Foto van een John Deere Interieur, bezig met poseren.nieuwe versnellingsbak van de john deere 6m serie commandquad plus

John Deere Interieur

Sanderjohndeere
Foto van een John Deere Interieur, bezig met poseren.
nieuwe versnellingsbak van de john deere 6m serie commandquad plus

Reacties

Andre150
Fullpowershift?
Sanderjohndeere
Nee beetje vergelijkbaar met de direct drive
StevenBomers
Full powershift idd!

Directdrive is compleet iets anders lijkt misschien hetzelfde maar dat is het totaal niet.
Sanderjohndeere
Het is gewoon een powerquad bak alleen hoef je niet zelf te schakelen
samie
@StevenBomers deze is maar een 4 traps powershift met 5 groepen maar de groepen wissel doet hij ook vanzelf
mdoornekamp
@StevenBomers Met deze bak kun je volgens mij de groepen wel doorschakelen zonder alle versnellingen te doorlopen. Dat vind ik van de direct drive wel een groot nadeel. De direct drive geeft mij een beetje het New Holland Tm gevoel. En daar heb ik nu net geen belang bij.
StevenBomers
@mdoornekamp klopt groepen kun je overslaan, maar hij kapt wel sneller af dan een directdrive
mdoornekamp
@StevenBomers wat bedoel je met afkappen?
StevenBomers
@mdoornekamp bij directdrive heb je een voordeel met de dubbele koppeling wat deze niet heeft waardoor als je terugschakeld die stil kan gaan staan omdat ie de kracht dan niet kan verwerken
Mengeledriver
Maar als je met een direct drive met een wagen de bult op rijdt is het schakelen zonder einde totdat hij afslaat. ...
RobinBos
@Mengeledriver @930triplemaaier en wat is dan het verschil met iedere andere schakelbak?
ford8630power
@RobinBos

Meeste full powershift bakken hebben minder versnellingen, is zowel een voordeel als nadeel.
hobbyboer
Quote @Mengeledriver:
totdat hij afslaat.

Dat kan idd, en dat kun je iedere wagen weer doen ook 😄

Er zijn ook chauffeurs die bezitten het vermogen om iets te leren en zijn zo in staat om toch nog enige arbeid te verrichten met deze gedateerde bak 😉

Nog een paar jaar ploeteren en dan zal alles wel uitgerust zijn met een cvt, dat is toch de toekomst, het schijnt zelfs zo te zijn dat er al een merk is die alleen maar met cvt levert...
RobinBos
@hobbyboer je bedoeld dat merk trekker wat in de achteruit versnelling voor de volle 100% op de hydromotor loopt en daarom bij het zien van die beruchte bult de moed al opgeeft?
hobbyboer
@RobinBos

Fendt?

Die bedoelde ik wel, maar dan in positieve zin. Het lijkt mij een goede zet om volledig over te gaan op cvt's.
Al die keuze die andere merken bieden, is niet per definitie beter.

Maar even iets anders: Klopt het wel dat de vario (van dat ene merk) in de achteruit 100% op de hydromotor loopt, zoals jij dat zegt?
Ik heb ooit begrepen dat die bak ook het vermogen verdeelt in een mechanisch deel en een hydraulisch deel.
930triplemaaier
@hobbyboer dat heb je goed maar je rijdt toch nog de meeste tijd vooruit
RobinBos
@hobbyboer onder andere inderdaad, maar ook case, new holland en steyer. Meestal rijden we vooruit en merken we daar niks van, maar achteruit de bult op is soms ook echt nodig.

Ik denk zelf dat de schakeltransmissie nooit zal verdwijnen, als we eerlijk en goed gaan vergelijken zijn de schakel transmissies wel degelijk efficiënter met brandstof, ondanks het feit dat in het verleden altijd het tegengestelde verteld is door sommige fabrikanten. Voor een deel van de werkzaamheden zijn er grote voordelen aan een traploze transmissie, maar er zijn ook werkzaamheden waar het absoluut niet nodig is, bij transport bijvoorbeeld.
mdoornekamp
@hobbyboer Was een direct drive voor 'jouw'6210R niet geschikter geweest ipv een vario. Vooral met ploegen wil je geen vermogensverlies.

Was laatst bij iemand met een Kees vario van 135 pk. Reed 4.0 km/u met een vierschaar plat er voor. Was ook nog wielsnelheid. Dus werkelijke snelheid 3 tot 3.5 km 😞
JD3010
@mdoornekamp Vermogenverlies lijkt me nooit gewenst, Ik ploeg ook niet meer met mijn vario, maar dat heeft een andere reden.
mdoornekamp
@JD3010 Ik heb het idee dat de verkoop van de vario toch wat stagneert omdat gebruikers het toch selectiever toepassen. Het gebruik van een vario is alleen maar kostprijs verhogend. En vooral bij jd is de powr quad een voordelig en betrouwbaar alternatief.
JD3010
@mdoornekamp Dat een vario alleen maar kostprijs verhogend is, ben ik niet met je eens. Er zijn best werkzaamheden waarbij het een uitkomst is, of zelfs noodzakelijk. Ik zou niet graag mijn 6320 voor mijn spitmachine hebben staan, dat gaat met een vario echt vele malen beter.
Maar in veel gevallen is het wel een duur speeltje.
mdoornekamp
@JD3010 Ja klopt, voor het akkerbouwwerk is het vaak wel een uitkomst. Ook met zaaien, poten en frezen. Ik zaai meestal met mijn 6620/30 ipv 6820 omdat de versnellingen dan gunstiger liggen. Zo ondervang ik het gemis van de vario. De kleine 6 cilinder is trouwens ook een ton lichter.
hobbyboer
Quote @mdoornekamp:
Was een direct drive voor 'jouw'6210R niet geschikter geweest ipv een vario. Vooral met ploegen wil je geen vermogensverlies.

Ik zie geen enkele reden om voor de DD te kiezen.
Vermogens verlies heeft iedere bak, ik vermoed dat de verschillen veel te klein zijn om daar de keus van af te laten hangen.
En met aftakaswerk maakt het al helemaal niet meer uit, dan is een vario dik in het voordeel.
Verder mist( te?) de DD een kruipbak en is hij bijna even duur als een AP.

ENNN... het lijkt mij te veel op de RangeCommand van NH, ik krijg alweer allergische reacties als ik daar aan terug denk 😉
mdoornekamp
@hobbyboer de direct drive is mij ook niet echt mee gevallen. Volgende keer toch maar een vario voor het sleepslangen.
hobbyboer
@mdoornekamp Mij is de DD ook niet meegevallen, maar dat komt simpelweg omdat ik er nog geen meter mee gereden heb 😄 tegen gevallen is hij dus ook (nog) niet.

Ik verbaas mij wel over het negatieve gezeur over de cvt's.
Pak em beet 20 jaar terug werd er net zo gepraat over de 4-traps powershift bakken.
maartendankers
Maar wat doet die stomme hendel daarnaast nog...
mdoornekamp
@maartendankers dat is de P stand 😞 . Maar dat zit wat lullig omdat dit de goedkope serie is
mdoornekamp
@hobbyboer ik ben zelf ook nog niet zo'n vario man. Heb jij thuis ook vario?
hobbyboer
@mdoornekamp Ja, eentje van 2012.
De andere 2 niet, in 1996 was dat nog niet en in 2002 vond ik het nog te vroeg.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere Interieur ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!