Schlüter Super 2200 TVL

1.721 foto's van @Schluterfan

Schluterfan
"Das ist Schlüter!"

De titel van dit verhaaltje is tevens ook een boekje dat Schlüter ooit uitgaf. Er schijnt ook een promotiefilm gemaakt te zijn met de zelfde titel, iets wat ik nog niet wist... (jah, ik kan ook niet alles weten! 😉 ). Deze foto, met de "Electronic Schlepper" aan het werk met een toch wel vrij brede zaaimachine van Rabe/Accord is gemaakt tijdens de opnames van die film. De Electronic Schlepper is ook beter bekent als de Super 2200TVL met elektrisch geschakelde 8trapspowershift en 8 cilinder in lijn motor van 9.9liter en 210pk.

Deze film werd volgens mij ook gemaakt omdat het toen der tijd, ik spreek over 1983-84, Anton Schlüter zich zorgen maakte over de toekomst... De verkoop was tussen 83 en 84 zowat bijna met de helft gedaalt! De fabriek mag dan wel ongeschonden uit de 2de wereldoorlog gekomen zijn, aan modernisering werd niet gedaan in de fabriek, waardoor deze te vergelijken met de andere tractorfabrieken heel wat verouderd was. Een partner vinden om een nieuwe fabriek en gieterij te bouwen was niet zo simpel, tot Schlüter in contact kwam met BMW uit München. Maar de plannen voor de nieuwe fabriek en gieterij werden niet goedgekeurt... omdat een modern ogende fabriek het stadsbeeld van Freising geen goed zou doen! Geld om zelf een nieuwe fabriek te bouwen had Schlüter niet, mede door de hoge ontwikkelingskosten (Profi Trac bvb...). Vandaar dat ook in begin de jaren 80 de Compact trekkers MAN motoren kregen vermoed ik.

Niet zo opvallend in beeld, maar toch ook vrij uitzonderlijke trekker op de achtergrond, een Compact 950TV met Schlüter 4cilinder turbo, uitgerust met origineel Schlüter zonnedakje en wielgewichten.

Foto: Schlüter Werke, Manfred Hierhager, Schlüter im Einsatz III.

Reacties

+1
Hano-Deutz
Prachtige schlüter 😃 Die 8 cilinders zijn tegenwoordig wel erg populair bij de Schlüter-fans. Zou Schlüter niet ten onder gegaan zijn doordat ze alles te degelijk wilde maken? Dan konden ze geen onderdelen verkopen. De meeste bedrijven moeten het hebben van de onderdelen die ze kunnen leveren, niet van de tractoren zelf. Andere (degelijke) Duitse merken zijn toch ook zo aan hun einde gekomen, kijk maar naar Hanomag, Eicher, Guldner.
Schluterfan
@Hano-Deutz
Ik denk niet dat de reden zal geweest zijn. Het bouwen en ontwikkelen van die trekkers koste Schlüter handen vol geld. Daarom dat Claas in 91 40% van de aandelen in handen had, omdat de Euro Trac zoveel geld gekost had. Bovendien bouwden ze toen der tijd ook nog niet aan de lopende band. Er moest een nieuwe fabriek komen, de Super, Compact en Super Trac waren veroudert en hadden dringend een "update" nodig, ... . Om de Euro Trac te kunnen ontwikkelen hebben ze al de velden rond de proefboerderij moeten verkopen/verpachten. Anton Schlüter was in 93 ook al op leeftijd (78jaar) en had geen opvolger meer.

Blijkbaar was de enige uitweg de productie laten doen door een andere firma, in dit geval werd het LTS. Anton zelf verdween achter de schermen en gingen de Super, Compact en Super Trac uit productie... De Euro Trac werd aan zien als de trekker van de toekomst, maar bleek te duur te zijn om te bouwen, en bovendien was die trekker ook niet echt met zijn tijd mee (oude vooras, versnellingsbak, geen geveerde vooras of cabine,...). De echte reden dat Schlüter stopte met trekkers bouwen was gewoon omdat het allemaal te duur werd. Voor de werknemers in Freising werd toen der tijd een sociaal plan opgesteld dat uit prive kapitaal betaalt werd! Het einde van de echte Schlüter trekkers was op 23december 1993 een feit. Landtechnik Schlüter heeft nog trekkers gebouwd tot 17 januari 1995. Op die dag, tevens de 80ste verjaardag van Anton Schlüter viel het doek over LandTechnik Schlüter. Egelseer neemt alles over om zelf vanaf 97 tot mei 2004 nog trekkers te bouwen. Maar het einde was al lang bezegeld... Ook voor Egelseer was het een dure onderneming, waardoor hij de productie stillegde en zich tot op de dag vandaag toe te leggen op de verkoop van de wisselstukken en de service voor de trekkers te doen.
lindehydrocart30

bijna.. 😛
Schluterfan
Boerenjongen16
@Schluterfan Hoeveel foto's van verschillende schluters heb jij wel niet? 😛

Niet dat ik het erg vind! Altijd leuk om te zien/ te lezen!
Schluterfan
@Boerenjongen16
Ik heb 9 boeken over Schlüter en 2 dikke mappen vol met foto's en artikels. Keuze zat dus, maar deze foto komt uit een van de boeken, en is dus eigenlijk niet vna mij.
lindehydrocart30
@Schluterfan

bijna dezelfde combinatie 😛
+1
@Schluterfan waar kan ik dat filmpje vinden vind het wel een interesante traktor 😉

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 2200 TVL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!