Foto van een Fendt Farmer 106SA motorkap. Drie dagen verder maar dan heb je ook wat, namelijk een nieuwe voorkant van een motorkap van een 106s uit 1977. Van de oude voorkant viel niks meer te maken d

Fendt Farmer 106s

+13
Kramer U800
Foto van een Fendt Farmer 106SA motorkap.

Drie dagen verder maar dan heb je ook wat, namelijk een nieuwe voorkant van een motorkap van een 106s uit 1977.

Van de oude voorkant viel niks meer te maken dus kon ik bijna niet anders dan een compleet nieuwe voorkant maken dat is voor mij sneller dan de oude proberen op te knappen, ik zal hier onder een aantal foto's plaatsen waar op te zien valt dat er in het verleden door iemand anders ook al geprobeerd was om er nog wat van te maken met een paar stukjes strip, hierdoor was voor mij compleet het model eruit.

Het was een hele reconstructie maar het is gelukt, en met succes.
+3
Kramer U800
@Kramer U800 Helemaal uit dikwandig buis met massief rond en 3 mm plaat samengesteld. Dus daar kan je een kogel op afschieten.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

+3
Hidde Gröniger
Dat ziet er weer goed uit!
+4
Wybren de vries
👍👌👌 Plaatje, dit echt vakwerk mooi gemaakt Dirk.
+3
Krispax
Het lijkt simpel als je het zo op foto ziet maar het is helemaal niet gemakkelijk om het zo mooi passend te krijgen.
+5
Kramer U800
@Krispax Dat klopt inderdaad, het was een moeilijk ding om na te maken. Je hebt met van alles te maken namelijk. Om te beginnen is nagenoeg niks recht, van de buitenkant loopt alles rond met een bepaalde radius, het binnenwerk is recht maar moet op het ronde aansluiten dus van recht naar rond, dan heb je nog met diverse hoeken te maken en als je denkt dat je er bent en hij is in elkaar gehecht dan moet je nog verdomd goed oppassen met het aflassen want hij moet zo min mogelijk krom trekken. Het aan laten sluiten op de kap zelf is ook nog een dingetje, die naad moet namelijk overal dezelfde afstand hebben, de minste of geringste afwijking zie je al.
+1
JD3010
@Kramer U800 Heb je die buitenrand dan helemaal van een buis gemaakt?
+2
Kramer U800
@JD3010 Ja dat is de basis geweest waar ik de rest aan heb gemaakt, 16 mm buis. De hoekjes zijn van massief rond 16 gemaakt. Daar omheen heb ik de plaat gevormd die alvast voorgebogen was.
+3
R Bouwmeesters
Netjes gemaakt!👍
+2
Fendt_favorit
Vakwerk dit. Heel mooi gemaakt!
+2
Fendt-106
Vakman 👌🏻
+2
steyrlanzboy
Mooi
+2
Fast Eddy
@Kramer U800

Ben je plaatwerker van beroep? Die gave heb je in ieders geval goed onder de knie. Dat achterschot van jou Kramer is ook al zo`n kunstwerk.
+6
Kramer U800
@Fast Eddy Ja ik ben metaalbewerker van beroep. Ben vanaf mijn 14e al met staal in de weer, het begon met een gaatje boren en leren lassen. Vorig jaar afgestudeerd en school afgerond, maar op school leer je dit tegenwoordig niet meer hoor. Dit heb ik mij zelf aan geleerd, ik vind het ook leuk om te doen. Ik ben voor een klant een Fendt Farmer 106s met Allrad aan het opknappen en daar komen alle facetten in voor, de techniek in combinatie met het staalwerk en de elektriciteit enz. Pas geleden de BPW vooras compleet gereviseerd.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
Fast Eddy
@Kramer U800

Je pakt het grondig aan.
Op school wordt steeds meer de basis gelegd voor iets heb ik het idee. De rest moet je zelf maar uitvogelen.
+4
Kramer U800
@Fast Eddy Dat zeg je goed Eddy, het word steeds minder, er komen steeds minder mensen die kiezen voor een metaal opleiding. Bij mij in de klas zaten we met 8 mensen, dat waren drie richtingen bij elkaar: Allround Constructiewerk, Verspaning, Allround Lasser. Het meeste leer je in dit vak in de praktijk, door simpelweg te doen. Het is tegenwoordig niet meer voor iedereen weggelegd, je moet het staal vastpakken met je blote klauwen en het zien, heel veel van mijn leeftijdgenoten die zo'n opleiding kozen hadden dat niet in zich en haakten na 1 of 2 jaar al weer af. Inmiddels steld die afdeling op die school niks meer voor, wat je ziet gebeuren in Nederland is dat alles steeds meer word samengevoegd om het vak nog maar op een paar scholen in Nederland te geven...
+2
Fast Eddy
@Kramer U800

