Een foto uit de tijd dat capaciteit maken nog geen woord was...Super 1800V met Brimont kipper en een Mengele zelfrijdende hakselaar, type???De 1800V was het vervolg op de 1500V, met logischer wijze oo

Schlüter Super 1800TVL

1.721 foto's van @Schluterfan

Schluterfan
Een foto uit de tijd dat capaciteit maken nog geen woord was...

Super 1800V met Brimont kipper en een Mengele zelfrijdende hakselaar, type???

De 1800V was het vervolg op de 1500V, met logischer wijze ook een 8-cilinder in lijn onder de motorkap. Er werd nadien ook nog geexperimenteerd met een turbo, waar de 1800TV uit voort kwam. Uiteindelijk beland de 8 cilinder motor in de volgende types:

Super 2000TVL
Super 2000TVL Special
Super Trac 2000TVL
Super Trac 2200TVL
Super Trac 2200TVL-LS
Profi Trac 2000TVL
Profi Trac 2200TVL

De Super 1800TVL werd trouwens vele jaren later pas in productie gebracht, met een turbo en intercooler uitgeruste Schlüter 6 cilinder motor.

Foto: Technische Universität München.

Reacties

steyrTom
Mooi plaatje.
nh1880
@Schluterfan
Waren het dan MAN-motoren of zelfbouw of nog een ander merk?
Schluterfan
@nh1880

Schlüter bouwde aan het einde van de sluiting van de fabriek de motoren grotendeels zelf. Vanaf 73 werden er ook MAN motoren gebruikt, toen der tijd eerst bij de grote Profi Trac's boven de 185pk. Toen de vraag naar kleine 6 cilinder trekkers steeg ontwikkelde Schlüter een nieuwe serie Compact trekkers van 95 tot 130pk, waar ook een MAN motor in lag. Dat kwam ook mede doordat Schlüter geen kleine 6 cilinders had (de kleinste toen was volgens mij nog de 6.8 liter in de 1050). Een nieuw blok ontwikkelen scheen toen der tijd geen optie te zijn, wegens te duur. Ook de zware Super's en Super Tracs kregen toen noodgedwongen MAN motoren. In 89 moest Schlüter ook noodgedwongen de eigen gieterij sluiten. Zo werden de motoren verder gebouwd uit de resterende onderdelen. Op dat moment ontwikkelden ze ook de Euro Trac, waar toen nogal veel rond te doen was. Ook die trekker kreeg een MAN motor. In 91, toen de Super serie ook nog eens een update kreeg, had de klant keuze uit een trekker met MAN motor (1300, 1400, 1600, 1700, 1900 en 2000, met LS varianten) of Schlüter motor (1250, 1500 en 1900).

Echter de meeste Super trekkers, die gebouwd zijn tussen 66 en 93 hebben alleen een Schlüter motor. Net zoals de Compact trekkers, vanaf 1970 tot 1983 en de Super Trac's 1981 tot 93.

Ze hebben ook nog Mercedes en Liebherr motoren gebruikt. De Mercedessen werden gebouwd in een Super Trac 1900TVL en de LS variant erop (FgNr 1820 008 en 1821 002 alskt goed heb) en in enkele BundesWehr Super Trac's 2500VL (-LS), ik dacht zo'n 4 stuks. Eentje ervan staat hier wel op de site.

Ik heb het beetje samengevat, als ik het helemaal gedetaileerd moet schrijven, word het een hele pagina vol 😉.
nh1880
@Schluterfan
Prachtig dat je zo volledig mee bent in het verhaal!

Ik vroeg het me af omdat ik dacht dat die motoren ook in de Fendt 620, 622, 626 types (?) gemonteerd werden.

Bedankt voor je uitleg!
Schluterfan
@nh1880

De motoren die in de Fendts waarover je het hebt, liggen, vind je ook terug in de Super 2500 en 3000, en misschien ook wel in enkele andere (Super Trac 2500 bvb).

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 1800TVL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!