10 oktober. Foto van een Deutz-Fahr Agrotron 120 mk3 met Celli spitter, Celli kopeg en Kverneland zaaicombinatie met fronttank en zaaischijfjes. Voor de eerste keer vullen en afdraaien. Dit was voor m

Deutz-Fahr Agrotron 120

+4
PieterA
10 oktober. Foto van een Deutz-Fahr Agrotron 120 mk3 met Celli spitter, Celli kopeg en Kverneland zaaicombinatie met fronttank en zaaischijfjes.

Voor de eerste keer vullen en afdraaien. Dit was voor mij de eerste keer met een rotor achter de spitter en met een pneumatische zaaimachine; gelukkig ken ik de trekker met GPS wel als mijn broekzak.

Als je een beetje gewend bent aan een TTV is dit wel een beetje terug in de tijd. Z

Zaaien ging prima. De tarwe met grasonderzaai staat er inmiddels netjes op.

Wat je mist bij deze 120 't.o.v. de TTV:
Traploze instelling van de snelheid, voldoende hefkracht bij lage touren in combinatie met een 2e verbruiker (de ventilator). Op de kopakker langzaam draaien omdat hij in de kruip staat. Beter geveerde cabine om de trillingen van de spitter te dempen. En misschien de kopakkerautomatiek.

We hebben nog niet met de 6190 TTV gespit, maar ik verwacht dat alleen de motor een nadeel is t.o.v. deze 120. Dat blijft toch maar een 6-liter in plaats van deze 7-liter.

Mer deze combinatie hebben we de stuurremmen ook in het land gekoppeld. Dat advies kregen we om de steekassen wat te ontzien. Ook staat de fronthef op slot omdat de 2,5 ton Zuidberg de boel leeg nog niet kan tillen.

Het afdraaien is zo gebeurd. Het op en afbouwen van de hele combinatie viel me ook niet tegen.

Tot nu toe erg blij met de nieuwe Kverneland en gebruikte Celli's.

Reacties

+1
ArieV
Mooi verhaal Pieter, maar tarwe met grasonderzaai? Is dat voor de nieuwe regelgeving? Of andere reden?
+2
PieterA
@ArieV Nee dat is voor de vergroening van het GLB. Je kunt ook na de oogst een groenbemester zaaien, maar in onze situatie bevalt dit goed. Er komen hier vaak ganzen op de tarwe af. Die vreten dan plekken kaal waar het gras dan de bodem een beetje gaat bedekken. En het lukt in een droge zomer net zoals afgelopen zomer beter om het te laten slagen.
+1
ArieV
@PieterA duidelijk, wij doen dat bij maïs wel, maar bij tarwe had ik er nog nooit van gehoord. En met combinen heb je geen last van dat gras? Wij voeren heel veel gehandeld stro aan de kalveren, maar soms heb je van die tijden dat je alleen verkeerde balen hebt. Dan lijkt het of er onkruid in mee geperst is. Zou dat gras kunnen zijn?
PieterA
@ArieV Ik denk niet dat dat gras is hoor.Lihkt me dan eerder onkruid of te nat geperst.
BuvaM
Quote Reactie van @ArieV:
maar bij tarwe had ik er nog nooit van gehoord

Gebeurde 50 jaar geleden ook. En toen zat er weleens wat groen in het pak; onkruid maar ook wel gras.
+1
Blijft dapper! Fronthef op slot, dat wil zeggen dat die ook niet veert? Of heb je dat er niet op?
Heb je hem de eerste keer met de krik of heftruck oid helpen heffen?
+1
PieterA
@ronald-deutz-fahr De vering van de fronthef werkt nog. De voorasvering werkt ook prima met al dat gewicht er in.

Hij heeft er nu 1 x aan gezeten. Toen hebben we hem bij het LMB met de bovenloopkraan opgehangen
+2
Wel een dappere combinatie! Ik neem aan dat de Deutz wat meer vermogen heeft dan 120 pk? Zo ben je wel mooi in 1 werkgang klaar.
PieterA
@MaartenMandemaker De laatste keer voor de vermogensrem 7.000 uur geleden gaf hij 148 pk op de stomp.

