Foto van een Lfe mahwerk boekje. Dit boekje samen met de andere boekjes is een soort tijdlijn. Tot de Krupp paarden maaibalk uit ww2 aan toe. Allemaal ander de zelfde maatvoering en nummering. Technis

Hanomag R16 R19 maaiwerk instructie/ onderdelenboekje

127 foto's van @langeslagdiesel

+2
langeslagdiesel
Foto van een Lfe mahwerk boekje. Dit boekje samen met de andere boekjes is een soort tijdlijn. Tot de Krupp paarden maaibalk uit ww2 aan toe. Allemaal ander de zelfde maatvoering en nummering. Technische inzichten en details veranderden wel uiteraard.

Reacties

+2
langeslagdiesel
Dat nog niet iedere boer in 1952 een tractor met aanbouw maaibalk had maakt dit boekje wel duidelijk. Wat dan weer onduidelijkheid geeft is het feit dat dit boekje een stempel uit 1950 bezit. Dit terwijl volgens goed ingelichte bronnen de overname van Krupp landbouwmachine ontwikkeling door hanomag in 1951 plaatsvonden. Met eerste uitlevering van machinerie onder de naam Lfe ( Landmachine Fabriek Essen ) in 1952. In dit boekje zijn voor het grootste type ( snijbreedte 1,35 m ) als optie leverbaar een voorloop, meesturende as. Een triangel geschikt voor tractoren. En een stationaire motor voor de mes aandrijving.
+1
draaipiet
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
Dat nog niet iedere boer in 1952 een tractor met aanbouw maaibalk had

Ik las van de week bij een reactie op tractorfan dat bij een boer in de strenge winter van 1963 het paard dood was gegaan en dat was de aanleiding om de eerste trekker te kopen. Ik heb het zelf nog mee gemaakt in mijn werkgebied dat een boer zijn paard pensioen gunde en zijn eerste trekker kocht, een nieuwe trekker met maaibalk. Dat is opzich niet bijzonder maar dan praat ik over 1980 / 1985. Dat was ook de laatste boer die ik met een paard heb zien werken buiten hobby om
+1
langeslagdiesel
@draaipiet binnen de oldtimer club’s zijn mensen bekend, en misschien ook nog wel actief van het eerste uur na oprichting. In deze steeds kleiner wordende groep zijn mensen die geen mail hebben. Sommige zelfs geen telefoon. Deze laten zich nog volledig informeren via het clubblad, en wat er verder via de brievenbus binnen komt. De marskramer, ook al is dat al lang uit de tijd, vervult hier gewoon nog een dienst van informatie overdracht. Het is bijna niet voor te stellen, maar het bestaat nog. In de jaren 70 had je het tv programma: showroom. Met dat soort mensen in hun tijd. Ze zijn er nog steeds. En van mij mogen ze nog heel lang blijven. Het geeft smaak aan de samenleving.
draaipiet
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
Het geeft smaak aan de samenleving

En het gaf verbinding aan elkaar. Het had ook wel wat maar is voor velen niet meer voor te stellen.
Maar zo als het nu gaat is het ook mooi, en je komt op een makkelijke en snelle manier aan informatie. De keerzijde is dat je nu er voor moet waken of de informatie die je vind wel klopt. En het jammere van deze tijd is ook dat de relaties of contacten die je hebt (niet altijd hoor maar wel vaak) als los zand aan elkaar hangt.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Hanomag R16 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!