Foto van een Bunning Lowlander MK4, lowlander wide body 230. Spreader #3 krijgt grondig onderhoud, allemaal nieuwe tips. Hardox slijtdelen op de onder plaat, nieuwe keringen in de cylinders, bodem ket

Bunning Lowlander MK4

1.599 foto's van @catfan55

+5
catfan55
Foto van een Bunning Lowlander MK4, lowlander wide body 230.

Spreader #3 krijgt grondig onderhoud, allemaal nieuwe tips. Hardox slijtdelen op de onder plaat, nieuwe keringen in de cylinders, bodem ketting inkorten, nieuw vet in de hubs & vet nippels er in maken.
Het aankomend strooi seizoen staat zomaar weer voor de deur.
caseboy
@catfan55 vanwaar vetnippels op de hubs maken? Kan het vet eruit dat je ze telkens bij moet vullen?
+2
catfan55
@caseboy Niet telkens, maar 1x per jaar even de cap er af en 1 of 2 patronen vers vet er in. Daarna de cap schoon maken en er weer terug op zodat er expansie ruimte is. Dit is veel makkelijker als ieder winter de hubs en lagers er af halen, schoon maken en nieuw vet er in.

Wij leggen, voor Nederlandse begrippen, grote afstanden af met de wagens. Dus wiel lagers is altijd een puntje van aandacht. zit een high grade, high temperature & high pressure grease in van Klondike lubricants

Reacties

+8
catfan55
De onder plaat wordt flinter dun op de uiteinden, stukken er uit snijden en dikker, gehard staal terug in lassen.
Onderdelen laat ik lazer snijden bij een lokaal bedrijf.
Kopen ook nieuwe schoepen op, deze waren ook ver heel versleten

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
huub
Quote Reactie van @catfan55:
Onderdelen laat ik lazer snijden bij een lokaal bedrijf.

Lokaal is dan ook in de buurt of nog een halve dag rijden?
+3
catfan55
@huub 100km ongeveer. Valt iets mee
RVM
@catfan55 in een uur rij je een aardig eindje weg bij jullie
catfan55
@RVM dat ligt er maar net aan hoe hard je rijd 😂
RVM
@catfan55 dat klopt zeker. Mijn neven in Ontario, hebben het ook altijd over dichtbij als het maar een uur rijden is. Maar 1 daar van is ook zo zuinig op z’n auto, dat ie het eerste uur niet ver komt op de gravelweg van huis tot aan de eerste de beste asfaltweg.
+1
catfan55
@RVM dat heb ik allang opgegeven 😂 bij ons is alles gravel op de hoofd high ways na. Denk dat ik zeker voor 80% gravel rij. Gewoon een realiteit van wonen in Saskatchewan, auto’s blijven nooit mooi en zeker 1x per jaar een nieuwe voorruit
+7
catfan55
De hele drive line nieuwe kruisen in en alle lagers vervangen. Lagers voor de walsen ook vervangen. De bussen voor de bodem ketting as ver heen versleten, dus ook vervangen. Kan ie er weer fris tegen aan voor het 2024 seizoen 💪🏻

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

casejxu
Het krijgt met de tonnen die jullie doen heel wat te verduren! Maar word allemaal weer goed aangepakt zo te zien. Stil staan in het seizoen is natuurlijk eigenlijk ook geen optie
+13
catfan55
@casejxu ik heb een hekel aan down time, en nog een grotere hekel aan om in het donker, om 10 uur ‘s nachts, in de regen een mest strooier staan te fixen. Vervangen nu veel spul wat nog niet versleten was. Maar spendeer nu liever 1000$ extra en alles fixen in een verwarmde werkplaats zonder stress als later lopen knooien & ploeteren in het veld 😅
ronald-deutz-fahr
@catfan55 denkt iedereen op die manier, of is dat jouw eigen invloed?
Maw, doen ze allemaal veel preventief onderhoud
+5
catfan55
@ronald-deutz-fahr zo denken wij binnen het bedrijf. Wat een ander doet moeten ze zelf weten 😂 er zit hier een bedrijf in de buurt die ook mest strooien doet, en die hebben geen onderhoudsprogramma. Als je nergens naar kijkt is het ook nooit kapot natuurlijk
+1
JohnDeere5720
Quote Reactie van @catfan55:
Als je nergens naar kijkt is het ook nooit kapot natuurlijk

