Foto van een Valtra N134, deze bodem vriendelijke combinatie staat al bijna klaar om te beginnen,. Foto is geplaatst door trean op 11-02-2023 om 18:45:29, met 22 reacties.

Mest seizoen 2023

547 foto's van @trean

+2
trean
Foto van een Valtra N134, deze bodem vriendelijke combinatie staat al bijna klaar om te beginnen,

Reacties

johndeere6230
Wat is hier bodemvriendelijker aan dan andere combinaties?
+1
trean
@johndeere6230 we kunnen met de trekker op 1 bar rijden en de tank kan op 1,2 bar, en dan kunnen we ook gewoon met 40 km per uur de weg uit, dat lukt je niet met alle combinaties, de meeste loonwerkers zullen dat wel redden, maar de gemiddelde boeren combinatie red dat niet... En we kunnen zonder front gewicht op pad, dat lukt ook niet iedereen
+2
@trean rijd hier met precies dezelfde bar in de banden, maar om te zeggen dat het allemaal bodem vriendelijk is.😅 langer wachten tot het echt afgedroogd is heeft meer effect dan die laatste 0,… bar uit de banden. Maar je hebt het niet voor het kiezen en soms is het mestrijden in het voorjaar net stelen

daarnaast zie ik dat je nog diagonaal banden onder de tank hebt. Hier op bkt flotation over gegaan dat maakte meer verschil dan de diagonaal banden op 0,8 bar zetten.
+1
trean
@Deutz 8006spezial diagonaal banden op 0,8 heb ik met de vorige tank ook wel geprobeerd, maar dat wat niet echt een succes, dan slijten ze zo hard op de rand.

Als deze glad zijn komen er vast wel radiaal banden onder, maar deze zijn nog lang niet glad, en waren er door de vorige boer/eigenaar onder gezet een paar maanden voordat die een nieuwe tank kocht.

Als het weer meezit kun je de banden ook wel iets harder zetten, scheelt weer een beetje brandstof op de weg, en dan ben je ook weer iets sneller klaar omdat je wat sneller op snelheid bent, we hebben wel redelijk draagkrachtige klei op veen grond, dus meestal krijgen we de mest er zonder sporen op,
Je kunt meestal niet zien waar de tank gereden heeft met maaien, dus dan gaat het wel goed.
+1
@trean
Quote:
Als deze glad zijn komen er vast wel radiaal banden onder, maar deze zijn nog lang niet glad, en waren er door de vorige boer/eigenaar onder gezet een paar maanden voordat die een nieuwe tank kocht.

Ja zo ging het ons ook, hebben eerst 5 jaar gereden met diagonaal trelleborg. Toen de voorste set van het tandem vervangen voor 800/45 r26,5 van bkt en 2 jaar later de achterste set. Maar heel verschil in berijdbaarheid en manier van rijden
+2
J asper
@trean
Quote:
maar de gemiddelde boeren combinatie red dat niet..

Had liever @CaseCS130 of @EA_MF int land dan dit ding op diagonaal🙈
trean
@J asper met 4 wielen op een rij wordt het stukje oude zeedijk bemesten wel een uitdaging, als je even niet oplet heb je de tank op de kant liggen, als je genoeg opslagruimte en geduld hebt, kan je het met deze 34 jaar oude tank ook prima redden.
+2
johndeere6230
Quote Reactie van @trean:
maar de gemiddelde boeren combinatie red dat niet...

Ligt er maar net aan hoe zuinig diegene is op de grond en zo heel erg veel verschil zit er allemaal niet in, je kunt wat eerder beginnen, maar verder ook niet, zeker niet met tandem zonder schuifas. Met de 14.5 m3 op werk met 800/..R32 vf banden, schuifas en luchtdrukwissel dan kun je er echt wel verschil tussen zien, die combinatie rijdt rondom op 0.8 bar, daar zie je nagenoeg niks van terug.
Siebenga
@johndeere6230 wanneer werd je wakker?
johndeere6230
Quote Reactie van @Siebenga:
wanneer werd je wakker?

Nu net 😜

Nee durf mn hand er wel voor in het vuur te steken dat we met die combinatie eerder het land op kunnen dan de combinatie hier boven, ondanks de meer inhoud.

Vorig jaar was natuurlijk een nat voorjaar en hebben we links en rechts best wat natte stukken moeten doen omdat ze vol zaten. Maar zo lang je ergens maar 1 keer hoefde te rijden, dan ging het eigenlijk altijd wel, tenzij er water stond, maar dan moet je er ook gewoon weg blijven natuurlijk. We reden eerst op 1 bar, toen op verzoek van een klant terug gegaan naar 0.8 en dat scheelde zoveel. Natuurlijk net na het bemesten zie je een dip, maar dat heb je overal mee, alleen trok gauw weg.
Hobby boertje
@johndeere6230 persoonlijk vind ik tandems zonder schuifas minder bodemvriendelijk dan de rest. Zal op veen misschien wat anders zijn, maar hier op zand moeten wij vaak toch wat langer wachten dan de buren met enkelassers met 1m banden eronder. Op de weg is een tandem wel een stuk mooier.
Terwisscha
@Hobby boertje De schuitemaker is ook een hele zware tank van zichzelf. Dat helpt ook niet mee.
trean
@johndeere6230 als het echt nat is en de putten ook vol zitten, laten we gewoon de sleepslang komen voor de huiskavel, dat is meestal het beste voor de bodem
+3
bart99
Mooie Combi, maar draaft dat “bodemvriendelijke” niet een beetje door dat het er zelfs bij vermeld moet worden😅 Gezien de diagonaalbanden onder de tank
trean
@bart99 het is ook niet echt bodem onvriendelijk, andere banden onder de tank maken het wel beter, maar zo gaat het ook prima
Pieter Buren
Hoe kunnen jullie allemaal zien dat er diagonaalbanden op de tank liggen? Ik dacht altijd dat wanneer je op de zijkant een maat zonder 'R' hebt, je dan diagonaal hebt, maar dat kan ik op de foto echt niet lezen🧐.
2850Johndeere6R
@Pieter Buren Ik denk van aan het profiel, al weet ik dat niet heel zeker.
trean
@Pieter Buren zie je een beetje aan de vorm, of ze weten het van eerdere foto's

(klik om te vergroten)

Hier kan je het beter zien
Terwisscha
Zeldzame tank. Een schuitemaker robusta als vacuüm tank zie je ook niet veel.
B - W
@Terwisscha ik denk dat hier ook perfecta op staat, dat is de schuitemaker vacuüm tank versie
trean
@B - W het is inderdaad een perfecta

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Valtra N134 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!