Ford 6000
17.019 foto's van @oldtimergek
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 6000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Hoezo dat? Omdat hij eruit ziet als aan amerikaan?
De 6 cilinder motor is afgeleid van de, net zo min succesvolle, Ford Edsel(de voornaam van Henri Fords zoon) auto.
Hij heeft de Select-O-Speed transmissie die 2 jaar daarvoor geintroduceerd was op de 800 serie, maar die voldeed in de 6000 ook niet naar behoren.
Om de haverklap waren er grote reparaties nodig.
Ford heeft daarna nog de 6000 Commander gebouwd.
Dit was een compleet herziene versie van de 6000 die wel een stuk betrouwbaarder was geworden, maar de beoogde echte opvolger was nog in volle ontwikkeling. Dat was de welbekende 5000 die zich door de jaren heen wel bewezen heeft.
Wellicht dat @RPCounty hier nog wel het één en ander aan toe te voegen heeft.
Okee! 8O dat is inderdaad wel een zwarte bladzijde in het boek van de firma dan! Het aantal 6000's zijn in nl op 1 hand te tellen denk?
Toch wel in de 1000 denk ik.
Als oldtimer is hij tegenwoordig best geliefd. Vooral in de USA natuurlijk, maar bv ook in ons land kun je er een klein aantal vinden.
Aaah.. Maar jij loopt er in een kleine boog omheen?
Ben toch meer van de jongere Ford types.
Ja precies, qua Ford gaat mijn voorkeur toch naar de TW's/8830. Slagschepen maar wel lomp sterk en dan met name de 35!
De olietankers op de akker! Die een mobiele dieseltank nodig hebben haha, rijden die tw's nog een beetje door op de weg eigenlijk? 8830 wel toch?
Ojee dan moet ik in de toekomst uitwijken naar een 160-90 met 40 bak denk
Pas in de loop van 1993 kwam de 40 bak beschikbaar volgens mij. Redelijk kort voor de overstap van ZF naar Dana voorassen.
Mijn 5000 is sneller dan een TW in ieder geval.
Aah, dan helpt het vervangen van de (?) 20.8 (38?) banden ook niet zoveel, geen snelheidsduivel dus! En qua zwakke delen, heeft een 35 dat nog? Of in principe overwoestbaar.
Daar heb ik de meeste van die BSD 666's mee naar de mallemoer zien gaan. O.a. de TW 10 waar ik zelf een paar jaar mee rondgereden heb. Bij 8800 uur een klep laten vallen en een mooie puinhoop in de motor achterlatend.
Klep zat vast in de zuiger geslagen, drijfstang gebroken, dus einde oefening.
Aah, ja daar wordt een motor meestal niet beter van! Na 8000 uur mag dat ook wel een keer vervangen worden, tenminste als dat je bij wijze van spreken weer 8000 draaiuren geeft en die 25/35 enz hebben hoog/laag toch? Dus maar 1x schakelen onder last
Aha, kan weinig aan kapot dus. Was dat voor die tijd niet wat weinig? Of had de concurrentie weinig beters?
Het was in basis een echte Amerikaanse trekker, dus smorgens in een versnelling zetten en daar dan de hele dag in door blijven rijden.
Gewoon constant mesh bak dus, en ook flink overbemeten, dus daar gaat weinig aan kapot.
Haha vandaar dat in Denemarken met 400 pk de achterbrug geen krimp geeft. Oerdegelijke trekker en jammer dat hij (in deze tijd) zo langzaam gaat en weinig versnellingen anders hadden we ze misschien wel vaker in het land gezien
Ook in ons land.
Bedoelde eigenlijk op de akker, maar dat klinkt zo stads bij onze lokale ijzerboer staan er ook altijd wel een koppel of wat
Ja mag daar graag even langsrijden om even ern glimp op te vangen
Valt opzich mee, het is natuurlijk ook hun "showroom" tegelijkertijd! Over het algemeen staan de 4/5000 er slechter bij, de kleinere Fords