Schlüter Profi- Trac 1600TVL
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Schlüter Profi- Trac 1600TVL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Of je het nu gelooft of niet, dit beest heeft de volle 160pk! Het is de enige, en trouwens kleinst gebouwde Profi Trac ooit gebouwd!
De Profi Trac 1600TVL, daar gaat het hier over. Het bleef echter wel bij een prototype, maar het ding is toch het bespreken waart! Uitzonderlijk bij deze is dat er geen MAN motor in ligt, maar een Schlüter SDMT 110 W6, die ook in de Super 1500TVL trekkers uit die tijd lag. Ik spreek over 1978, het jaar dat ook de 5000 het levenslicht zag. Ook de versnellingsbak kwam uit een 1500 en werd gecombineerd met een gestuurde achteras, zodat ook deze in hondegang kon rijden en uitgerust was met 4wielbesturing. Met een leeg gewicht van 9ton best een zwaar geval te noemen in die pk-klasse!
Deze trekker is in principe nooit echt "besproken" geweest in het "Schlüter-milieu". Na wat zitten zoeken op het net kwam ik plots in het archief van de Technische Universiteit van München terecht. Daar stonden een pak foto's op van Schlüter in der tijd, en het zou mij dan ook niet verbazen mochten het foto's zijn uit het archief van Schlüter zelf...
De Profi Trac 1600TVL ging niet in productie, maar enkele jaren later kwam Schlüter toch met en "Trac-trekker" op de markt die ook in de 150pk-klasse vertegenwoordigt was, namelijk de Super Trac 1600TVL. Die trekker zou later ook de meest gebouwde Super Trac ooit geweest zijn.
Laatste
Reacties
echt jammer dat ze niet meer gebouwd worden...
Klopt, er was idd geen markt voor, buiten Joegoslavie. Ik las ergens een keer dat rond die periode dat deze trekker gebouwd is Joegoslavie door politieke redenen of zoiets geen machines meer mocht importeren uit West Europa. Dat zou ook de reden geweest zijn dat men nadien geen zware trekkers meer verkocht ginder. Maar of het klopt weet ik niet... De markt was er, maar gewoon veel te klein.
Die is denk ik zelfs nooit verkocht geweest en dus vermoed ik nadien terug uit elkaar gehaald in de fabriek.
Maar met Schlüter weet je nooit, het kan zijn dat die verkocht is, maar daar heb ik mijn bedenkingen bij. Zo is ook het prototype van de Euro Trac (die ook op TF staat) verkocht geweest.
Een Schlüter in basisuitvoering (vrij sober, maar je hebt er wel één) koste niet zoveel meer dan een Fendt (iets van een 2500euro, soms meer, soms minder, hing van het model af). Maar het waren voornamelijk de opties die het deden denk ik. Zo had je bij Fendt later de jaren 80 al trekkers standaard dacht ik met EHR, open voorraam en weet nie wa nog allemaal. Daar moest je bij Schlüter allemaal voor bijbetalen.
Compact: Schlüter had geen gepaste kleine 6cilinder motor om in deze trekker te bouwen, dus werd er MAN gebruikt.
Profi Trac: Schlüter had geen motoren boven de 210pk, dus ook hiervoor werd MAN gebruikt, want een nieuwe zwaardere motor zou nog veel meer geld kosten.
Euro Trac: Speciale MAN motor, Schlüter had niets in de vorm van het zelfde concept en om de prijs te drukken.
Super Trac: Altans sommige modellen, ook omdat er geen zwaardere motor in het programma van Schluter was.
2 volgens mij en dan weet ik natuurlijk ook nog niet alles he . . .