Foto van een Bergmann Shuttle 370s, De eerste van dit jaar is afgeleverd.. Foto is geplaatst door john deere 7810 op 10-03-2019 om 13:56:08, met 60 reacties.

Bergmann Shuttle

john deere 7810
Foto van een Bergmann Shuttle 370s, De eerste van dit jaar is afgeleverd.

Reacties

Fendt926Driver
Poe. Mooie raapwagens. Met walzen zie ik wel.
Voor wesselink?
Daar lijkt ded sticker op de 700 het meest op
john deere 7810
@Fendt926Driver

jaa vind het ook mooie wagens, gaan ze veel plezier van krijgen. Ziet er allemaal degelijk uit, en eenvoudig in bediening. En idd deze is naar wesselink gegaan.
+1
marceldeutz
@john deere 7810 Woeste wagen met veel inhoud. Wordt de trekker wel klein van zo.
john deere 7810
@marceldeutz

jaa idd, Die type's zijn al niet al te groot maar zo worden ze helemaal klein.
mdoornekamp
Dikke wagen. Zijn dit 30.5 banden of 26.5
john deere 7810
@mdoornekamp

30,5 banden 😉 De ervaringen zijn goed 😉 Mooie combiwagen wat je ook goed meekomt in de mais. Deze trekker komt er ook het meeste voor te staan dit jaar.
mdoornekamp
@john deere 7810 welk type fendt is dit
john deere 7810
mdoornekamp
@john deere 7810 ok. wel dapper. Ik heb 200 pk voor mijn Giga 3601. Denk dat deze wagen wel wat groter is.
Fendt926Driver
@mdoornekamp hier zeggen ze ook dat er 500pk voor mag.
maar ik liet het er niet graag op aan komen.
deze 200 pk kan mooi languit en toch blijft dan de wagen heel. dat zie ik veel liever dan andersom.
en wesselink heeft genoeg 300+ pk trekkers om er voor te doen als het daar op vast zou zitten.
mdoornekamp
@Fendt926Driver 500 pk is natuurlijk onzin. Dan moet de slip koppeling op 4000 Nm staan . Denk dat die 200 pk er inderdaad wel plat voor gaat. Fendt 724 zou net effe mooier zijn
Fendt926Driver
@mdoornekamp voor die pottinger zeggen ze ja ook dat er 500 pk voor mag....
Ik zou het niet graag uit proberen.
720 kan het prima doen.
Ik laadt liever optimaal dan maximaal.
mdoornekamp
@Fendt926Driver Ik heb ook vaak wel wat over. Maar als de omstandigheden wat minder zijn heb ik die 200 wel nodig.
Fendt926Driver
@mdoornekamp maar als de omstandigheden minder zijn mag je er ook iets langer over doen.
Loonwerker hier klaagde wel eens. Hij zij de jongens rijden 18 tot 20kmh met laden. Dan komt er een klap. Heb je alles kapot. Het staat stil. Boer heeft het gras in de kuil en ik heb weinig rekening om te sturen maar wel dure reparatie.
Blijf 15 kmh rijden en laden je hebt iets meer uren op papier en veel minder reparaties.
1 chauffeur hebben ze ooit eens 13 breekbouten voor de walzen nagebracht.
En toen aan hem gevraagd of hij wel wist dat de bodemketting ook zachter kon...
Kon wel maar vondt hij lastig.......
+1
mdoornekamp
@Fendt926Driver Ja klopt helemaal. Ik wil voorlopig ook beslist niet meer dan 200 pk in huis hebben. Brandstof is ook niet gratis. En net wat je zegt, personeel trapt vaak wel door.
930triplemaaier
@mdoornekamp in Amerika en Canada zie je wel dat ze per ton/km in kuilen dan maakt het niks uit dan heb je het minste discussie en de meest eerlijke prijs
+1
cb6520
@930triplemaaier en dan rijden ze met de vrachtauto de kortste weg dwars over het land om als een zo veel mogelijk vrachten/ tonnen in het uur te doen
john deere 7810
@Fendt926Driver

Daar hebben ze veel vaste chauffeurs, en 1 daarvan zit hierop en raapt ook altijd op 😉
john deere 7810
@mdoornekamp

Trekker kan hem goed doen 😉 alleen komt uiteindelijk gewicht te kort.
Mooie wagen zeg, grote banden eronder ook. Deze heeft een planetaire vertraging in de rotor toch. Hebben jullie veel Bergmann lopen?
john deere 7810
@MaartenMandemaker

Idd een mooie complete wagen 😉 Begint te komen, maar de meeste loonwerkers hebben de wagens nog vrij jong, en zijn/waren ze nogal rapide minded.
@john deere 7810 oké nou met oprapen rijd je elke rapide eruit met zo'n wagen volgens mij. Iig met hetzelfde vermogen ervoor. Hebben zelf nu 6 jaar een Raptor en dat bevalt prima. Mooie degelijke doordachte wagen die mooi ligt trekt
Fendt926Driver
Quote Reactie van @MaartenMandemaker:
nou met oprapen rijd je elke rapide eruit met zo'n wagen volgens mij

