Hallo,
Omdat ik nogal veel hout zaag in de wintermaanden en het normaal het kloven met gewoon maar een kloofbijl doe. Wil ik het nu toch anders gaan doen. Namelijk een kloofmachine maken. Maar omdat wij geen olieventielen op de tractor hebben zitten wilde ik het maken op elektriciteit. Anders moet ik weer extra ventielen maken.
Nu hebben wij nog een oude elektromotor liggen van een hogedruk reiniger van 11,5 kw. Maar is er toevallig een geschikte oliepomp voor 1450 omw per min ongeveer die door deze motor kan aangedreven worden. Ook moet de oliepomp een hoge druk kunnen leveren om veel kloofkracht uit te oefenen.
Grs en alvast bedankt
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Zo ja heeft deze een aftakas?
Want een hogedrukreiniger met ongeveer 15pk lijkt mij wel een serieus beestje.en de meeste hydroliekpompen kunnen wel 1450toeren aan. Op landbouwmachines zetten ze hier meestal een tandwielkastje voor om van 540toeren naar hoger te gaan.
Ik heb ook een klover zelfgemaakt met de pomp van een mestkraan. Hier dan ook de reductiekast van af gehaald en deze rechtstreeeks op een dieselmotor van een auto gemonteerd. Deze laat ik steeds tussen de 1000 a 1500 toeren maken. Werkt prima , beresterk, en zeer snel.mijn pomp is een 100l/m pomp en de dieselmotor levert 105pk, maar die mag gerust wat lichter.
Mvg.
ebay.de/itm/…
Snelheid en sterkte kan je trouwens ook mee bepalen door dikkere of dunnere piston te gebruiken. Maar het 1 gaat altijd ten koste van het ander natuurlijk. Sneller = minder sterk = dunnere piston. En sterker = trager = dikkere piston.
tractors-and-machinery.com/site_display_content.ph…
Zo:
Nu ben je er toch mee aant lachen? Of niet?
Zeer onhandig ding zoiets . Sta daar maar eens met een blok doormeter van 1m. Ben je zelf gebroken eer de blok gekloven is!en met blokjes van minder dan 10 cm ben je rapper je hand kwijt dan wat anders.
@fendt926driver.
Zo heb ik het ook gedaan. Oude mestkraan. Goede pomp, veel pistons, dikke manetten. En de rest naar de oudijzer boer. Ik heb zelfs winst gemaakt toen.
op stroom
Natuurlijk, grote blokdiameter is onhandig, maar dat is het op zo'n 'beun'klover met een hydraulisch cylinder niet minder.
Filmpje met groter blok ( en éénhandsbediening):
Vraag me wel af of t kwaliteit is voor die prijs, is heel erg goedkoop namelijk maar ziet er goed uit.
Heb je er ervaring mee?
Bij ons thuis is de aftakas uitgeschakeld bij de tractor. En ik kan er zowiezo niet bij komen omdat wij er een gewichtblok aan hebben hangen die in het chassis hangt.
Verder hebben wij thuis stroomaansluiting zitten die binnenkomt van 315 Ampere.
En omdat de pomp van de hogedruk kapot was leek het mij ideal om deze motor er voor te gebruiken. Hebben trouwens nog zo'n hogedruk staan maar vermogen genoeg maar ook veel druk op de leiding.
?logger=70e5f57f75c29b0811aa98799bb0a61f-1389896462#p4309815
Dit is de motor en staat toch echt 11,5 kw op
Nee , ik kwam deze pagina voor een poos terug een keer tegen.
en voor de rest gewoon hydropomp rechtstreeks verbinden met de motor.toerental is geen probleem.
de truk van dikke zuigerstang is ook een goede tip.
zorg ook dat je leidingen en manetten dik genoeg zijn naar gelang je pomp. anders ga je de olie overal smoren en dit geeft vermogenverlies en hittevorming als resultaat. en zorg ook dat je olie reservoir groot genoeg is. anders gaat je olie nogal rap koken.voor dat laatste is een oliekoeler ook een oplossing.
en mss mag ik dit niet zeggen . maar hou het op éénhands bediening . dan heb je je andere hand vrij om de blok vast te houden .als je hiermee verstandig werkt is dat allemaal geen probleem.
Bij mij gaat het nog sneller: Ik heb geen houtkachel
Natuurlijk, het blijft een draaiend werktuig maar zijn kinderspeelgoed in vergelijking tot het "widdowmaker"-houtklovertype. Ik zou voor het kegeltype kiezen.
een hydro piston.veel betere controle over alles.
kan je tenminste stoppen en terug uit het hout gaan als het niet juist is.
veel mooier kloofresultaat.
mijn gedacht he.
haha, dat werkt prachtig.
Ik denk dat je veiliger en goedkoper uit bent door er een te kopen in Frankrijk of Duitsland. Maar als je goed lassen kunt en aan de spullen kunt komen: Ik ben benieuwd naar het resultaat!
Grtz
Johnny
Ik ben zelf ook bezig om een klover te maken, heb een cilinder liggen met boring 100mm en er komt 200 bar op dus +-20ton druk.