Als er iets ratelt moet je gewoon de radio harder zetten
catfan55
@JohnDeere5720 Voor sommige is dat de oplossing inderdaad
+1
casejxu
@catfan55 ja begrijp je volledig en zou in jullie geval exact het zelfde doen!
JohnDeere5085
@catfan55 komt nog eens bij dat ie dan altijd stuk gaat als er nog heel wat tonnen mest inzitten dat sleutelt ook voor geen meter.
+1
Johny power
Mooie reportage 🤌👌
Eite62
Heb foto's gezien van Gosse02 gezien maar deze wagens hebben een mooi strooi beeld. Ja heb de verhalen gehoord maar daar word veel werk verzet in een relatief korte periode.
langeslagdiesel
Kijk! Revisie noemden ze dit vroeger. Werd in Nederland ook gedaan. Nu is het vaker, draaien totdat het op is en dan weg pleuren. Uitzonderingen na gelaten uiteraard. Op deze manier besteed je je tijd mijn inziens het nuttigste. Draaien als het moet gebeuren en sleutelen als de tijd daar is.
catfan55
@langeslagdiesel Dat niet alleen. in 3 jaar tijd zijn deze strooiers ook 30% duurder geworden. Voor exact het zelfde product. Want een 2024 bunning 230 is exact het zelfde strooier als deze 2021 bunning 230. Daar komt bij dat de rente in die tijd ook verdubbeld is. Dus qua afbetaling zit je haast op het dubbele om nieuwe strooier te kopen. Nu is dit onderhoud ook niet gratis maar het is een fractie van de prijs.
Er mankeert niks aan deze strooiers, op de slijt delen na, Wanneer je dat bij houd kunnen ze jaren mee denk ik. de bak, dissel en assen/onderstel is niks spannends. Er zal ooit eens een nieuwe bodem & bodem ketting en vloer in moeten maar dat is in de komende jaren nog niet zo ver.
Dennis_dB
Quote Reactie van @catfan55:
hebben

Mijn ervaring is dat als de bodem ketting op is meestal de zijwanden ook niet dik meer zijn. Nu wordt hier wel veel compost gestrooid.
+1
catfan55
@Dennis_dB als die dun worden, wordt het tijd om ze bij Ritchie Brothers te parkeren 😂

We gaan er dit jaar weer vol goede moed mee rijden, het zijn eigenlijk fantastisch goede strooiers. Helemaal als je ziet wat voor “abuse” ze krijgen.. wat er zit altijd shit in de shit, en stenen zijn in onze regio een groot probleem 😅 dat we nog geen wals krom hebben gehad is een wonder op zich

Als het werk toe blijft nemen zullen we toch eens moeten kijken naar een andere strooiers. 3 assers heb ik geen zin in met stuurderij en luxe veer pakketten maar er zijn wel andere fabrikanten die grotere tandems bouwen. Met 3 strooiers & een loader rijden werkt heel goed, maar de strooiers zouden een maatje groter kunnen wat mij betreft. Onze trekkers zouden het ruim kunnen trekken. 4 trekkers met strooiers wordt wat gek en heb je vaak wachten denk ik. Dat ziet men niet graag.
+1
Dennis_dB
@catfan55 Iedere 4 of 5 jaar komen er weer verse.
Bij de tebbes wel al eens kromme walsen gehad. Dan vliegen de lagers er om de paar weken uit.
verwijderd
catfan55
@massey8690 Dat is uiteindelijk ieder voor zich natuurlijk. Ligt ook erg aan je work load & wat je van je machines verwacht. Wij hebben ook machines die maar 2x per jaar gesmeerd worden, maar die worden ook erg weinig gebruikt 😅
rommert14
Hoe span je de bodemketting van zo'n strooier op? Bij ons zit er aan de spanners veer voor overbelasting waarschijnlijk, kun je dan zo een stuk er tussen uit halen? Want de spanners zitten bijna op hun eind en de ketting is net wat te slap. Wij hebben een joskin.
catfan55
@rommert14 als deze spanner op z’n eind is draai je hem terug, slijp je er 2 links uit en las je er een nieuwe splice kit in. En dan begin je weer op nieuw.

(klik om te vergroten)

rommert14
@catfan55 gewoon een of 2 er tussen uit halen dus, de smit kon geen schakel vinden die je kunt splitten dus zal dan wel zoiets bij moeten bestellen.
varken
@rommert14 die zit er wel in, denk niet dat ze hem compleet gemonteerd hebben 😉
rommert14
@varken nee daarom maar zullen ze dan wel vast gelast hebben? 🤷‍♂️
varken
@rommert14
Als er ook een ‘scheepsketting’ in ligt is dat ongebruikelijk
Kunt ook zelf eerst zoeken he😃
rommert14
@varken hoe zijn die normaal verbonden dan? Ja klopt maar als ik op die locatie ben heb niet bar veel tijd en zelf er mee bezig moet ie ook weer gelijk draaien want heb hem om de dag nodig
+1
catfan55
@rommert14 ik dacht niet dat Joskin de scheepsketting / logging chain gebruikt maar weet het niet zeker.
Je moet via joskin wel splice kits kunnen bestellen voor de bodem ketting. Ik bestel ze ook rechtstreeks bij Bunning.
rommert14
@catfan55 ja hebben ze wel, die 'ronde' schakels ipv de vierkante zeg maar.
varken
@rommert14 kun je een foto opzoeken van de ketting?

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Bunning Lowlander MK4 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!