30 maart 2023. Foto van een Deutz-Fahr Agrotron 6185.Vandaag de laatste onderdelen van de GPS van het Doggen neuswiel gemonteerd. Gelijk even getest en dat gaat als een speer, ook op ongelijk terrein

Deutz-Fahr Agrotron 6185

+14
PieterA
30 maart 2023. Foto van een Deutz-Fahr Agrotron 6185.

Vandaag de laatste onderdelen van de GPS van het Doggen neuswiel gemonteerd. Gelijk even getest en dat gaat als een speer, ook op ongelijk terrein bij hoge snelheid (15 km/uur).

Ook nog even de maximumsnelheid aangepast naar 50 km/h. Dat stond namelijk ook op het kentekenpasje. Eerst wilden we hem op 44 zetten (40 + 10%); dus op 40 gezet en met een kleinere wielconfiguratie. Dit pikte hij niet, omdat hij automatisch de GPS-snelheid pakt.

Gisteren nog een traptrede boven de gereedschapskist en een handvat op het dak gemaakt om de GPS-bol er wat makkelijker af te kunnen pakken om in de kluis te leggen.

Ook een steuntje voor de kogels en de clips ontbrak nog; die heb ik ook zelf gelast en aan het linker spatbord gemonteerd.

Er ontbreken nog verschillende onderdelen die we bij de aankoop bedongen hebben, maar traag geleverd worden, maar we gaan er nu wel alvast mee rijden.

Ik heb deze trekker vanavond gewogen met een cultivator van naar schatting 1.200 kg er achter. Met de cultivator naar boven rust er 2.320 op het neuswiel en 7.420 kg op de achteras. Ik schat dan dat de lege trekker -zonder eg en neuswiel-ongeveer 8 ton weegt.

Morgen geven ze een dagje regen af. Dan hoop ik me eens in de I-monitor te kunnen verdiepen.
+2
valmet6400power
@PieterA
Die 8 ton weegt hij inderdaad wel. Althans dat woog de 6160 TTV van m’n buurman wel.
+1
IF-V4-VD
@PieterA wat een beest van een prachtmachine

Reacties

+2
CoenNijenhuis
@PieterA hele mooie combinatie geworden zo., veel werkplezier ermee!
+2
RVM
Mooi geheel, achterbandjes op 0,6/0,8 staan?
+2
PieterA
@RVM Nee, op 0,55, de voorbanden op 0,6. Heb gisteren nog een bandenspanningsmeter moeten kopen. Die ik had was al de tweede van dat soort die binnen een paar jaar te veel afwijking gaven.
+2
deufi
Ziet er goed uit. Heeft je 6190 geen imonitor dan?
+2
PieterA
@deufi Nee, die zat er niet op, en bij een gebruikte trekker zijn er soms al keuzes voor je gemaakt.
+2
deufi
@PieterA dacht dat ze standaard waren op deze ttv modellen.
+6
Massey 2705
Hij is prachtig geworden. Veel succes en werk plezier er mee gewenst. Zomaar een vraag...
Nu je deze investering gedaan heb , verwacht je een meer op brengst in gewas per ha ? Bij voorbeeld in vergelijking met een buurman die traditioneel zijn land bewerkt zonder neuswiel ?
Wat ik bedoel, jij reken veel dingen uit. De extra investment zal toch ergens van terug moeten komen...?
+4
JD BORN 2 FARM
@Massey 2705 interessante vraag, ik ben zelf ook benieuwd
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Massey 2705:
De extra investment zal toch ergens van terug moeten komen...?

Als je vandaag uien in je teelt hebt zitten, is die vraag niet aan de orde.😋
+3
MaxxuM4ever
@WaterDeutzer juist met deze prijzen tikken die laatste kilo’s per ha lekker door in de hectare opbrengst.
+2
Massey 2705
@WaterDeutzer Nico, als ik jouw wat vraag, rammel ik wel met een emmer....! 😅😅
+13
PieterA
@Massey 2705 Vroeger werkte iedereen in mijn buurt met eggen van 3m breed om land klaar te leggen.

Wij kochten in 1983 een 3 meter Steketee grondverkruimelaar.