Voortschrijdend inzicht noemen ze dat.
Toen de rapide nieuw was was het wel redelijk toonaangevend.
En als je hem hebt en je gaat ze elke keer maar inruilen als er iets beters op de markt is blijf je ook niet bestaan als loonwerker / boer.
Ik weet niet welk merk een raptor leverd maar pottinger zou nu toch bijna de beste wagen hebben dan zou je nu al weer een jumbo moeten hebben....
Maar alles wordt wel ergens beter en altijd bijhouden wil ook niet
+2
mdoornekamp
@Fendt926Driver schijnt dat een loonwerker hier nog weer 4 oude Rapides 155 heeft omgeruild voor 4 nieuwe Schuitemakers. Onvoorstelbaar bijna. Voor mij tenminste.
@mdoornekamp blijf het bijzonder vinden dat er zoveel trouwe rapide rijders zijn en dat er felle tegenstanders zijn, tussenweg lijkt er niet 🙈
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr waarom zou je tegenstander zijn??
Je kiest gewoon een ander merk...

Gisteren ingekuilde mais gehaald.
De trekker met rapide leeg gewogen en dat was al 17500 kg.
Maar je pakt er dan ook nog gemakkelijk 15 ton mais bijin.
Zie ik veel andere merken nog niet doen.
Als de rapides niet zo duur waren had ik er ook al lang 1 bij.
Strauttmann komt er danbij ons niet in omdat er geen mais in kan.
De meeste andere dubbeldoelwagens zijn nog te duur 2e hands om er zo even bij te zetten.
Goede 2e hands rapides zijn al vanaf bouwjaar 90 verkrijgbaar
+1
@Fendt926Driver klopt tegenstander is misschien het verkeerde woord. Maar het lijkt of schuitemaker een geloof is, je gaat er 100%voor of je vind het niks.
john deere 7810
@Fendt926Driver

Durf deze bergmann wel af te laden met (ingekuilde) mais 😉 die doet echt niet onder voor een rapide kwa degelijkheid. Wesselink heeft hem ook mee in de mais en gaat super.
Fendt926Driver
@john deere 7810 oohh dat denk ik ook wel dat deze prima mee in de mais kan.
Maar mijn verhaal is meer dat een schuitemaker dat in 1990 ook al kon....
john deere 7810
@Fendt926Driver

Ben het helemaal met je eens dat het degelijke wagens zijn, maar ze zijn niet meer van deze tijd, en met name de invoer en besturing 😉 Ze beginnen achter te lopen en dat zullen ze wel moeten veranderen als ze mee willen blijven doen 😉 Want de concurentie is groot kwa opraapwagens. Nu zijn ze ook wel bezig met een proto volgens mij...
mdoornekamp
@john deere 7810 Als schuitemaker met de concurrentie mee wil doen, zullen ze het roer wel flink om moeten gooien. Maar dan zijn de karakteristieke voordelen waarschijnlijk ook weg bij Schuitemaker.
mdoornekamp
@Fendt926Driver eigen gewicht valt mee. jd 6210r met schuit 6600 weegt dik 21 ton
Fendt926Driver
@mdoornekamp poe 22 ton leeg. Dat us nogal wat.
Maar de 6600 kunnen die grote banden onder en die is een meter langer dan de oude om er toch weer die kuubs in kwijt te kunnen.

Wat weegt jou combi leeg dan?
mdoornekamp
@Fendt926Driver giga met 6155r weegt ook 16 à 17 ton
rommert14
@mdoornekamp hier kocht een loonwerker afgelopen jaar 20 nieuwe newhollands in een keer,en een ander drie keer 1038 in een jaar, dus daar zal nog wel wat geld zitten of t moet allemaal lease zijn.
+1
CaseCS130
@rommert14 Hij doelt erop dat er nog steeds nieuwe schuitemaker verkocht worden en dat die loonwerker niet voor een ander merk koos. 😉
rommert14
@CaseCS130 ah, juist. Ik dacht om de hoeveelheid wagens.
JDuitW
@mdoornekamp ik vind het ook onvoorstelbaar dat er boor Schuitemaker gekozen wordt, die wagens komen er bij ons niet weer ondanks dat we dicht bij een grote schuit dealer zitten
mdoornekamp
@JDuitW Nog steeds blij met de Pottingers dus
JDuitW
@mdoornekamp absoluut, mis die schuiten als kiespijn. En de boeren zijn er blij mee dat is nog belangrijker
mdoornekamp
@JDuitW Ohja. Mooier product aan de bult
JDuitW
@mdoornekamp duidelijk verschil.
Baltus_steyr
@JDuitW wat is hier het precieze grote verschil van dan?
+1
JDuitW
@Baltus_steyr bij een schuit komt het gras er in kluitjes uit de wagen bij de pottinger blijven het losse sprieten ook al pers je de wagen extreem vol. ook vermoest de schuit nat gras heel erg en dat doet de pottinger niet
+2
cb6520
@JDuitW dat ligt meer aan de chauffeur dan aan de wagen maar dat ontkennen de meesten toch die denken dat ze met een schuitemaker kunnen laden.
mdoornekamp
@cb6520 Meeste chauffeurs rammen door tot het boven het schot uitkomt. Of dat de trekker afslaat. Maar dat krijg je er toch niet uit. Dat is een beetje de standaard met die wagens.
JDuitW
@cb6520 ben ik niet helemaal met je eens, wij zijn van schuit naar Pottinger gegaan met de zelfde chauffeurs en die doen niks anders verder maar kwaliteit van gras is veel beter nu
@Fendt926Driver Ja klopt ontwikkelingen gaan altijd door. Maar vind de invoer van schuitemaker erg nauw, en dan met een rotor met hoog toerental om het gras er door te krijgen neemt meer vermogen dan een grote rotor met laag toerental. Snap niet dat ze dat nooit veranderd hebben. Zal wel met de bodemvrijheid te maken hebben. Ze zijn wel degelijk gebouwd en een slepende pick-up ben ik ook nog steeds fan van.

