DIN pk of ISO pk

Waarom worden trekkermerken volgend DIN en ISO norm getest?.Waarom worden dan de resultaten wel gelijkwaardig via kw of pk gemeten?...Vaak blijkt in de praktijk dat je met iso pk's gewoon te kort komt.
Wie kan mij uitleggen hoe dit zit?....

Deel dit topic

Reacties

GijsMF
ISO is volgens mij de waarde inclusief voorzieningen als radio/airco (wat extra vermogen vraagt). Ik dacht dat het bij ISO ongeveer 7pk was, ligt er maar net aan wat je allemaal aan extra's op de trekker hebt. Een trekker met 100 ISO pk's heeft 93 'echte' motor-pk's.

Massey Ferguson gebruikte dacht ik altijd deze norm. Zijn ze nu net een tijdje vanaf gestapt.
jd user
Bedankt voor je reactie GijsMF !!!
massey8690
Nu is het toch nominaal maximaal en met boost :? (hou het ook allemaal niet meer bij 😛 )
MaartenMandemaker
Din staat voor Deutsche Industrie Norm, en is het vermogen met aangesloten koelsysteem, normaal belaste dynamo en normaal in en uitlaatsysteem. Deze norm verdwijnt en veel word nu weergegeven in Iso, dit is zonder het eerdergenoemde en valt dus hoger uit. MF heeft het nog een poosje dubbel weergegeven, bv een 6270 is 115 DIN pk en 120 ISO pk. Omdat de ISO norm niet echt een eerlijk beeld geeft zet MF nu ook het aftakasvermogen in de folder, dit is in Amerika verplicht.

Nominaal vermogen is het vermogen bij volgas. Maximaal vermogen licht rond de 1800/2000 toeren.
hans ih
De ISO,blijkt tegenwoordig de norm te zijn voor industrie motoren.En meer en meer ook in de landbouw.
Het beste vind ik de DIN pk(van de motor) in cobinatie van Aftakas vermogen,en vermogen aan trekhaak.Zo werd het in Amerika altijd aangegeven dan wel in SAE,nu enkel motor en aftakas.Deze gegevens doen een beeld van een trekker volledig veranderen.
massey8690
Watt? dus bij Rated Max Hp ISO geeft een mf 5480 145 pk aan de aftakas?; masseyferguson.com/EMEA/GB/… , dat scheelt nogal volgens mij!
MaartenMandemaker
Nee dat is motorvermogen Jasper
massey8690
Ohw jah, had over het woordje "ook" heen gekeken 😛
MaartenMandemaker
Kijk maar eens bij brochures Jasper, daar staat het aftakasvermogen wel tussen.
MaartenMandemaker
In de 6400 folder staat dat een 6475 130 pk aan de aftakas heeft 😃
massey8690
Ohjah! ( ze zijn hier weer eens bang dat 155 pk niet genoeg is voor 5,8 mtr trommel met kneuzer 😞 )
hah, schiet ook niet op jah, 5480 123!
(hoeveel die van jullie op pto dan?)
hans ih
Vb:een Mc Cormick TTX190:de motor 180 isopk =(167Din).met powerboest (geeft de motor) 197pk iso(183 Din). Aan de aftakas 173 pk,dit vermogen kan volledig benut worden.
MaartenMandemaker
155 pk gaat zat lukken, buurman maait met 3 meter voor en 260 achter trommelmaaiers met kneuzer met een 6420, die zijn 120 pk meende ik.

onze 75 geeft 160 pk aan de aftakas. 60 weet ik niet, wil ik nog een keer voor de rem hebben. Schat zo rond de 120.
massey8690
Ok, mooi om te horen 😛
160? niks aan gedaan, scheelt nogal wat dus 😛
MaartenMandemaker
Nope toen had ie 5 uur op de teller 😄
Maikel-Wissink
Als je gewoon de laagste PK weergeve aanhoud wat in het foldertje staat van een trekker, kom je nooit bedrogen uit.
guy s
Zolang je ISO waarden met ISO waarden vergelijkt en DIN met DIN waarden mag geen problemen geven. maar dan heb je ook nog de pk waarden die de motor levert en die je aan de aftakas hebt . en bij praktisch gebruik hangt het dan nog van het toerental van de motor af.
arjanvw
Of je kijkt gewoon naar de ECE R24 norm, kom je ook niet bedrogen uit.
walker1
Als gebruiker zal ik vooral afgaan wat het vermogen aan de aftakas is, dat is tenslotte wat je nodig hebt om de machines aan te drijven.
het is inderdaad waar dat er tussen motor en aftakas het nodige vermogen verdwijnt. je hebt wrijvingsverliezen in de aanfrijflijn, dus oa de versnellingsbak. trekkers met een eenvoudige bak hebben minder verlies dan trekkers met heel veel versnellingen, powershift of vario.
ook zaken als boordcomputer, airco, ander electronisch spul verbruiken een aantal pk's.
dus als dat er niet opzit of niet gebruikt wordt scheelt dus ook.
hans ih
De verliezen aan de aftakas varieren van merk tot merk niet veel.Maar het vermogen aan de wielen daar zit veel meer verschil op van merk tot merk.
jd user
Hartelijk dank voor jullie antwoord.Hier kan ik weer verder mee.groet jduser

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
31