John Deere Blooper
1.027 foto's van @Mengeledriver
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de John Deere Blooper ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Meer dan een platteband
Hoe kan dat gebeuren dat de ventilator door de radiotor gaat draaien? wat los gekomen?
@tractorquintentje pas op jij !!!
Hoe kan dat gebeuren dat de ventilator door de radiotor gaat draaien? wat los gekomen?
een probleem stijn?
ik heb nog niks gezegd en je voelt al aan dat de kwetsende waarheid gaat bovenkomen
Voor't seizoen had ik al 2 looprollen en een riem vervangen, in't seizoen had ik nog 1 extra looprol, een spanrol van de 2e riem incl. riem en de beide dynamo's vervangen....... En dan gaat alsnog op de laatste dag maishakselen dit kapot.
Zoals jullie op de foto zien kun je niet zo heel makkelijk bij de radiateur komen..
Was bij de 5820/30 ook al een hel.
Zou dit dan de reden zijn waarom de luchtstroom omgedraaid is bij JD inmiddels ?
Zelfs bij de 5400 al. Bij die kreeg je het trouwens ook voor elkaar de vin tegen de radiateur te laten draaien met perceel openmaaien als je, zoals toen nog gebruikelijk met de wagen erachter, ietwat kort de bocht om wilde door op de rem te trappen. De hele achterkant van de hakselaar tordeerde dan mee waardoor de vin aan begon te lopen. het gheel boog wel weer terug als je weer wat rechter kwam, maar dan was het leed al gauw geschied.
Dat was met de 5820 gelukkig niet meer het geval.
Wij hadden bij een 5820 een schoorstang vanaf de oppikhaak naar het chassis lopen omdat anders de hakselaar wel een gitaar leek als je achteruit reej met een Veenhuis erachter.
dat kan gewoon niet, zo'n degelijke hakselaars
Hoe heb je hem thuis gekregen?
Bij de nieuwe trekkerseries zit de fan aan de 'andere kant' vandaar, was gekscherend bedoeld, al is dit geen leuk grapje voor @mengeledriver
Wij hebben het met de Schuitemaker 11 tonners achter de 5820 gelukkig nooit meer gehad, maar dat vergelijk met een gitaar klopt wel aardig van wat ik me van de 5400 herinner.
Een Veenhuis( 14tonner?) is ook ff beetje meer wagen als een 11 tons Schuitemaker natuurlijk, dus kan me er iets bij voorstellen.
Trouwens, sleutelmoe moest je bij die hakselaars toch niet zijn want je kon er heel je ziel en zaligheid in kwijt als die vijzelbak er onderuitmoest om vervolgens die haakse overbrenging er onderuit halen als die het na ongeveer 1500 uur weer eens begaf.
Of het dagelijks onderhoud zoals om de dag de invoerkettingen opspannen, en dagelijks 2 x handmatig slijpen en keermes afstellen op het gehoor.
Elke avond/nacht met 3 man een dik uur kwijt aan dagelijks onderhoud.
Man, dat waren nog eens tijden!!!!
Of de lagers van de korrelkneuzer die er net een week opzaten alweer gaar waren. man man man, wat een feest. Trouwens.. Bij de Clazen van tegenwoordig stel ik het mes altijd nog draaiend op het gehoor af. Als ik hem afstel mag je pas optoeren als de mais de bek ingaat, ff goed doorschuiven om de messen ''koud'' te houden. op deze manier maai je zo 600 ha met 1 tegenmes.
Gitaar of een trekharmonica?
@ford5000
Ja dat waren nog eens tijden; om precies te zijn 2 weken geleden....
Yep, die lagers wilden het ook nog wel eens begeven idd.
Wat dat betreft ben ik er niet altijd rouwig om dat ik niet meer in dat werk zit, maar toch gaan me elk jaar de handen weer jeuken als het gras of de mais er weer aankomen.