In 1988 kochten we een 3m rotor, die we in 2014 kapot hadden en direct omruilden voor een nieuwe

Om zaailand in het voorjaar klaar te leggen kocht onze buurman ongeveer in 1995 een Steketee eg van 4 meter breed en 2 stugge 80 cm banden als dubbellucht. Hij ging bij ons eggen en in ruil daarvoor gingen wij de bieten bij hem zaaien.

In 2012 is ons te eggen areaal behoorlijk gegroeid. We kregen vooral meer werk op lichtere grond. Ik ging steeds meer met de 3m rotoreg en een trekker op "normale" 650/65R38 banden klaarleggen. Ik merkte dat het niet ging om netjes aan te drukken en de gewenste diepte van 1 -2 cm diep klaar te leggen. Het was vooral een crime om het land vlak achter te laten.

Ik kreeg het met de rotoreg vaak in 2x klaargelegd. Ik werkte dan meestal een 6cm diep. Ik had dan eerst een Rumptstad terracompactor en een paar autobandjes in de fronthef om proberen egaal klaar te leggen. De buurman legde die lichte grond meestal in 3x klaar en dan 4 cm diep.

De dingen die verbeterd moesten worden waren: ongelijk aangedrukt land, veel heen en weer rijden, te breed over de weg, lage capaciteit, te diep moeten werken.

Ieder jaar kwam dat terug. In voorjaar 2016 kochten we een nieuwe ploegtrekker omdat de man die met de TM 135 ploegde het wel genoeg vond; 10.000 uur op zijn ploegtrekker.
De TM kwam vrij voor ander werk; ik had ineens een trekker om zelf land klaar te gaan leggen.

Ik had al lang door dat het merk eg het verschil niet maakt. Je moet gewoon vlak ploegen en dan vlak aandrukken en veel rollen en wrijf/egalisatieplaten hebben.

In plaats van een nieuwe Steketee sneleg van 12.000 kochten we voor 15.000 een nieuw neuswiel, gebruikte sneleg, brede soepele 80 cm banden en knapten we de oude 1983 Steketee op en maakten alles aan elkaar.

We waren van alle nadelen af en leggen nu meestal al het land in 1x klaar.

Grondbewerking is zeer belangrijk. Door afgelopen jaar op deze manier land klaar te leggen denk ik dat we op ons uienperceel een meeropbrengst van 10 ton per hectare ten opzichte van streekgenoten gehaald hebben. 8 hectare x 10 ton x 20 ct is 16.000 euro. In 3,5 uurtjes de extra investering er uit!

Vaak is het verschil veel kleiner of zelfs 0. Maar de capaciteitswinst is sowieso enorm, De percelen bij ons zijn gemiddeld rond de 8 hectare groot. We leggen dan meestal in 1 dag 3 percelen zaaiklaar. Lichte klei gaat nog iets sneller dan zandgrond.
+5
IF-V4-VD
@PieterA dat noem ik nog eens ondernemerschap
+5
newholland6640
@PieterA

Kijk dat is nog eens mooi werk. Hier beetje hetzelfde met 8 wielig onderstel. Van te voren moeilijk rond te rekenen maar verwacht dat het in de praktijk hard naar ons toekomt.
+2
Massey 2705
@PieterA bedankt voor de duidelijke uitleg van jouw motivatie om dit zo te doen.
+3
valmet6400power
@Massey 2705
Goede vraag! En mooie beredenering/calculatie van @PieterA.

Die vraag, ergernis, heb ik met Boerderij van de toekomst in Lelystad. Die zweren erbij dat 3 meter teelt met rijpaden de toekomst is. Alleen dat je alle machines aan moet passen rekenen ze even niet mee. Evenals de rijpaden waar niks groeit en dat de rijpaden ook breed genoeg moeten zijn anders neem je het gewas wat aan de “andere” kant van het rijpad staat mee omdat het blijft hangen aan je machine.
PieterA
@valmet6400power Ben ik niet met je eens. Werken in onbereden grond zal behoorlijk in opbrengst schelen. Ik zie er voor mijzelf nog niet direct voordeel in; vooral het werk en de investeringen die je hebt voordat je er helemaal gesteld voor staat.
+2
valmet6400power
@PieterA
Zeker, in die onbereden grond groeit het beter dat denk ik ook. Dat is ook het enige voordeel. Ter illustratie, bij een bed van 3 meter heb je aan beide kanten een halve bandbreedte waar niks groeit. Dus zeg maar 35 centimeter totaal. Er moet dan al 10% meer geoogst worden zuiver om die rijpaden terug te verdienen. Dus die eerste opbrengst stijging ben je al kwijt.

