Nieuw voer setje van m'n vorige werkgever.  Zelfrijder gaat er naar 3 jaar weer uit. Foto is geplaatst door John k op 10-12-2022 om 21:18:10, met 59 reacties.

Trioliet Solomix

890 foto's van @John k

+3
John k
Nieuw voer setje van m'n vorige werkgever. Zelfrijder gaat er naar 3 jaar weer uit

Reacties

+1
John k
Is dit de nieuwe vorm van de voorspatborden? Trekker komt net nieuw van de locale dealer

(klik om te vergroten)

O N
@John k Las er iets van dat dit de nieuwe vorm is inderdaad , ergens van een designbureau ( 'BMW') in california ?
rickboer blija
Hoeveel koeien moeten daar gevoerd worden?

Schat dat deze zet ook zo 300 a 400 k kost, of zit ik er dan naast?
John k
@rickboer blija 1100 koeien plus drogen en jongvee.
rommert14
Zonde om zo'n nieuwe trekker daarvoor te gebruiken, hoeveel koeien moeten er mee worden gevoerd?
John k
@rommert14 boel boeren hier in de buurt rijden met nieuw spul......word nog teveel verdiend door de melkveehouders.
+13
arjanvw
@John k nog teveel verdiend?? Buiten dat ik dat een rare uitspraak vind, denk ik dat als je met 1100 koeien geen nieuwe trekker en mengwagen kunt permitteren je beter kan stoppen met je bedrijf....
+1
BEboer
@arjanvw heb je gelijk in hoor! maar is toch een volledig tegenovergestelde post als @catfan55. Bij meeste boeren zie je meer een vrij basic trekker voor de mengwagen of ééntje met wat uren derop. Hoe komt het dat ze met de zelfrijder gestopt zijn? Duurzaamheid of gewoon te duur (want hun kennen nu ook alle voordelen dus moeten ook wel pak nadelen aan zijn). Wel vet om te zien dat een nederlands bedrijf als trioliet toch alsmaar meer een internationale speler word!
+1
walker1
@rommert14 Misschien wordt de trekker ook nog voor andere werkzaamheden ingezet? Anders hadden ze ook wel een 2wd versie kunnen kopen, die is in Amerika en Canada gewoon te koop.
Bovendien, 1100 koeien en dan ook droge en jongvee, daar heb je ook met zo'n mengwagen wel even werk mee, dus die trekker maakt de uren wel. Als ik zie waarmee sommige boeren in NL mee voeren terwijl hun bedrijf 10 x kleiner is... Dit is een 7R250, zijn in NL wel boeren te vinden met ca 110 melkkoeien en een 6R voor de mengwagen, of bv een Fendt 300 Vario.
rommert14
@walker1 misschien, maar dan had ik liever een oudje er vast voor, wij hebben veel 'oude trekkers maar we hoeven bijna nooit om te koppelen, dat geeft pas genot 😅
+1
walker1
@rommert14 Ja mee eens, zeker met een voerwagen, daar zou ik ook vaste trekker voor willen, anders ben je bijna elke dag aan het om koppelen. Voeren kan ook prima met een oude trekker.
+3
arjanvw
@walker1 nieuwe trekker wordt met zoveel uren/jaar vanzelf een 'oude' trekker.😉
+5
arjanvw
@rommert14 waarom zou je een oude trekker voor een voermengwagen zetten die misschien 2000uur/jaar draait en ook elke dag móet draaien. Zo'n trekker heeft na 5 jaar ook 10.000uur. Jullie JD had ook veel minder uren voordat hij voor de mengwagen kwam.
rommert14
@arjanvw ik vind het alleen al zonde om het feit dat een nieuwe trekker binnen no time onder het krachtvoer zit, voeren is maar simpel werk en dan kan een trekker lang meegaan.
+1
Valtrapowerr
@arjanvw inderdaad, bij mn stage plek in Duitsland kochten ze ook een nieuwe trekker om te voeren. Die zaten met 3 jaar toch op 10 duizend uur. Bovenstaande red het ook niet om met 1 wagen alles te voeren dus die zal ook wel uren maken. Gaat allemaal wat anders dan hier waar iedereen gewend is 1 of hooguit 2 wagens voer te draaien.
+1
John k
@rommert14 dezentrekker komt er ook niet weer af totdat die weg gaat
rommert14
@John k groot gelijk, ook een hele mooie mengwagen die trioliet. Ik ben jaloers op degene die er mee mag gaan rijden 😅
+3
John k
@walker1 4 wiel heb je hier nodig in de winter en een complete trekker ruilt veel makkelijker / voordeliger
Ruben-Wind
@rommert14 boer waar ik werkte in Texas met 2500 koeien voerde eerst ook altijd met gekochte trekkers. Jd 7530 of puma 160. Tegenwoordig lease 8r dr voor. Betalen per maand en verder geen omkijken na.
rommert14
@Ruben-Wind is ook een optie, wel nog weer wat meer koetjes
Ruben-Wind
@rommert14 ja trekker draaide 3500 uur per jaar.
rommert14
@Ruben-Wind en na 5? Jaar uit de lease, dan ben je ook op 17000 uur, dat heeft onze 7820 ook inmiddels, kan een voordeel zijn dan dat hij nergens naar om hoeft te kijken naar je betaalt eventuele reparaties dan toch wel lijkt me.
Ruben-Wind
@rommert14 3 jaar.
PieterA
@rommert14 Dat is toch juist het grote voordeel van lease?: Dat onderhoud en reparaties voor een ander zijn.
rommert14
@PieterA ja dat is waar maar ze zullen toch wel min of meer hun eigen indekken?
BEboer
@rommert14 tuurlijk... Het is een soort verzekering maar je weet wel wat je vooraf betaald. Heb je op 9000 uur een grote reparatie zul je mss andere twijfelen om deze kost wel of NT te doen hier moet je NT over nadenken.
rommert14
@BEboer Dat is waar.
PieterA
@rommert14 Als het zo'n drama-trekker is dan ruilen ze hem om voor een nieuwe (die waarschijnlijk weer een iets hogere maandlast heeft)
rommert14
@PieterA Ja dat is waar, ik zou ook niet teveel storing willen hebben aan een voortrekker je bent snel een halfuur achterop voordat je weer aan de gang bent. Is hier gelukkig tot nu toe niet vaak voorgekomen
John k
Deze trekker gaat er met 2 a 3 jaar weer uit.
EA_MF
Ijsseldijk dairy? Dat bedrijf stond een tijdje geleden te koop toch?
+1
PieterA
Lease is nu natuurlijk behoorlijk interessant. Zeker voor een langere periode. Als je nu afspreekt wat je de komende 5 jaar elke maand moet betalen en alles wordt duurder dan zit je met lease relatief goedkoop.
Valtrapowerr
@PieterA Nu interessant? Meeste lange looptijden lopen al richting 4 5 % dus dan moet t flink duurder worden wil het echt nog interessant zijn
+1
newholland6640
@Valtrapowerr

