Illustratie van:

Fendt 305 LS - Kachelventilator is ermee gestopt

Hallo

Wij hebben een fendt 305, daar is zoineens de kachelventilator mee gestopt.

Ik heb de zekering en de schakelaar gecontroleerd. Deze zijn allebei goed

Waar kan dit aan liggen en hoe kan ik evt bij de ventilator komen?

Deel dit topic

Reacties

Fast Eddy
Waarschijnlijk is de kachelmotor doorgebrand.Je kan ze gewoon nog nieuw kopen. Alleen zijn ze prijzig omdat de ventilator erop zit. Bij Ubak in Staphorst kan je alleen de motor kopen dan moet je zelf de ventilator even overzetten.
Wimsumar
Beste Jurr: De zekering kan op het oog nog goed zijn maar door wat corrosievorming op de klemmetjes (waartussen de zekering zit) kan de stroomkring toch onderbroken zijn. Wees hiervan eerst overtuigd voordat je de ventilator demonteerd.
(P.S.: Volgens het electrisch schema van mijn 304 zit de sigarettenaansteker op dezelfde zekering. Controleer hiervan de werking, indien aanwezig).
jd user
Het is je kachelmotor.Is simpel een kleine ronde gewikkelde spoel.Die is een beetje gesmolten.Je hebt er namelijk twee van.De witte en de grijze.
De ene draait bij de snelste stand en de andere bij stand 1.

Is een hele klus en vergt geduld en handigheid.DEze bevind zich voorin de cabine.Om erbij te komen,eerst tank omhoog daarna je luchtfilter en kapjes en radiateurtje uitbouwen.Koelslangen heb ik er wel afgehaald ,anders was ik bang dat de boel zou breken.Is het teerste wat bij de fendt aan boord zit.En vervolgens zie je twee waaiers met daaraan de beide motortjes.

Veel succes bij deze klus.
Jurr
De zekering heb ik gecontroleerd, en doorgemeten ik heb in het dashboard spanning op de schakelaars van de kachel

Moet ik het motortje dan vervangen of repareren

Grt
Jurr
gkgerbengk
@Jurr Volgens mij zij ze wel te repareren maar om dat te kunnen weten zul je ze eerst moeten loshalen. Je kunt altijd nog eerst even t filter en dan de radiator ervoorweg halen en dan terwijl de motoren er nog in zitten er even stroom op zetten om te kijken als ze nog draaien. Als ze niet draaien kun je ze er alsnog uithalen. Dat is iets minder werk dan dat je ze er uit hebt gehaald en er achteraf achterkomt dat ze nog goed zijn.

Nieuwe motor heeft mij een jaar of 3 geleden €63,- ex gekost zo uit mn hoofd uiteraard per stuk. Ik kon er nog 1 repareren maar heb toen besloten ze beide te vervangen omdat je het dan in een keer goed hebt.
jd user
@Jurr Je moet ze allebei vervangen.Na lange jaren trouwe dienst zijn de minilagertjes gewoon af.Hierdoor draait ie zwaarder .....meer weerstand ....tot gevolg verbranding.En ze verbranden ook ,omdat ze onderhevig staan aan de hitte van de kachellucht.Vindt ik niet fendt waardig ontworpen.En helemaal niet als je ze vervangen moet.Denk maar niet dat je met een uurtje klaar bent.
Jurr
Heeft er iemand een schakeling van de aansturing? Als de ene motor draait op het lage toerental en de andere op het hoge, hoe kan het dan dat ze er allebei tegelijk mee ophouden ?
jd user
Het beste voor jou is: even naar de lmb rijden.Want die weten meer dan hier op TF ,over jou Fendt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 305 LS en hebben de trefwoorden fendt , ventilator , 305 , kachelventilator en uitgevallen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
8
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
461