Foto van een Ford Meerdere, bezig met poseren.De 2 nieuwe aanwinsten2x Ford supersix (7600 en 6610)De zoete klank van een 6-cilinder!

Ford Meerdere

fordfanaat
Foto van een Ford Meerdere, bezig met poseren.

De 2 nieuwe aanwinsten
2x Ford supersix (7600 en 6610)

De zoete klank van een 6-cilinder!

Reacties

jmos
Zooooo..... hier zullen een aantal mensen wel jaloers op worden. 😄 (waaronder ik 😛 ) en @ford5000 waarschijnlijk ook. 😃
heimans
Woest! Zijn deze later omgebouwd naar 6 cil? Te zien aan de omgedraaide vooras.
fordfanaat
@heimans
Deze zijn later omgebouwd inderdaad.
Er zijn wel de officiële papieren van ford bij met als bewijs dat dit word goedgekeurd

De 7600 is van 76 en is omgebouwd in 85
De 6610 heeft helaas geen datum op dat document staan.
heimans
Dat ze daar goedkeuring voor nodig hadden... Gewoon ombouwen zou je zeggen... Maar is het ombouwen dan door ford gebeurd?
fordfanaat
@heimans
Hier in belgië moeten de trekkers naar de keuring, dan moet de grotere en motor en wielbasis goedgekeurd worden.
Daarvoor had je attest van Ford nodig.

Zeker als ik ze nu opnieuw wil inschrijven gaat het vanpas komen.
Trekker moet dan opnieuw gekeurd worden.
heimans
Aha, weer wat geleerd. Maar wat ik mij afvroeg, blijft het type gelijk? BV als je een 5000 een 6 pitter ervoor steekt, is het dan nog een 5000? Of een supersix anders?
fordfanaat
@heimans
Het blijft een 5000, echter wordt er dan vaak de naam Ford 5000 supersix van gemaakt.
Dat duid op de 6cilinder 😉

De heel precieze uitleg kan @ford5000 waarschijnlijk doen

Natuurlijk heb je ook de 5000/7000 met een 6cilinder cargo motor. Dit zijn eva-constructies en worden 5095 (6500) en 7095 genoemd.
bert8210
@fordfanaat prachtige trekkers, waar blijf je ze uithalen toch??
heimans
Ja precies, ik had al wat een vermoeden.. Ben namelijk bezig om een 8210 motor tegen een 5000 achterbrug te schroeven en ik vroeg mij zo af.
fordfanaat
@bert8210 De juiste man op de juiste plaats ? 😃
mene pa heeft nog veel connecties van vroeger, toen hij nog in een ford-garage werkte 😉

@heimans Ah mooi! ik zou het dan een 5000 supersix heten.
8210 motor? dan hoef je gelukkig je vooras niet om te draaien 😉
D30fan
Hebbe die een ander carter dan?
heimans
@fordfanaat

Dat had je gedacht, ik moest de vooras wel degelijk omdraaien. Er zit geen mogelijkheid in het carter om de schommel te bevestigen.
heimans
fordfanaat
@heimans met 8210 motor heb je wel de mogelijkheid om ander carter te plaatsen, dan kan de schommel er wel onderin 😉
heimans
Ja zo, maar ik had geen ander carter, en dit was dan de goedkoopste oplossing.
jmos
@fordfanaat
heb je trouwens de vooras in zijn geheel omgedraait? of alleen het middenstuk? je kunt de spoorbreedte verstellen doormiddel van twee balken die in mekaar zitten ja en kun je dan ook alleen die middelste omdraaien of moet de vooras in zijn geheel omgedraait worden?
heimans
@jmos Ik heb alleen het middenstuk omgedraaid en de fusees moesten uiteraard omgedraaid worden, ik heb de fusee zelf niet losgehad maar met complete balk zeg maar, dat stelt niks voor 2 bouten per kant en je bent klaar.
jmos
@heimans
die bedoelde ik ja. 😄
RPCounty
Als je een carter zoekt met een scharnierpunt wat onder een 8210 motor past wens ik je succes....die zijn namelijk nooit gemaakt. de enigste carters met scharnierpunt zitten namelijk onder de 96/9700 en 7810. en die hebben geen plek voor de smeeroliepomp welke bij de 8210 onder de krukas gemonteerd zit vooraan. Du wat jij gedaan hebt is de enige optie.
fordfanaat
@RPCounty

De linkse is een ford 5000 met 8700 motor, en tiangel onder het carter.