In 1x klaar ja, maar de praktijk is dat je aan een perceel van 5 hectare gewoon 15 uur bezig bent.
valmet6400power
@PieterA
Dan is in je eentje ploegen en vervolgens kopeg zaaien nog sneller volgens mij? Neem aan dat je wel een bunder in het uur ploegt op jullie grond (minimaal) en ook zaait.
+1
PieterA
@valmet6400power Als ik 5 hectare moet ploegen en daarna rotoren en zaaien doe ik daar ook gewoon 15 uur over.

Het is bij zulk werk belangrijk dat je gewoon op die trekker blijft zitten; dan doe je wat.
+2
valmet6400power
@PieterA
Ja dat bedoel ik. Dan is kiezen voor spitten dus wel een bewuste keuze vanuit jullie. En het voordeel is dat je in deze tijd van het jaar wel is een paar ongeplande millimeters kan hebben. Dan kun je dat beter met spitten hebben dan op geploegd land. Want dat plakt daarna als de ziekte, in ieder geval op klei dan.
+1
joozt
Prachtige combinatie Pieter. Je laat hydraulisch het stappenwiel onder de fronttank zakken en dan begint je dosering te lopen? Of heb je een knopje in de cabine?
+1
PieterA
@joozt Inderdaad; met een cilindertje het stappenwiel laten zaken.
+2
landinifan
6190 kan dit ook wel de baas 👍
+1
2850Johndeere6R
Mooi spulletje niet te zware trekker met hele dikke pantoffels dat zou bijna wel garantie moeten wezen voor succes
JD3010
Hoeveel gras zaai je per ha?
PieterA
@JD3010 Ik weet het niet meer. We hadden de minimale benodigde kilo's voor vergroenen gekocht. En dat netjes opgezaaid. Ik dacht een kilo of 15 roodzwenk
+1
JD3010
@PieterA Ik laat het door het zaaizaad heen mengen, dan gaat er 50 kg in 1 bigbag. Dan zit ik ook een beetje in die richting, iets meer.
2850Johndeere6R
@PieterA is deze niks voor je mooi voor er bij?

tractors-and-machinery.nl/item/682471/…
+1
PieterA
@2850Johndeere6R Ja, die ziet er wel leuk uit. Mooi op de bandjes ook👌.

Gauw maar een beetje doorsparen denk ik.
mdoornekamp
@2850Johndeere6R @PieterA ook nog wel een pittige prijs. Trekker is bijna 10 jr oud. Of zit er ook gps op🤫
+1
PieterA
@mdoornekamp Ik zag geen GPS en ook het 7e dw-ventiel kon ik niet goed zien op de foto. Voor de rest wel aardig compleet.

Als jij je 6155 R inruilt wil je er ook nog veel geld voor terug zien denk ik?
mdoornekamp
@PieterA
Quote:
6155R inruil

Jazeker. Maar Fendt en John Deere zitten kwa inruil waarde toch het hoogst.
PieterA
@mdoornekamp Ja, dat klopt. Fendt is gewoon duur wegens goede naam en kwaliteit en bij John-Deere hebben ze hun verkoopapparaat (monopoly) goed onder controle. Je kunt een John-Deere ook alleen bij een John-Deere dealer inruilen anders krijg je er veel minder voor. Als John-Deere rijder kun je beter nieuw rijden. (Ook vanwege het werkplaatstarief).
mdoornekamp
@PieterA john deere's worden hier ook wel ingeruild op Case. De Case dealer gaf wel een dikke inruil zodat de boer een goedkope nieuwe Case heeft. Als die boer weer terug wil naar jd, gaat het duur worden
+1
casejxu
Quote Reactie van @mdoornekamp:
terug wil naar jd

Dat gaat ie toch nooit meer doen 😝😝😝😝😝
PieterA
@mdoornekamp Dat is de keerzijde van het duur inruilbeleid van John-Deere. Toch zal John-Deere voorlopig nog een goed marktaandeel behouden, want ze zijn ijzersterk met financieringen en leaseconstructies en zo rij je goedkoop toch met een dure trekker.
mdoornekamp
@PieterA john deere rijdt daardoor inderdaad niet zo duur. Toch zijn de nieuwprijzen van Deutz en Mf ook aardig gestegen. En Claas schiet ook al aardig omhoog
PieterA
@mdoornekamp Ja, het wordt allemaal knap duur
+1
casejxu
Quote Reactie van @PieterA:
ijzersterk

