Illustratie van:
39

Holaras Kuilverdeler - Kuilverdeler in fronthef

Zit er aan te denken om onze holaras jumbo in de fronthef te hangen.
Zijn hier mensen die hier goede ervaringen mee hebben of is achter in de hef gemakkelijker.

Deel dit topic

Reacties

We gaan de Jumbo hier ook in de fronthef hangen dit jaar, om een zere nek te voorkomen en om veel gewicht achterop te kunnen hangen
Quote Reactie van @rubencasecs:
We gaan de Jumbo hier ook in de fronthef hangen dit jaar

Hoe is het gegaan met het opknappen van de haakse overbrenging?
Heb je het juiste tandwiel gekregen?
@Fendt926Driver zijn er mee bezig nu als het goed is..
@rubencasecs
Heb je er een omkeerkast tussen gezet?
En heb je genoeg dw ventielen?
Quote Reactie van @newholland2474:
omkeerkast

In principe als je de middelste haakse overbrenging, waar de aftakas vanaf de trekker op zit, op zn kop zet draait ie ook andersom
@MaartenMandemaker heeft hem in de fronthef hangen.
+4
@frank_mf Ja klopt, eerst onze Veenhuis en sinds afgelopen najaar de Holaras. Ik ben er erg tevreden mee, geen stijve nek meer na een dag op de kuil, en het reageert direct op stuurbewegingen. Wij hebben 1 dubbelwerkend ventiel voorop, met een 8/2 ventiel ertussen met een 3 standen keuzeschakelaar voor de flappen en zwenken.

(klik om te vergroten)

@MaartenMandemaker ook nog een hydraulische topstang?
@newholland2474 Nee dat niet
Volgensmij zijn de fronthef uitvoeringen korter gebouwd, de achter uitvoering zou voorin nogal Lomp uitzwenken
En houd rekening met de draairichting van de aftakas 😅
@ronald-deutz-fahr
Ja die zijn idd wel wat korter, heb ruimte genoeg om het erf, maar is meer een vraag of het goed bevalt in de fronthef
+1
Quote Reactie van @newholland2474:
maar is meer een vraag of het goed bevalt in de fronthef

Die ik er over spreek bij een loonbedrijf in de buurt zijn er blij mee.
Maar zijn er ook die het nergens voor nodig vinden.
Voorspatborden moeten voor het goede zicht er wel af.
En 4 keer dubbelwerkend voorop is bijna wel nodig.
Koelers zitten veel sneller dicht dus daar moet je goed rekening mee houden.
Zelf heb ik hem achterin en daar blijft die ook.
Moet toch achterom kijken met achteruit de kuil over omdat mij dat op spiegels niet lukt.
En of ik nu omkijk of omkijk en de hef bedien maakt voor mij niet uit.
Hou wel in de gaten dat je aftakas voor andersom en meestal de dubbele toeren draaid dan achter
@Fendt926Driver
Het is een 1000 toeren verdeler dus dat is al goed, moet alleen de andere kant op draaien

Ik heb 2 hydraulische schotten links en rechts
En een hydraulische topstang maakt 3xdw
De trekker beschikt momenteel over 1dw ventiel voor
@newholland2474 en de hef voor is ook dw of ew nodig.
Maar het kan met een electrisch 6/2 ventiel al heel veel.
@Fendt926Driver
Klopt heb 4dw waarvan 1 voor fronthef
+1
@Fendt926Driver Kan ook een aantal slangen naar voren leggen die je er achter indoet met inkuilen
+1
@oanejorrit12 Of iets luxer met een banjokoppeling 👌
@newholland2474
Wij hebben de wokkel kuilverdeler voor in en dat bevalt best meer zicht er op en zoals meerdere al zeggen geen stijve nek meer
Hebben de jumbo sinds afgelopen jaar in de fronthef hangen. Pa verdeelt hier meestal en had altijd na t inkuilen 2 dagen last van z'n nek dat is nu over. Voorop geeft veel meer zicht op de verdeler en je kunt makkelijker corrigeren omdat de verdeler korter bij de stuuras zit. Om de borden te bedienen hebben wij slangen van achter naar voren gelegd met een 6/2 ventiel er tussen om te kunnen wisselen tussen het linker en rechter bord. Bij deze verdeler uit 2014 kun je heel gemakkelijk de aandrijving omdraaien en dan draait hij in tegengestelde richting. Achterop hangt een contra gewicht van 2500kg om het geheel weer in balans te krijgen zonder gaan de achterwielen snel slippen.
@Ares550rz wij hebben een jumbo van 2001, gee n idee of daar het ook zo gemakkelijk omgedraaid kan worden, zoals jij beschrijft
Die 2500 kg is wel nodig?
@newholland2474 nee niet perse zo veel. Maar 1000kg denk ik wel. Hebben de 1ste paar keer er 500kg in gehad maar dat was te weinig. Nu weegt onze trekker 'maar' 5ton.
@newholland2474 Heb hier er een omkeerkast tussen.
+3
Onze loonwerker is jaar of 7 terug gestart met de verdeler in de fronthef maar vinden dat geen succes aantal keer schade gereden langs de weg door het uitzwenken verder vind de chauffeur dat het zicht op het te verdelen gewas als die achter hangt beter omdat je in je verdeler kijkt en niet op de motorkap. Verder kunnen ze nu weer met 1 hand aan het stuur draaien en oven ze niet geforceerd met 2 handen aan het stuur te wringen
+2
Wij hebben de verdeler al een aantal jaar voor in, veel beter overzicht.

