Team Kaweco staat klaar! 

Meer op [url=http://agrofotografie.be/]agrofotografie.be[/url]

Krone Big X 680
Loon- en grondverzetbedrijf Bongers - Tiel (NL)

Krone Big X 630

1.299 foto's van @mike_v

Team Kaweco staat klaar!

Meer op agrofotografie.be

Krone Big X 680
Loon- en grondverzetbedrijf Bongers - Tiel (NL)

Reacties

+1
T.Tanis
Poeh mooi spul😀👍
+2
jehan
Mooi voorbeeld van nadeel van hakselen zie ik hier ..4 man in de wei waar van 2 man aan het wachten zijn
mike_v
Dit was omdat er pas een redelijk eindje verplaatst was @jehan. Vorige perceel was totaal de andere richting op dus tegen dat de hakselaar verplaatst was, was de laatst gevulde wagen alweer bijna gelost en op het volgende perceel 😉
jehan
@mike_v als je zoiets met ladewagen doet is dat probleem opgelost..dat wachten hoeft zeker niet betaald te worden dan?
mike_v
Hoeveel procent van de tijd ben jij effectief aan het laden met die ladewagen @jehan? Op een huis blok, oké. Maar als je dezelfde hectares op afstand moet doen ben je minstens 2 keer zolang bezig. En hakselen geeft nu eenmaal niet dezelfde kuil dan oprapen. Als de klant gehakseld wil hebben, zal dat wel een reden hebben 😉 .
+1
jehan
@mike_v ja ieder zn manier van kuilen ...zelfde perceel op afstand kuilen 2 keer zolang bezig denk et niet .ladewagen prop je veel meer in dan gehakseld in silagewagen
mike_v
Je krijgt er inderdaad meer in @jehan. Dat klopt. Maar procentueel ben je meer aan het rondrijden dan aan het "oogsten".
jehan
@mike_v wel met een dure machine en man minder he
mike_v
Liever een man betalen die in het veld aan het werk is dan eentje die op de weg zit @jehan. Maargoed, zoals gezegd; Het is maar net wat de boer in mijn kuil wil hebben. Dat ze hier nu zo "stil staan" was puur door de verplaatsing. Bij de volgende vracht kwam de "volgende wagen" weer mooi aan als de "vorige" vol zat 😉 .
Fendt926Driver
@jehan een loonwerker in de buurt doet al met hakseluren en wachturen.
Een boer heeft 12 ha gras op 20 km afstand en met 7 wagens moet de hakselaar ook tussentijds wachten.
Nog even en ze rekenen ook nog voorrij kosten om die 20 km heen en terug te rijden
jehan
@Fendt926Driver 12 ha met 7 wagens ..kost de boer dan mooi bult koffie ..20 km met veel lucht in de wagen maar heen en weer jakkeren ..hoe hoog zit het gras als ze bij de boer komen na zon rit..als ik een perceel op zon afstand had deed ik het in de baal ..zeker weten dat dat goed koper is
Fendt926Driver
@jehan balen hebben ze gedaan maar scheeld niet veel. Komt ook veel uren transport op.
Extra land is hier niet veel te krijgen. Als je veel wilt betalen kom je al snel in duitsland uit. Daar is nog wel wat inschrijf pachtgrond te huren
rommert14
@Fendt926Driver niet best dat het zo moet, dat is hier wel anders.
mike_v
Even verplaatsen naar "Big X 680".
GROENEDEERE
@mike_v
Een opraapwagen heeft veel meer productieve tijd dan een silage treintje.
Een opraapwagen draait het land in en kan gelijk gaan laden.
Bij de hakselaar kun je achter in de rij aansluiten.
Hakselen is een dure hobby.
En daarnaast proberen ze elk hoekje van de wagen nog ff vol te blazen wat een hoop geknoei geeft terwijl er een lege wagen achter rijdt
mike_v
Quote Reactie van @GROENEDEERE:
Een opraapwagen draait het land in en kan gelijk gaan laden