En in comfort. Moet zeggen dat die R series gewoon fijne trekkers zijn om mee te werken( autopowr dan)
mdoornekamp
@casejxu en de grootste cabine in zijn klasse.
casejxu
@mdoornekamp ja daar iets deutz wel iets blijven hangen zeg maar 😅
+1
mdoornekamp
@casejxu dat is voor Deutz gewoon lastig omdat de aantallen veel kleiner zijn. Het ontwikkelen en testen ( veiligheid) van een nieuw cabine frame is gewoon duur. Zelfs de 7 en 8 serie hebben nog de zelfde kleine cabine. Zelfde geldt voor het ontwikkelen en optimaliseren (updates) van sofware. Die kosten moet je uit kunnen smeren als fabrikant
PieterA
@mdoornekamp Heb je daar cijfers van? Ik kon vinden dat de cabine van de John-Deere R 3,33 kuub is. Van Deutz kon ik niets vinden, maar ik heb er voldoende ruimte in. Er kunnen 2 volwassenen redelijk comfortabel meerijden. Dat is er al 1 meer dan bij de New-Holland.
mdoornekamp
@PieterA new holland cabine is toch ook wel vrij breed. Wel kort. Je zit bijna tegen het achterraam

Bij een deutz 6180 kon je bij sommige types de stoel niet draaien omdat de commandarm dan meteen klem loopt rechts. Omdat het cabine frame toch net wat smaller is.

Groenoord ben ik ook echt niet mee getrouwd.
PieterA
@mdoornekamp Je kunt vooral niet erg ver draaien omdat je je benen dan niet meer kwijt kan. Maar dat is denk ik bij de meeste andere merken niet anders. De armleuning zit bij het draaien niet in de weg hoor. Misschien had de dealer bij die 6180 geen zin om er een draaiplateau tussen te schroeven. Armleuningen en Cabineframes blijven bij Deutz-Fahr vanwege de lagere productieaantallen lang hetzelfde, maar goed is goed volgens mij.
PieterA
@casejxu Ik werk ook wel eens met de autopowers van John-Deere. Daar is ook goed mee te werken hoor. Misschien hebben de mensen die in mijn buurt John-Deere rijden wel geen geluk en blijft het bij anderen wat beter heel; maar vooral qua onderhoud en dealerstructuur ben ik toch blij dat ik Deutz rij.
2850Johndeere6R
@PieterA Wij zijn hier ook geen fan van de JD dealer. Maar wij hebben korte lijntjes met enkele (oud)monteurs en kunnen via die weg vaak wel wat fiksen en anders zit er een hele hulp vaardige Valtra dealer in de buurt.
casejxu
Quote Reactie van @PieterA:
onderhoud

En idd de ttv transmissie heeft minder aandacht nodig ja. Dat is n feit!
PieterA
@casejxu volgens mij is de transmissie dezelfde als bij John-Deere. De 6190 TTV zelfde als de 30-serie van John-Deere.
mdoornekamp
@PieterA zf toch? Onderhoud maakt tegenwoordig niet meer uit met vario. Als het maar heel blijft. Als er een bak sneuvelt voor eigen rekening, ben je goed zuur
PieterA
@mdoornekamp Ja, volgens mij ook zf. Wij hebben al 3x een versnellingsbak van een schakeltrekker in elkaar gehad. Dat was ook echt niet voordelig.
mdoornekamp
@PieterA
Quote:
versnellingsbak in elkaar

Dat moet je niet te vaak hebben. Beetje in lezen op internet en veel info van collega's vergaren. Zo probeer ik de slechte types in mijn vloot te beperken. De jd 6195m met command quad schijnt bijvoorbeeld ook niet zo betrouwbaar te zijn. Vooral met overmaatse 710/70r42 eronder
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Beetje in lezen op internet

Hoe filter jij daar de betrouwbare info uit?
+1
mdoornekamp
@hobbyboer
Quote:
betrouwbare info

Ja dat blijft wel een dingetje. Feit blijft dat ongeveer 80% van technische schades veroorzaakt worden door de gebruiker. Oftewel; alles kan kapot.