De helft van de case was nog 0 procent rente
Valtrapowerr
@newholland6640 dat is al een paar maanden geleden en een voorraad model dat scheelt. En dan wss geen lange looptijd
casejxu
@Valtrapowerr als je nu nieuwe deutz bestel heb je 0% op je financiering. Met korte loop tijd waarschijnlijk
+3
catfan55
@casejxu de "0 % op financiering" klinkt natuurlijk verschrikkelijk leuk maar je betaald er altijd voor. Linksom of rechtsom je betaald voor de service. Gratis geld lenen bestaat niet. punt.

Als je hier een dealer binnen loopt en je leased/financiert een 300pk trekker voor 0% dan is de "cash price" van deze trekker 300.000$ (ik noem maar een bedrag) wanneer je hem daadwerkelijk betaald (met een lening van je bank of externe lease maatschappij voor 2 of 3%) dan kost deze trekker nog maar 275.000$.
mdoornekamp
@catfan55
Quote:
gratis geld

John deere doet de financiering wel zelf hier. Dus niet met een externe partij. Dus die financiering wordt sowieso al niks aan verdiend.
Ik vind John Deere in aanschaf niet extra duur ten opzichte van andere A merken.

Maar John Deere wil ook gewoon verkopen, dus de fabriek aan de draai houden. In het begin van de corona gingen de prijzen af fabriek gewoon naar beneden. Om de verkoop maar door te laten lopen.
+3
catfan55
@mdoornekamp JD doet wereldwijd financing en lease zelf. JD financial verdiend meer per jaar als het bouwen van machines. Daarom zeg ik ook, gratis geld lenen bestaat niet.

