET gewicht nog licht in de kont bent, je echt ERNSTIG aan het overbelasten bent. Rijd je zonder gewicht door een kuil oid en de achterwielen wuppen wat, dan ga je echt rustiger rijden. Met gewicht heb je dit niet door. 😉
Oja dat van jullie trekker weet ik niet, ik weet het alleen van de 6 cilinder types.
Nu we het doen met stroblazer dr achter is nooit ligt van achter
Dan zal het vast wel meevallen 😉 ik zeg het alleen maar zodat je doorhebt wat er werkelijk gebeurt...
Ja snap et. maar op balen op te laden die al naast de wagen staan hoeft er geen gewciht in?
Tsja ik kan het zonder doen 😉 Maar dat is met een JD combi waar de klem dicht op de vooras zit. Sterker nog je kunt je hand niet eens tussen beschermrek neusje en voorlader houden. Maar zolang je de achterwielen aan de grond houdt wil het echt wel hoor.
Oke nja zien we vanzelf!
WimBe heeft gelijk.

In de link vind je een voorbeeld berekening.

img709.imageshack.us/i/…
Als hij het toch kan tillen, gooi je er niet meer gewicht in? Anders rijd je alleen maar meer sporen etc.
@TomopSame

Dank je voor de berekening.(mijn complimenten 😉 ) Zo blijkt dat met het gewicht leidt tot een vooras-ontlasting van MAAR ongeveer 200 kilo, tenminste bij de aannames die jij maakt 😉
Veel mensen denken het tegenovergestelde...

Trouwens ook een technische opleiding gedaan/ nog bezig?
Mijn raad is om wel een gewicht te gebruiken als je veel met je frontlader moet werken. Wanneer je bv. enkele uren moet stro verplaatsen of boxen uitmesten. Dan heb je ook wat meer grip op je achterbanden. Maar om voor 5 minuten iets te verplaatsen heeft het geen zin. 😉
Bij ons hangt er altijd een bulldozerbak aan omdat we hem toch amper voor iets anders gebruiken. Maar ik ga eens een gewicht maken van 1000 kilo.

Ik zit in het 2de jaar hoge school elektro mechanica.
Ben met dinand eens .. Mooi geen gewicht, je ontlast je voorlader niet mee en als je kont normaal licht wordt dan wordt die dat nu met optrekken niet, maar al het extras komt wel op de vooras .. Wees zuinig op trekker met voorlader dus bij noodzaak pas gewicht als het aan mij ligt 😛!
Aha is dat hetzelfde als mechatronica in Nederland?? Ik doe hbo werktuigbouw en zag dezelfde stijl. Vandaar 😉
@ me, om je kont licht te maken moet je al zeer zware dingen heffen. Vergeet niet dat het hier over een frontlader gaat. Als je zeer zware dingen wilt heffen kan je beter met de hefinrichting werken lijkt mij.

@ WimBe, ja dat is volgens mij hetzelfde. Tenminste als wikipedia juist is. 😛
@TomopSame
Aha juist, wel een gevarieerde opleiding of niet? De mechatronica mensen volgen ook een aantal vakken bij mij en dat doen ze ook bij elektro. Van alles wat ofniet?

En over dat gewicht, hier gaat juist vaak mis. Men denkt dat nog niet zo zwaar is omdat de kont nog niet van de grond blijft. Ik vind dat je pas gewicht moet toepassen als je wielen beginnen te slippen... maar dan wel bedenken dat je wel al last voorin hebt 😉
Ja idd, ik krijg elektronica, elektriciteit (DCmachines, AC machines, ...), mechanica (toegepaste mechanica, sterkteleer, machine onderdelen, mechanisch ontwerpen). Een hele leuke opleiding.

Ik veronderstel dat iemand die veel met een frontlader werkt wel weet waar hij mee bezig is. Maar veelal is dat niet zo. Spijtig, maar ze komen er wel achter als ze brokken maken.
Juist en dan is het al te laat...

