Foto van een Ford 6640. Had vandaag even tijd voor deze bijzondere trekker. SEM engineering gevestigd in Basildon Essex had altijd een fascinatie voor de county tractoren. SEM was een zelfstandig bedr

Ford 6640

1.113 foto's van @mklok

+13
mklok
Foto van een Ford 6640. Had vandaag even tijd voor deze bijzondere trekker. SEM engineering gevestigd in Basildon Essex had altijd een fascinatie voor de county tractoren. SEM was een zelfstandig bedrijf die dealer was van Ford auto's en vrachtwagens. Ook deden ze veel schade auto's en vrachtwagens herstellen. Toen om de hoek een vrachtwagen was gekanteld met Ford tractoren was SEM als eerste erbij en vroeg of ze de tractoren ook mochten herstellen. Dit deden ze zo goed dat Ford vroeg om meer van dit te doen. De Ford fabriek had daar geen tijd voor en zo geschiedde dat SEM ging werken voor de Ford Fabriek. Ook hadden ze een pand waar Eric May hoofd engineering was. Uit zijn brein is ook de 7810 ontstaan. Toen begon hij in de begin jaren negentig voor het ontwikkelen van een egual-wheel tractor. Dat was gebaseerd op een Ford 6640 . Eric wou dit baseren op de techniek die County hanteerde , echter wilde Eric de assen meer naar de onderkant van de buik van de trekker monteren om scherper te draaien. De studie begon met de 6640 met een dummie vooras. Een holle pijp in de vorm van een banaan. Uiteindelijk kreeg Eric toch te maken met de problemen die county ook had. En het project werd stop gezet. Ik wist ook niet dat het zo gegaan was , had dit artikel nog niet echt gelezen. Dus dat deze voor de natte en moerassen was is niet waar . Foto's komen van Classic Tractor. Dan heb ik de bron ook gelijk vermeld.

Reacties

+7
mklok
Hier de dummie vooras.

(klik om te vergroten)

+2
JD3010
@mklok Er missen wat wielmoeren in het voorwiel. 😉
+1
mklok
@JD3010 zag het , even voor de foto gedaan. Geen tijd zeker.
+1
JD3010
Quote Reactie van @mklok:
, even voor de foto gedaan.

Heel herkenbaar, dat gebeurt meer.
+10
mklok
Prototype klaar en in gebruik op de landgoed Boreham house waar Ford veel veldtests deed.

(klik om te vergroten)

+7
mklok
Dus ik denk dat dit de enigste is in de wereld . Deze eigenaar had veel contact met SEM.

(klik om te vergroten)

+1
vandewalje
@mklok heb je hem gesproken ? ik ken hem ook heel goed, heeft nog wat fabriekstekeningen van SEM liggen enzo 🙃
mklok
@vandewalje nee dat niet jammer genoeg.
+1
vandewalje
@mklok de man begint wat op leeftijd te komen, is nu 79 dacht ik. hij heeft me al uuuren zitten vertellen over al zijn avonturen in Engeland bij SEM en in de Ford fabriek. Hij heeft indertijd wat prototypes van de 40serie kunnen kopen en die lopen hier nog op de streek. Hij heeft nu ook nog een hele loods vol Ford onderdelen, soms nog splinternieuw uit de fabriek.
+3
Rondeutz06
Mooi verhaal erbij
+6
mklok
@Rondeutz06 @a3vandiejen Heb mijn best gedaan. Dit bedrijf heeft echt een belangrijke rol gespeeld , door de uitvindingen van Eric May is het succes zeker groter geworden. Denk aan de externe hefcilinders , de 8401 die in Australië heeft gereden, de 4610 met turbo , ontwikkelen van de 7810 . Homoligatie van Ford modellen die buiten de UK , waar Eric May weer van alles bedacht om ze gekeurd in de UK te krijgen.
+2
a3vandiejen
@mklok Geweldig, dit is mooie informatie.
+3
a3vandiejen
Schitterend Marco..
+1
walker1
Maar dat is dus geen aangedreven as? Heeft voor de trekkracht dus geen enkele zin, wat is dan eigenlijk het idee geweest van deze SEM trekkers?
JD3010
@walker1 dat heb je vaker bij prototypes, niet alles is dan perfect.
manus
@walker1

Ging om de draaicirkel beter te krijgen
mklok
@walker1 Eric May wilde zo bekijken waar hij de aandrijving wilde plaatsen.
walker1
@mklok Is hij familie van James May?
vandewalje
@walker1 zou wel heeeel toevallig zijn 🙃
+1
walker1
@vandewalje Ik bedoel het ook lollig

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 6640 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!