Foto van een Standard Express strooiunit.Ff een rondje Duitsland geweest gister vanuit Alkmaar via Groningen naar Bremen. In een klein plaatsje met zeer veel wateroverlast de spullen geladen. Via Hann

Strooiwalsen van een Standard express mestverspreider.

+3
langeslagdiesel
Foto van een Standard Express strooiunit.
Ff een rondje Duitsland geweest gister vanuit Alkmaar via Groningen naar Bremen. In een klein plaatsje met zeer veel wateroverlast de spullen geladen. Via Hannover op naar Amsterdam. Auto dus ff uitgelaten, een paar bakken Duitse koffie genuttigd. En een puur Hollandse uitsmijter naar binnen gewerkt. In twaalf uur tijd weer wat originele onderdelen geschoord en er een blij en tevreden koppie ‘s avonds op de bank. Ik kan de meststrooier kompleet en origineel gaan maken.

Reacties

+1
a3vandiejen
Als er eens een tand afbreekt is het niet moeilijk om hem te vervangen. Ziet er niet ingewikkeld uit. Mooie aanwinst.
Strooier achter de Hanomag?
+1
langeslagdiesel
@a3vandiejen ja, is erg eenvoudig uitgevoerd. Deze heeft ook niet veel gedaan. Lagerhuisjes zijn zelfs nog origineel alle bouten gingen ook goed los. Ligt nu uit elkaar in de mestverpreider waar ik eerder een foto van geplaatst heb. Ben nu nog aan het zoeken naar een juiste Walterscheid tussenas met stalen beschermbuizen en de juiste moment beveiliging. En nog wat kleine dingetjes. Dan is hij compleet. Als ik dan tijd heb kan ik in 1 teug door met opknappen.
+1
a3vandiejen
Prachtig Johan, ja de meststrooier kan ik me herinneren.
Die schamel strooiers zag je hier niet. Maar misschien was dat voor mijn tijd.😅
+3
langeslagdiesel
@a3vandiejen nee, niet voor jou tijd. Ze werden hier gewoon bijna niet verkocht. In Duitsland had bijna iedere fabrikant van meststrooiers ze wel in hun programma. Ze werden daar, vooral in het begin gezien als multifunctionele wagens. Aan 1 kant maar meenemers op de bodemketting. Zodat je deze onder de bak kon draaien voor een schone vlakke vloer. Dit om zakgoed niet te beschadigen. Borden konden breed liggen voor hooi / stro pakjes. Stooiwerk er af en een klep er in om als zelflossende wagen te functioneren. Zelfs opraap units waren bij sommige leverbaar om als opraapwagen te kunnen worden ingezet. Grootste nadeel was en is, geen oplegdruk aan de trekker. En uiteraard het achteruit rijden. Ook is de wagen wat duurder door de extra as plus constructie daarvoor, en de schamel doorvoer van de aftakas.
+2
Fendt926Driver
@langeslagdiesel mooi verhaal over deze wagens. Je hebt je er wel echt in verdiept hoor ik wel
+1
a3vandiejen
@langeslagdiesel Net wat Huub zegt, mooi verhaal zit hier achter.
Heb nog wel een folder waar er een schamel strooier van Mengele op staat.
+2
langeslagdiesel
@a3vandiejen @Fendt926Driver als je vaak in Duitsland aan het zoeken bent, kom je in het wat oudere spul vaak aparte dingen tegen die wij eigenlijk niet kennen. En ook vader of opa kent het niet. Dan begint het voor mij interessant te worden en ga ik me er in verdiepen. Kers op de taart is uiteindelijk als je het kompleet met het verhaal en de bijbehorende documentatie op de dam hebt staan. Dus ik zit altijd in de optie lijsten te struinen. Dat zal Huub niet vreemd in de oren klinken. Daar zie ik ook geregeld aparte dingetjes passeren. Het is een hobby die je met goed en slecht weer bezighoudt. 😉
+1
a3vandiejen
@langeslagdiesel Harstikke leuk om dat op die manier te doen, en mooi als de zoektocht uiteindelijk lukt en je het thuis hebt staan. Geduld is wel een schone zaak, maar komt het vandaag niet, dan morgen. Prachtig.😃👍
+1
langeslagdiesel
@a3vandiejen zo is het.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Geen Geen ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!