Over auto's kun je wel wat meer vinden. Bmw en vw van 2012/2013 hebben allemaal een slechte distributie ketting. Dus die moet je gewoon laten staan. Slijtage heeft wel weer verband met de onderhouds historie . Dus weer die gebruiker
casejxu
@PieterA en bij jou TTV blijft ie langer heel🤷‍♂️
mdoornekamp
@casejxu
Quote:
tvv

Collega had een ttv 6180 de bak binnen 2 jr vervangen. Maar dat was ook iemand met weinig gevoel voor techniek
casejxu
@mdoornekamp weet ook wel dat t bij deutz gebeurt. Man hier in de buurt was onderweg voor onderhoud naar ons en halverwege liep ie stuk😅 heeft laatste 10km niet harder als 15 kunnen rijden
casejxu
Quote Reactie van @PieterA:
ook het 7e dw-ventiel

Steuergeräte (DW): 6

Zit er niet op ook🤷‍♂️
PieterA
@casejxu Waar kun je dat aan zien?

Ik zie er 2 op de rijdende, 2 flippers en dan denk ik ook nog 2 op de grijze joystick.
In de omschrijving staat ook 6.
+1
casejxu
@PieterA jij had t over dat je de 7e niet kon vinden. Dat klopt dan wel
+1
PieterA
@casejxu O, nu na beter lezen snap ik het pas 🙈
2850Johndeere6R
@mdoornekamp In een van de verhalen van Pieter had ik gelezen dat als er eens een vergelijkbare 6190ttv op zijn pad kwam hij er wel interesse voor had, ik zie deze voorbij komen en dacht dat is net wat voor Pieter zodoende plaatste ik hem. Verder zie ik met mijn beste duits dat er geen GPS op zit en kwa opties ben ik niet heel thuis bij Deutz maar dat zal Pieter zelf wel weten.

Bij mijn broer op het werk zochten ze een mooie gebruikte 6215R voor de zware grond werkzaamheden in Chili voor een trekker van 2017 met 9000 uur word ook nog een aardig bedrag gevraagd. Dat schijnt te komen doordat een nieuwe gewoon 20 tot 25% duurder is, daardoor kiest men eerder voor een gebruikte dat de 2dehand prijzen weer opdrijft
+2
mdoornekamp
@2850Johndeere6R ja klopt. Prijs van 2e hands gaat aardig mee omhoog met de hoge nieuw prijzen. Gelukkig ben ik aardig compleet kwa machines en hoef ik niet per se te investeren. Ik wacht eerst wel even af.
casejxu
@mdoornekamp net als ladewagens... beetje loonwerker kar gaat ruim boven n ton tegenwoordig?
mdoornekamp
@casejxu
Quote:
ladewagens

Ja dat is ook echt niet normaal. Een pottingen Torro met walsen kost netto al 125.00 . Zo'n nieuwe jumbo catalogusprijs 2 ton
+2
2850Johndeere6R
@mdoornekamp Tja mijn opa is 96 geworden maar die zei altijd: het is niet de gek die het vraagt maar de gek die het geeft😜
casejxu
@mdoornekamp ja dat hoorde ik ook al ja... maja wat is er niet duur🤷‍♂️🤷‍♂️
+2
2850Johndeere6R
@casejxu Ten opzichte van gangbaar is biologisch eten niet duur😉
+1
casejxu
@2850Johndeere6R je bent mooi de sigaar denk ik als je nu in de omschakeling zit
+3
newholland6640
@casejxu

Perfecte tijd om om te schakelen juist. Bio voer met hoge gangbare melkprijs
casejxu
@newholland6640 zo is het ook weer idd ja! We zullen der langzaam naar gedwongen worden ben ik bang
newholland6640
@casejxu

