Schlüter Profi- Trac 1600TVL

1.721 foto's van @Schluterfan

Schluterfan
"Een Profi Trac moet niet altijd groot zijn..."

Of je het nu gelooft of niet, dit beest heeft de volle 160pk! Het is de enige, en trouwens kleinst gebouwde Profi Trac ooit gebouwd!

De Profi Trac 1600TVL, daar gaat het hier over. Het bleef echter wel bij een prototype, maar het ding is toch het bespreken waart! Uitzonderlijk bij deze is dat er geen MAN motor in ligt, maar een Schlüter SDMT 110 W6, die ook in de Super 1500TVL trekkers uit die tijd lag. Ik spreek over 1978, het jaar dat ook de 5000 het levenslicht zag. Ook de versnellingsbak kwam uit een 1500 en werd gecombineerd met een gestuurde achteras, zodat ook deze in hondegang kon rijden en uitgerust was met 4wielbesturing. Met een leeg gewicht van 9ton best een zwaar geval te noemen in die pk-klasse!

Deze trekker is in principe nooit echt "besproken" geweest in het "Schlüter-milieu". Na wat zitten zoeken op het net kwam ik plots in het archief van de Technische Universiteit van München terecht. Daar stonden een pak foto's op van Schlüter in der tijd, en het zou mij dan ook niet verbazen mochten het foto's zijn uit het archief van Schlüter zelf...

De Profi Trac 1600TVL ging niet in productie, maar enkele jaren later kwam Schlüter toch met en "Trac-trekker" op de markt die ook in de 150pk-klasse vertegenwoordigt was, namelijk de Super Trac 1600TVL. Die trekker zou later ook de meest gebouwde Super Trac ooit geweest zijn.

Reacties

casemx135
Peekaas op de foto! 😃
guldner G40s
Donders! das mooi wark
echt jammer dat ze niet meer gebouwd worden...
Schluterfan
Een zeldzame foto van een zeldzame trekker. Van die trekker zijn er heel weinig foto's.
MF 2725
Ik vind deze al groot genoeg!
Siebenga
Toch appart dat een bedrijf dat zo ver voor liep op de concurrent op de fles is gegaan? Kan jij daar een goede verklaring voor geven schluterfan?
maartendankers
Was toen nog geen markt voor. Het was te duur.
guldner G40s
Oke... jammer dat het alleen bij een prototype is gebleven. trouwens hoe kom jij elke keer aan al die informatie 😛
Siebenga
Ik heb het niet specific over deze type trekker! Schluter heeft zo veel types op de markt gebracht die allemaal wel weer anders waren.. En daar zaten ook types bij die veel verkocht zijn. Als het slechte trekkers waren geweest dan had niemand de liefde met dit merkt. Als ze te duur waren geweest had fendt ook al falliet moeten zijn. Over dat er toen geen markt was zou ik vreemd vinden(je gaat toch geen type trekker maken voor een markt die er niet is?) Alleen apple kan dan
Schluterfan
Mijn info haal ik voor een stuk uit het boek "Alle typen und daten von Schlüter", das geschreven door Klaus Tietgens. Verder ook van het Schlüterforum, mensen die rijervaring hebben op Schlüter trekkers en dergelijke meer.

Klopt, er was idd geen markt voor, buiten Joegoslavie. Ik las ergens een keer dat rond die periode dat deze trekker gebouwd is Joegoslavie door politieke redenen of zoiets geen machines meer mocht importeren uit West Europa. Dat zou ook de reden geweest zijn dat men nadien geen zware trekkers meer verkocht ginder. Maar of het klopt weet ik niet... De markt was er, maar gewoon veel te klein.
maartendankers
Schlüeter werd niet voor niets de Rolls Royce onder de trekkers genoemd. Ze waren gewoon erg duur.
Dr Fendt
Rijd deze trekker nog? of is hij toen der tijd gesloopt 😞 :?
Schluterfan
Het dealernetwerk van Schlüter is trouwens ook belange zo verspreid niet als dat van Fendt, Deutz, John Deere,... Je vind ze maar met plaatsen in Duitsland, en vooral dan in Beieren, waar ze gebouwd zijn.
Schluterfan
Dr. Fendt,

Die is denk ik zelfs nooit verkocht geweest en dus vermoed ik nadien terug uit elkaar gehaald in de fabriek.

