Waarom worden trekkermerken volgend DIN en ISO norm getest?.Waarom worden dan de resultaten wel gelijkwaardig via kw of pk gemeten?...Vaak blijkt in de praktijk dat je met iso pk's gewoon te kort komt.
Wie kan mij uitleggen hoe dit zit?....
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Massey Ferguson gebruikte dacht ik altijd deze norm. Zijn ze nu net een tijdje vanaf gestapt.
Nominaal vermogen is het vermogen bij volgas. Maximaal vermogen licht rond de 1800/2000 toeren.
Het beste vind ik de DIN pk(van de motor) in cobinatie van Aftakas vermogen,en vermogen aan trekhaak.Zo werd het in Amerika altijd aangegeven dan wel in SAE,nu enkel motor en aftakas.Deze gegevens doen een beeld van een trekker volledig veranderen.
hah, schiet ook niet op jah, 5480 123!
(hoeveel die van jullie op pto dan?)
onze 75 geeft 160 pk aan de aftakas. 60 weet ik niet, wil ik nog een keer voor de rem hebben. Schat zo rond de 120.
160? niks aan gedaan, scheelt nogal wat dus
het is inderdaad waar dat er tussen motor en aftakas het nodige vermogen verdwijnt. je hebt wrijvingsverliezen in de aanfrijflijn, dus oa de versnellingsbak. trekkers met een eenvoudige bak hebben minder verlies dan trekkers met heel veel versnellingen, powershift of vario.
ook zaken als boordcomputer, airco, ander electronisch spul verbruiken een aantal pk's.
dus als dat er niet opzit of niet gebruikt wordt scheelt dus ook.