Zonder derogatie zit je al aardig in de buurt
casejxu
@newholland6640 klopt. 4,5ha te kort.... 60mk 44ha nu
+1
2850Johndeere6R
@casejxu zonder derogatie 7ha te kort 😅
+1
casejxu
@2850Johndeere6R dat bedoel ik. En hebben nu met minimale kunstmest al gras over normaal
+1
2850Johndeere6R
@casejxu wij hebben maar 16 ton van 39 gestrooid en gras zat dit jaar. Enige is dat we zonder derogatie straks een bult stront moeten afzetten op jaar basis.
casejxu
@2850Johndeere6R wij totaal 20 waarvan de eerste 15 nog wel leuk was. Laatste 5 iets minder😅
Tjeerdf1m414
@mdoornekamp een tandem of een tridem?
mdoornekamp
@Tjeerdf1m414 tridem gaat erover. Stonden laatst wat prijzen bij in de Trekker. Bij het artikel van de jumbo 8000
BuvaM
@mdoornekamp En de 8-wieler helemaal, al komt er misschien een tijd dat die beladen niet op de weg kunnen.
mdoornekamp
@Tjeerdf1m414 jumbo 8000 tridem vanaf 239.000 euro bruto
DriveJohnDeere
@mdoornekamp hier een schuitemaker van 2006 gekocht voor 35000 tot nu toe de rotor, pick up, banden en drukwissel verspijkerd totaal 55000 😂
mdoornekamp
@DriveJohnDeere dan wordt het ook nog duur. Voordeel is dat je de kosten beetje uit kan smeren.
CaseCS130
@mdoornekamp kom net van de stand van Zonna vandaan. Daar stond zo'n nieuwe Strautmann klaar voor jou. 41 kuub, vertegenwoordiger had het over 130k
mdoornekamp
@CaseCS130 magnon? Ja dat zal wel. Misschien krijg ik nog wat korting als vaste klant. Zit er wel 30.5 banden onder dan?
+1
CaseCS130
@mdoornekamp dacht een magnon idd, maar heb er niet lang bij gestaan omdat het voor ons toch niet aan de orde is. Alleen van getal 410 ben ik zeker.
rickboer blija
@mdoornekamp ja, zaten 30.5 banden onder. En rubbere tanden.....
DriveJohnDeere
@mdoornekamp vind ik heel erg meevallen voor de uren die wij ermee draaien. Nu 5 jaar gedraaid en 3000 uur.
mdoornekamp
@DriveJohnDeere 600 uur per jaar met de opraapwagen?
+1
J asper
@mdoornekamp Zal wel als silagiwagen zijn neem ik aan😅
J asper
@mdoornekamp Met 300 gefactureerd uren doe je het al heel netjes denk?
mdoornekamp
@J asper 300 factureerbare uren inkuilen is wel de max. Afgelopen jaar niet eens 250/ wagen vrees ik. Of je moet bermen op gaan ruimen of natuur gebieden. Maar dat werk doen wij niet.
J asper
@mdoornekamp Ja ruim 50 uur per snee, leek mij ook wel het maximale. Is maar even en dan is alles ook weer weg is maar een heel klein tijdsbestek.

Klopt met dat werk kun je wel een stuk meer uren schrijven. Alleen is ook nogal wat om dat met een knappe wagen te doen🙈 Zal niet de eerste zijn die om gaat.
mdoornekamp
@J asper
Quote:
zal niet de eerste wagen zijn die om gaat

Ja of een stuk ijzer of beton erdoor.

Getelde uren van de wagen zegt me trouwens ook niks. Vrachten klopt wel aardig. Ik heb in een goed jaar wel eens 900 vrachten gedaan
J asper
@mdoornekamp Dit zomer kon je wel heel wat meer uren schrijven per vracht🙈 als je 10 ha over moet voor een wagentje….

Wel makkelijk plannen met zulke zomers🙈 Vorig jaar bulten gras maar was het hele jaar vliegen.
+2
mdoornekamp
@J asper
Quote:
10 ha voor een wagentje

Gelukkig zitten we hier op de klei. Dus er groeide nog wel wat. En al een paar boeren met 4 elements hark
DriveJohnDeere
@mdoornekamp ja 300 uur per jaar grazen en 300 uur de andere snedes naar huis rijden. Staat jaarrond een 6210r voor die draait 600 uur volgend het klokje.
mdoornekamp
@DriveJohnDeere
Quote:
grazen

Ja dan willen de uren wel optellen. Zal ook nog wel 100+ uur starionaire tijd in zitten. Maar dan nog flink wat uren per jaar.
J asper
@DriveJohnDeere In Nederland of Duitsland?
DriveJohnDeere
@J asper Nederland, we grazen het meeste op afstand 1.5 uur per vracht elke 2 dagen.
+1
J asper
@DriveJohnDeere Ja maar hoe kuil je als veeboer 300 uur per jaar in nog? Dan heb je een hele hoek?👍🏻👍🏻
+1
dx11
@J asper of je doet kalm aan
J asper
@dx11 Kalm aan doen werkt beter als je uurtje factuurtje kunt schrijven 😜🤣
+2
mdoornekamp
@J asper
Quote:
kuil je als veeboer 300 uur

