Gisteren heb ik de olie van de vooras vervangen. Ik vermoed dat deze er al een eeuwigheid op zat. Die olie van de eindaandrijvingen was uiteraard git- en gitzwart met de nodige glinsteringen. Uit het

Schlüter 1250vl special

715 foto's van @Gavrie Willemsen

+12
Gavrie Willemsen
Gisteren heb ik de olie van de vooras vervangen. Ik vermoed dat deze er al een eeuwigheid op zat. Die olie van de eindaandrijvingen was uiteraard git- en gitzwart met de nodige glinsteringen. Uit het differentieel kwam beige kleurige olie en op laatst kwam er brokkenpap uitgelopen. Ik vermoed dat er lang wat water bijgezeten heeft Op raad van een kennis heb ik er even een paar liter motorolie gemengd met diesel ingedaan en een paar rondjes gereden en dan terug afgelaten en nieuw 80-90 olie opgedaan. Precies lopende honing. Volgende week toch maar is de versnellingsbak olie ook verwisselen.
+5
yoohan
@Gavrie Willemsen
Die vooras zal je wel dankbaar zijn voor een slokje verse olie dan ja 😁
+2
roscho
Quote Reactie van @Gavrie Willemsen:
de versnellingsbak olie ook verwisselen

Daarvoor hebben wij destijds de dop van een olievaatje (60 l.) voorzien van een compressortule. In het grote gat komt dan het kraantje met daaraan een slang. Met het reduceerventiel van de compressor op 0,3-0,4 bar gaat het vaatje mooi bol staan, maar de olie loopt een stuk sneller.
Denk je er trouwens om dat zonder olie de cabine niet meer achterover kan? Dat moet dus voor je begint, anders zit er niks anders op dan de cabine met een kraan achterover te halen. Die liter in de kiepcilinder krijg je dus niet verwisseld.
Bij ons ging het kiepen van de cabine steevast gepaard met een lading gehakselde mais op je hoofd....

Reacties

+3
Kramer U800
Altijd het vergeten kindje he, bij tractoren met vierwielaandrijving, de vooras, en als ze die hebben; ook de eindaandrijving in de wielen. Er zit maar een hele kleine hoeveelheid olie in, maar toch zie je vaak dat dit vergeten word.
+5
Gavrie Willemsen
@Kramer U800 dat is nu is een terechte opmerking….”het vergeten kindje”…maar als je het kapot rijdt dat vergeet je de komende jaren de factuur niet meer ….🫣🫣🫣🫣
+1
Kramer U800
@Gavrie Willemsen Nou precies Gavrie, daar leg je de vinger op de zere plek, als er wat kapot gaat bij dit gedeelte van de aandrijflijn dan ben je aan de beurt en begint het niet met 100 euro en ook niet bij 1000 euro. Daar kan je een hoop olie van kopen!
+2
jehan
@Kramer U800 Bij mn vorige werk hadden we gewoon dagen gepland en dan ging er 1 alle trekkers en zelf rijders langs om de boel te verversen. Ik schrok altijd wat er uit de eindaandrijvingen kwam . En voor al de rechter kant altijd. Eerst altijd de boel laten rijden om de boel te mengen en warm te laten maken.
+1
RaHeados
@jehan in het loonwerk heb je dat gouw natuurlijk, veel transport. Bij een veeboer beetje rustig op de werf en in het land zal het wel iets mee vallen. 1 trekker van ons zit amper op de weg daar is de olie bijna altijd heel helder als die wordt afgetapt
+2
Kramer U800
@jehan Ja, je schrikt er soms van. Vooral omdat de hoeveelheid olie heel klein is en het onderhouds interval heel groot komt er vaak gewoon kalveren stront uit als je te lang wacht. Het is een hoop ijzer, wat dus automatisch ook heel erg gevoelig is voor condens vorming, soms hebben de assen wel een beluchting. Ook zie je bijna nooit een aftapplug met magneet zitten, dat helpt ook niet mee.
+1
casejxu
@Kramer U800 daarom doe ik ivm weinig transport de trekker assen met 1000(1500 ook gewoon schone olie maar t gaat totaal om ong 6L dacht ik) en de shovel elke 300 motor en 600 assen. Dan ben je optijd maar is het er gewoon aan toe
+2
Kramer U800
@casejxu Precies, goed bekeken zo hoort het ook, gewoon elke 1000 uur mee pakken maar nooit later, liever eerder. Of elke 2 jaar. Dat is raadzaam. Zoals je zelf zegt, er gaat toch amper olie in. Olie verzuurt ook met de jaren en er komt condens bij.
+4
DANOONTJE POWERR
Dat is tenminste een vooras met serieuze gaten.
De trekkers die ik moet doen loop je bij te ijsberen tot de trechter eens leeg is. 🤦🏻‍♂️
+1
Arie_MF
@DANOONTJE POWERR infralub.com/bgs-universeel-pomp.html/ Dit vind ik wel fijn werken met eindaandrijvingen en assen.
+1
DANOONTJE POWERR
@Arie_MF die doet het goed?
Wij hebben een pompje voor op de accutol maar die heeft het ook erg zwaar om het erin te pompen.
+2
jesperb
Is het zelfde met remvloeistof! Ik denk dat van mijn trekker die in het verleden ook nooit is vervangen, ondertussen heb ik wel alle cilinders van rem en koppeling kunnen vervangen…
Mauro.M
Zit hier de andere motorkap al op? Ik zie wel nog rotte plekken precies maar kleiner.
+1
Gavrie Willemsen
@Mauro.M nee, dit is de kap van mijn 1500. De nieuwe motorkap wordt binnenkort geleverd met ook andere achter spatborden want die zijn achteraan ook flink beschadigd
Mauro.M
@Gavrie Willemsen zijn die dan exact dezelfde?
+2
Gavrie Willemsen
@Mauro.M nee scheelt een 6 cm in lengte. Die van de 1500 is korter
+1
PieterA
Ik zie het verlengpijpje voor de imbussleutel niet op de foto. Of kreeg je hem zo los? Of doe je dat met een klauwhamer?
+1
Gavrie Willemsen
@PieterA nee, ik had een stukje buis van een meter erop gezet maar hij was echt zo los. Met de hamer ging het niet want de stuurstang zat er net voor.
+2
PieterA
@Gavrie Willemsen Ik heb een paar jaar geleden speciaal voor de inbuspluggen inbusdoppen en een wringijzer 3/4 met kniegewricht gekocht. Dan ben je net even wat sterker en flexibeler. Bij mij zitten de pluggen misschien wat vaster dan bij jou, maar ik heb er al lekker vaak plezier van gehad.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter 1250vl special ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!