Fendt 310 LS(A) - Wanneer reviseren fendt 310 turbomatik

Onze fendt 310 turbomatik heeft inmiddels al 17500 uur op de teler en met 17000 is et een voorlader op gezet het enege wat aan de trekker is veranderd is nieuwe hydroliekpomp bij 7000 uur en een paar wat accu's door de tijd heen verder niks en dat terwijl we hem kochten bij 3700 uur! Maar sinds we de voorlader er op hebben loopt vrij veel stroef is de trekker soms aan renovatie toe?
weusjr

Reacties

GerbertXL
Probeer 'm eens te verkopen.
weusjr
@GerbertXL zonde hij rijd te fijn om hem te verkopen 😜 we hebben 2 maanden terug wel een fendt van bouwjaar 2005 erbij gekocht dus dat zit eerst wel goed
GerbertXL
Je zegt zelf al, er is weinig aan de trekker gebeurd. Met deze uren zou ik een beetje huiverig worden dat dit het begin van het einde is. Als de versnellingsbak en remmen nog nooit zijn gereviseerd gaat dat er ook aankomen. Owja en de motor.
unipower
@GerbertXL Dat weet je bij elke tractor die je koopt dat dat ooit kan komen, die motor kan net zo goed bij 7000 uur kapot lopen dan bij 17000. Als hij al vanaf 3700 uur bij hun loopt en ze hebben hem netjes onderhouden moet dat niks uitmaken 😉
weusjr
@unipower hij is wel altijd goed onderhouden
stefan310
De olie gaat nu via het blok van de voorlader. Als het hier wat weerstand heeft, gaat alles een beetje moeilijker. Zit er wel een drukloze retour op het ventielblok van de voorlader?
+1
weusjr
@stefan310 ja zit er op
GerbertXL
Dus als je de boel maar netje onderhoud dat slijt niks? Dat is nieuw voor mij.
unipower
@GerbertXL Dat is niet gezegd, maar het scheelt een hoop. Ken wel motors die meer dan 20000 uur maakte zonder dat de motor los is geweest en als je nooit onderhoud pleegt aan de trekker zal je dat toch niet redden 😉
weusjr
@unipower fendt 300 turbomatik dat zijn goeie trekkers wat goed onderhouden zeker waard is
unipower
@weusjr Ik weet er alles van dat het goede trekkers zijn 😃
Wimsumar
Beste WeusJr: Wat bedoel je met dat de trekker nu stroef loopt?

Vergis je niet, het gewicht van de voorlader dat merk je weldegelijk als je altijd zonder hebt gereden. De trekker wordt er een stuk trager van.
weusjr
@Wimsumar het schakelen gaat wat stroever de hydroliekhendel gaat stroever als ik de voorlader vrij hoog heb kost het veel kracht om te sturen
casejxu115
@weusjr stuurpomp versleten ?
weusjr
@casejxu115 als de voorlader laag is of van de trekker af hebben we er geen last van
casejxu115
@weusjr genoeg olie op de achterbrug ?
weusjr
@casejxu115 geen idee wat bedoel je precies hoe kan ik dat zien?
casejxu115
@weusjr pijlstok?
Mengeledriver
Quote Reactie van @casejxu115:
@weusjr genoeg olie op de achterbrug ?

Fendt heeft normaal gesproken hydrauliek en transmissie gescheiden. Zeker geen olie in de versnellingsbak gooien als je hydrauliekolie tekort hebt...
Wimsumar
Beste WeusJr:

Quote Reactie van @weusjr:
kost het veel kracht om te sturen

Dat is in beginsel een normaal verschijnsel door de veel zwaardere belasting van de vooras/stuurinrichting nu met de voorlader.
Het stroever schakelen is te verklaren doordat het rijgedrag van de trekker anders is geworden nu met voorlader. De trekker heeft nu door het extra (voorlader)gewicht veel meer rolweerstand waardoor bij het schakelen de versnellingsbaktandwielen op andere snelheid draaien dan je gewend was bij het schakelen. Toch zou dit verschijnsel, net als de stroevere bediening van het hydrauliekventiel niet noemenswaardig mogen zijn. Houdt je aandacht er voorlopig goed bij, of raadpleeg de voorladeropbouwer.
weusjr
@Wimsumar bedankt! Maar we hadden vroeger altijd echt heel veel gewichten voor op en nu hebben we alleen de voorlader gewoon een fendt voorlader voor een fendt van 100pk en de voorlader is al wel 15 jaar oud maar is wel opgebouwd door een profesioneel mechanisatie bedrijf zelf namelijk mechanisatie lochem bv
+1
MaxxuM4ever
@weusjr misschien geeft de waterrem uitsluitsel, weet je ieder geval of de motor nog voldoende geeft. Bij een lmb kunnen ze de pompopbrengst van de olie pomp ook wel meten denk ik, meten is weten.
Goed onderhouden dan een trekker met 17000 uur, onze maxxums moeten dan nog een tijdje.
Wimsumar
Beste WeusJr:

Quote Reactie van @weusjr:
we hadden vroeger altijd echt heel veel gewichten voor op en nu hebben we alleen de voorlader gewoon een fendt voorlader voor een fendt

Ja, ik heb ook 'gewoon' een FENDT voorlader (op een 304 2-wd) en die laders zijn nogal wat zwaarder dan een setje frontgewichten (om maar te zwijgen wat er voorop de trekker hangt met bijvoorbeeld een 800 kilo zware graskuilbaal aan de balenvork. Dan rijdt de trekker echt stroef).
weusjr
Onze fendt 310 is trouwens van bouwjaar 1999 maar als wij hem zouden resiveren hoe duur zou dat zijn? En als we hem laten overspuiten hoe duur is dat dan?
stefan310
@weusjr Geen nood! Kijk eerst maar even of er genoeg hydrauliek-olie in het vat zit. Denk dat dat je probleem is. Als de voorlader naar boven staat, staan de cilinders vol met olie en begint je pomp lucht aan te zuigen. Hierdoor gaat alles wat met hydrauliek te maken heeft zwaarder lopen.
Peilstok van de hydrauliek-olie zit niet op de achterbrug bij Fendt, maar rechts naast de motor. Als je de motorkap opent, zie je rechts onder de dieseltank een vat zitten. Hierbovenop zie je een schroef ingedraaid met sleutel 24. Deze haal je er uit en hier zit je peilstok aan vast. Gewoon even laten vollopen met 10w40 tot de 20ltr en je probleem zou verholpen moeten zijn.
Succes!
weusjr
@stefan310 oké
tone29
@weusjr en anders probeer ff de slang door te verbinden. Rechtstreekse doorvoer zonder dat het niet door het ventielenblok van de voorlader gaat.
+1
Fendt926Driver
@weusjr niet peilen en vol gieten tewijl de voorlader hoog staat want als die dan zakt loopt jou olie reservoir over. Voorlader en hef beneden en dan peilen en tot de 20 liter vol gieten.
+1
Mengeledriver
@weusjr Een Fendt dealer kan bij een 300 met MWM-B motor de druk van het prioriteitsventiel wel wat verhogen. Staat niet in de boeken maar is goed te doen (met manometers er aan!) Dan stuurt hij iig weer fijn, ook met belaste voorlader. Versnellingsbak moet je mee leren leven, die dingen schakelen, mits netjes behandeld, hun hele leven goed. Mocht het wat minder gaan dan kun je beter de tijd nemen om te schakelen ipv direct een versnellingsbakrevisie te overwegen.
stephan-inter
@weusjr

Complete motor revisie reken op 4 a 6000 euro.
Versnellingsbak mag je ook zeker het zelfde rekenen.
Spuiten durf ik niet te zeggen. Ik gok 3000.

Dus als je 15 a 20 duizend investeert heb je een nieuwe trekker.
deJong
Wij hebben juist ervoor gekozen om de voorlader weg te doen om de trekker niet verder te vernielen haha. die van ons is ook van 89 en heeft 19 jaar aan de voorlader gestaan...

ik zou zeggen laat maken wat stuk gaat...laat hem eens controleren bij de lmb en als je het niet vertrouwd dan maar een andere zoeken en daar de voorlader opbouwen?
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 310 LS(A) en hebben de trefwoorden voorlader , trekker , turbomatik , fendt , fendt 310 en reviseren geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!