Illustratie van:
16

Fordson Dexta - Start niet of moeilijk en geeft rook uit kleppen deksel ontluchting

Ik heb een dexta uit , 62 en heb moeite de trekker te starten hij gaat netjes rond op de start motor maar slaat net niet aan voor de start motor terug slaat. Als hij een maal loop (en ook na een aantal start pogingen) komt er ook rook uit de kleppendeksel ontluchting.
Kan iemand mij enig zins op weg helpen de oorzaak van dit probleem te vinden?
Is het een klep die niet(goed ) sluit , een verstuivers of zuigerveren?
En waar en hoe ga ik dit het makkelijkst vinden ?

Deel dit topic

Reacties

+1
@JeroenvanBeers
Rook / damp uit de ontluchting op het kleppendeksel duidt op lekkende zuigerveren die de compressie verliezen naar het carter toe, carter staat in directe verbinding met het kleppendeksel. Wat je kan doen is de trekker een keer goed laten werken, de motor rustig op temperatuur laten komen en dan langzaam aan meer laten werken niet af smoren helemaal dood laten gaan. Dit een paar uur volhouden dan rustig laten koel draaien. De volgende dag kijken of het heeft geholpen, dat de motor al beter start.
@Klein Rot ik kan denk ik wel bevestigen dat dit zo is, heb de machine nog geen uren aan de praat gehouden maar af gelopen zomer een aantal kerr mee gereden en inderdaad de dagen er na starte deze makelijker. Hij heeft nu al weer maanden stil gestaan.
Hallo Jeroen.
Wat Klein Rot schrijft is een mogelijkheid, Ik zelf moest allemaal nieuwe zuigerveren plaatsen.
De zuigers zijn toen allemaal behandeld d.w.z veergroef moest groter ( overmaat veer) en heb de lagerschalen gelijk vervangen ( blok lag toch open ).
Denk er om bij het monteren dat de stoot rand boven in de cilinder wordt verwijderd , dit is de rand die ontstaat door de zuigerveer deze stopt altijd op de zelfde plek en zo ontstaat een rand.
Door een overmaat te gebruiken ( veer) kan deze stuk slaan als de rand niet wordt verwijderd.
Laat je begeleiden of helpen door een goede monteur als je het voor het eerst doet, het is niet moeilijk maar wel een nauwkeurig klusje.
m.v.g Anne.
@oldman dank voor de info. Ik had dit al een beetje verwacht dat het daar aan zou liggen. Ik ga hier in de buurt op zoek naar iemand die me daar bij kan helpen. Heb je nog tips voor het aanschaffen van materialen voor deze reparatie?
@JeroenvanBeers Ik heb de materialen verkregen met behulp van een chef monteur bij een mechanisatie bedrijf hier in het noorden, deze was een verzamelaar van oldtimer tracktoren en wist veel adressen.
Was van de zelfde leeftijd als ik dus zal nu ook wel met pensioen zijn .
Er zat toen een bedrijf in Leek die motoren reviseerde en dat koste toen 1700 gulden maar dit was meer dan 25 jaar geleden.
Daarom toen gekozen voor de simpele methode en de zuigers door onze draaier op het werk laten behandelen.
De nieuwe veren zaten in plastic hoesjes en waren per zuiger opgemeten en genummerd dus werd de zuiger per veer aangepast.
De lagerschalen van de zuigers zijn vervangen door nieuwe en de krukas lagerschalen heb ik laten zitten.
Tot nu toe loop de tractor als de brandweer en start zeer goed, is niet zo gedaan als wordt geadviseerd maar als je kijkt naar de kosten die je hebt als je het volgens het boekje gaat doen denk ik dat je hiervan gaat schrikken .
Het is maar waar je hem voor gaat gebruiken , voor de hobby of voor je bedrijf.
m.v.g Anne.
@oldman voor mij is het voor de hobby en eigenlijk heb ik m gekocht om te sleutelen en op te knappen dus probeer eigenlijk alles zelf te doen. Tot nog toe gaat dit goed maar dit lijkt er op dat ik toch wat hulp moet gaan zoeken.
Ben niet bekend met dit soort motor herstel acties. Maar ik ga misschien eens aan klopen bij de lokale old timer club mogelijk kunne hun mij helpen.
@JeroenvanBeers Het demonteren is niet moeilijk, een grote plaat of tafel en alles op volgorde van demonteren neerleggen en nummeren ,eerste cilinder, tweede cilinder enz enz .
Wat bij elkaar hoort bij elkaar leggen.
Bestellen van onderdelen hulp zoeken (opmeten zuigerveren enz) kijk in je netwerk vrienden , kennissen.
Bij monteren omgekeerde volgorde en momentsleutel gebruiken, Wat bij mij ook goed werkte was de verstuivers laten testen en voorzien van nieuwe koppen ( laten doen door bedrijf)
Bij montage goed alles in de olie smeren.
Dat is bekend recept. Bussen en zuigers vervangen. Als je pech hebt krukas slijpen. Probleem met dexta is dat er van huis uit bussen zonder kraag inzitten. Dus als je t origineel doet moeten er nieuwe in en dan boren en honen. Je kunt er ook bussen met kraag inzetten, dan moet je ruimte voor de kraag maken in t blok. Is uiteindelijk voordeliger en je weet zeker dat de bussen niet kunnen zakken.
Wat Hanomag22 schrijft is correct, is de beste manier. Ikzelf heb toen gekozen voor de eenvoudige weg.
Bussen laten zitten en alleen de rand weg halen , dit gedaan omdat de trekker zeer weinig werd gebruikt ( beetje maaien en hooien )
Dit alles is een 25 jaar geleden en alles werk nog goed, neemt niet weg dat het voorgaande beschreven door Hanomag veel beter is.
@oldman ja. Hoever je gaat heeft te maken met wat je kunt doen en je netwerk. In mijn beleving is voor de hobby een revisiebedrijf te duur maar de onderdelen goed betaalbaar. Ik had geluk met nog een prima krukas en een kennis die het blok kon kotteren. Totale kosten voor de actie ruim onder de 500 euro een jaar of 4 geleden. De keuze voor jouw metgode had ik niet, de bussen waren al veel te veel versleten.
@Hanomag22 Volledig met je eens, zo een bedrijf vind ik ook te duur en had toen de mazzel een fanatiek verzamelaar van oldtimers tegen te komen die chef monteur was bij een mechanisatie bedrijf en onze top draaier op mijn werk.
Helaas de draaier is niet meer onder ons en het mechanisatie bedrijf bestaat ook niet meer dus ik ben nu ook beperkt in mijn mogelijkheden (ben met pensioen)
Zit in Bolsward een bedrijf die veel onderdelen heeft maar of dat goed is of niet geen ervaring mee.
groet Anne.
kodaparts.nl/shop/fordson-dexta-en-super-dexta/…

