Deutz D30 - Schakelen tijdens het rijden

Beste,
is het mogelijk om te schakelen tijdens het rijden? van 3 naar 4
want dan krijgen wij knarsetanden en krijgen hem er niet in?
ward-plattau

Reacties

ward-plattau
Is er iemand die dit wel weet?
deutz d25s
Ja dit is zeker mogelijk om dan te schakelen zou maar raar zijn moest dit niet kunnen trap je de koppeling wel diep genoeg in?
ward-plattau
@deutz d25s ik trap de koppeling zeker diep genoeg in hoor
ward-plattau
@deutz d25s weet je misschien een oplossing ofzo?
deutz d25s
@ward-plattau hhmm tandwielen eens na kijken? Of gewoon wat wennen bij mijn Deutz d25s kraakt ie ook een betje als ik hem in 4de zet beetje gewoon worden dink ik dan😉
ward-plattau
@deutz d25s kan is nu wel al een dikke 20 jaar geleden dat ie nog op volle toeren op de baan heeft gereden (wel nog gewoon thuis in den hof) maar ik denk niet dat het aan de tandwielen ligt
deutz d25s
@ward-plattau idd je moet het wat gewoon worden tis natuurlijk geen race bak😆
ward-plattau
@deutz d25s nee dat is ook helemaal niet de bedoeling hoor
deutz d25s
@ward-plattau weet ik wel maar met die oudjes schakel je toch niet als met een jongere tractor
ward-plattau
@deutz d25s nee is volledig waar, mag ik even vragen wat je er van vind?(van ons deutzke)
+1
ward-plattau
Een foto van onze

(klik om te vergroten)

deutz d25s
@ward-plattau mooi gerestaureerd
Wat ga je er zo allemaal mee doen?
ward-plattau
@deutz d25s We gaan meedoen aan rondritten, en gebruiken hem nog om een paar planten uit te trekke en den hof op te rijden hij heeft maar een goede 6000 uren op de teller staan
deutz d25s
@ward-plattau heeft idd niet veel uren
Bij mij was heel men moter naar de botten
ward-plattau
@deutz d25s Die pech hebben wij niet alles werkt nog, we moeten enkel een nieuwe schakelaar steken voor de pinkers en de claxon en een nieuw contactslot en dan de remmen laten maken die remt niet goed meer
deutz d25s
@ward-plattau ja zoon tractor restaureren is hard werken en met geluk en tegen slag bij mij moest de moter gereviseerd worden remmen na kijken en ga zo maar voord
deutz d25s
Voor en na (wielen zijn ondertussen ook gespoten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Wimsumar
Beste Ward-Plattau:

Quote:
knarsetanden

Er vanuitgaande dat de vierde versnelling niet gesynchroniseerd is, is knarsetanden bij het schakelen niet ongewoon. Door bij het opschakelen de zogenaamde "dubbelclutching"-methode toe te passen kan het wel geruisloos.
Werkwijze:
Laat voetgas los, trap koppeling in en neem de trekker uit de derde versnelling. Laat nu de koppeling geheel opkomen en trap deze ook gelijk weer in. Nu de vierde versnelling inschakelen.
N.B.: Deze handelingen 'gewoon' vrij vlot achter elkaar uitvoeren.
+1
Pieter99
Koppeling intrappen, in neutraal zetten, koppeling oplaten, toerental matchen en koppeling terug in en dan in z'n 4. Dit helpt bij het terugschakelen, dus misschien ook bij het opschakelen.
+1
Wimsumar
Beste Pieter99:

Quote Reactie van @Pieter99:
toerental matchen

Tussengas geven (toerental matchen) is alleen nodig bij terugschakelen.
(Bij opschakelen zal ''tussengas'' het verschil in toerental tussen de versnellingsbaktandwielen weer groter maken, met meer kans op 'tandenknarsen').
David Timmer
Plakende sichromes ring te dikke olie of gewoon goed warm rijden miss komt hij los
Wimsumar
Beste David Timmer:

Quote Reactie van @David Timmer:
Plakende sichromes ring

Daar krijgt een Deutz D-30 nooit last van. 😄

Kijk in de tabel bij: "Synkronoituja Synchronized gears":

konedata.net/traktorit/deutz/…
nhmonteur
Inderdaad gewoon dubbel clutchen. Deze transmissies hebben geen synchro's waardoor je dus 2 keer je koppeling moet intrappen. Dan gaat het opschakelen prima.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D30 en hebben de trefwoorden deutz en schakelen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!