Zoals verwacht krijg ik bijna geen elektronica, op plc na dan. en elektriciteit alleen elektromotoren. Maar dit is meer het kiezen. Op zich vind ik dit wel jammer want elektronica wordt alleen maar meer en meer....
Voor de rest zijn het jouw vakken en dan misschien wat dieper plus hydrauliek en vakken als dynamica. turbinebouw etc. Al met al ook wel een brede en leuke opleiding 😉
kahosl.be/site/index.php/…
Afstudeerrichting elektromechanica 😉

statica en dynamica had ik in het eerste jaar. pneumatica en hydraulica is volgende semester en volgend jaar.
Aha dit is wat duidelijker.... Ik heb bijna alle vakken op ict en religie na dan. Maar als ik het goed lees is dit een drie jarige studie? Dingen als mechanica en dynamica krijg ik eig de hele studie door...
Ja, driejarig. Vergis je niet in de hoeveelheid leerstof die we te verwerken krijgen. 😛

Hoeveel jaar duurt die opleiding van jou dan?
Bij ons is die vier jaar. Eigenlijk alles wat hbo is. Ik vind het op zich wel meevallen(mss ook omdat we dan een jaar extra hebben) maar we hebben wel verschrikkelijk veel afvallers. In het eerste jaar gingen we van 105 studenten naar ongeveer 60.
Dat is altijd bij technische opleidingen, bij ons zijn er ook heel veel afgevallen. En van de studenten die niet vertrokken zijn had maar een handvol geen herexamens inclusief ik. 😃

In hoeveelste jaar zit je al?
Haha daar heb je zeker gelijk in.
Ik zelf zit in het tweede maar mijn maat zit in het vierde,op dezelfde school. Ik weet dus gelukkig al wat me nog te wachten staat.
Als je iets graag doet valt het allemaal heel goed mee.
Jup veel mensen vallen ook juist af omdat ze te weinig deden....
Normaal hebben we ook de stro strooier achterin hangen, maar ik heb een plan achterin mijn hoofd dat we die er een keer afdoen en dan balen alleen op en af een kar hoeven te doen (niet dat we ze nog bij mekaar moeten rijden) dus (als eerder gezegt) ze al naast de kar staan.
Allen bedankt voor de informatie!
't is gewoon makkelijk zat, hoe zwaarder het gewicht dat je er voorin hangt, hoe korter de levensduur van de vooras ed.
kan je vertellen dat ik de 1ste olielekkage na 2500 uur heb gevonden bij onze vooras 😉
normaal hebben we er gewoon een lichte dichte bak aan, maar soms moest er wel eens een silowand (vloerplaat) van dik 2 ton verplaatst/geplaatst worden, maar dit ging wel met een contragewicht van zo'n 2,5 ton achter in de hef, dit scheelt enorm!
als ik dat gewicht met de hef op de grond zetten zag je de voorbanden aardig meer inknijpen met dik 2 ton er voorin!
Geen dank hoor... Zolang mensen zich gewoon netjes opstellen en iets willen weten leg ik zulke dingen graag uit. Ik denk dat dat voor meer mensen geldt hier 😉 Ik ben namelijk nieuw hier en heb het ook al heeeeeeeel anders meegemaakt 😉
En massey wil jij onze uitleg ook nog even lezen over het vooras-contragewicht verhaal? Ik zeg niet dat je iets fout doet ofzo hoor 😉 Gewoon om te snappen wat er daar gebeurt.
@WimBe

