Even op de kuil met de John Deere 3120 deze zomer. Deze trekker heb ik van pa over genomen. Hij gebruikt hem amper meer. Trekker is van bouwjaar 1971 en is in 1976 gekocht door mijn vader. 81 pk met e

Kuil aanrijden met de 3120

+21
mdoornekamp
Even op de kuil met de John Deere 3120 deze zomer. Deze trekker heb ik van pa over genomen. Hij gebruikt hem amper meer. Trekker is van bouwjaar 1971 en is in 1976 gekocht door mijn vader. 81 pk met een 6 cil was toen een behoorlijke trekker. Ik heb hier veel op gereden vroeger. En vind het zonde als ie verkocht zou worden
+3
wim-same
@mdoornekamp wat is het verschil tussen een 3120 en een 3130 ?
+6
mdoornekamp
@wim-same het bouwjaar. Dit is een 20 serie. De 31 zegt iets over het vermogen. 30 serie is een jaar of 7 jonger
+3
wim-same
@mdoornekamp verder technisch het zelfde ?
+3
mdoornekamp
@wim-same technisch is de basis wel gelijk. 30 serie zal wel wat verbeterd zijn. En de zit op een 30 serie cabrio is wat hoger. Deze 3120 heeft nog een plat stuur. 30 serie staat het stuur wat hoger. En toen kwam de vce cabine ook.
+3
wim-same
@mdoornekamp Maar in 1976 had Gradus Entjes al een 3130, helemaal in Zuid Holland rijden, bij de aanleg van een gasleiding.
+3
mdoornekamp
@wim-same
Quote:
3130 in 1976

Ok. Dat zou goed kunnen. 3120 werd misschien ook al iets eerder gemaakt.
+2
PieterA
@mdoornekamp Mijn oud-buurman ploegde in 1974 al met zijn 2130 met 2-schaar.
+7
bob-te-lindert
@wim-same Een 3120 heeft dacht ik een 5.0L 6cil. De 3130 kwam later met de 5.4L. Een 3120 heeft (dacht ik) altijd een Bosch roterende brandstofpomp, de 5.4L bij de 3130 is uitgerust met een CAV. De 3120 is ook standaard op 34inch wielen geleverd, de 3130 op 38”. De uitlaat is ook verschillend. De 3120 heeft de bovenste pijp aan de achterkant van de uitlaat staan, en de 3130 in het midden. Treeplanken zijn ook anders. 3130 heeft vlakke treeplanken en een 3120 verdiepte, zoals bij de 4cil. Modellen. Brandstoffilter is bij een 3130 het vierkante model, een 3120 heeft ronde filters als ik het goed heb, ander filterhuis. 3120 heeft ook zwarte knoppen op de handgas/hilo hendel. Die van een 3130 zijn Oranje. Zo zijn er vast nog wel meer kleine details. 😄
+3
mdoornekamp
@bob-te-lindert
Quote:
details

Weet je ook hoe het met de steekmaat van de achterwielen zit? De mijne heeft kleine steek 205 mm. Maar veel types hebben 275 zf steek
JvH 1120
@mdoornekamp daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar ik weet dat de 820/920 kleine steek hebben en de 1020/1120/2020 grote steek hebben bij de 2120 heb ik bijde gezien dus bij de 3120 dus blijkbaar ook bijde,reden?
+1
JD3010
@JvH 1120 Volgens mij hadden ze toen allemaal die grote steek (of steekassen), op die 2 kleintjes na. In '75 zijn ze toen met die kleine steek verder gegaan, dat hadden ze nooit moeten doen, maar dat is mijn mening. 😉
Het zou kunnen zijn dat in deze trekker toen andere assen in gezet zijn om dezelfde wielen weer te kunnen houden met de jongere trekkers.
Wij hebben trouwens altijd die grote steek gehouden, met verloopschijven op de achteras.
JvH 1120
@JD3010 toch niet bij de 2120 heb ik zelf bijde gezien @mdoornekamp zegt hier dat zijn 3120 ook kleine steek heeft dus bijde geleverd neem ik aan dan.
JD3010
@JvH 1120 in het onderdelen boek staat alleen die grote steek bij die trekkers.
Het wisselen van die assen is ook niet zo veel werk.
JvH 1120
@JD3010 oké ik vindt het toch vreemd blijft.
JD3010
@JvH 1120 Misschien dat die trekkers uit het buitenland komen of daarvoor bestemd waren, Engeland misschien
JvH 1120
@JD3010 hebben die Engelsen niet altijd van die schepspatbordjes?
JD3010
@JvH 1120 O, dat weet ik niet.
JD3010
@JvH 1120 Deze heeft ook weer die kleine steek. 🤫
tractorfan.nl/picture/1392124/…
JvH 1120
@JD3010 ja klopt en is een 1020 maar heeft ook kompleet andere assen tegen de bak aanzitten.
mdoornekamp
@JD3010
Quote:
kleine steek

Ik heb het ook altijd bijzonder gevonden dat onze 3120 kleine steek heeft. Met dit formaat trekker hebben wij er nooit problemen mee gehad. Bij mijn jd 6600 ging het wel fout
+1
JD3010
@mdoornekamp Als je dan schroefdraad kapot heb, kan je er weinig mee. Bij die andere kun je er een nieuwe bout in slaan. Verder is het ook veel lastiger met het wisselen van de wielen
+3
hobbyboer
Quote Reactie van @JD3010:
Als je dan schroefdraad kapot heb, kan je er weinig mee.