(klik om te vergroten)

Wij hebben al een aantal jaar de verdeler in de frondhef, gaat perfect 💪🏼
+7
Hier een iets lichtere verdeler voorop. Maar geen last van koelers die dicht gaan, geen last van zwaar sturen, geen last van slecht zicht door de motorkap, geen last van minder wendbaar worden

(klik om te vergroten)

Quote Reactie van @dx11:
Hier een iets lichtere verdeler voorop. Maar geen last van koelers die dicht gaan, geen last van zwaar sturen, geen last van slecht zicht door de motorkap, geen last van minder wendbaar worden

Alleen de draairichting van de aftakas is een ding.
Quote Reactie van @huub:
Alleen de draairichting van de aftakas is een ding.

Voor op een shovel?
Draairichting een ding?
Dan wissel je de hydro slangen toch?
Of de hydro hendel andersom bedienen
+1
@Fendt926Driver geintje Huub.
Wij hebben sinds een jaar of 5 de verdeler in de fronthef. Eerst een oude Holaras uit bouwjaar onbekend (oud dus) en nu een nieuwe Jumbo met schuinstelling en hydraulische flappen. Voorheen zoals hierboven gezegd vaak stijve nek, maar we zijn jong dus dat is voor ons snel voorbij. Grootste genot is dat je altijd mooi voor je uit werkt en als je stuurt, de verdeler ook snel corrigeert.

Nadeel is dat je er een stuk verder vanaf zit, het zicht in de achterhef is gewoon beter. Vooral langs de kanten heb je, ook al haal je de spatborden eraf, minder zicht. Ik wil de kanten zo stijl mogelijk hebben dus dat ervaar ik wel als hinder af en toe.

Maar ga nooit weer terug naar een verdeler in de achterhef.
+2
@RickHensbergen Op deze oudere Holaras hebben we een omkeer- en vertragingskast in één tussen gemaakt. Heb ik eventueel nog wel voor je liggen als je hem nodig bent.

(klik om te vergroten)

Oude Holaras
@RickHensbergen

Mooi combinatie met die ford
Oke heb wel interesse in die omkeerkast,
Is dat vertraging van 1000 naar 540?

Ik heb namelijk wel een 1000 toeren holaras
+1
@RickHensbergen Heel simpel, groot genot. Niet moeilijk er tussen te maken

(klik om te vergroten)

Tandwielkast
@RickHensbergen

Net een koppelbus ertussen?
+1
@newholland6640 Die omkeerkast echuifvje zo over de stomp heen, die heeft inwendige spiebanen. Zo hadden we het op de Veenhuis ook gemaakt.
@MaartenMandemaker

Wat voor omkeerkast had jij?
@newholland6640 Ik had hem bij Fassaert machines weg
@RickHensbergen dit is toch geen Jumbo?
@wilbertkw Dit is inderdaad geen Jumbo maar onze oude Holaras verdeler. Deze hebben we ingeruild 2 jaar terug op een nieuwe Jumbo. Staat ook wel op mijn profiel.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Holaras Kuilverdeler en hebben de trefwoorden fronthef , holaras , hef , kuilverdeler , ervaringen en jumbo geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
39
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
0