Koppelstijging van een trekker

Ik heb een vraagje dat jullie misschien belachelijk gaan vinden.
als er bij de gegevens van een trekker staat dat hij vb. een koppelstijging van 17% heeft, wat houdt dat precies in? Hangt de koppelstijging af van de bouw v/d motor of van de zwaarte? of heeft dit er helemaal niets mee te maken?
heeft een hoge koppelstijging ook nadelen. En wat als een trekker een lage koppelstijging heeft, wat wil dat dan zeggen, dat je een zwakke trekker hebt of een trekker met een constant vermogen?
Liefts een zo precies mogelijke uitleg.

Deel dit topic

Reacties

Fendt308
Belachelijk is de vraag niet. Maar het antwoord weet ik niet 😃
fiatnhpower
17% is zeer laag, dit wil zeggen dat de traktor niet lang "doorbijt'= sneller opgeeft. met een hogere koppelstijging is ie veel "nijdiger".
HOOIJMAN
140 pk en een koppelstijging van 29% is dat veel???
Machineman
Belachelijk??? Ben je gek?? 😃 interessante vraag!!!, lees ook wel eens zoiets maar precies weten wat het is doe ik niet echt....
nht8040
Is als je het koppel bij nominaal toerental vergelijk met het maximale koppel.
en de toename in koppel drukken ze dan uit in %

of toch iets in die buurt.

dus al je normaal 500Nm hebt en het max koppel is 750Nm,dan heb je een stijging van 50%
old man jose
Je kan ook vragen wat is het maximum koppel van de motor. Dan weet je meer. Hoe hoger het maximum koppel hoe sterker de motor
fiatnhpower
Is zeer laag volgens mij! onze tm 120 heeft een koppelstijging van +- 52%. de dealer zij wel dat dit nogal hoog ligt, hoe hoger hoe beter 😉
Siebenga
Koppelstijging heeft er mee te maken hoe snel je koppel stijgt 😉 LOL je koppel kan nooit al meteen 100 procent zijn bij bijvoorbeeld 1000 toeren.. Het is dus zeg maar de verhouding tussen je toeren en je koppel
maartendankers
library.wur.nl/artik/handboekmelkveehouderij/… hier wat informatie bij pagina 4
Fendt_favorit
Een ford 5110 heeft het laagste percentage koppelstijging ooit gemeten volgens mij. 9% namelijk.

Hoe hoger de koppelstijging, hoe beter de tractor aanhoudt, maar dit is ook niet helemaal zo, want moderne tractors hebben hogere koppelstijging als oudere, terwijl ze net zo hard volhouden, maar je kunt wel als vuistregel gebruiken zeg maar hoe hoger het percentage, hoe langer vasthouden.
eddie
Sjong Maarten... 😛
joozt
Heeft inderdaad te maken met hoelang je trekker 'vasthoudt' Je hebt trekkers die ook bij weinig toeren nog erg sterk zijn en deze kracht over een groot bereik vasthoudt. (daarvan stijgt het koppel dus niet zo hard) en je hebt trekkers die alleen sterk zijn bij een bepaald toerental en iets daar onder gaat het vermogen al omloog (deze hebben dus een grote koppelstijging)

Ik dacht dat je voor bijvoorbeeld zwaar ploegwerk beter het eerste kunt hebben en voor transportwerk beter het tweede (of andersom 😛 Precies weten doe ik het ook niet maar zo zat het ongeveer dacht ik 😛 )
maartendankers
Google wil guide you through 😃
Siebenga
Fendt_favorit dat heeft niet alleen met koppelstijging te maken. Ook het gewicht van eerdaagse trekkers is niet te vergelijken met die van nu
Fendttrisixfan
Met dat het nu toch over koppel gaat, kan iemand me uitleggen wat met koppel bedoelt word en door welke factoren dit bepaald word bv. lange slag of korte slag motor,...
Siebenga
De koppel is "kracht keer arm"
In het moter moet je het zien dat de zuiger zorgt voor het overbrengen van kracht naar de Krukas. Hier wordt die kracht aan de krukas meteen het koppel van de moter.

Het koppel is dus iets totaal anders dan vermogen. Het is vaak dat het hoogste koppel bij een veel lager toerengebied maximaal is. Bij auto's enzo zie je vaak op de toerenteller dit als groen gebied is aangegeven
joris ziengs
Koppelstijging is dus het verschil bij de toeren die je stationair draait (voor dat toerental moet je in het boekje kijken want dat draait ie vast niet). de meeste trekkers zijn met 1600 tot 1900 toeren het sterkst. daar is het denk ik het verschil mee.
hans ih
Het koppel is simpel gezegt:De kracht waarmee de krukas omdraaid.Door nu de krukas meerder keren om te draaien,krijg je een vermogen (Kracht x Tr:min)of(N x meter/seconde)=Nm/sec of Watt.Het koppel wordt uitgedrukt in Newtonmeter.Praktis vertaald:je neemt een sleutel van 1 meter lang en duuwt er met 0.1kg op=1Nm
Een motor zijn koppel is niet op ieder toerental gelijk ten gevolgen van cilindervulling,inspuit hoeveelheid,en rendement en mechanische overbrenging.Dus er is een punt waar die kracht het hoogst is ,en dat is het Max koppel.
Renaultman
@maartendankers, daar ben ik wel even zoet mee 😃
Siebenga
Ik kan je aardig volgen hans.. maar ik denk niet iedereen, kan je het ook zo makkelijk uitleggen dat iedereen het meteen snapt? Lukt mij namelijk niet helemaal
hans ih
Laat weten waar je het niet volledig versta,dan zal ik er op reageren.
caseNH
Wij hebben eens een case mxm 120(zelfde als een tm 120) aan de testbank gelegd en die had een koppelstijging van 57% de dealer zei dat ie dit nog nooit heeft voorgehad (of hij nu alleen bij dit model dit bedoelde of voor alle modellen weet ik niet meer helaas )
Siebenga
Kan je het vertalen naar hoe je het moet zien als je naar een trekker kijkt?

