Illustratie van:
17

Fordson Dexta - Koppeling komt niet meer vrij

Goedenavond,

We zijn bezig met een uitgebreide revisie van onze Dexta (1959), inmiddels al het hele motorblok vernieuwd. Vandaag hebben we het vliegwiel en de (enkele) koppelingsset (nieuwe koppelingsplaat en druklager, Histoparts) erop gezet en de motor weer aan de rest van de tractor vast gemaakt. Nu blijkt echter dat bij het intrappen van de koppeling, de versnellingsbak nog mee draait (de banden dus ook). Als ik de krukas met een ratel rond draai gaat die ook erg zwaar als de koppeling ingetrapt wordt. Er lijkt iets te blokkeren. De koppelingsplaat zit volgens mij goed op (uitstekend gedeelte naar de vernsellingsbak kant).

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Groeten,

Stan

Deel dit topic

Reacties

Lijkt er op dat je de plaat toch verkeerd om hebt zitten.
lutje-ford.nl/wp-content/uploads/…
De eerste foto eens uitvergroten

hier kun je het een en ander over de Dexta terug vinden.
lutje-ford.nl/werkplaatshandboeken/
Bedankt voor je reactie 😄. In het boekje staat die zoals bijgevoegd. Zo hebben we hem ook erin gezet. Kan er iets met de drukgroep zijn?

(klik om te vergroten)

Zit er en dubbele of een enkel voudige koppeling in
@lutje-ford een enkele koppeling
+1
Bij het aan elkaar bouten van motor met koppelingshuis ging dat soepel? Als je die 2 helften met de bouten naar elkaar toe moet trekken dan is het al mis en de boel krom. Moet echt soepel in elkaar schuiven.
@jan4072 nee, dit ging niet echt soepel. Laatste 5-10 cm hebben we met draadeindes naar elkaar getrokken. Wat kan er krom zijn dan?
Het is niet mijn dagelijks werk maar wel een paar keer gedaan. De kunst is om de koppelingsplaten goed gecentreerd te hebben en dan moeten de uitstekende as die door de koppeling schuift de spiebanen ook netjes op gelijnd staan en alles precies recht voor elkaar en dan kun je het met handkracht aan elkaar schuiven. Beetje wiggelen zal nodig zijn maar dan opeens schuift het in elkaar en dan hoef alleen de laatste paar cm maar met de bouten aan elkaar te trekken. Die 10-15cm met draadeinden zoals jij schrijft dat is net het stukje dat dus met handkracht en wiggelen moet gebeuren. Wat er precies krom gaat??? volgens mij het binnenste van de platen zelf, het stuk met de spiebanen, Als dat scheef gedrukt wordt of is dan schuift dat niet lekker over de as met spiebanen. Misschien dat iemand anders hier meer over kan vertellen. Ik ga er vanuit dat je nieuwe koppelings-platen nodig hebt. Zeer zeker dat je de trekker weer uit elkaar moet halen.
@jan4072 bedankt voor je reactie. Ik denk ook dat we hem eerst niet goed uitgelijnd kregen. Later hebben we met twee krikken de uitlijning wat proberen te verbeteren (maar toen was die wss al krom dan). Binnenkort eens met de oude plaat proberen.

(klik om te vergroten)

Ook belangrijk is niet alleen de richting uitlijnen maar de spiebanen moeten ook goed staan. Net als bij de aftakas bijvoorbeeld. Moet je vaak of de stomp of de tussenas iets verdraaien zodat de spiebanen goed staan tov elkaar. Dit kun je doen door of de motor te verdraaien aan de krukas of de versnelling vrij + aftakas aan en dan de aftakas-stomp iets te verdraaien. Het steekt zich erg nauw maar je moet het tot op de laatste 2-3 cm met de hand bij elkaar brengen. Mag voorzichtig hulp als sjorband gebruiken om iets op spanning te houden en dan tijdens het wiggelen kun je voelen/merken dat het in elkaar floept.
@jan4072 bedankt. We gaan er volgende weekend weer mee aan de slag!
Hele ochtend bezig geweest met verschillende dingen proberen:
- koppelingsplaat andersom
- oude plaat geprobeerd

We hebben deze keer met de hand en goede uitlijning de motor en rest van de tractor tot de laatste 2-3 cm kunnen brengen en daarna met een griptang samen getrokken. We merken echter nog steeds (ook met de oude plaat) dat de traktor van zijn plek komt als we de koppeling helemaal intrappen en de krukas ronddraaien.

Als we de drukgroep aandraaien op de plaat valt ons op dat de armpjes erg los/diep zitten. Een armpje lijkt ietsjes hoger te zitten. Kan het dat de drukgroep niet in orde is? Of het vliegwiel krom?
Even een update:
Vanochtend de slag op het vliegwiel gemeten. Deze was nog in spec (
@Standexta (minder dan 100 um). Hierna hebben we de drukgroep vliegwiel afstand vergroot door er ringetjes van 3.8 mm tussen te zetten. Hierdoor komt de koppeling perfect vrij, en slipt niet door als we met een wringijzer aan de krukas draaien en de rem in houden. Probleem lijkt vooralsnog (met een work-around) opgelost te zijn. Bedankt voor het meedenken.

Stan
@Standexta
Plaatjes eronder leggen is niet de oplossing denk dat de drukgroep opnieuw moet worden afgesteld. Dat betekend dat de armpjes waar het druklager op druk opnieuw op hoogte moeten
worden gebracht. Dat kan met de boutjes die aan het eind van de drukvingers zitten in uw geval zullen zeuitgedraaid moeten worden
+1
@Klein Rot drukgroep en koppelingspedaal waren al volledig uitgesteld. We konden dus verder niks meer stellen… De ringen lijken nu wel te werken.
@Standexta
Is het koppeling pedaal weer teruggezet in de beginstand voor een nieuwe koppeling?
@Klein Rot yep, volledig terug gezet.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta en hebben de trefwoorden tractor , revisie , versnellingsbak , motorblok , koppeling , fordson , vliegwiel , fordson dexta , koppelingsplaat en Druklager geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0