Foto van een BLOOPERS Huhh???, bezig met voeren. was al iets gescheurt, maar daar kom je te laat achter.....

BLOOPERS Huhh???

kotman
Foto van een BLOOPERS Huhh???, bezig met voeren. was al iets gescheurt, maar daar kom je te laat achter.....

Reacties

NH-Ford
Bliksum, toen in vooruit geslagen?
Stoll voorlader toevallig?
japie82
Lijkt veel op onze Veto voorlader.
Vorig jaar bij ons op precies dezelfde plek gebroken, je schrikt je kapot al de voorruit eruit knalt.
kotman
Is inderdaad een stoll...., een 35...
kotman
Ik deed de fontlader omhoog en iets voorover om de mais uit de bak te kiepen, en dan een knal.....
NH-Ford
Tja, heb zulke dingen vaker gehoord/gezien van de wat oudere types Stoll, balen.
zou de andere lassen ook is gaan controleren op evt. scheurvorming.
kotman
@NH-Ford

heb ik al gedaan, en deze lijkt goed. hij heeft in iedergeval de klap op kunnen vangen omdat de bak voorover viel.....
WimBe
@kotman

Aankoppeldeel ook nog getorst??
Dit lijkt op een koudscheur ofniet?
kotman
@WimBe

nee gelukkig is dat recht gebleven
jah volgens mij wel.....
WimBe
@kotman

Ja dacht ik al 😉 Stoll gebruikt geloof ik S355 staal ipv S235 (hogere klasse 😉 ) En dat is gevoelig voor koudscheurvorming bij lassen etc... Moet (vaak) voorverwarmt worden.

Zelf weer maken? pas wel op dat beide kant gelijk dragen!
kotman
@WimBe

het zit alweer aan elkaar.....
WimBe
@kotman

Oké, nja het was maar een tip hoor 😉
fendtjuh
Wat is een koudscheur?
WimBe
@fendtjuh

Een scheur die ontstaan is door spanningen in het materiaal, die ontstaan zijn door bijvoorbeeld te snel afkoelen(dus lassen) voorwarmen tot 50 graden kan al heel veel helpen om de afkoeltijd veeeeeeel langer te maken, met minder spanningen als gevolg. Hier bij scheurt het vaak direct naast de las. Je hebt ook nog warmscheuren en kraterscheuren....
fendtjuh
Bedankt voor de info! En warmtescheuren, ga er vanuit dat dat is als het materiaal te warm is geweest en daardoor een deel van z'n sterkte verliest? Waar kun je dat aan zien?
WimBe
@fendtjuh

Ow sorry voor de late reactie... Had je reactie niet gezien 😉
Nee warmtescheuren heeft niets met TE warm te maken, dit krijg je als je bijvoorbeeld dik materiaal last(of een andere hitte bewerking) een deel is dan al gestold, terwijl er even naast (paar mm) nog geheel vloeibaar is. Hierdoor heb je ongelijke krimp 😉 Sommige legeringen zijn er trouwens heel erg gevoelig voor, hoeft niet eens dik materiaal dan te zijn.
Herkenbaar aan dat de scheur (in het midden) in de las zit 😉
WimBe
Oja, wat veel mensen vaak niet weten;
Veel zwaaien met je lastoorts (een brede las) wordt de kans op een warmtescheur veel groter door!
interman
Is dit dan niet gewoon een profiel met een gat erin zonder las ?
of zie ik iets verkeerd ?
WimBe
@interman

Ik dacht restanten van een las te zien... Er hoort toch sowieso een bus in te zitten? 😉
fendtjuh
Dat heb ik wel eens gezien bij een las van me dat de scheur precies int midden zat, was ook een brede las inderdaad. Weer wat geleerd, niet te breed dus of heel snel zwaaien 😛.
WimBe
@fendtjuh

Quote:
niet te breed dus of heel snel zwaaien

Juist! 😄
international-633
Of gewoon stapelen...
WimBe
@international-633

Jup 😄 als je de las vol wilt hebben wel ja 😉
kotman
Er is al een nieuwe frontlader besteld 😉 een stoll FZ 40 😄

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de BLOOPERS Huhh??? ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!