Je hebt nog bijna een jaar de tijd om een oude UTW op te scharrelen. Van Delden naar Stepelo is maar een kippeeindje, en dan heb je een mooie nostalgische combinatie, die zelfs ik nog ken van vroeger...
Bovendien is het dan niet zo stressen als vandaag de dag, na de tijd trekken we er gewoon eentje los! (pssst, niet verder vertellen, maar ik kan slecht tellen.... )
Ben toch wel blij dat ik zelf iets beter gitaar speel als een oude JD hakselaar, want van het geluid van die 5400 liepen je de koude rillingen over de rug omdat je bang was dat de radiateur eraan ging.
En wat betreft die 2 weken geleden: Dat sleutelen aan ouder spul vind ik nog steeds wel leuk hoor. Alleen is het nu geen deel van mijn broodwinning meer. Toch zou ik nog wel weer een jaartje de mais in willen. Liefst niet met zo'n moderne stofzuiger, maar met bv. een dikke TW voor de wagen.
Puur jeugdsentiment.
Als je nog een goeie UTW440 weet te staan hou ik me aanbevolen!
Meerdere, Bert, meerdere....
John Deere heeft in die jaren gewoon de mazzel gehad dat Coenders veel verbeterde aan de JD machines voor de nederlandse markt anders liepen er nu nog minder als nu het geval is.
Ik denk dat wel meer hakselaarfabrikanten dankbaar mogen zijn voor het pionierswerk wat Nederlandse bedrijven voor ze hebben gedaan.
Even denkend aan de ontwikkeling van het 4 rijïg voorzetstuk voor de Fox 6650 door Brinkman en Niemeijer, of het werk dat Kamps de Wild voor Claas heeft verricht.
Al had Claas als ik me goed herinner behalve het frame vrij weinig van doen met de Kaweco Maisjet 400 uit de jaren 70 denk ik wel dat deze machine een bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van de grotere Jaguars zoals de 80 SF.
Een groot zwak punt van de oude JD's vond ik hun capaciteit in het gras door de onlogische weg die het gewas moest maken door de machine heen, van de invoer, door de vijzelbak haaks de hoek om naar de te smalle blower, maar het was toen nog vrij gewoon om de blower ergens aan de zijkant te hebben zitten.
Bij een prop in de wiers moest je donders goed uitkijken, anders werd het plukken geblazen in de vastgelopen blower, en daar kon je al zo makkelijk bij via die kleine dekseltjes.
Wellicht heb jij daar ook wel de nodige ervaringen mee opgedaan.
och ja, hele verhalen kan ik er over kwijt. toen wij begonnen met grashakselen was de monovijzel niet meer leverbaar, dus een duo bak gepakt en die aan alle kanten laten verzwaren door Nagel uit Goor. al snel de pijp vervangen door een Coenders exemplaar wat toen en nu nog de koning onder de pijpen is volgens mij. Messenkooi ge-update naar 48 messenkooi. Deflector-rol moest er toen ook opeens ingebouwd worden. bijkans elke dag daar een nieuwe ketting opgooien, die kon het geweld gewoon niet aan. Wat die dekseltjes betreft... heb zeer vaak de 1/2 inche sleutel ter hand gehad
Zal eerlijk zeggen dat toen wij naar Claas overstapten de post ''onderhoud en reparatie'' ietsjes minder werd.
Het idee van zelf een UTW hebben spreekt me wel aan, maar waar laat ik hem????
Mijn achtertuin is al overwegend blauw ipv groen zoals bij de meeste mensen.
Hoe heb je hem thuis gekregen?
Terugweg van Fochteloo - Laag Zuthem.
Gelukkig vlakbij huis, in Wijthmen. Eff ketting eraan en zo naar huis gesleept.
Ik zou hem een meter of 3 van het huis zetten, en er een zeiltje tussen spannen. Dan kan er ook nog een trekker droog onderstaan...
Haha, zag et, dat ze deze uitkiezen
Toch nog een mooi begin als afbetaling van een nieuw koelblok