Koppel is de kracht die aanwezig is om de wielen rond te draaien bij een bepaald toerental?
HOOIJMAN
Maar hoeveel % koppelsteiging is normaal?
Siebenga
Dan praten we over maximaal koppelstijging toch? 100% zou en rechte lijn omhoog zijn. Dit zal nooit haalbaar zijn. Maar wat normaal is? Geen idee. Dat is heel erg afhankelijk van het moterblokkie toch? Dacht dat 50 % al veel is
huub
Heeft een tm120 een 7,5 ltr powerstar..? dan kan ik me wel vinden in die 52%..
Siebenga
Ja dat is dat blokkie inderdaad. En of dat blokkie wat kan moet duidelijk zijn.. Zelfde blok heb je ook in de tm190 liggen
huub
Joa..woest sterk, maar niet onderin toeren..
Siebenga
Hoezo niet? wat heb jij gereden?
huub
En daar komt met boost 240 pk uit..
huub
7740, dat is de 4 cilinder variant, TS 115 heb ik ook al eens mee gereden..
Siebenga
Ik denk dat die turbo het bereik nogal groter maakt van die tm.. de onze tm120 is onderin verassend sterk geworden sinds hij een paar slagen heeft gehad
HOOIJMAN
Hoe langer de slag, hoe hoger waarschijnlijk de koppelstijging??????
@huub.. blauwe meuk 😃
huub
Voor een blauwe trekker rijden die best goed 😉
Siebenga
Nee ik denk dat je als je naar lange slag motoren kijkt dat het koppel bij lage toerentallen al hoger is. Of er daadwerkelijk meer koppelstijging is bij langeslag motor is voor mij een vraag
hans ih
Het koppel is dus de kracht die op de krukas zit.vermenigvuldigd met het toerental,heb je dus vermogen.De versnellingsbak en achterbrug,gaan het toerental vertragen(vb delen door 10)Vermits het vermogen het zelfde blijft(geen rekening houdend met wrijvingsverliezen)gaat het koppel op de wielen 10maal verhogen.
t7070
Koppelstijging is dus de verhouding van het max koppel tot het nominaal koppel zoals al gezegd door nh8040, hoe hoger koppelstijgingspercentage hoe taaier de motor. bij de huidige motoren ligt deze rond de 30 a 40%
Renaultman
Ik heb nog een vraag. Kloppen die cijfers die opgegeven worden wel altijd? dat hangt toch ook een beetje af van trekker tot trekker.
t7070
Ja varieren wel wat ja van de ene motor tot de andere maar is ook zo met het vermogen he.het is ook zo dat deze ook nog veranderen na verloop van tijd als de motor is ingelopen en enkele honderde uren heeft gedraaid.
Emiel
Erg leuke link maartendankers
Renaultman
Jazeker 😄
MaartenMandemaker
Bij het meten van de koppelstijging word uitgegaan van het koppel bij nominaal toerental (bijna volgas). Dan word de motor afgesmoord, en op het punt waar ie z'n maximale koppel bereikt, bv 200 nm bij nominaal, en 300 nm maximaal, is de koppelstijging 50%. Aan de koppelstijging word ook het percentage toerendaling gekoppeld, dat wil zeggen het aantal toeren wat een motor daalt voordat het maximale koppel word bereikt. Sommige motoren halen bv bij 1400 toeren hun maximale koppel, andere bij 1600. Hoe groter de toerendaling, hoe veerkrachtiger een motor is, een lage toerendaling betekent dat een motor heel fel terugvecht bij belasting, bij bv aftakaswerk is dat gewenst. Bij een hogere toerendaling zakt een motor eerder in toeren.

Bij moderne motoren stijgt het koppel in het bovenste toerengebied zo snel dat het vermogen eerst toeneemt als de motor in toeren zakt. Het toerengebied waarin het vermogen toeneemt of gelijkblijft aan het vermogen bij nominaal toerental noemen ze het constant vermogen bereik.
keeko
MaartenMandemakers heeft het bij het rechte eind: alleen koppelstijgingspercentage zegt niet alles, houd ook de toerendalingspercentage die hierbij op treed in de gaten.
Fendttrisixfan
Nog leuk vraagje, hoe werkt een koppelomvormer dan ???
hans ih
Bij een vloeistofkoppeling wordt het toerental 1 op 1 overgebracht.Door in de vloistof koppeling een vast stuk te plaatsen (stator)worden de olie stralen bij laag toerental verbogen,en daardoor vertraagt de uitgang,waardoor het koppel stijgt.
Fendttrisixfan
Dus uitgaand toerental word ik koppeling groter gemaakt dan ingaand toerental??

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
47
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
23