Kramer

Kramer Prototype

Kramer Prototype

Foto van 2 Kramer Prototypes, de KL600 en KL800. De landbouwuitvoeringen van de U540 en U800. Om het klantenbestand van Kramer groter te maken werd er gestart met de ontwikkeling van de KL600 op een speciaal aangepast model van de U540 voor de landbouw. Er moesten zoveel mogelijk bestaande onderdelen van de korte versie van de U540 gebruikt worden. De spoorbreedte moest om te beginnen teruggebracht worden naar 1470 millimeter voor de landbouw. Ook moest de motorkap worden ingekort en de cabriolet cabine zover mogelijk naar voren worden verplaatst. De achteras had geen vering. De achtste versnelling werd geblokkeerd om de maximum snelheid terug te brengen naar 36 km/h. De voorruit kon eventueel worden weggeklapt, maar het zicht naar rechtsachter en naar achter was zeer beperkt. Het afstemmen van de versnellingen met de aftak-as toeren was ontoereikend en de draaicirkel van bijna elf meter (!) was veel te groot. Er is waarschijnlijk maar één prototype gebouwd in 1962 en er vond geen verdere levering aan klanten plaats. Net als bij de KL600 wilde Kramer natuurlijk ook een variant ontwikkelen die vooral geschikt is voor de landbouw vanaf de korte versie van de zescilinder U800. Hier zijn waarschijnlijk twee prototypen van gebouwd, één met cabrioletcabine en één met een erg smalle motorkap, met de bestuurders- en passagierstoelen zijdelings gerangschikt. Maar zelfs hier waren dezelfde nadelen als die van de KL600 duidelijk zicht- en merkbaar. Een verdere productie heeft dus waarschijnlijk ook niet plaatsgevonden...

Bekijk de 14 reacties »