Wel of geen T rijbewijs

Hallo Allemaal,

Voor ongeveer week geleden heb ik mijn autorijbewijs gehaald, ben vervolgens naar het gemeentehuis gegaan om mijn rijbewijs aan te vragen. Hierbij ben ik vergeten mijn trekkercertificaat af te geven en nu staat het t rijbewijs er niet bij op.

Mijn vraag is dus of ik dit wel nodig heb aangezien ik mijn B rijbewijs heb voor de invoering van het nieuwe T rijbewijs. Op de site van de overheid kan ik geen duidelijk antwoord vinden dus ik hoop dat een van jullie mij dit kan vertellen

Alvast bedankt,

Rolf

Deel dit topic

Reacties

fendt308-driver
Je kan de T pas in 2015 op je rijbewijs zetten
daan knol
@fendt308-driver Na 1 Juli 2015 toch pas?
steyrTom
Als je vrachtwagen rijbewijs hebt hoef je in 2015 niks te doen. Als je auto hebt kun je met je trekker certificaat naar het gemeentehuis om T er bij te zetten.
vosrolf
Maar het is niet zo dat als je voor de invoering van het t rijbewijs je autorijbewijs het dat je dan helemaal geen t rijbewijs meer nodig hebt? Want volgens mij heb ik dit ergens een keer gelezen.
mathijs1
Voligens mij is het zo dat als je voor de ingang van de wet een auto rijbewijs hebt dat je 10 jaar de tijd hebt om je t rijbewijs er bij te zetten hebben je een trekker cetificaat maar nog geen autorijbewijs heb je een jaar om hem om te laten zetten
Straw
@mathijs1 idd volgensmij ook

Je moet voor 1juli 2015 in bezit zijn van een huidig Trekkercertificaat of een auto rijbewijs B.

Na deze invoer data {1juli2015} heb je nog 10 jaar om je T rijbewijs er bij laten schrijven. omdat je toch iedere 10 jaar een nieuw rijbewijs moet
DB_jansen
Om het T rijbewijs bij te laten schrijven moet je een volwaardig rijbewijs hebben als je 18 bent dus. Ik weet niet hoe dit gaat in combinatie met het certificaat, het lijkt me wel dat dit moet kunnen 😉
Hurli356
@steyrTom Das onzin, als je al autorijbewijs hebt kun je trekkercertificaat gewoon verscheuren, kunt 'm er standaard bij op laten zetten als je voor 1 juli 2015 B-rijbewijs hebt gehaald.
@vosrolf Jij hebt je certificaat nu niet meer nodig. Had je sowieso al niet omdat je nu nog als 18+ zonder enig rijbewijs met trekker de weg op mag. Certificaat is van 16-18 jaar.
Arrie94
Hier staat alles, officieel en in begrijpbare taal: rijksoverheid.nl/onderwerpen/…
Boemrang
Quote @Arrie94:
Hier staat alles

Zo zie je maar weer dat Google echt wel werkt... 😄
deutzisnice
Waar zou ik dan een t-rijbewijs kunnen halen
Patrick 2020
@deutzisnice Bij de Albert Heijn, krijg je gratis bij een pakje boter.
vosrolf
Ik ben nog geen 18, had ik er niet bij verteld, maar ik heb met de nieuwe regeling met 17 jaar mijn autorijbewijs gehaald. Maar als ik het goed begrijp ben ik dus de eerste 10 jaar geen T rijbewijs nodig en bij het vernieuwen van mijn B rijbewijs kan ik hem er gewoon bij op laten zetten?
Hurli356
@vosrolf Dan kun jij trekker rijbewijs er wel bij op laten zetten, maar pas nadat je 18 bent geworden. Tenzij je trekkercertificaat wel bewaart, want dan kun je 'm er eerder bij op krijgen. Jij moet nu je certificaat bij je houden bij rijden omdat je nu officieel nog niet bevoegd bent om zonder certificaat de trekker te besturen.
Hurli356
Quote @Patrick 2020:
Bij de Albert Heijn, krijg je gratis bij een pakje boter.
Hohoho das het certificaat, T-rijbewijs das wel eempies duurder pakje boter en ook wat serieuzer van opzet (praktijklessen enz.)
mats jw
Dus met de nieuwe wetgeving mag je als je 18 bent, en in het bezit van een bent van een B rijbewijs, op een trekker over de openbare weg rijden??
Arrie94
@mats jw Over een aantal jaar niet meer, dan heb je echt dat T-rijberwijs nodig.
mats jw
@Arrie94 Maar als ik over een jaar mijn B rijbewijs haal op 18 jarige leeftijd, dan zou ik hem erbij krijgen?
Arrie94
@mats jw Als je voor aankomende 1 juli je certificaat hebt wel, anders nooit.
Boemrang
@vosrolf Over een aantal maanden gewoon even naar het gemeentehuis gaan, daar kunnen ze je precies vertellen wat je moet doen.....
ford5000
Als je voor 1 juli 2015 je rijbewijs B gehaald hebt kun je nog tot 1 juli 2018 rijbewijs T bij laten schrijven.
Je hebt daar dan dus exact 3 jaar de tijd voor.
Dus je kunt niet wachten tot je voor het eerst je B rijbewijs moet laten verlengen!
deutzpower36
@ford5000 Bron?, lees namelijk overal dat je 10jaar hebt.
Alleen je tractor certi dus als je geen B hebt moet sneller.
Hurli356
@ford5000 Das niet waar Bert, kunt sowieso tot je verlenging met B-rijbewijs op de trekker blijven rijden. Schijnt zelf automatisch te worden bijgeschreven, net als bestuurders die voor 1985? het B-rijbewijs hebben gehaald automatisch E erbij kregen.
@vosrolf ook jou vraag over B-rijbewijs met 17 en 2 to drive staat hier in.
aequor.nl/leerbedrijven/trekkercertificaat/…
Landini 6500
Mijn rijbewijs van 1973 BE kreeg bij vernieuwuing in 2008
AM gratis bij geschreven ( bromfiets rijbewijs )
walker1
Ja AM is er bij mij bij de laatste verlenging gewoon bijgeschreven. Zal met T ook wel gebeuren. Sowieso heb ik ook C+E, dus hoef me nergens druk over te maken 😄
vosrolf
@Hurli356, bedankt, nu is het mij duidelijk
ilja
Wat is het T rijbewijs zojuist? geld dit voor nederland? belgie?

mvg.
Patrick 2020
@Hurli356 Het ging me meer om die domme vragen altijd maar weer over dat T-rijbewijs. Laat ze zelf eerst eens zoeken, is genoeg over te vinden op internet. 😉
Hurli356
@Patrick 2020 daar heb je gelijk in.. Hoe moeilijk is het..

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
5