Als je weinig wielen wisselt heb je de schroefdraad niet zomaar kapot.
Als je wel regelmatig aan het wisselen bent kun je beter direct wat langere bouten halen en die er vanaf de achterkant indraaien.
Dan kunnen er gewoon wielmoeren op.
JD3010
@hobbyboer Die achterkant van die flenzen is niet helemaal recht. Dat is dan niet ideaal voor de boutkop of moeren wat ook wel gedaan.
Je hoeft maar 1 keer de bout er scheef indraaien en het schroefdraad is al niet fijn meer
+1
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @JD3010:
nooit moeten doen,

Wij hadden een 2030 met kleine steek, dat was voor ons wel mooi, konden we wisselen met de Fiat.
Maar eigenlijk hadden alle trekkers gewoon ZF steek moeten hebben.
JD3010
@DANOONTJE POWERR Ja klopt, dat zou het er wel veel makkelijker op zijn.

Reacties

+6
stijn-de-bock
Prachtig toch
+10
mdoornekamp
Nog een paar foto's

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Close op

(klik om te vergroten)

+5
Massey 2705
Jouw vader deed ook al loonwerk..?
Mooi om die trekker in ere te houden.
+9
mdoornekamp
@Massey 2705 ja pa deed ook loonwerk. Maar die was niet heel actief/modern. Ik ben toen voor mezelf begonnen met midikraan en dumper. Later het landbouw gebeuren overgenomen van pa en dat gemoderniseerd en uitgebreid
+6
Massey 2705
@mdoornekamp je heb inderdaad er alles altijd netjes bij staan op de foto,s.👍
+5
MF 2725
@Massey 2705 Inderdaad en prachtig materiaal.
+5
2850Johndeere6R
Prachtig dat het zo kan
+3
R Bouwmeesters
Mooi om de trekker zo over te kunnen nemen!👍
Die beugel voor de neus is wel werk van gemaakt, nog niet eerder zo gezien.
De cabine is in de loop der jaren weer steeds verder afgebouwd?
+4
mdoornekamp
@R Bouwmeesters
Quote:
cabine

Het cabine frame is ooit 2e hands gekocht als veiligheids beugel. De eerste jaren zat er helemaal geen veiligheids frame of beugel op. Dat werd toen op een bepaald moment verplicht
+1
deufi
Mooi voor wat kleine klusjes. Als er loonwerk mee is gedaan is deze al ruim klokje rond geweest?
+2
PieterA
@deufi Ik gok van niet. 8.000 uur? Deze trekkers tellen nog niet zo hard en vroeger reden ze niet uren aan uren door. Het paard moest ook eten en rusten, dus dat lange doorwerken op het land zat er toen nog niet in; dat was men nog niet gewend. En in de winter stond je stil.
+4
deufi
@PieterA Dat is inderdaad zo. Vroeger stond onze fiat hele dagen voor de spuit en schoffelbalk vrij laag in de toeren en dan liepen de uren op dag basis niet zo heel hard op met die analoge klokken. Voor de ploeg was het een ander verhaal, want dat was altijd plank gas en tikte die uren teller net zo hard door. Maar inderdaad in de winter stond alles stil.
Fiat had ruim 9000 uur op de klok nadat hij na ruim 40 jaar wegging en in de eerste 20 jaar is er ook veel loonwerk mee gedaan, de laatste 20 jaar alleen schoffelen, maaien, rollen, voor de oprijwagen en nog wat andere kleine klusjes.
+4
mdoornekamp
@PieterA
Quote:
reden niet uren aan uren door

Ja klopt. 8500 uren op de teller. Laatste jaren maar 50 uur/ jr
+1
mdoornekamp
@deufi laatste jaren weinig loonwerk mee gedaan
+4
CaseCS130
Mooie trekker met verhaal Martijn. Misschien nu niet zoveel werk meer voor maar zo eentje moet je niet meer weg doen idd.
+4
nhfendt fan
Als de foto in zwart wit geweest was en je had gezegd dit was in 1971 had ik je meteen geloofd . Mooi dat zoiets bewaard is gebleven zeker met het verhaal wat erbij staat en daarmee is de emotionele waarde erg hoog neem ik aan
+3
Towaberg
Mooi om dit allemaal te lezen, ik wens je nog vele jaren/uren plezier met deze trekker 😉
+5
JvH 1120
Ik vind dit een schitterende trekker waar zo tezien netjes is mee omgegaan mooi dat je hem heb kunnen overnemen, maak er maar veel foto's van dan zijn wij ook blij 😁.
+5
Towaberg
@JvH 1120 inderdaad, beter een fotootje extra, dan eentje te weinig 😉
+2
a3vandiejen
Prachtige foto.
+3
MaartenMandemaker
Nu nog even een mooie Veenhuis erachter en je hebt een echte old skool combi op de bult
+1
joozt
@MaartenMandemaker zag op fb nog wat langskomen wat er mooi achter past!
mdoornekamp
@MaartenMandemaker
Quote:
mooie veenhuis

Haha. Ja dat is net wat. Ik denk dat de Vicon Super Duo haast teveel van het goede is.
+1
john deere 7810
Ik zie de foto nu pas martijn. prachtig ding! en helemaal met de geschiedenis er bij. en nog in goed staat kwa uiterlijk!
mdoornekamp
@john deere 7810 dank je. Ja is wel in redelijke mooie orginele staat. Altijd goed onderhouden en staat nooit buiten met slecht weer. 8500 uren op tellertje
+1
john deere 7810
@mdoornekamp

heeft je pa het altijd goed bijgehouden dan? of zag die daar ook het nut niet zo van in? en nog werkzaamheden in gedachten?
+3
mdoornekamp
@john deere 7810 pa was en is ook altijd wel serieus met onderhoud. Dat zit in de genen

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 3120 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!