Ik weet het.
Mijn zwager heeft een glasblazerij in laboratoriumglas. Die heeft al jaren moeite om personeel te vinden. Van de 8 die de opleiding starten blijven er 2 of 3 over.
+3
Kramer U800
@Fast Eddy Glas blazen is ook een vak appart. Dat geloof ik meteen dat daar ook geen mensen voor te vinden zijn. Het mooiste is als je langzaam in dat vak kan treden, maar de meeste willen dat niet. En inderdaad, van alle mensen die zo'n opleiding beginnen blijft een 40 - 60% over.
+1
Super50
@Kramer U800 prachtig gedaan! mijn complimenten 😁 Heb je veel werk gehad aan de vooras? Nog makkelijk onderdelen gevonden ervoor? Ik ben hier ook bezig aan zo een, momenteel de lagers van de pignon en het kroonwiel aan het vernieuwen, om daarna het samenstel terug af te stellen. De reducties moeten ook nog uit elkaar 😅
+2
Kramer U800
@Super50 Dankje wel, ja ik heb heel veel werk gehad met de vooras. Er was heel veel versleten aan, o.a. de fusee pennen en bussen waren uitgeslagen, zo erg zelfs dat het gietijzer van de as zelf al was beschadigd, ik heb de gaten hier in de kolomboormachine uitgekottert en overmaats naaldlagers in gemaakt, vanaf as nr. 7000 kregen ze naaldlagers. Kruiskoppelingen zijn vervangen, alle keerringen. Naaldlagers van de planeetwielen heb ik vervangen door bronzen bussen omdat die naaldlagers 161€ per stuk kostten. Ik heb alles bij Granit Parts vandaan, die hadden alles liggen voor die as. Differentieel was bij deze as nog goed, lag alleen een laag bagger in.
+5
a3vandiejen
Heel knap gedaan weer. 👌👌👌
+5
RVM
Prachtig Dirk, complimenten.
+4
deufi
Knap gedaan. Is vakwerk!
+4
new holland koen
Niet normaal, wat een vakwerk!
Ik vraag me bij zoiets soms wel eens af hoe ze dat in de jaren 70 deden, en toen moesten ze er zo veel...
+6
Kramer U800
@new holland koen Kijk, in de jaren '70 was het massa werk, die voorkantjes werden met duizenden tegelijk gemaakt, één klap onder een pers van 500 ton en ze hadden de voorkant van een motorkap. Ze zijn origineel uit 1,5 mm plaat geperst, misschien dat er nog een nabewerking aan vast zit maar dan is dat het dan ook. Ik heb geen pers van 500 ton en een bijbehorende mal dus voor mij is het onmogelijk om dit zo te doen, dan ga je kijken naar andere manieren om wel tot het eind resultaat te komen.
+4
Ik heb er geen woorden voor.
Vakwerk. Sta er met verstomming naar te kijken. 👌👍
+3
mf 6150
Vakwerk💪💪 en inderdaad, jouw kramer is ookal zo'n kunstwerk
Heel dom systeem eigenlijk die motorkappen van fendt, hebben 9/10 keer dezelfde roestplekjes
+2
Kramer U800
@mf 6150 Ja ze konden wat rommelen bij Fendt vroeger zeg, het is origineel ook allemaal bij elkaar "geplakt" en geklopt, er zijn een hoop dingen die ik anders had gemaakt. Die motorkappen zijn voorin heel amateuristisch bedacht. Er zijn heel veel plekken waar ze graag op willen gaan roesten, vooral de 300 serie heeft er last van.
+2
mf 6150
@Kramer U800
Klopt onze 305 had onderaan roest, en tussen de verschillende plaatstukken ietwat.
Gelukkig hadden de meeste merken vroeger hun kwaaltjes wel
+1
Fast Eddy
@Kramer U800

Schlüter schijnt ook wat met gekke constructies van motorkappen te hebben. Als je de laatste aanwinst van @Gavrie Willemsen bekijkt zie wat ik bedoel.
+1
Gavrie Willemsen
@Fast Eddy ja 1 blok roest 😬😬
+1
Kramer U800
@Fast Eddy Dat klopt, allemaal hoekjes en kiertjes, plaat wat gedubbelt of gepuntlast is. Schlüter had daar ook veel gebruik van gemaakt.
+2
roscho
Quote Reactie van @Fast Eddy:
Schlüter schijnt ook wat met gekke constructies van motorkappen te hebben