Hier heb je al t grootste gedeelte. Krukaslagers er nog wel. Of dit voor een mf kopen, dan wel bussen met een kraag en blok kotteren maar geen nabewerking nodig. kodaparts.nl/shop/massey-ferguson-35-35x/…
@Hanomag22 dank voor de info, als ik het goed begrijp moet je dus altijd je blok op een of andere manier laten bewerken dan wel de kraag van de bussen laten kotteren of je bussen laten na bewerken. Door een metaal bewerker. Al het andere zou je met de juiste kennis en handige handjes dus zelf kunnen doen?
@JeroenvanBeers
Niet zomaar een metaal bewerker beste kan je informeren bij een motoren revisie bedrijf in de buurt.
Hier is ook veel info te vinden: lutje-ford.nl/
@Klein Rot ja heb ik al gevonden en alle werkplaats handleidingen heb ik al ben nu de handleiding van de motor aan het lezen.
En als ik het zo lees gaat me dat een heel stuk goed lukken maar net wat ik zeg moet op zoek naar iemand die de cilinder wand kan na bewerken.
@JeroenvanBeers ja inderdaad. Ff Google gebruiken om een pdf werkplaats handboek te vinden en dan moet t lukken met geduld en gezond verstand

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta en hebben de trefwoorden trekker , netjes , starten , start niet , fordson , deksel , ontluchting , verstuivers , fordson dexta en kleppen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0