Foto van een JCB Fastrac 8330. Bron: https://twitter.com/NuhnInd/status/767853964603908096. Foto is geplaatst door worteljcb op 05-09-2016 om 22:43:57, met 35 reacties.

JCB Fastrac 8330

worteljcb
Foto van een JCB Fastrac 8330.
Bron:

Reacties

+1
fendt308-driver
Gek zat om met 70 de straat uit te vliegen
Siebenga
@fendt308-driver in wat voor opzicht? als alles lucht geremd is plus geveerd en gestuurd zie ik geen enkel gevaar, helemaal op die wegen en rust daar niet!
930triplemaaier
@Siebenga dan staan de banden wel veel ste hard voor in het land
worteljcb
@Siebenga Idd de trekker is er voor gebouwd, niks gevaarlijks aan. Alleen die tank wellicht, maar als daar goede assen met remmen onder zitten, kan het zat.
930triplemaaier
@worteljcb precies wat je zegt
de amerikanen/canadezen beginnen nu toch wel in te zien dat je met deze zware gevaartes toch ook beter luchtremmen kunt hebben. Ik heb dan met houle 36m3 tanks gereden en eerst zaten daar hydraulisch geremde schijfremmen op en dat was waardeloos. later trommels icm lucht en toen remden ze pas fatsoenlijk
jippe
@Siebenga ik geloof ook niet dat die binnen een paar meter stil staat
catfan55
Flinke sprong vooruit die 8330, maar nog steeds het zelfde probleem als met de 8250 en 8310, Veel te licht voor een 330pk trekker.
930triplemaaier
@catfan55 hoezo veel te licht?
catfan55
De Pk's hebben is 1 ding, maar het over kunnen brengen op de grond is een 2e. De 8330 heeft een flink gewichten pakket nodig, wat optioneel ook verkrijgbaar is. Zou gewoon standaard moeten zijn voor een trekker van die PK's
930triplemaaier
@catfan55 als je een amerikaanse cultivator moet trekken klopt het wel wat je zegt want dan moet je het van je eigen gewicht hebben
in dit geval ben ik het niet met je eens want je hebt ook gewicht op de trekhaak. een frontgewicht is wel voor te zeggen.
catfan55
Wij hebben hem op demo gehad. en de trekker is gewoon te licht. Zonder dat gewichten pakket sta je overal te spinnen. Je kunt remmerij op de tank / wagen hebben wat je wilt, maar je zult toch echt een stukje eigen gewicht nodig hebben om hem te trekken. Op de weg kun je hem zelfs laten spinnen met 18 ton silage in de wagen.
930triplemaaier
@catfan55 wat weegt de trekker dan?
en daarbij je kunt een trekker makkelijker zwaarder maken dan lichter
catfan55
Net onder de 11 ton wat ons verteld was. De trekker ziet er subliem uit. Vind dat ze erg hun best hebben gedaan op de styling. Cabine is ook erg keurig van binnen. Net als bij de vorige serie zijn ze de meest comfortable trekkers op de markt, gewoon on geëvenaard. De werklampen op de trekker zijn ook ongeëvenaard. Heb nog nooit een trekker gezien die zo veel licht geeft in het donker. Wel jammer de joystick en het scherm exact het zelfde zijn als de oude. hier had nog wat verbeterd kunnen worden in mijn ogen.
+1
930triplemaaier
@catfan55 ligt hier de vario van fendt in dan?
catfan55
Dat was ons wel verteld ja.
930triplemaaier
Maar 11 ton is ook nog flink aant gewicht.rij je dan niet te agressief als ie constant loopt te slippen?
catfan55
Misschien is het de 50/50 gewicht verdeling waarom hij dat doet. Heb er zelf maar 1 vrachtje mee gedaan en het voelt gewoon licht aan. maar heb ze er wel mee zien rijden naast de hakselaar. In wat heuvelachtig land / losse grond trekt hij de wagen gewoon slecht. De 8R deere liep hem er aan alle kanten uit.
930triplemaaier
@catfan55 kan dat ook niet te maken hebben met de hoge bandenspanning vanwege de hoge snelheid? lijkt mij dat de banden op ruim 2 bar moeten en dat is niet bevordelijk voor je trekkracht
worteljcb
@930triplemaaier heeft er idd mee te maken. JD weegt goed 1,5 ton meer. Maar Amerikaanse uitvoering weegt zo 17t. Zet hier maar een frontgewicht en wielgewichten op. Zelfde bandenspanning en ik ben benieuwd..
930triplemaaier
@worteljcb 17 ton voor de jd? dan hangt daar 5 ton aan gewicht bij aan geloof niet helemaal
bij jd kun je maximaal 2 ton wielgewicht hebben en 1500kg frontgewicht
+1
worteljcb
@930triplemaaier Volgens het boekje van JD wel...
catfan55
We gaan het proberen @worteljcb ...
worteljcb
@catfan55 Mooi😉