Klopt. In het vooronder zit een U-balkje met de holle kant naar boven. Daar blijft water en modder in staan en dat roest als een gek. Als ze daar nou een paar gaten in hadden geboord, had het water tenminste weg gekund. We hebben de kap van mijn 850 ook al onder handen gehad. En de 850 die ik vroeger had, had gelopen voor een grondontsmetter. Daar was zo'n beetje de hele kap naar de filistijnen. Die is toen naar een autoschadebedrijf geweest. Die hadden zich toen flink verkeken op het werk wat nodig was.
.... maar ik had nog vergeten te zeggen dat ik die Fendt-kap een knap stukje werk vind.
Kramer U800
@roscho Ja het is voornamelijk die modder die het vocht vast houdt. Dan zijn ze binnen de kortste keren doorgerot. Fendt heeft wel aardig wat sleufgaten in het vooronder zitten. Maar de bagger kan niet weg. Onder de accu was het gietijzer ook helemaal ingekankert. Daar kwamen me toch een plakkaten roest van af, nu nog de bouten zien te verwijderen, die zijn één geworden met het gietijzer.

Een Schlüter motorkap lijk mij persoonlijk makkelijker om na te maken, daar zitten niet zo veel rondingen aan.
+1
roscho
Quote Reactie van @Kramer U800:
Een Schlüter motorkap lijk mij persoonlijk makkelijker om na te maken, daar zitten niet zo veel rondingen aan

De dunkt, zo'n Schlüterneus is ook lang niet recht. Die autoplaatwerker heeft er tenminste flink wat moeite voor moeten doen.

(klik om te vergroten)

Schlüterneus
+3
Kramer U800
@roscho Dit valt mij nog mee hoor in vergelijking met een Fendt motorkap. Ik zie hier niet tegen op om te maken, het kost alleen een hoop tijd.
+2
jonathan12
Prachtig
+2
gaituuth
Wederom een kunstwerk. Knap dat je dit kunt
+3
Kramer U800
@gaituuth Dankje, ik zei thuis voor de grap al om hem aan de muur te hangen in de woonkamer (de voorkant van de motorkap) netjes in de verf spuiten nieuwe koplampen erin en de grill. Het is net een schilderij.
+4
bob de bouwer
Prachtig mooi, vakwerk
+4
TTolner
Vakman, echt prachtig.
+5
jan-kees same
Het vakwerk straalt van de foto,s af . Echt vakwerk als je dit lukt 👌
+3
joey-bertram
Heel netjes. 👍
+2
Towaberg
Prachtig prachtig prachtig! Wat jij kan is buitengewoon 👌
+2
Belie115
Super netjes gedaan! Vakwerk👌🏻
+1
Martinsame
Echt weer prachtig gelukt👌👌 vakwerk
+1
Kramer U800
@Martinsame Bedankt Martin 👍🏼
+2
105ls78
Dit is gewoon echt vakwerk.
+3
Kramer U800
Bedankt voor alle complimenten iedereen. Nooit gedacht dat er zo veel animo was voor een motorkap 😅
JD3010
@Kramer U800 ik heb nog wel 2 spatborden voor je, dan kan je je daar op uitleven. 😂
Hidde Gröniger
@JD3010 ik heb nog wel een mooie eicher motorkap die wat werk nodig heeft. Hij valt er nog net niet vanaf
JD3010
@Hidde Gröniger om als spatborden te gaan gebruiken? 🤔😂
+1
Kramer U800
@JD3010 Haha nee asjeblieft niet, ik ben genezen 😉😅
+1
JD3010
@Kramer U800 Pfff, dat valt me tegen van je. Zie het als een uitdaging. 🙂
+1
Fendt926Driver
@Kramer U800 prachtig gemaakt.
Je moet het ook zien hoe je het opnieuw maken kunt.
En een paar mooie metaalbewerkings machines zijn ook zeker niet weg.
Houdt niet in dat de man die het allemaal bediend het vakwerk er mee maken kan.
👍👍👍 dikke duim van mijn kant
Kramer U800
@Fendt926Driver Dankje wel Huub, zeker waar.
+6
InsaneNL
@Kramer U800 een foto van zomaar een motorkap op een paar bokken had waarschijnlijk ook niet zoveel belangstelling getrokken. Het stukje vakwerk om die neus kompleet nieuw na te maken trekt belangstelling

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 106 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!