Volgens dit elektrische schema lopen er negen draadjes naar de spatborden maar op de trekker heb ik er tien. Van af het met blauw omcirkelde punt loopt een blauw draadje naar achteren. Helaas heb ik d

Massey Ferguson 152

+1
Tractor TV
Volgens dit elektrische schema lopen er negen draadjes naar de spatborden maar op de trekker heb ik er tien. Van af het met blauw omcirkelde punt loopt een blauw draadje naar achteren. Helaas heb ik de kabels waar ze het buisje ingaan afgeknipt en dat is in de container belandt die inmiddels al weer een keer leeg gehaald is. De rest van de draden komen allemaal wel zo ongeveer overeen maar deze blauwe is dus nergens in het schema terug te vinden. Wie kan mij helpen aan een betekenis van dit mooie draadje?

Reacties

hooidonk
Nr. 5 lijkt mij de voeding vanaf de accu. Die komt van de ampèremeter af. Misschien is die draad die je zoekt een constante stroom voor een aanhanger of voeding voor een zwaailamp of werklamp?
+1
vjenneMFfan
@Tractor TV ik denk dat @hooidonk hierin gelijk heeft. Als je die draad op punt 5 aansluit samen met de blauwe draad vanaf de ampèremeter heb je spanning zo lang de trekker op contact staat. Deze kun je aansluiten op 54g van je 7 polige stekker, dat is normaal constante voeding. De remlichten horen dan alleen op 6/54.
+1
vjenneMFfan

(klik om te vergroten)

Aansluiting 7-polige stekker
+1
Tractor TV
@vjenneMFfan Oja, in dit schema zit de constante stroom op het remlicht. Dus als je er een stekker van iets wat constante stroom nodig is heb je alleen maar stroom als je remt. Dan zal de blauwe kabel dus naar het stopcontact voor aanhangerverlichting.
+1
Tractor TV
@hooidonk Nu zie ik ook dat er op dit schema geen werklamp staat, de stroom daarvoor komt dan dus vanaf die blauwe kabel. Zal em dan maar naar beide spatborden leggen, zodat het op het stopcontact klopt en er een werklamp aangesloten kan worden.
+1
vjenneMFfan
@Tractor TV Houd er we rekening mee dat er op deze manier géén zekering voor de blauwe draad zit. Hier zou je dan wel beter een (zweef)zekering tussen moeten maken.
Voor werklampen is het misschien makkelijker om een draad via een schakelaar op het dashboard te laten lopen, zodat je de lichten ook uit kunt schakelen.
hooidonk
@vjenneMFfan
Ja, goed punt.
Vind het zelf niet zo'n leuke gedachte dat er al een groot deel van het schema voor de zekeringen zit.
Op de 155 heb ik nu een (afgezekerd) relais gebouwd die via het contactslot geschakeld wordt, dan is de trekker bij stilstand grotendeels stroomloos.
Tractor TV
@vjenneMFfan Ik wil er als werklampen alleen een ploeglamp op maken, daar zit de schakelaar op de lamp. Dus een schakelaar in het dashbord is niet nodig.
Zekering is wel een goed punt ja, stelt ook niet veel voor om die er onder het dashbord tussen te knopen.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 152 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!