Vervolgens moet je machines allemaal inrichten op de werkzaamheden, dat is ook verre van gratis. Bij grote technische malheur in het najaar kun je dan “niks” omdat je buren/loonwerker niet op rijpaden werken bijvoorbeeld. Dan laat ik nog maar achterwege dat ze bij BVDT een AVR bunker rooier “even” op rupsen hebben gezet. Ik denk (zwart wit gesteld) niet dat ik die investeringen allemaal terug zou verdienen (in zeg 40 jaar) als ik morgen besluit om ook alles op rijpaden te gaan doen met de huidige gewassen.
PieterA
@valmet6400power Bij aardappelen liggen bij ons nu elke 3 meter 3 sporen waar weinig tot niks groeit. Als je aardappelen in een bed van 3m breed plant kan je opbrengst makkelijk 10% hoger zijn is mijn inschatting; want waarom zou je dan nog op ruggetjes van 75 cm telen?

Bij de tulpen zijn we ook omgegaan van ruggetjes naar bedden en bruto oogsten we toch zo'n 55% meer.
+1
valmet6400power
@PieterA
Aardappels hebben evengoed wel ruimte nodig om het blad apparaat te maken/in stand te houden. Die stoelen meer uit dan een tulpen stengel denk ik. Maar de tijd zal het leren, misschien ben ik over 20 jaar wel ouderwets dat ik nog met 3 meter machines rij en zonder rijpaden 😄
+2
WaterDeutzer
Monstermachine Pieter! Je kunt nog wel wat doen met de kleurstelling van de zwanenhals. Zwart en groen van de kap doorzetten en onderste vlak chassiskleur maakt 't af.
+5
PieterA
@WaterDeutzer Wij verven vaak alleen dingen die er echt niet meer uit zien. Dat valt bij dit nog enigszins mee vind ik. Maar we hebben het inderdaad over gehad en besloten het (nog) niet te doen.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @PieterA:
we hebben het inderdaad over gehad

Bij mij altijd een paar spelregels: 1) degelijke constructie 2) design moet 'kloppen' 3) maximaal functioneel 4) 't moet er ook nog 'gelikt' uitzien.

1-2-3 lijken bij jou in orde, dan komt tzt (bij democratisch besluit) punt 4 ook nog wel.😊
+3
mdoornekamp
@WaterDeutzer
Quote:
spelregels

Jij produceert voor derden. Dan gelden er ook andere regels dan dat je zelf aant bouwen bent. Mijn zelfbouw frontgewicht zitten ook wel een paar lasfoutjes in . Maar die valt echt niet uit elkaar. Maar jij kunt je die lasfoutjes niet permiteren
+3
deufi
@PieterA ander kleur is echt niet nodig. Matched er prima bij. Het is tenslotte ook maar een aanbouw component.
+2
newholland6640
@deufi

Zo is dat, en zit ook prima in de verf. Dus roesten doet ie ook niet
+3
2850Johndeere6R
Dat is een mooie combinatie geworden 👌🏽 daar zul je veel plezier van gaan beleven Pieter
+2
mdoornekamp
Stoere combi. Ook wel mooi compact geworden met de korte hef armpjes. Trekker lijkt nog iets voorover te staan. Kun je dat nog bijregelen met de fronthef?
+1
PieterA
@mdoornekamp Ja, dat kan. Dat is gewoon een kwestie van de fronthef naar beneden drukken.
+1
deufi
@PieterA Zit er eigenlijk een stikstofbol op de fronthef? Die zou dan kunnen fungeren als vervangende voorasvering.
+1
PieterA
@deufi Volgens mij zit die er bij deze (nog) niet op.
+3
arjanvw
@PieterA Meestal zit dat er wel standaard op toch?

Weer een mooie gedetailleerde uitleg!
+2
PieterA
@arjanvw Hier zit zelfs al wel een aansluiting voor een stukstofbol op. De reden dat hij er nog niet op zit is dat de fronthef geïntegreerd is in het bedieningsconcept in de cabine. Er zit ook positieregeling op met zo'n zelfde draaiknop als de achterhef. Als je een exacte positie aan wilt houden werkt een stukstofbol niet echt mee.