Ik wil het mes van 10mm dik staal maken, zou dit dik genoeg zijn?
Zou mijn cilinder het aankunnen als ik er een mes op maak die het hout in 8e splijt? (stermes)
Overigens moet de motor een pomp aandrijven, met al of niet een vertragingskast. 7 Pk is ruim voldoende voor 20 ton.
Overigens zit je ook weer te kijken met wel of geen krachtstroom. Dat heeft ook niet iedereen voor handen.
@jelledexta 10 mm moet kunnen, die waar ik mee gewerkt heb, waren dat ook. Ik zou wel opteren voor een kruis-wig. Die werken fijn.
Meer dan 4 zou ik niet doen, kleine stammen versplinteren dan, tenzij je steeds wiggen wil verwisselen.
En met een snelle kliever kan je alst nodig is ook traag werken. De hydrobediening is namelijk proportioneel. Maar met een trage kan je niet snel werken.
7pk is altijd krachtstroom,dit gaat niet op het lichtnet. In België alleszins niet.
En een cylinder met boring 100mm drukt op 200 bar 15.7 ton. Nog steeds voldoende hoor.en hij wordt op een motor van 7 pk weer iets sneller.
ivm de wig. Ik verkies een enkel mes op een snelle kliever. Het mijn is eerst 3cm scherpe plaat van 15mm en dan gaat het mes direct breed open . Dit vraagt meer drukvermogen maar gaat het hout veel sneller open en Veel veiliger en mooier werken.maar das persoonlijke keus. Een 8kruis zou ik sowieso niet doen. Max een 4kruis dit is meer dan voldoende.
Als je een kruiswig maakt , maak dit dan zeker in 2trappen.
Grtz
Johnny
Krachtstroom heb je dan ook nog in verschillende amperages. bij ons zijn de normale kasten afgezekerd met 3x 25ampere.
En voor mij hoeft het niet snel te gaan ben namelijk van plan om de blokken die maar 1 of 2 keer doorgeslagen moeten worden gewoon met de hand blijven doen. Dit gaat veel sneller dan een kloofapparaat. Maar voor de grote blokken van 80cm en voor blokken waar noesten en zijtakken aanzitten wil ik hem graag gebruiken. Die blokken zijn ook te kloven maar daar zit gewoon veel te veel tijd in.
En tevens kan ik het apparaat ook nog bij andere mensen inzetten voor kloofwerk te gaan doen.
Grs Maikel
En ik ben het met johnny p eens.
En voor die motor van 11.5 kw ga je het niet trekken met 3x25a. Best zwaardere stoppen steken. Maar is geen probleem als je 315a binnenkrijgt.
Dan is het gewoon een teken dat ik bij de andere stal van ons moet gaan kloven. Daar zitten wel zwaardere aansluitingen in de stoppenkast.
En kloven is leuk werk maar als je tussen 30 en 40 kuub per jaar met de hand moet doen dan moet je wel een keer op gaan letten met je rug schouders enz.
Ik krijg die niet binnen. Maikel MF krijgt die binnen.
wat zij daar mee doen weet ik ook niet.
ik klief toch een dikke 100 kuub per jaar.
dus ik neem geen kloofhamer meer vast.
Een varkensbedrijf. Maar ons stroomverbruik is sinds 8 jaar terug met 80% afgenomen. Eerst hadden we in iedere afdeling 1 luchtwasser staan en ja als je er dan 24 hebt dan ben je een aardige grootverbruiker. Nu hebben wij een centraal luchtkanaal gemaakt en nog maar 2 luchtwassers staan. Daarom hebben wij hier ook zo'n grote stroomontvangst. Hebben zelfs een transformatorhuisje in de tuin staan:P
Wat voor hout kloof je dan allemaal als ik vragen mag?
En waar haal je het allemaal vanaf? Want dat is toch een hele berg.
Ik ben al blij als ik eens 40 kuub alleen zaag alleen kloof in de korte wintermaanden. Moet ik er wel bij zeggen dat het veel werk is als je vaak alleen maar takken moet zagen. Krijg je namelijk niet echt kuubs bij elkaar.
(Dikke)takken hoef je niet te kloven. Ik vraag me af wat het voordeligste is. Dik stamhout of dikke takken.
niet echt de beste houtsoorten.
mijn vader werkt bij een groot bouwbedrijf en alle percelen die gerooid moeten worden mag ik eerst al het "goede"hout er gaan afhalen. soms bomen bij van +1m doorsnede. dan tikt de teller rap aan.daarnaast koop ik bij boswachters en "baronnen" ook hout op. dit is dan meestal kruinhout maar daar is soms toch ook al wel wat stamhout bij.
ik zaag alles terplekke dan laden met hefmast in de frontlift waar bak aanhangt van 1.5m³. en thuis klieven en direct naast kliever staat transportband die het binnen gooit. stapelen doe ik niet . heb ik een rothekel aan.
enkel de voorkant van het kot stapel ik een muur van twee slagen breed om de berg binnen te houden.
en op deze manier vind ik dat het wel vlotjes gaat.
heb trouwens dit weekend mijn kliever verbouwd;
silent pack van kubota opgelegd . ipv automotor 2.0tdi.
