Hoe berekenen gewicht van voorlader?
Hoe kan ik het gewicht wat op de vooras komt berekenen als er een baal voorin hangt? ik kan natuurlijk wel gewicht van voorlader+balenklem+baal doen maar dan heb je het nog niet volges moin.
de trekker is 5200kg waarvan 40% op de vooras hangt en 60% op de achteras. de voorlader is een quicke Q55 van 620 kg. en een balenklem van 350kg. en een baal van ong. 500kg, kan iemand mij vertellen hoeveel kg er dan op de vooras drukt?
gr. Valtrapowerr
(reacties die niet van toepassing zijn bij dit topic worden verwijdert)
trekker is:
balenklem is:
baal ong. is:
de trekker is 5200kg waarvan 40% op de vooras hangt en 60% op de achteras. de voorlader is een quicke Q55 van 620 kg. en een balenklem van 350kg. en een baal van ong. 500kg, kan iemand mij vertellen hoeveel kg er dan op de vooras drukt?
gr. Valtrapowerr
(reacties die niet van toepassing zijn bij dit topic worden verwijdert)
trekker is:
balenklem is:
baal ong. is:
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Theoretisch verhaal, maar het komt er op neer dat je de wielbasis even moet weten, en de afstanden waar je voorlader gemonteerd zit, je klem gemonteerd zit, en waar je baal zich bevind. Deze afstanden het liefst gemeten vanaf voor- of achteras.
De voorlader (is dit gewicht incl aanbouwframe?) heeft het zwaartepunt denk ik vrij in het midden van de vooras, omdat het voorste (langste deel) het lichtste is, en het achterste (met frame) het zwaarste is, maar dat is dichter bij de as.
Op dat moment heb je dus 850 850 620 kg extra op de vooras, en dat komt bij 5200 x 40 % = 2080 kg op
Totaal 4400 kg.
Heel ruwe berekening, maar ik zit er vast geen 4000kg naast
hier heb ik gegevens:
de voorlader zit ten opzichte van de vooras 80cm naar achteren.
de klem zit 2m naar voorn ten opzichte van de vooras.
met de hele baal erbij 320 naar voorn ten opzichte van de vooras.
ik hoop dat dit de gewenste info is, en alvast bedankt voor het berekenen
valtra c90
en misschien heb jij er ook wel wat aan
Nee ik heb er niet zoveel aan. Kan me vrij weinig schelen eigelijk
oke, waarom kijk je hier dan?
Omdat ik een beetje rondkijk wat mensen zoal bezig houd hier..
dat zegt hij net, misschien een gewicht achterin, en dat is juist de hele basis van deze berekening. Ik vind het interessant in ieder geval, en een goeie vraag.
@valtrapower, ik leg het straks wel uit als ik klaar ben
Ik kom op 5540 kg. De reden dat dit niet overeen komt met dat van ramrod is dat de afstanden die hij heeft aangenomen niet overeen komen met de praktijk. de wielbasis van deze trekker is 2.42meter, de baal in de klem hangt volgens de gegevens 3.20 vanaf de vooras. Dit wil niet zeggen dat ramrod er volledig naast zit, want ik moet zeggen dat ik 3.20 voor de vooras wel erg ver vind.
controleer deze afmeting anders nog een keer, en als dit werkelijk zo is zou je ook nog kunnen proberen om de klem zelf dichter op de voorlader te krijgen.
Een gewichtblok achter in de hef kan hier natuurlijk bij helpen, maaar liever het probleem bij de oorzaak aanpakken als dat mogelijk is.
edit: die wielbasis van 2.42 heb ik van konedata.net, maar klopt deze wel?
Ik had in mijn (globale) berekening het zwaartepunt van de lader + klem + pak à 1.470 kg op het aankoppelingspunt van de klem 'vastgesteld'. Daarbij uitgegaan dat dit zwaartepunt 2 meter voor (midden van ) vooras ligt en een wielbasis ( voor-achter) van 3 meter.
In cijfers:
1.470 X 5 : 3 = 2.450 kg. voorasbelasting door lader + pak.
Hierbij opgeteld de "40% " gewichtsverdeling à 2.080 kg maakt het totaal op de "vooras" ( eigenlijk op de grond onder de voorbanden) 4.530 kg.
N.B.: de wielbasis moet nog gecorrigeerd worden!
Maarja daar hebben ze bij valtra ook wel over nagedacht dus hou maar gewoon aan wat zei zeggen zou ik zeggen.
Beste Wimsumar, je beredenatie voor het pak, de klem, en de lader zelf met een zwaartepunt op 2 meter klopt wel denk ik. Dat lijkt me een goede inschatting.
Ik zit alleen nog even met de verhouding voor/achter van de trekker. ik heb aan de hand van deze verhouding het aangrijpingspunt bepaald (krap een meter vanaf vooras)
En zie hierbij de achteras belasting minder worden. Heb jij dit ook meegenomen in je berekening?