Hoe rijdt hij verder en trekkracht?
+1
catfan55
@worteljcb, tja das maar relatief aan het eigen gewicht, misschien sleept de trekker wel als een beer met 4/5 ton aan extra gewicht en een beetje fatsoenlijk rubber, maar dat was met de demo trekker niet het verhaal, puur omdat er geen gewicht op zat, en op wat karige bandjes stond (540 voor 710 achter)

Bij m'n werkgever zijn er 2 geleverd op 650 voor en 900 achter met extra gewichten (af fabriek), dus ze mogen zich nu gaan bewijzen. Voor de silagewagen zal het wel los lopen, maar ze zullen ook veld werk moeten doen in het voorjaar. dan zullen we echt merken of ze opgewassen zijn tegen de Deere 8320r, en ook doen wat ze in de folder beloven 😉
+1
fendt308-driver
@catfan55
Hou ons op de hoogte 😀
Hurli356
@catfan55 en hoe heeft het uitgepakt met de JCB's?
catfan55
@Hurli356 Slecht haha. Veel kleine onzin dingetjes wat mis gaat. Ze trekker voor geen meter vergeleken met de concurrenten (JD, Case, Fendt) en JCB als merk staat totaal niet achter hun product. dit is de laatste keer dat er bij ons gele trekkers op de dam staan 😉
fendt308-driver
@catfan55 pk's te kort of komen ze er niet uit?
catfan55
@fendt308-driver De motor heeft het vermogen wel. ze krijgen het alleen met geen mogelijkheid op de banden, maar het dat is nog niet zo zeer het grootste probleem. Het is alle ongein er omheen wat je helemaal knetter gek maakt. Airco's die het bijvoorbeeld nooit doen. Deur scharnieren die continu afbreken. Elektronische storingen zonder enige oorzaak of reden. De trekkers zijn een typisch engels, het ziet er goed uit, maar het werk allemaal voor geen ene meter 😉
Hurli356
@catfan55 vandaar de nieuwe Deere. Blijven ze nog wel even dan? Of wil er niemand meer mee weg?
catfan55
@Hurli356 Ze blijven dit seizoen nog. Voor de silage wagen doe ze het op zich goed. dit voorjaar tijdens het veldwerk blijven ze mooi in de schuur staan.
CaseCS130
@catfan55 Jammer van de betrouwbaarheidsproblemen. Dat is killing voor een merk/serie. Bij de shovels en verreikers hoor je er eigenlijk nooit wat over, maar bij de trekkers van jcb hoor je er regelmatig van. Zonde, vind dat ze nu wel een mooi concept hadden staan met een goede motor en versnellingsbak.
catfan55
@CaseCS130 Het is zonder meer een prachtige trekker om te zien, en als hij half zo goed zou werken als dat hij er uit ziet zou het een hele goeie trekker zijn 😉

De motor is het probleem niet, de versnelling bak an zich ook niet. Het probleem licht hem in de software. Fendt wil wel hun vario bak verkopen, maar ze verkopen de software om de bak aan te sturen niet. En daar ligt nu juist het hele vermogen probleem met deze serie trekkers, Want als van de 350 motor PK's 250 de wielen halen dan is het al veel. Het is jammer. Dit had een hele mooie / succesvolle trekker kunnen worden voor JCB. maar helaas haken 9 van de 10 al af na een demo omdat dat al pijnlijk duidelijk wordt hoe verschrikkelijk deze trekker onder presteert naast alle andere merken in deze vermogensklasse
worteljcb
@catfan55 Dat is wel een heel duidelijk statement... Vind ik het toch raar dat juist deze serie toch wel aardig verkocht wordt in vergelijking met de vorige series. En dat terwijl ze nog geen worst van tafel trekken..

Komt dat probleem wel echt uit de motor-transmissie software weg? Ik heb links en rechts wel gehoord dat de nieuwe 4000 / 8000 serie deze software juist aardig op de rit had nu. In Profi test waren ze hier laatst ook weer positief over. Komt dit niet veel meer weg uit het geringe voertuiggewicht, zoals je eerder al aangaf? En het verschil tussen 900 band vs dubbellucht? Wellicht nog powershift vs vario?

Ik herken bij onze eigen 8250 wel dat de software niet zo optimaal is als bij Fendt, regelt niet zo soepel en vaak net een seconde te laat. Maar als je er mee om kunt gaan, trekt hij als een leeuw. Die 300 pk bij ons komt ook echt wel op de wielen over, als je zelf de variobak handmatig maar juist regelt.

En ja, wij hebben ook genoeg verbeterpunten voor de JCB's. Ook met de onze hebben we alweer zat beleefd, onder andere met de elektronica. Maar toch staat er inmiddels al weer bijna 13000 uur op de klok en zijn we nog altijd goed te spreken over hem. Ken genoeg andere trekkers waar veel meer mee wordt beleefd.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de JCB Fastrac 8330 en hebben de trefwoorden mest rijden en mest rijden geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!