Der letzte aus das Freisinger Werk!Ik heb er wel al eens een verhaaltje aangehangen, maar nu heb ik hem zelf eens kunnen bekijken!Dit is de allerlaatste Schlüter die in Freising uit de montagehal ree

Schlüter Super 1700LS High Speed

1.723 foto's van @Schluterfan

Schluterfan
Der letzte aus das Freisinger Werk!

Ik heb er wel al eens een verhaaltje aangehangen, maar nu heb ik hem zelf eens kunnen bekijken!

Dit is de allerlaatste Schlüter die in Freising uit de montagehal reed. In werkelijkheid werd de trekker afgeleverd op soort van bosbouwbanden. LU Fick kocht de trekker voor zover ik weet niet nieuw.

De laatste Schlüter die uit de fabriek reed, maar al 2 jaar ervoor gebouwd was, was een Super Trac 1900TVL-LS, die verliet op 15 april 94 de fabriek. Het LTS verhaal zou ook niet lang duren, want op 17 januari 1995 trok men de stekker uit de Schlüter productie dat op de 80ste verjaardag van Anton Schlüter. De laatste Schlüter die de LTS fabriek verliet was een Super Trac 2200LS met Liebherr motor, en dat was al tijd nadat de productie was opgehouden. Kennelijk stond die trekker op voorraad en vond niet direct een eigenaar. Geen wonder, in die tijd dacht men dat de onderdelen voorzien voor de echte Schlüter trekkers een ramp zou worden. Gelukkig weet ik, en vele anderen als liefhebbers dat we ons geen zorgen hoeven te maken!

Reacties

Gert Agripassion
Vanwaar deze schrik voor onderdelen? was het omdat er zoveel verschil zat tussen de trekkers?
Schluterfan
@Gert Agripassion

Nee, men dacht omdat de trekkers niet meer gebouwd werden, dat de onderdelen voorziening niets ging zijn. Maar dat was gelukkig niet zo.
Gert Agripassion
@Schluterfan ah ok, ik heb me altijd laten vertellen dat er onder alle shluters geen 2 helemaal dezefde waren omdat alles op maat/vraag gemaakt werd, is dit waar?
Schluterfan
@Gert Agripassion

Ja, daarom dat een serienummer altijd handig is bij het bestellen van stukken. De motoren zijn meestal Schlüter of Man, in het zeldzaamste geval Mercedes of Liebherr, maar de tranmissies bijna allemaal ZF, of de hele oudjes, daar had je ook Prometheus en Hurth in.

Vele merken veranderen bij een of andere wijziging het type, Schlüter niet, die veranderden de Baureihe. Het serienummer begon met de eerste 3 of 4 letters van die baureihe. Zo heb je Super 850's gehad met 2 of 3 verschillende motoren. Dan is het opgeven van de Baureihe en/ of serienummer handig om bvb aan de juiste zuigers en bussen te komen. Geld ook voor de tranmissies, sommige types begonnen bvb met een ZF T tranmissie met 3 cijfers in het type, om dan plots een ZF T versnellingsbak ingebouwd te krijgen met 4 cijfers in het type.

En dan heb je nog alle varianten zoals de V, VL, VL-LS, VL Special, VL-LS Special, TV, TVL, TVL Special, TVL-LS en TVL-LS Special...

Op het laatste kon je bij Schlüter bvb 4 soorten trekkers krijgen van 130pk, en dat gold niet enkel bij die pk-klasse...

Eicher was ook zo'n merk in principe, en dat werd bij hen hun dood dan weer, omdat er zodanig veel soorten wisselstukken moesten gemaakt worden. Schlüter ging ten onder omdat ze gewoon te duur waren om te produceren.
John Deere 8345r
@Schluterfan De ondergang heeft toch ook nog iets te maken met het vallen van de berlijnse muur?
olro 61
Leuk verhaal, ik heb er ook filmopnames van die in de loop der tijd in een Schlüter Super Baureihe übersicht zal verschijnen op kanaal : youngtimer tractors.
Schluterfan
@olro 61
Als je vragen hebt, je kan altijd een PB sturen 😉.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 1700LS High Speed ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!