Kijk maar eens naar een Herder-combinatie met een totaalgewicht van 13 a 14 ton, die staat te wiebelen op zijn rechterkant, als de giek gestrekt is. Daar is niets aan assen, velgen en banden op berekend.
Het gaat wel sneller kapot, maar toch breekt het niet per definitie.
meten = weten inderdaad, dan weet je het zeker.
Een kleiner model kan inderdaad ook minder hoog, dat is erg vervelend. Dat de uitbreekkracht ook minder is, is misschien niet zo belangrijk, aangezien de trekker ook vrij klein is.
Maargoed, een andere frontlader kopen doe je ook niet zomaar als hij zijn werk prima doet.
is niet gemakkelijk de ideale voorlader kiezen, wij zzijn ook met een bezig, je wil hem zo licht mogelijk hebben met zo veel mogelijk kracht en hefhoogte. Daarbij komt nog dat de ene trekker de andere niet is, voorbeeld bij fendt staat de voorlader erg ver van de cabine omdat de voorruit nog open zou kunnen, is een zeer groot nadeel...
Maar een groot voordeel van onze JD die heel dicht bij de cabine staat is dat de achterkant nooit omhoog komt zelfs bij de zwaarste bak mest. Dat zie ik een fendt van hetzelfde gewicht en zelfde voorlader nog niet doen
niet van de grond krijgen?
Ik krijg onze 6320 makkelijk van de grond achter als ik een beetje moeite doe! ( nergens voor nodig )
Had ik met onze stoll ook wel eerder last van, die staat verder van de cabine en die is van zichzelf ook langer. Nadeel van de JD is dat je een hoge mengwagen oid wat moeilijker kunt vullen omdat hij niet zo enorm hoog komt
Ik weet niet wat je hiermee bedoelt.
Ik ben in mijn "Macht X machtarm = last X lastarm"- berekening uitgegaan van hart vooras en hart achteras en de afstanden tot het zwaartepunt van voorlader+pak. Immers, hierbij is de achteras het denkbeeldige draaipunt.
nu hangt er altijd een 3 ton achterin.
Aangrijpingspunt is waar een kracht werkt, bijvoorbeeld de baal zit op 2 meter oid van de vooras. Bij de baal is dat het zwaartepunt. Dit heb jij als ik het zo gauw lees ook wel gebruikt.
En dat wordt met een gewicht in de hef alleen maar erger, dat is in theorie wel beter maar komt er alleen maar meer opaan. (is wel veiliger omdat je minder snel op z'n kant gaat.)
Haha ja klopt. Je denkt dat het veel minder zwaar voor vooras is maar 3 ton in de hef is geen vermindering van 3 ton op de vooras.
deze tegenwicht levert 50% minder druk op de vooras op basis van uitleg van DaanHaar
@hobbyboer, dan moet het natuurlijk ook een gewicht zijn waarmee je niet van de grond komt,
en echt balen overal vandaan op het land halen word het niet denk maar meer van een stapel op kar
Ja dat klopt, maar als je zo "voorzichtig" doet dat de achterwielen net niet van de grond komen zit je op bijna dezelfde voorasbelasting.
(sorry volg/snap et niet helemaal)
5500kg bij 8 km/h
Met die 3 ton druk jij je achterwielen wel aan de grond, maar dit haalt nauwelijks gewicht van de vooras. Wat hobbyboer zegt komt in de praktijk vaak voor, werk bij een mechanisatiebedrijf en wordt er een zwaar werktuig met de heftruck opgetild dan wordt er even een frontblok van een ton op de kont gezet....
die stro blazer zit wel een half stropak in en hangt entje naar achter.
en die "kleine" valtra tilt 5 ton
Maar ik weet er verder niks van, (merk type) en kan er dus ook geen zinnig woord over zeggen
En als jij regelmatig die vooras doorsmeert, kan het veel langer aan.
Wij rijden zelf met een Fendt 512C met voorlader en die tilt gewoon 2,5 ton voorin (of wel 2 volle aardappelkisten) met 500 kg gewicht achter in de hef.
Dit doen wij nu al ruim 12 jaar bijna dagelijks in de zomer en nog niks geen problemen met de vooras. En we rijden gewoon volgas over het land. Alleen is de koppeling een keer vervangen.
Door de voorasvering uit te zetten verandert het gewicht op de vooras niet. Het zijn juist de piekbelastingen die slecht zijn voor de vooras, de voorasvering zorgt er juist voor dat de piekbelastingen opgevangen worden. De vering zelf is, neem ik aan wel overbemeten zodat hij daar niet doorheen zakt op een of andere manier.
Ik zou zelf dan de voorasvering vooral aanlaten, je moet er niet harder door gaan rijden omdat je minder voelt. alleen is wel behoud voor de machine.
maar even om tot een einde te komen: er moet dus een gewicht achterin?
Een trekker behandel je als je troetelkind
Oja dat van jullie trekker weet ik niet, ik weet het alleen van de 6 cilinder types.