idd, ben het ook wel met je eens als je zegt; je bent verkeerd bezig als je een contragewicht achterin hangt omdat ie anders met de achterwielen de lucht in gaat 😉
maar hoe dan ook heeft een contragewicht altijd zin! (tenzij hij wat te zwaar is en je achterbanden ervan gaan slijten, wat bij ons vaak het geval is)
mijn broer is werktuigbouwkundige, hij en ik zeggen dat een contragewicht niet gauw te zwaar is, tuurlijk blijf je de krachten in 'het trekkerframe' zelf wel behouden of maak je die miss iets erger, maar de vooras krijgt daardoor zeker weten minder te verduren!
het is makkelijk zat, als ik zo'n vloerplaat voorin heb hangen, en mijn contragewicht op de grond zet, dan veren de voorbanden een stuk in 😉
tuurlijk ben ik er fel op tegen om met zulke gewichten er voorin te gaan zeulen, maja me pa was weer eens te beroerd om een mobiele kraan te bestellen, boerendomheid betekend dat 😉
In feite mag je de voorlader gewoon vol belasten tot ie het niet meer kan beuren, dat kan het 'trekkerframe' normaal ook hebben, maja fijn is het niet, en hard rijden moet je dan ook vooral niet!
daarom ben ik ook fel tegen het feit om een kuilhapper vooraan een voorlader te gaan hangen, want voeren moet altijd snel gebeuren, dus wordt er minder gekeken naar de machine, ben dan ook al lang blij dat we uberhaupt een shovel hebben (niet mijn merk).
Oké zijn we het daar over eens 😉 Maar laat je broer de voorasontlasting maar eens berekenen. Ik gok zomaar zonder iets er van te weten dat dit max een ton is. Maar goed wil je zulke dingen tillen dan is contra vaak wel verreist... En ja de voorladertrekker combi moet het gewoon kunnen hebben, anders zou die bij voorbaat al stuk zijn... Maar dit was mijn hele punt ook niet. Hoe ze dit berekenen en uitkiezen weet je broer vast wel... 😉 Wat eig beter is en dat ook echt iets zou doen, is het contragewicht een heel stuk naar achter te zetten. Dan hoeft het ook bij lange na niet zo zwaar.
@WimBe

denk dat het om en nabij de 1 ton zou zijn jah, anders zag ik die voorbanen ook niet zo knijpen als ik het contragewicht zou laten zakken.
zelf kan ik ook wel een beetje constructie berekenen/nagaan, kom uit de bouw 😉
kunt het contragewicht wel naar achteren plaatsen, maar dan ben je stukken minder wendbaar, en dat is bij een voorlader al niet je van het 😛
maar idd het zou wel beter wezen jah!
al zouden er dan wel steeds meer krachten in het 'trekkerframe' komen, maar 2,5 ton achterin voor een trekker van zo'n 6 ton is ook al aardig wat vind ik 😛 (we waren er met het betonstorten achter gekomen dat ie wat groter uit zou vallen dan gepland 😛 )
Oh sorry ik kan vanaf hier niet zien of iemand iets wel snapt of niet, mijn excuses 😉 Haha ah vandaar waren die betonblokken zo zwaar... Overigens wat iedereen doet moet hij/zij zelf weten, ik wou alleen het vooroordeel uit de wereld helpen dat je met een contragewicht de vooras in 1 keer tonnen ontlast... 😉
Maar ik begrijp wel dat je met een gewicht de piekbelastingen verhoogt?

is het ook verstandig om de voorwielaandrijving aan tezetten?
Jazeker, omdat er dan vaak harder gereden gaat worden.... Piekspanningen zijn ook het gevaarlijkst heh 😉 Je kunt beter rustig en beheerst de 2 ton uit het voorbeeld op tillen, dan met een pak kuil van 400 kilo door gaten gaan stuiteren... Maar als de voorlader bij de trekker past dan valt het meestal ook wel mee. Net zo iets is het eeuwige gezeur welke trekker het zuinigst is. Daar is de chauffeur ook veel meer bepalend dan de trekker zelf
Voorwielaandrijving aan of uit moet geen verschil maken in slijtage van vooras, op mss banden na dan. Op het land heb je altijd de voorwiel eigenlijk aan, zelfs bij het remmen op de weg! wordt deze ingeschakeld bij de meeste trekkers, de hardlopers uitgezonderd dan 😉
Wij hebben eiglijk nooit 4wd aan. ja idd bij het remmen remt die daar ook op ja!
Oké ja dan ben je wendbaarder he 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
124
DEELNEMERS
27
WEERGAVES
57