Illustratie van:
7

Renault 461 - Verlichting

Heeft iemand een schema ik heb steeds storing in de verlichting en knipperlichten.

Deel dit topic

Reacties

Welke storing heb je dan?
De knipperlicht systeem van renault 461 bestaat uit een gevaarlichtschakelaar, richting schakelaar en een knipperrelais. Het knipper relais heeft meerdere uitgangen om de 3 controle lampjes op het dashboard aan te sturen, te wetende 1 knipper groen voor tractor, en 2 knipper groen voor aanhangers.
De lampjes voor de aanhanger worden pas aangestuurd als je een aanhanger aan de tractor aansluit via de aanhanger stekker. Als uit de aanhangerstekker stroom wordt gehaald om het knipper lampje van de aanhanger, gaat dit lampje aan. Sluit je 2 knipperlampjes aan, dan is de stroom hoger en gaan beide aanhanger lampjes op het dashboard aan.
Dit vind ik een storingsgevoelig systeem, dus heb ik het knipper relais vervangen door een stroom onafhankelijk knipper relais.
LET OP!!! Ik heb begrepen dat dit systeem in Duitsland moet functioneren, zodat je kan zien dat een lampje van de aanhanger defect is, Mijn vraag aan jullie klopt dit?


De Renault heb ik helaas niet meer.
@DB780 hoe heb jij je knipperlichten nu aangesloten ik wil de gevarenschakelaar laten vervallen kan je ook niet echt makelijk bij.
@Wout1958 Beste Wout, Zoals ik in mijn tekst schrijf heb ik de Renault niet meer. Ik weet het niet zeker maar volgens mij is de gevaren schakelaar wettelijk verplicht, in het bijzonder als hij er op gezeten heeft. Ik had de elektra van de tractor totaal anders gemaakt. Ik kon bij mijn Renault overal wel goed bij, Het dashboard koppel ik met 2X 13p caravan stekkers aan de tractor. Hier door kon ik het dashboard mechanisch uitbouwen, en loskoppelen zodat ik het dashboard onderste kop op de keukentafel kan repareren. 1Stopcontact was voor achterkant tractor en 1 voor voorkant tractor. Hier door is het ook gemakkelijker tractor te splitsen als bv de koppeling vervangen moet worden. Dit systeem pas ik nog steeds toe met de tractor die ik nu nog bezit.
Alles gemonteerd op trildempers zodat ik na 10 jaar nog nooit problemen heb gehad met de elektrische installatie. De kabels door de motor ruimte en van de versnellingsbak zijn oliebestendige kabels zodat ik geen problemen heb met hard wordende isolatie. Zekeringen zitten in spuitaluminium kasten kabels af gedicht met wartels. Hier door blijft alles stof en vloeistof vrij.
Het is wel elke keer een uitdaging een oude tractor hier van te voorzien, Ik heb het idee dat een tractor vroeger mechanisch ontworpen werd, en naderhand, o, ja er moet ook nog een lamp op.
@DB780 ik heb een nieuwe zekeringkast besteld om de boel weer goed te krijgen steeds slechte kontakten die niet werken kijken of dat al een oplossing biedt.
@Wout1958 Tip, zet deze op trildempers, dat voorkomt een hoop elende met los of kapot trillen.
Het systeem zoals hierboven beschreven klopt, of het in Duitsland verplicht is weet ik niet.
De verbindingen moeten wel goed zijn anders klopt het niet omdat dan de stroom afname te zuinig is. De lampjes moeten ook het juiste wattage hebben, anders klopt het ook niet. Je kunt niet ongestraft een 21 W lampje vervangen door een 10 W lampje. Let op: als de verbindingen in de trekker op de grens zitten kan het op de trekker nog net gewoon werken, zodra je dan een aanhanger aansluit die ook niet optimaal is kan dat storing geven terwijl alles op het oog goed werkt. Als alle verbindingen goed zijn en ook het wattage klopt is het een prachtig systeem. Let op: bij de trekker heb je richtingaanwijzers voor en achter, vanzelfsprekend moeten deze beide goed zijn.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Renault 461 en hebben de trefwoorden renault , storing , verlichting en schema geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
7
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
0