Inmiddels begonnen met het schoonpoetsen van het motorblok. Best een lastig klusje om overal bij te komen. We wilden hem verder dicht laten zitten en enkel de twee krukaskeerringen vervangen. Maar bes

Hatz TL 13

hooidonk
Inmiddels begonnen met het schoonpoetsen van het motorblok. Best een lastig klusje om overal bij te komen. We wilden hem verder dicht laten zitten en enkel de twee krukaskeerringen vervangen. Maar best lastig om keuzes te maken, misschien is het beter de twee krukaslagers na zo'n lange stilstand ook te vervangen. Maar dan moet hij helemaal uit elkaar en haal je dan misschien meer overhoop dan dat het oplevert.

Reacties

+2
wim-same
Als de lagers nog goed zijn zou ik ze niet vervangen. Stilstand schaad de lagers niet, kerringen wel, die drogen uit en verharden.
wim-same
Krukas lagers vervangen eindigt meestal in een totale motor revisie.
Kramer U800
Als hij voldoende oliedruk heeft wil het ook zeggen dat de lagers in de motor nog goed zijn, evenals de oliepomp. Weet niet of dit het geval is.
wim-same
@Kramer U800 mogelijk dat dit nog een Hatz motor is met spatsmering. @hooidonk ?
Kramer U800
@wim-same Poeh dat zou misschien ook kunnen ja, is zo'n klein motortje.
+1
wim-same
@Kramer U800 Hatz had wel spatsmering motortjes. Ik heb eens een trilplaat gehad met een Hatz motor, die had ook spatsmering.
+1
hooidonk
Deze motor heeft wel net een oliepomp, z'n kleine broertjes met hetzelfde carter moeten het volgens mij inderdaad met spatsmering doen.

Wat betreft de krukaslagers is dit een beetje een exoot, want de krukas ligt in rollagers. De drijfstang heeft wel gewoon lagerschalen. Ik had het zelf ook nog niet eerder gezien.
Eentje zit achter een tandwiel achter het distributiedeksel en de andere in een dekseltje achter het vliegwiel.
Dus het is niet zo'n grote ingreep, maar ik ben bang dat je de binnenring van het lager niet van de krukas krijgt, als die in het blok blijft zitten. Die zit er op gekneld namelijk.

Op deze pagina is zo'n revisie te zien, maar hij heeft wel eerst de cilinder en zuiger verwijderd en de krukas uit het blok gehaald:
extremzertifikator.de/workbench/hatz/…
Kramer U800
@hooidonk Valt wel mee opzich. Het is maar een 1 cilinder maar het moet toch even gedaan worden, en je hebt geen monteur bij de hand die tips kan geven. Wat je wel zou kunnen gebruiken is een werkplaatshandleiding. Het is toch even beter om hem na te zien als je je er zorgen over maakt. En meestal als de krukaslagers vervangen moeten worden moet ook (nagenoeg) alles uit elkaar omdat de krukas het hart van je motor is.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Hatz TL 13 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!