Raptor is van Bergmann.
john deere 7810
@MaartenMandemaker

zeker weten 😉 alleen de wegligging en het stuurgedrag van deze bergmann is hemels vergeleken met een 2085 rapide. Gewoon 2 cilinders naast de dissel zonder speling en hefbomen. Deze 724 loopt er makkelijk mee weg en durf je gas te geven, een 7530 voor een schuitenmaker 2085 rijdt heel anders.
Fendt926Driver
@john deere 7810 dat klopt. De wegligging van een volle rapide bij meer dan 40 kmh is echt waardloos.
Maar van de club zeiden ook dat met een volle kaweco 50 met de 77 nog wat ervoor was het ook niet raadzaam om harder dan 40 te rijden. Als de wagen begon te kwispelen had je het zweet ook blank in de handen staan.
Het moet altijd wel veilig blijven....
john deere 7810
@Fendt926Driver

Dat is met de 7810 denk ik dan 😉 maar idd dat is ook niet wat, maar die wagen is ook al mooi op leeftijd. en daarbij is een 7810 ook niet bepaalt uitgevonden om 50 te rijden... Nu met de andere banden gaat het goed. Ben ook wel eens met tijhuis zijn combinatie's op pad geweest, maar blij van dat het alleen een test rondje was voor het een of ander.... die wagens zijn helemaal niet op straat te houden.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @john deere 7810:
Dat is met de 7810 denk ik dan

Nee die 77 nog wat. Die amerikaanse jd. Die had johan woensdag voor de radium 50. En die zei dat die bij 50 ook bijna niet te houden was vol met mais. Op rechte 2 baans wegen wel. Maar smallere wegen kon je die ook zo kwijt zijn
john deere 7810
@Fendt926Driver

die 7730 loopt geen 50 😉 maar idd die wagen is moeilijk op straat te houden..
930triplemaaier
@john deere 7810 ligt voor een groot deel aan de bandenspanning Als ie slecht te houden is. Heb bij de rapide 8400 achter de jd6920 nooit problemen gehad met dat ie niet te houden was op de weg en dat kwam mede door het luchtdrukwisselsysteem. Dan hoef je nooit te schipperen met de bandenspanning. Deze wagen heeft in mijn ogen alleen maar meer kans om te gaan dweilen en schommelen door de grotere banden hoger zwaartepunt en de lager minimaal benodigde bandenspanning.
john deere 7810
@930triplemaaier

denk ook wel dat een 3 asser stabieler en strakker achter een trekker loopt dan een 2 asser. Maar het stuursysteem van een schuitenmaker krijgt gewoon overal speling na de jaren... door die constructie wat ze er van hebben. En zal ook inderdaad veel met bandenspanning en uitlijnen te maken hebben. Deze wagen hebben we ook met lasersysteem uitgelijnd... zit altijd veel in.
bikkertie
Op hoeveel mm kan deze wagen snijden? Meende dat deze wagens nog aardig korter konden als een pottinger
john deere 7810
@bikkertie

34 mm als ik het goed heb 😉 en dat met een pickup van 2,20 met 53 messen, een pottinger met 2,36 m pickup met 45 messen zou de zelfde snijlengte hebben.
mdoornekamp
@john deere 7810 dan zal de rotor van de pottinger wel iets smaller zijn. Strautmann Tera Vitesse heeft 50 messen en snijdt 34 mm.
john deere 7810
@mdoornekamp

Dat moet dan haast wel he. De ervaring met deze wagen is goed, al het gras/hooi wil er goed doorheen.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Bergmann Shuttle ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!