Dan ligt je bult in ieder geval wel lang open. Beste is binnen 24? Bult dicht
+1
J asper
@mdoornekamp Als die zoveel uur kuilen kan met zo dikke wagen zou die ook wel meerdere bulten hebben 😅🙈👌
newholland6640
@mdoornekamp

Volgens de vakbladen binnen 6 uur
rommert14
@newholland6640 dan doen we het allemaal verkeerd, hier ligt ie wel meer dan 24 uur voordat we hem hebben afgedekt
mdoornekamp
@rommert14
Quote:
meer dan 24h

Ben je zo lang aan het inkuilen dan?
rommert14
@mdoornekamp meestal savonds wel klaar, soms dan ook het kleed erover maar meestal de volgende dag.
+2
newholland6640
@mdoornekamp

Wij deden in het verleden nog weleens savonds paar uurtjes rijden en volgende dag afmaken. Tegenwoordig beginnen we de volgende morgen liever wat eerder zodat de kuil niet een nacht open ligt.
newholland6640
@rommert14

Ja lukt hier meestal ook niet hoor. Nachtje open proberen we wel te voorkomen.
mdoornekamp
@newholland6640 @rommert14 savonds beginnen en volgende dag verder is wat dat betreft niks waard. Met 100+ ha gras redt je het echter soms niet in 1 dag.
newholland6640
@mdoornekamp

100 ha red ik niet in 2 dagen haha.
Maar bij sommige oppervlaktes ontkom je er niet aan om er een nachtje tussen te laten indd
dx11
Quote Reactie van @newholland6640:
100 ha red ik niet in 2 dagen haha.

Zo veel land op afstand?
newholland6640
@dx11 1/3 huiskavel

2/3 allemaal op 2 of 3 km.
Maar dat ook nog in alle windstreken om de boerderij.
dx11
@newholland6640 ja hier is de laatste 20 ha huiskavel ook 1,5 km rijden. En nog 15ha op afstand, dat is 5km. Als ik alles Maai lukt het met 2 wagen goed op een dag de 70ha weg te rijden. In het weide seizoen lukt 45ha ook goed met een wagen
newholland6640
@dx11

Ik had de huiskavel al vrij ruim genomen met 1/3 😅
Beetje mooie wegen erheen? Hier veel zandpaden waar je met max 25 overheen kunt.
En allemaal kleine perceen, dus veel tijd nodig om rondom op te ruimen.

Maar 35 ha op een dag is wel netjes. Zou erom lopen of dat zou lukken hier.
mdoornekamp
@newholland6640 als je veel land op afstand hebt, zul je toch met meer wagens moeten rijden
dx11
@newholland6640 mooie wegen, wel met veel fietsers
+1
rommert14
@mdoornekamp het meeste wat we tot nu toe in een keer hakselen is 240 hectare, meestal komen ze met 2 hakselaars of de tweede komt er op de middag bij anders kan mn broertje her niet voorblijven met harken.
bikkertie
@mdoornekamp beste van wel binnen 24 uur inderdaad, in de praktijk is dat vaak langer. Ook bij boeren waar de loonwerker het netjes in 12 uurtjes weggewerkt heeft.
+1
mdoornekamp
@bikkertie
Quote:
12 uurtjes