Maar met Schlüter weet je nooit, het kan zijn dat die verkocht is, maar daar heb ik mijn bedenkingen bij. Zo is ook het prototype van de Euro Trac (die ook op TF staat) verkocht geweest.
Schluterfan
Nog wat over de verkoop van Schlüter. Echt veel export had Schlüter niet. Jaren 50/60/70 werd er wel wat verkocht aan Italie, oostenrijk en ook Belgie, Nederland,... Zo had Schlüter ook een vertegenwoordiging in Turkije, Irak, Saudi Arabie, Argentinie en weet nie wa nog allemaal. Maar de meeste bleven toch in Duitsland. Schlüter was ook maar een klein familiebedrijfje, dat blijkbaar toch wat in zijn mars had om zelf aan ontwikkeling te doen. Maar meestal was altijd de kostprijs die roet in het eten gooide, want handgemaakte trekkers kosten geld.

Een Schlüter in basisuitvoering (vrij sober, maar je hebt er wel één) koste niet zoveel meer dan een Fendt (iets van een 2500euro, soms meer, soms minder, hing van het model af). Maar het waren voornamelijk de opties die het deden denk ik. Zo had je bij Fendt later de jaren 80 al trekkers standaard dacht ik met EHR, open voorraam en weet nie wa nog allemaal. Daar moest je bij Schlüter allemaal voor bijbetalen.
casemx135
Hoe veel schluters rijden hier in nl? en in eu?
pekelderboer
Schluters genoeg geloof ik er lopen er in pekel al 2 volgens mij
Schluterfan
Geen idee, in totaal over heel de wereld naar schatting zouden er nog 18000 zijn. In België ongeveer 120, Nederland vermoedleijk ook zoiets, Luxemburg is mij niet bekent.
thijs caseih
Hier in de beurt lopen er ook nog 3
claaskeal
Maar wat was de rede voor schluter waarom ze in sommige trekkers een MAN motor in legden en in sommige schlutermotoren?
maartendankers
In pekel lopen er 2 :? Waar dan?? 😛
Schluterfan
Omdat ze ofwel zelf geen zwaardere, kleinere of aangepaste motor hadden.

Compact: Schlüter had geen gepaste kleine 6cilinder motor om in deze trekker te bouwen, dus werd er MAN gebruikt.
Profi Trac: Schlüter had geen motoren boven de 210pk, dus ook hiervoor werd MAN gebruikt, want een nieuwe zwaardere motor zou nog veel meer geld kosten.
Euro Trac: Speciale MAN motor, Schlüter had niets in de vorm van het zelfde concept en om de prijs te drukken.
Super Trac: Altans sommige modellen, ook omdat er geen zwaardere motor in het programma van Schluter was.
sebas deutz150
8 cilinder 7.4 L ? mest die motor kan ook wel een 200 pk trekker mee aandrijven
pekelderboer
In boven en in ouwe pekel lopen schluters. scheemda loopt er ook 1 en in onstwedde lopen er ook
2 volgens mij en dan weet ik natuurlijk ook nog niet alles he . . .
Schluterfan
Een 8cilinder was 9.5 of 9.8 en groter ging men niet. 7.4,7.1,6.9, 6.6, 6.4 en 5.9 was bij de 6cilinders, 4.7 en 4.9 bij de 4cilinders. En dan vergeet ik miss nog wel een paar...
TurnMeLoose
Ik heb dit object verplaatst van Tractoren Schlüeter Onbekend (Poseren) naar Tractoren Schlüeter Profi- Trac 1600TVL (Poseren)

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Profi- Trac 1600TVL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!