In de link vind je een voorbeeld berekening.
img709.imageshack.us/i/…
Dank je voor de berekening.(mijn complimenten ) Zo blijkt dat met het gewicht leidt tot een vooras-ontlasting van MAAR ongeveer 200 kilo, tenminste bij de aannames die jij maakt
Veel mensen denken het tegenovergestelde...
Trouwens ook een technische opleiding gedaan/ nog bezig?
Bij ons hangt er altijd een bulldozerbak aan omdat we hem toch amper voor iets anders gebruiken. Maar ik ga eens een gewicht maken van 1000 kilo.
Ik zit in het 2de jaar hoge school elektro mechanica.
@ WimBe, ja dat is volgens mij hetzelfde. Tenminste als wikipedia juist is.
Aha juist, wel een gevarieerde opleiding of niet? De mechatronica mensen volgen ook een aantal vakken bij mij en dat doen ze ook bij elektro. Van alles wat ofniet?
En over dat gewicht, hier gaat juist vaak mis. Men denkt dat nog niet zo zwaar is omdat de kont nog niet van de grond blijft. Ik vind dat je pas gewicht moet toepassen als je wielen beginnen te slippen... maar dan wel bedenken dat je wel al last voorin hebt
Ik veronderstel dat iemand die veel met een frontlader werkt wel weet waar hij mee bezig is. Maar veelal is dat niet zo. Spijtig, maar ze komen er wel achter als ze brokken maken.
Zoals verwacht krijg ik bijna geen elektronica, op plc na dan. en elektriciteit alleen elektromotoren. Maar dit is meer het kiezen. Op zich vind ik dit wel jammer want elektronica wordt alleen maar meer en meer....
Voor de rest zijn het jouw vakken en dan misschien wat dieper plus hydrauliek en vakken als dynamica. turbinebouw etc. Al met al ook wel een brede en leuke opleiding
Afstudeerrichting elektromechanica
statica en dynamica had ik in het eerste jaar. pneumatica en hydraulica is volgende semester en volgend jaar.
Hoeveel jaar duurt die opleiding van jou dan?
In hoeveelste jaar zit je al?
Ik zelf zit in het tweede maar mijn maat zit in het vierde,op dezelfde school. Ik weet dus gelukkig al wat me nog te wachten staat.
kan je vertellen dat ik de 1ste olielekkage na 2500 uur heb gevonden bij onze vooras
normaal hebben we er gewoon een lichte dichte bak aan, maar soms moest er wel eens een silowand (vloerplaat) van dik 2 ton verplaatst/geplaatst worden, maar dit ging wel met een contragewicht van zo'n 2,5 ton achter in de hef, dit scheelt enorm!
als ik dat gewicht met de hef op de grond zetten zag je de voorbanden aardig meer inknijpen met dik 2 ton er voorin!
En massey wil jij onze uitleg ook nog even lezen over het vooras-contragewicht verhaal? Ik zeg niet dat je iets fout doet ofzo hoor Gewoon om te snappen wat er daar gebeurt.
idd, ben het ook wel met je eens als je zegt; je bent verkeerd bezig als je een contragewicht achterin hangt omdat ie anders met de achterwielen de lucht in gaat
maar hoe dan ook heeft een contragewicht altijd zin! (tenzij hij wat te zwaar is en je achterbanden ervan gaan slijten, wat bij ons vaak het geval is)
mijn broer is werktuigbouwkundige, hij en ik zeggen dat een contragewicht niet gauw te zwaar is, tuurlijk blijf je de krachten in 'het trekkerframe' zelf wel behouden of maak je die miss iets erger, maar de vooras krijgt daardoor zeker weten minder te verduren!
het is makkelijk zat, als ik zo'n vloerplaat voorin heb hangen, en mijn contragewicht op de grond zet, dan veren de voorbanden een stuk in
tuurlijk ben ik er fel op tegen om met zulke gewichten er voorin te gaan zeulen, maja me pa was weer eens te beroerd om een mobiele kraan te bestellen, boerendomheid betekend dat
daarom ben ik ook fel tegen het feit om een kuilhapper vooraan een voorlader te gaan hangen, want voeren moet altijd snel gebeuren, dus wordt er minder gekeken naar de machine, ben dan ook al lang blij dat we uberhaupt een shovel hebben (niet mijn merk).
denk dat het om en nabij de 1 ton zou zijn jah, anders zag ik die voorbanen ook niet zo knijpen als ik het contragewicht zou laten zakken.
zelf kan ik ook wel een beetje constructie berekenen/nagaan, kom uit de bouw
kunt het contragewicht wel naar achteren plaatsen, maar dan ben je stukken minder wendbaar, en dat is bij een voorlader al niet je van het
maar idd het zou wel beter wezen jah!
al zouden er dan wel steeds meer krachten in het 'trekkerframe' komen, maar 2,5 ton achterin voor een trekker van zo'n 6 ton is ook al aardig wat vind ik (we waren er met het betonstorten achter gekomen dat ie wat groter uit zou vallen dan gepland )
is het ook verstandig om de voorwielaandrijving aan tezetten?