Gisteren hebben we met deze trekker over de weg gereden. Ik had tegen de chauffeuse gezegd dat zij max 35 mocht rijden ivm lage bandenspanning. Achteraf vertelde ze mij dat hij bij 35 onrustig reed, maar dat er bij 52 km/uur niks aan de hand was.

We gaan het zien of stikstofbollen (staat nu dubbelwerkend) gewenst zijn bij dit werk.
+2
arjanvw
@PieterA op onze 516 hebben we ook elektronische fronthef, denk vergelijkbaar met jouw Deutz. Heb het idee dat de stikstofbol alleen werkt als hij op enkelwerkend staat. Maar is idd de vraag of je hem voor het neuswiel nodig hebt. Je gaat met die combinatie toch geen transportwerk doen.
+1
RaHeados
@arjanvw
Quote:
onze 516 hebben we ook elektronische fronthef

heb je hem ook ontlast? ik zag bij ons dat je er druk op kan zetten. dit is dan bedoeld om met een trommel maaier de maaien zonder de veren zeg maar. de hef kan dan zo ingesteld worden dat het de fuctie van de veren en ketting over neemt. dan zal er ook wel iets van een stikstofbol en een meter zitten om de ingestelde druk te weten.
+2
arjanvw
@RaHeados volgens mij zit dat er wel op. Monteur heeft het wel uitgelegd. Maar hij vertelde zoveel dat ik alleen de dingen heb proberen te onthouden die ik ook dacht te gaan gebruiken
+2
RaHeados
@arjanvw haha herkenbaar, ik heb gewoon op m'n gemakje beetje zitten kijken in het scherm en waar het voor dient. Gps uitleg zelfs over geslagen, dacht komen ze maar uitleggen. Toch zelf mee aan t prutsen gegaan en al aardig gelukt 😆
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @PieterA:
Volgens mij zit die er bij deze (nog) niet op

Als die bij jou erop zou zitten werkt ie aan de verkeerde kant. Jij hebt dan op beide kanten de juiste volume accumulator nodig. Bij 1 accumulator (op ingaande cilinders) moet je anders weer met vulventielen gaan werken.
+1
PieterA
@WaterDeutzer Ik had ook al een beetje bedacht dat dat nog wel een beetje prijziger zou worden dan alleen een stukstofbolletje er aan bouten. Ik heb het net nog gevraagd, maar het advies was om eerst zo maar te proberen.
+2
casejxu
Mooi hoor zo! Veel werkplezier gewenst!
+2
zettelmeyer
Waarom voorwielen er af en niet mee laten sturen? Pot meter op de fronthef en kan je zo druk instellen. Bij loonwerker ook wel veel met vaste drie wieler gereden/gezaaid en nu dus zo werkt na mijn mening veel mooier. Gewicht verdeling beter en je kan beter de hoekjes bijwerken omdat je veel verder door kan rijden tot de sloot.
+2
PieterA
@zettelmeyer Hebben we ook nog overwogen. Met gps werkt dat systeem van mij beter of je moet al een technisch ingewikkelde oplossing verzinnen. Dit was sneller gemaakt. Ook loopt nu de trekker gewoon vlak. Ook heb ik voor de gewichtsverdeling gewoon alle beschikbare druk nodig.

3 wieler werkte altijd goed, dus maar blijven doen. Het argument van de hoekjes is hier ook niet van toepassing gezien de eg die er achter zit.
+1
varken
Heb je nog overwogen om er "koplampen" op te zetten?
+1
deufi
@varken dat is niet nodig, er zitten vervangende lampen op de cabine, voor als er machines in de fronthef hangen.
+3
PieterA
@varken Wel overwogen, maar ik dacht dat het niet nodig was. Bij de TM ging het ook zonder en nu hebben we koplampovername op de cabine en gps, dus zal het al wel veel beter gaan.
+3
jesperb
Prachtige trekker!! En weer een heel mooi verhaal met aanvullende uitleg!!
+1
Agrotron2007
Mooi gemaakt ! Proficiat en veel geluk er mee
manus
Sakkerjuh das mooi Spul... Pieter
+1
PieterA
@manus Ja, die moet weer een paar jaar mee kunnen.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz-Fahr Agrotron 6185 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!