Foto van een Ford 6000, bezig met poseren.. Foto is geplaatst door oldtimergek op 07-07-2014 om 20:28:38, met 29 reacties.

Ford 6000

17.019 foto's van @oldtimergek

oldtimergek
Foto van een Ford 6000, bezig met poseren.

Reacties

ford5000
Het grootste fiasco uit de Ford trekker geschiedenis.
valmet6400power
@ford5000

Hoezo dat? Omdat hij eruit ziet als aan amerikaan? 😃
ford5000
@valmet6400power De 6000 was een compleet nieuwe ontwikkeling, maar qua betrouwbaarheid een ramp.
De 6 cilinder motor is afgeleid van de, net zo min succesvolle, Ford Edsel(de voornaam van Henri Fords zoon) auto.
Hij heeft de Select-O-Speed transmissie die 2 jaar daarvoor geintroduceerd was op de 800 serie, maar die voldeed in de 6000 ook niet naar behoren.
Om de haverklap waren er grote reparaties nodig.
Ford heeft daarna nog de 6000 Commander gebouwd.
Dit was een compleet herziene versie van de 6000 die wel een stuk betrouwbaarder was geworden, maar de beoogde echte opvolger was nog in volle ontwikkeling. Dat was de welbekende 5000 die zich door de jaren heen wel bewezen heeft.
Wellicht dat @RPCounty hier nog wel het één en ander aan toe te voegen heeft.
valmet6400power
@ford5000

Okee! 8O dat is inderdaad wel een zwarte bladzijde in het boek van de firma dan! Het aantal 6000's zijn in nl op 1 hand te tellen denk?
ford5000
@valmet6400power Het was geen bestseller, maar het aantal is toch niet zo klein.
Toch wel in de 1000 denk ik.
Als oldtimer is hij tegenwoordig best geliefd. Vooral in de USA natuurlijk, maar bv ook in ons land kun je er een klein aantal vinden.
valmet6400power
@ford5000

Aaah.. Maar jij loopt er in een kleine boog omheen? 😃
ford5000
@valmet6400power Ik heb er zelf inderdaad niks mee.
Ben toch meer van de jongere Ford types.
valmet6400power
@ford5000

Ja precies, qua Ford gaat mijn voorkeur toch naar de TW's/8830. Slagschepen maar wel lomp sterk en dan met name de 35!
ford5000
@valmet6400power The Mighty Long Noses dus!
valmet6400power
@ford5000

De olietankers op de akker! Die een mobiele dieseltank nodig hebben haha, rijden die tw's nog een beetje door op de weg eigenlijk? 8830 wel toch?
Valtra-Fordpower
@valmet6400power Volgens zijn er nog een hoop TW met een 30bak, de longnoses 30 series hadden meestal wel een 40bak dacht ik.
valmet6400power
@Valtra-Fordpower

Ojee dan moet ik in de toekomst uitwijken naar een 160-90 met 40 bak denk 😃
ford5000
@Valtra-Fordpower Van de 30 serie loopt het overgrote deel ook met een 30 bak rond hoor.
Pas in de loop van 1993 kwam de 40 bak beschikbaar volgens mij. Redelijk kort voor de overstap van ZF naar Dana voorassen.
Valtra-Fordpower
@ford5000 En dat is nou doodzonde. Prachtige trekkers, bult vermogen en dan maar 30 rijden.
ford5000
@valmet6400power TW's komen meestal niet verder dan krappe 30 km/u, de 30km bak van de 30 serie komt niet veel verder.
Mijn 5000 is sneller dan een TW in ieder geval.
valmet6400power
@ford5000

Aah, dan helpt het vervangen van de (?) 20.8 (38?) banden ook niet zoveel, geen snelheidsduivel dus! En qua zwakke delen, heeft een 35 dat nog? Of in principe overwoestbaar.
ford5000
@valmet6400power TW's zijn in principe wel bullitproof, wel rond de 8000 uur de kop reviseren met nieuwe kleppen en veren want daar wil er wel eens eentje van breken tegen die tijd, en een klep laten vallen brengt aardig wat schade toe.
Daar heb ik de meeste van die BSD 666's mee naar de mallemoer zien gaan. O.a. de TW 10 waar ik zelf een paar jaar mee rondgereden heb. Bij 8800 uur een klep laten vallen en een mooie puinhoop in de motor achterlatend.
Klep zat vast in de zuiger geslagen, drijfstang gebroken, dus einde oefening.
valmet6400power
@ford5000

Aah, ja daar wordt een motor meestal niet beter van! Na 8000 uur mag dat ook wel een keer vervangen worden, tenminste als dat je bij wijze van spreken weer 8000 draaiuren geeft 😄 en die 25/35 enz hebben hoog/laag toch? Dus maar 1x schakelen onder last
ford5000
@valmet6400power Klopt. In totaal een 16x4 bak, als je de DP meerekent.
valmet6400power
@ford5000

Aha, kan weinig aan kapot dus. Was dat voor die tijd niet wat weinig? Of had de concurrentie weinig beters?
ford5000
@valmet6400power De meeste concurrenten kwamen niet veel verder in die tijd.
Het was in basis een echte Amerikaanse trekker, dus smorgens in een versnelling zetten en daar dan de hele dag in door blijven rijden.
Gewoon constant mesh bak dus, en ook flink overbemeten, dus daar gaat weinig aan kapot.
valmet6400power
@ford5000

Haha vandaar dat in Denemarken met 400 pk de achterbrug geen krimp geeft. Oerdegelijke trekker en jammer dat hij (in deze tijd) zo langzaam gaat en weinig versnellingen anders hadden we ze misschien wel vaker in het land gezien 😄
ford5000
@valmet6400power Lopen er anders nog zat rond hoor!
Ook in ons land.
valmet6400power
@ford5000

Bedoelde eigenlijk op de akker, maar dat klinkt zo stads 😃 bij onze lokale ijzerboer staan er ook altijd wel een koppel of wat 😄
ford5000
@valmet6400power Beukeveld is de TW groothandel.
valmet6400power
@ford5000

Ja mag daar graag even langsrijden om even ern glimp op te vangen 😄
ford5000
@valmet6400power Zijn vaak wel de meest afgeragde exemplaren die je daar ziet volgens mij.
valmet6400power
@ford5000

Valt opzich mee, het is natuurlijk ook hun "showroom" tegelijkertijd! Over het algemeen staan de 4/5000 er slechter bij, de kleinere Fords 😄

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 6000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!