Ze konden onze nieuwe SUV ook voor 0% financieren over 5-6-7 jaar. Toen ik vroeg om een cash price was hij ineens 10.000 goedkoper.. bijzonder hè
newholland6640
@catfan55

Dat is overigens niet in alle gevallen zo.
Gratis geld lenen bestond echt een aantal jaar. Hoe dat bij individuele aanbieders zit zijn ze zelf verantwoordelijk voor.
casejxu
@catfan55 helemaal waar. Ben er bekend mee omdat we t shoveltje toen ook kooplease hebben.
+3
kearl
@casejxu Misschien dat het in Nederland anders is, maar hier zit Deutz al dik boven de 4%. Die van BNP zullen er toch wat aan moeten verdienen
Valtrapowerr
@casejxu Ja maar dan heb je een deutz🙈🙈🙈 korte looptijd en flinke aanbetaling waarschijnlijk?
casejxu
@Valtrapowerr 🤷‍♂️
mdoornekamp
@Valtrapowerr
Quote:
interessant

Dan heb je te laat afgesloten.
Valtrapowerr
@mdoornekamp Ja dan had je vorig jaar moeten doen. Alles nog goedkoper en lagere rente.
+1
mdoornekamp
@Valtrapowerr ik hoef nu gelukkig niet veel te investeren. Machine park is goed up to date. Dus eerst maar even jaartje niks doen.
PieterA
@Valtrapowerr Ik bedoel vooral het gedeelte wat je voor onderhoud betaald. Dat lijkt nu duur; maar kijk over 5 jaar maar eens terug wat de kosten daarvan dan zijn.

Ik verwacht dat werkplaatstarieven nog enorm gaan stijgen en dat er daarom meer nieuw gekocht/geleased gaat worden.
+1
mdoornekamp
@PieterA
Quote:
onderhoud

Ik weet niet of onderhouds kosten misschien wel geindexeerd worden. Ik doe zoveel mogelijk onderhoud zelf. Met olie en onderdelen kijk ik wel rond voor de prijzen. Jaren lang jd olie gebruikt. Kost nu ruim 5 euro/l. Lijkt nergens op
+1
Valtrapowerr
@PieterA Zit wat in maar overal zit een grens aan. Alles ‘nieuw’houden geeft giga veel gebruikt materiaal wat ook ergens moet blijven anders ook geen scherpe lease meer. Als iedereen het gebruikte laat staan wordt dat ook goedkoper wat het duurdere onderhoud compenseert. En een lagere restwaarde geeft hogere lease kosten. Uiteindelijk moet het een keer betaald worden. Ik snap wel met grotere bedragen dat het wat meer zekerheid biedt om je via een dergelijke constructie in te dekken.
PieterA
@Valtrapowerr machines gaan dan meer voor export of oud ijzer weg. Je ziet het nu al bij hakselaars, bietenrooiers, maaiarmen, combines, kippers, ploegen. Als opknappen per draaiuur duurder wordt dan nieuw kopen gaat de voorkeur steeds vaker naar nieuw.
Valtrapowerr
@PieterA ja oké maar daarmee zakt ook de inruilwaarde waardoor dat extra afschrijving geeft met gevolg dat lease er niet goedkoper op wordt want de dealer gaat dat er niet bijleggen.
PieterA
@Valtrapowerr Ja,dat denk ik ook.
+1
catfan55
@PieterA bij JD lease gaat het per jaar, maar net wat je zegt. Je weet vooraf wat je kwijt bent voor de komende 2-3-5 jaar (afhankelijk van lease contract uiteraard)

Misschien kan John hier wat meer over vertellen en of dezelfde reden hier van toepassing is. Maar men wil hier geen zelf rijder omdat laden te lang duurt met de vrees. Met shovel of grote verreiker kunnen ze veel sneller de mixer laden = sneller voeren
+1
John k
@catfan55 yup, lease is gewoon interessant, het moet dan wel een conplete trekker zijn met de nodige opties puur voor als die weg gaat . ( je moet iets hebben wat een ander ook wil. )

De grootate zelfrijder is nog te klein dus dat betekend extra loads maken .....plus jan en alleman kan er biet mee wegrijden en onderhoud viel niet mee ( deze jongens hebben geen werkplaats dus 100% afhankelijl vannde dealers)
catfan55
@John k ik weet niet of die redenatie helemaal op gaat. Als je een trekker least is de restwaarde namelijk ook niet voor jou, maar voor JD finance. De opties op de trekker maken je jaarbedrag/maandbedrag alleen maar duurder. Dat zie je hier op deze 7R250 ook, goedkope, smalle banden, geen fronthef, waarschijnlijk geen GPS etc etc. dat is gedaan om het lease bedrag omlaag te krijgen.
rommert14
@catfan55 is dat niet gewoon gedaan om rond te komen op het erf en in de stallen? 🤣
John k
@catfan55 deze trekker stond ,o in de yard bij de dealer dus dan is het makkelijk een deal maken. Nu levert die gelijk geld op voor JD, anders staat die daar maar

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Trioliet Solomix ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!