Ja dat afwerken en afdekken blijft vervelend werk. Toch wordt bij steeds meer boeren de bult wel meteen afgedekt. Het beste is gewoon smorgens beginnen. Dan ben ja vaak of een beetje optijd klaar. En niet standaard midden in de nacht.
+1
Fendt612e
@mdoornekamp hier helpt de loonwerker bijna altijd met plastic, ideaal en dan is het ook zo klaar
+1
oanejorrit12
@mdoornekamp hier morgens het liefst om 7 uur beginnen met hakselen, dan is het meestal richting een uur of 12/13 middags dat ze klaar zijn, en dan hebben wij middags voor melken beide bulten weer dicht. Dag ervoor doen we maaien en harken en rijden dan zelf ook nog met 2 trekkers erbij op de bult
+1
mdoornekamp
@oanejorrit12 ja alleen maar voordelen. En je loonwerker is ook altijd op tijd als je de eerste bent. Smiddags 2e of 3e boer is altijd maar afwachten hoe laat het wordt
+1
CaseCS130
@mdoornekamp In de zomer ideaal. Vroeg in het voorjaar en later in het najaar is het soms zo dauwig dat het gras soms drijfnat is. Dan wacht ik liever even.
+1
oanejorrit12
@mdoornekamp Klopt. Das is ook altijd lastig. Enigste nadeel wat je zou kunnen bedenken is dat het smorgens nog wel eens dauwig is en het gras van boven wat nat, maar ik vind dat niet een probleem.
Andere nadeel is wel dat we de avond van te voren de bult open maken. Al is de bult dan wel stabieler dan dat je m na het inkuilen een nacht open laat
DriveJohnDeere
@J asper ongeveer 100 uur thuis de overige 200 uur een beetje loonwerk totaal zo'n 200 ha
mdoornekamp
@DriveJohnDeere als je zoveel werk hebt voor een wagen, kun je ook wel een nieuwe kopen. Anders blijf je ook aant sleutelen. Heb je een 155 of 2000
DriveJohnDeere
@mdoornekamp een 2085, maar als je afschrijving opweegt tegenn onderhoud. En plus dat ik morgen gewoon kan stoppen met loonwerk als ik wil. Met een nieuwe wagen moet je door.
mdoornekamp
@DriveJohnDeere ja dat is wel een goede redenatie. Schuitemaker kun je ook wel goed onderdelen voor krijgen. Alles is wel te repareren. Als je maar niet storing op storing krijgt. Dan wordt je er wel een keer zat van. Wij hebben laatste jaren vrij veel vernieuwd. Dat bevalt ook wel, maar kost ook wag🤔
+3
cb6520
@mdoornekamp heb je zoveel elende met die strautman wagens dat ze vrij snel vervangen moeten worden😉
+2
mdoornekamp
@cb6520
Quote:
ellende met de strautmann wagens.

Nee hoor, alleen normaal onderhoud. Wagens draaien wel uren hier. En ik wil alles graag tip top in orde hebben. Na een jaar of 7 à 8 begin je al met nieuwe banden, 2 sets nieuwe messen, pickup tanden en een nieuwe aftakas. En afstrijkers van de rotor. Ben je zomaar 15 K lichter
J asper
@mdoornekamp Voor 15 k ruik je hem niet in, en voor 30 ook niet😅🙈
+1
mdoornekamp
@J asper
Quote:
ruik je hem niet in

Nee helaas niet. Maar nieuw draait gewoon altijd mooier, snijdt beter. Je kan een wagen nooit helmaal nieuw maken. Schuitemaker doet wel eens refurbish. Maar je kan nooit alles vervangen.
rickboer blija
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Schuitemaker doet wel eens refurbish. Maar je kan nooit alles vervangen.

Je staat verbaast hoe ver ze gaan, heb naast deze ( meinderts.nl/occasion/6527374/ ) wagen gestaan tijdens het opbouwen, alleen de assen en framebalken waren nog over de rest hebben ze allemaal gerenoveerd
mdoornekamp
@rickboer blija die ziet er wel heel netjes uit. Hoe gaat het met elekrisch en hydrauliek, bedienigskast.
rickboer blija
@mdoornekamp alles wordt uitelkaar gehaald en gecontroleerd, en bij het in elkaar zetten worden alle logische delen vervangen.

En natuurlijk kan er na de tijd eens wat mis zijn, maar gelukkig is bij schuitemaker dat vaak vrij simpel te fixen
BuvaM
Quote Reactie van @rickboer blija:
alleen de assen en framebalken waren nog over de rest hebben ze allemaal gerenoveerd

Kan ik niet volgen. Demontage en opbouw kost dan in tijd 1,5 tot 2x tov nieuw. Onderdelen zeker ook 1,5 en uurtarief LMB kan niet lager dan in fabriek.
Wagen ziet er zo op het oog puik uit.
DriveJohnDeere
@mdoornekamp tot nu toe valt het erg mee vorig jaar de rotor en assen preventief vervangen dit jaar de pickup en 2 banden buiten het reguliere onderhoud

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz-Fahr Agrotron 120 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!