Ik heb een vraagje dat jullie misschien belachelijk gaan vinden.
als er bij de gegevens van een trekker staat dat hij vb. een koppelstijging van 17% heeft, wat houdt dat precies in? Hangt de koppelstijging af van de bouw v/d motor of van de zwaarte? of heeft dit er helemaal niets mee te maken?
heeft een hoge koppelstijging ook nadelen. En wat als een trekker een lage koppelstijging heeft, wat wil dat dan zeggen, dat je een zwakke trekker hebt of een trekker met een constant vermogen?
Liefts een zo precies mogelijke uitleg.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
en de toename in koppel drukken ze dan uit in %
of toch iets in die buurt.
dus al je normaal 500Nm hebt en het max koppel is 750Nm,dan heb je een stijging van 50%
Hoe hoger de koppelstijging, hoe beter de tractor aanhoudt, maar dit is ook niet helemaal zo, want moderne tractors hebben hogere koppelstijging als oudere, terwijl ze net zo hard volhouden, maar je kunt wel als vuistregel gebruiken zeg maar hoe hoger het percentage, hoe langer vasthouden.
Ik dacht dat je voor bijvoorbeeld zwaar ploegwerk beter het eerste kunt hebben en voor transportwerk beter het tweede (of andersom Precies weten doe ik het ook niet maar zo zat het ongeveer dacht ik )
In het moter moet je het zien dat de zuiger zorgt voor het overbrengen van kracht naar de Krukas. Hier wordt die kracht aan de krukas meteen het koppel van de moter.
Het koppel is dus iets totaal anders dan vermogen. Het is vaak dat het hoogste koppel bij een veel lager toerengebied maximaal is. Bij auto's enzo zie je vaak op de toerenteller dit als groen gebied is aangegeven
Een motor zijn koppel is niet op ieder toerental gelijk ten gevolgen van cilindervulling,inspuit hoeveelheid,en rendement en mechanische overbrenging.Dus er is een punt waar die kracht het hoogst is ,en dat is het Max koppel.
Koppel is de kracht die aanwezig is om de wielen rond te draaien bij een bepaald toerental?
@huub.. blauwe meuk
Bij moderne motoren stijgt het koppel in het bovenste toerengebied zo snel dat het vermogen eerst toeneemt als de motor in toeren zakt. Het toerengebied waarin het vermogen toeneemt of gelijkblijft aan het vermogen bij nominaal toerental noemen ze het constant vermogen bereik.