17pk met dubbele hydropomp. dus nu wordt het twee versnellingen kliever. snel op en neer en als hij teveel druk moet opbouwen en de motor het niet meer aankan schakelt de hoogdebiet pomp automatisch uit en drukt hij enkel stevig door op lager debietpomp.
van de week de leidingen gaan laten persen en dan kan hij terug dienst doen.wel zou hij stiller zuiniger en sterker moeten zijn.
zelfs takjes van minder dan 10cm klief ik.
ik vind dat ze dan beter drogen en branden.
maar eigenlijk is het niet nodig.
maar als ik het blokje toch moet vastpakken om op de transportband te smijten , kan ik evengoed effe klieven.
en ik vind dikke stammen veel voordeliger om mee te werken.
een blok van 1m kliever duurt niet lang in vergelijking met kleine takken zagen . om dezelfde hoeveelheid hout bijeen te krijgen.
dit wel te verstaan dat je materiaal er ook voor aangepast is. dus zware zaag. laden met frontlader of dergelijke en stevige kliever.
Mijn kloofsysteem wordt er inderdaad een met 2 trappen, denk dat ik je advies gebruik en hem maximaal in 6e laat kloven. Dat is ook eigenlijk wel klein genoeg.
Maar wat doe je met takken van diameter van 40 cm? Meeste mensen krijgen die niet in de kachel. En deze drogen ook voor geen meter als die niet geklooft zijn.
Ben nu een bosperceel van onszelf aan het uitdunnen. Hier staan redelijk wat eiken in en rest is naaldhout. Alles wat bijna rot is zaag ik om en neem ik zowiezo mee naar huis. Stammen laat ik dan tussen de 1,5 en 3 of 4 meter lang. Deze leg ik dan op de voorlader en rijd ik zo mee naar huis. Thuis laat ik alles op een berg liggen en als ik dan savonds tijd heb en het is donker of overdag en het regent kan ik altijd binnen vooruit om alles kort te zagen en te kloven. En hier houd ik dan ook direct de houtsoorten bij elkaar en laat ik ze binnen 2 jaar drogen. En dan kan het verkocht worden.
Zo rijd ik het hout naar huis:P
Het lijkt me dat je toch ook wel makkelijk werken kan.is het mss geen idee om een kar erachter te hangen? Kan je die terplekke laden. En thuis lossen. Minder over en weer rijden.
En "takken" van 40 cm noem ik geen takken meer . Die klief ik in minstens zes stukken.
Ik ben tijdje terug nog bomen gaan snoeien waarbij ik met mijn blad van 70cm niet over kon. theoretisch zijn dit nog takken. Maar hout van 80cm doorsnede noem ik geen tak meer hoor.
Ik heb thuis geen kar om ze naar huis te rijden. En voor die paar keer rijden dat ik nu moet en het is maar iets van 2,5 a 3 km op en neer. Vaak doe ik dan de hele zaterdag zagen en rijd ik het op zondag morgen als ontspanning naar huis toe. Zo heb ik ook altijd het voordeel dat ik de wagen niet af hoef te laden maar gewoon binnen hoef te kippen en dan weer terug rijden.
Een kipper moet je niet afladen. Dat valt er wel af.
Als het maar max 3 km is dan lukt het zo ook mooi.ik moet regelmatig afstandje doen over de weg. Daarom hang ik er 14kuub kipper aan. En zaag ik alles terplekke in blokjes zodat er meer in de kar kan.grtz
Ieder zijn manier van werken. Ik kan wel een kipper aan de trekker hangen maar dan kan ik nog altijd niet kippen. Hebben namelijk aan de achterzijde geen hydrauliek koppelingen zitten.
Gewoon met de hand leeg gooien, kun je er ook nog aan warmen en het is hobby, dus mag er wat tijd in gaan zitten...
Hey tuurlijk .ieder werkt zoals hij wil.
En heeft zo een industrietrekker geen hydro achteraan?
Dat wist ik niet. Ik ging ervan uit dat die wel hydro aansluitingen genoeg hadden.
@boemrang
tis uiteraard een hobby. Maar ik word niet graag moe alst ni nodig is.jij wel mss?
Bij sommige hobby's is het gewoon nootzakenkijk dat je moe wordt..
Ik probeer dat toch echt wel te mijden hoor. Ge word er soms zo moe van ,van moe worden .
Grtz
Nee bij ons zit hydromotor voor gekoppeld aan de krukas. Van hieruit gaat de slang naar ventielenblok waar je bij een normale trekker opstapt. aan linkerzijde dus. hier zitten dan 2 dubbelwerkende ventielen die heffen en zakken van de bak en kantelen van de bak regelen. En verder zit er op de achterzijde geen hydrokoppelingen. Al is dit denk ik wel te maken. Pomp is daarvoor zwaar genoeg. Levert tenminste 110 l per minuut. Daar moet de tractormotor vaak nog aardig aan werken met zijn 60pk.
Maar de tijd is tegenwoordig al behoorlijk kostbaar. Tenminste bij mij wel. Ik heb maar weinig vrije tijd in de week.