En zodra je het land af rijdt is er x tijd niemand bezig. Bij het hakselen wissel je en voordat je het perceel af bent is die rooi alweer half weg.
Knoeien ligt aan de chauffeur. Niet aan "het hakselen". Vol is vol maar dat snapt inderdaad niet iedereen 🙈 .
trean
@mike_v ik heb beide wel gedaan. Als silagewagen chauffeur heb je zeker met gras op veelhoekige percelen niet door hoeveel en nog bij kan.
Met uien of aardappels wel omdat je dan meestal goed in de kipper kan kijken of het in je spiegels kan zien.
Opraapwagen kan je goed inschatten hoeveel erin zit en dus plannen dat je bij de dam vol bent.
Weet je na 2 of 3 vrachten hoeveel vrachten je nog van het perceel hebt en kun je wat doorgeven aan de planner zodat die eventueel de volgende boer kan bellen hoelaat je daar ongeveer bent. Weten ze gelijk waar ze het inkuilteam savonds rond 18:00 uur warm eten kunnen brengen.
mike_v
Ik doe ook beide @trean. Tegenwoordig heeft vrijwel iedere hakselaar wel een camera op de pijp. Dan kan je evengoed in de wagen kijken 😉 .

Quote Reactie van @trean:
ze het inkuilteam savonds rond 18:00 uur warm eten kunnen brengen

Dit deel van de oogst kennen ze in België niet 😆. Daarvoor moet je de grens over. Dan krijg je nog eens af en toe wat 🙈 .
trean
@mike_v met droog gras zie je nog niks met die camera ivm stof.
Heeft iedere trekkerchauffeur dan ook een beeldscherm waarop hij helder beelt heeft en ook nog goed om zich heen kan kijken.
mike_v
Het is (bij ons) toch de hakselaarchauffeur die de wagen "afvult" @trean. Als je een dichte voorwand hebt kan je als trekkerchauffeur sowieso niet in de wagen kijken.
fendt308-driver
Quote Reactie van @mike_v:
zodra je het land af rijdt is er x tijd niemand bezig

Hier ben ik het niet mee eens. als 3 silage wagens elkaar netjes aanvullen zoals jij zegt, waarom kunnen 3 opraapwagens dat dan niet?
mike_v
Zodra die weer weg zijn is er weer niemand aan het oogsten terwijl ze wel voor het duurdere tarief op de baan zitten @fendt308-driver. Een gewone (los)wagen is per uur/vracht (normaal gezien) goedkoper dan een ladewagen. Dus de tijd die ze niet aan het vullen zijn mag dan al wat langer zijn.
jehan
@mike_v mag langer zijn maar niet vaker
fendt308-driver
@mike_v met 3 karren is er altijd 1 aan het laaien, ze nemen meer mee per vracht en spaart een hakselaar uit die ook zat kost. Hakselen is gewoon duur en hoeft niet eens meer capaciteit te hebben. Moet wel toegeven dat het gehakselde product prachtspul is dat red je niet met een opraapwagen
GROENEDEERE
@mike_v
En wat doen die silage wagens dan op de weg?
Precies hetzelfde.
En dan doen twee opraapwagens zelfs meer dan 3 silage wagen met een hakselaar.
Net wat @jehan al zei de silage rijd met een grote kop het land uit eenmaal op bestemming is die kop verdwenen onder de schotten.
Allemaal lucht wat ze meenemen.
mike_v
Een silagewagen is een pak goedkoper dan een opraapwagens om te laten komen @GROENEDEERE.

Leg de hoop opgeraapt gras eens op de grond. Ga er met de hakselaar overheen en vergelijk. Dan is de hoop ook al een heel pak kleiner. Ik zeg niet dat opraapwagens niet meer meenemen. Maar per m3 zijn die gemiddeld gezien toch duurder volgens mij. En je kan zeggen wat je wil, ik heb nog nooit een opraapploeg 80 hectare of meer binnen halen op 1 dag.
+1
fendt308-driver
@mike_v voor de gein is een opraapwagen met weegschaal een vracht laten laden en 1 onder de pijp 🤗
mike_v
+1
930triplemaaier
@fendt308-driver ik spreek uit ervaring dat een ladewagen per m3 toch echt meer mee neemt. voordeel van als je een weegbrug op de boerderij hebt
+1
bikkertie
@mike_v afgelopen snede 100 hectare rond in 22 uur met 1 ladewagen met vrij veel op afstand. Hakselden eerder altijd. Het heeft ook voordelen maar dat weegt niet op tegen de nadelen. Een goede opraapwagen snijdt al aardig beter dan wat je in gedachten heb denk ik
+1
mike_v
Met "één dag" bedoelde ik een min of meer normale werkdag @bikkertie. Dus deel het even door twee 😉 .