Hebben wij 2jaar geleden gebouwd 😉

Carter kan inderdaad wel van een 7810 zijn, de 7810 en 8210 motor lagen toen bij elkaar en kan zijn dat ik de carters verwisselt heb 😃
RPCounty
Een 8700 past sowieso wel. het probleem is alleen bij de motoren met de smeeroliepomp vooraan. de 86/87/96/9700 hadden de pomp aan de zijkant van de krukas net als de 3 en 4 cylinder BSD motoren. Wel mooie trekkers trouwens







87oo motor past sowieso wel. Je krijgt pas problemen als je een motor wilt monteren die de smeeroliepomp vooraan onder de krukas heeft. De 86/87/96/9700 en 7810 hebben de smeeroliepomp aan de zijkant van de krukas gemonteerd net als de 3 en 4 cylinder BSD modellen. Wel mooie trekkers trouwens!
heimans
@fordfanaat

Had ik toch een beetje gelijk 😃
fordfanaat
@RPCounty
Het verhaal van de olie-pompen ken ik 😉

Ik weet enkel niet welke modellen de pomp vanvoor hebben en welke niet.
Kan dat nogal moeilijk onthouden 😃
De 8600-8700-9600-9700 heb ik sowieso al veel minder gewerkt, deze trekkers ken ik ook niet zo.
Kzie da wel als de motor open is 😛

Toch bedankt om ze nog eens allemaal op een rijtje te zetten 😉

Ik geloof zelfs dat we ooit een motor met de pomp vanvoor hebben aangepast tot een met een pomp in het midden, zodat er wel een carter met uitsparing onder paste.
Maar dat is al lang geleden, kan ik niet met zekerheid zeggen 😃

En bedankt, de 5000 is verkocht aan een goede vriend 😉
fordfanaat
@heimans
7810-8210
verschilt maar 10 pk eh 😃
Moeilijk te wete welk carter je juist pakt al er 3motoren volledig uit elkaar liggen, langs elkaar en in de donker stel-plaats 😃
heimans
Ohja kan gebeuren he? Ik begon al wat te twijfelen.... Maar goed, t zijn allemaal 6,6 liters.
fordfanaat
@heimans idd, en ze trekken allemaal eve brut 😃
heimans
En ze lopen zo mooi, zit tenminste wat pit in, ik vind die vier cilindertjes maar van die pruttelpotjes...
fordfanaat
@heimans in die 4cilinders kan ook wel aardig pit zitten hoor 😉

heb je je motor ook gereviseerd of was deze nog inorde?
heimans
Ik heb er niks aan gedaan, op wat onderhoud na dan. Heb m nog niet zolang, en ben er sinds kort pas mee bezig, dus ik heb m nog niet echt op z'n donder kunnen geven. Oliedruk heb ik gemeten en die was in orde, voor de rest heb ik nog niks spannends kunnen ontdekken.
fordfanaat
@heimans
mooi 😉
Zou inderdaad zonder zijn van een goede motor open te gooien.
Veel succes verder met hem, ben wel benieuwt naar foto's 😃

Heb je trouwens 13 duims koppeling gemonteerd?
heimans
Foto's komen nog. Ik heb geen idee wat voor koppeling, is gewoon de originele die voor de 4 pitter wegkomt, zal misschien die pk s niet kunnen overbrengen, maar anders had ik een andere koppeling moeten halen en tt en zwaar werk ga ik toch niet mee doen. Maar misschien in de toekomst dat er nog een andere koppeling voor komt.
heimans
Heb nog even bij Kramp gekeken, de originele is een 310 mm, zal dan 12 duims zijn.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Ford ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!