Zetor Crystal 8045
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Zetor Crystal 8045 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Maar ook ik ben dr cker geen fan van..
Dit was zegmaar de Fendt Vario 700 serie van 1968: Voor die tijd erg compleet en bij de tijd in de klasse voor grotere boer en loonwerker. Uitgevoerd met diepteregeling via de trekstangen, hydraulisch inschakelen van aftakas en differentieel, tweetrapspowershift, 16/8 versnellingen en s'werelds eerste ROPS goedgekeurde veiligheidscabine die afzonderlijk op rubberen silent blocks gemonteerd was.
Andere merken hadden wel een tweetrapspowershift, een achteruit groep, een hydraulische aftakaskoppeling, maar slechts 1 van die nieuwigheden, de 8011 had vrijwel alles wat nieuw was in die tijd.
Zetor ontwikkelde de trekkers in de periode 1964-1968 en een paar mannetjes van Ursus werden in Tsjechie tewerkgesteld. Universal maakte de aangedreven vooras, Ursus de achteras en de stuurbekrachtiging. Opvallend is dat de meeste problemen zich voordeden in de Poolse inbreng in deze trekker, achteras en stuurbekrachtiging.
Tijdens de economische crisis begin jaren 80 lag de bouwmachinebranche op z'n gat en had de Slowaakse fabrikant ZTS (die Hanomag en Poclain machines in licentie bouwde) op z'n gat, dus besloten de communisten in 1981 dat de productie van de zware serie naar ZTS in Slowakije zou verhuizen, omwille van de werkgelegenheid. ZTS was echter geen ontwikkelbedrijf, waardoor het kon gebeuren dat deze serie 20 jaar lang ongewijzigd zijn geproduceerd, en daarna nog 10 jaar met slechts kleine wijzigingen, een andere cabine, synchromesh bak, en een andere motorkap.
ZTS is inmiddels helemaal doodgebloed en wordt in onderdelen verkocht. Zetor levert nog wel de onderdelen.