Tuurlijk snijden ze altijd maar beter en beter. Maar zal toch nooit hetzelfde zijn als gehakseld. Maar dat is maar net wat de landbouwer wil.
+1
arjanvw
@mike_v je mag het ook weer keer twee doen! @bikkertie reedt het weg met 1 wagen. Volgens mij is hakselen duurder hoe je ook rekent... wat kosten 2 opraapwagens per uur, 270? Die rijden 6ha/uur weg. Hakselaar met twee wagens 300 per uur? Die rijdt 5 ha/uur weg..
mike_v
Als jij maar 5 hectare per uur hakseld heb je ofwel allemaal heel kleine perceeltjes ofwel is er iets anders mis @arjanvw. 🙈
arjanvw
@mike_v We hakselen zelf niet, zie het bij de buren. Met de (zware) eerste snede waren ze ruim 8 uur bezig op huiskavel van 44 ha.
GROENEDEERE
@mike_v
Wel een gehoord van een weegbrug?
Jaaaah een silage wagen is een stuk goeiekoper dan een opraapwagen.
Maar de hakselaar moet ook gekocht worden net als de andere twee silage wagens.
Dan zijn twee opraapwagens vele malen goedkoper
mike_v
Ligt er maar net aan @GROENEDEERE. Hakselaar heb je meestal al staan voor in de maïs. Die uren moet je ook meetellen als je eentje koopt. De wagens kan je ook voor beide gebruiken. En als we dan even volgens het boekje gaan kijken kan je in een ladewagen minder (maïs) laden voordat je aan je MTM zit. 😉
+1
GROENEDEERE
@mike_v
Hahaha het is lachwekkend met jou dat het onderhand om te janken is.
Uit jouw woorden kan ik dus uitmaken dat jij een dubbeldoel wagen niet als een nuttig gereedschap ziet.
mike_v
Dat zeg ik toch helemaal niet @GROENEDEERE ... 🙄
GROENEDEERE
@mike_v
Zo komt je reactie wel over.
trean
Quote Reactie van @mike_v:
ik heb nog nooit een opraapploeg 80 hectare of meer binnen halen op 1 dag.

Ik wel. Eind mei/juni 2012. Zware eerste snede
Boer had in 2 dagen 80 hectare gemaaid.
Ene dag om 13:00 uur begonnen en tot 22:00 uur door. Volgende dag ander team 7:00 uur tot 12:00 uur.
Totaal ook nog 1 uur pauze.
En reden dan nog rustig met de schuitemakers rapide 145 met 190 pk ervoor, omdat de shovel het anders niet aankon in 2 sleufsilo's van 8x40m en allebei 2m hoog.
+3
guus hiddink
Eindeloze discussie dit wie niemand wint🤗
mike_v
Discussies. Daarvoor is het toch een forum @guus hiddink 😉
guus hiddink
@mike_v ja klopt
jehan
Poe poe heb heel wat teweeg gebracht met mn eerste opmerking ..MIKe wat ik hier in de regio zie en hoor is dat hakselen steeds minder wordt ..puur om de kosten ..2 pottinger comby wagens die wij hebben pakken meer kilos gras er uur weg dan een haksel trein ..en als ik zie wat voor mooi gesneden gras eruit komt ..wij hebben in het verleden ook weleens wat gehakseld op afstand..ik reed een keer met ladewagen mee en konden er 3 wiersen in hakselen ..maar nu goed opletten wat ik ga typen..toen ik de laatste vracht had in dat perceel lagen er nog 3,5 wiersen ....3 in gehakseld ..toen hakselaar weggestuurd ..en toen pickup naar beneden en wat dacht je wat er toen gebuerde??? jaaaaaa die halve wiers kon ik er via pickup nog makkelijk bij in krijgen ..ik baalde ervan dat die wiers niet langer was had nog meer bij in gekunt
mike_v
Quote Reactie van @jehan:
en toen pickup naar beneden en wat dacht je wat er toen gebuerde

Ik heb toch nooit gezegt dat je niet meer in een ladewagen krijgt dan in een "gewone" wagen ... 😉
+1
jehan
@mike_v klopt ..
+1
newholland6640
@mike_v

Alle discussie ten spijt, met een opraapwagen kun je onafhankelijk werken. Daardoor gaat het veel sneller. Punt.
guus hiddink
@jehan in de regio waar ik werk wordt er nog steeds veel gehalselt en dat is ook zeker niet minder geworden alleen maar meer.
rommert14
@guus hiddink hier kennen ze de opraapwagen niet.
jehan
@guus hiddink vaak ligt dat aan de loonwerker .

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Krone Big X 630 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!