Illustratie van:

Massey Ferguson 6180 - Elektronica van de cabine

Hey,

Na steeds gedonder te hebben gehad met de verlichting die steeds niet en dan weer wel werkten er iemand naar laten kijken. Hij is 2 uur bezig geweest en heeft geconstateerd dat het probleem hem in de achterste werklampen zitten want dan springt de zekering eruit. Ook zij hij dat de bedrading 1 dikke bende is. En aangezien hij geen mf man is wil hij er niet aan beginnen om het weer in orde te maken zonder een tekening hoe alle bedrading ligt. Dus vandaar mijn vraag: weet iemand waar er een dergelijke tekening te vinden is?

MVG

Deel dit topic

Reacties

mf6290
Ik weet ook niet waar je een tekening van de bedrading kunt vinden, maar als je zegt dat de zekering springt van de achterste werklichten dan zou ik eerst eens die werklichten demonteren, 2 moertjes losdraaien en je hebt ze mee, de draden voorzichtig mee trekken uit de cabine en plots zullen daar 2 stekkertjes tevoorschijn komen, maak deze los en kijk of die zekering dan nog springt, springt die dan niet meer dan zit het probleem in de werklichten of in de bedrading die er nog aan hangt. ik heb dit al met meerdere gehad, de bedrading in die werklampen is nogal gevoelig aan oververhit geraken, die smelt dan een beetje op bepaalde plaatsen waardoor er soms kortsluiting ontstaat. met de bedrading in de cabine heb ik eigenlijk nog nooit problemen gehad, daarmee weet ik ook niet precies langs waar die loopt.
rickboer blija
Heb het zelfde probleem gehad, ik heb het nu zo gemaakt zodat ik gewoon een draadje van een stroombron naar de schakelaar vast kan zetten zodat ik licht heb
rommert14
Bedankt heren 😁 zal er eens naar kijken als ik tijd heb.
mf6290
@rommert14 laat je weten hoe het verlopen is, zo kunnen we misschien ook nog iets bij leren
rijkjd
Naar mijn mening kun je beter de achterlampen laten schakelen op relais, dan ben je af van het gedonder.
ik heb thuis namelijk precies het zelfde gehad, de bekabeling komt grotendeels namelijk nog gewoon uit de 3000 serie, maar deze is eigenlijk net iets te ligt.
zo hebben wij al een gat in de zekering kast gehad en de verlichtingsschakelaar er al uitgebrand vanwege de hooge warmte ontwikkeling.
rommert14
@rijkjd wat bedoel je precies met laten schakelen op relais?
@rickboer blija hij zei dat hij zeker wist dat het probleem hem bij het dashbord zit en niet in de bekabeling naar de achterlichten.
rickboer blija
@rommert14 ik had het probleem dat als de schakelaar uit stond de schakelaar wel stroom kreeg en als hij aan stond de stroom er opeens af was, toen heb ik gewoon een krachtbron naar de schakelaar gemaakt en toen was het goed. Als ik weet dat ik de lampen een hele tijd niet gebruik haal ik de krachtbron gewoon los en dan kan er ook geen warmte ontstaan
mf6290
@rickboer blija hoe het allemaal precies geschakeld is weet ik niet juist meer maar ik weet wel nog dat het niet zo simpel is, je kunt niet altijd zeker weten door middel van een testlampje of iets dergelijks of er stroom op zit of niet, soms meet je stroom met een tester maar wanneer je een zwaardere verbruiker aansluit is die draad geen + meer maar dient die als -, heeft oa te maken met de verlichting die in de schakelaars zit dacht ik. ik heb er ooit werklichten bij gezet boven de richtingsaanwijzers vooraan en achteraan en heb toen ook een uurtje zoekwerk gehad tot ik gevonden had hoe ik alles moest schakelen om de verlichting in die bij geplaatste schakelaar te doen werken zoals het hoort
rickboer blija
@mf6290 ik weet dat het officieel niet hoort, maar ik had licht nodig en dit was de manier om de lichten aan de gang te krijgen
rickboer blija
@rommert14 ander moet je effe met een spanningsmeter checken waneer er wel en geen stroom op staat
mf6290
@rijkjd de bekabeling van de 6000serie is helemaal anders dan die van de 3000 serie, de werklichten van de 6000serie zijn relais geschakeld. uit ervaring weet ik dat de bedrading in de achterste werklichten gevoelig is voor warm komen wat volgens mij komt door feit dat er 2 halogeenlampen in 1 werklicht zitten, vervuiling van stekkertjes is volgens mij ook een mogelijkheid
rijkjd
@mf6290 wij hebben thuis een 6150, ik weet 100% zeker dat de werklampen niet worden geschakeld via een relais. (inmiddels wel dus)
ook is mij door meerde mf monteurs verteld dat dit deels de zelfde kabelboom is.
mf6290
@rijkjd wat is het bouwjaar van uw mf 6150? misschien dat de allereerste nog zonder relais zijn, da zou kunnen, ik heb een mf 6180 bj 1997 en die is met relais, wat betreft bekabeling gelijkt die heel goed op mijn mf 6270 en mf 6290,en zeker niet op de 3000serie, met de werklichten van de mf 3080 heb ik ook nog problemen gehad, die heb ik toen ook omgebouwd naar relais en dan nooit geen probleem meer gehad, de mf 3060 heeft nog altijd geen relais maar ik heb er ook nooit problemen mee
rijkjd
@mf6290 volgens mij is het bouwjaar ook 97',
maar het probleem onstaat omdat er dubbele pitten in de werklampen zitten,
daar was de bekabeling niet zo op berekend.
tevens hebben wij nog een 3050 en daar hebben wij nooit problemen mee met de werklampen.
weet je zeker dat de relais niet achteraf opgebouwd zijn? dat werd namelijk best veel gedaan.
rommert14
@rijkjd wel apart dat ze dat dan niet aangepast hebben die bekabeling. Wat een halve serie dus die 6000..
mf6290
@rijkjd die relais zaten er origineel op , duidelijk zichtbaar aan kabelboom en alle andere aansluitingen,is trouwens identiek geschakeld als de 6200serie, ik heb er trouwens nog nooit 1 gezien zonder die relais
rijkjd
@mf6290
heb jij die relais dat onder de zekeringen zitten of aan de rechter kant van het dashboard?
mf6290
@rijkjd de relais van de werklichten zitten onder de zekeringen, zowel bij de 6180, de 6270 en de 6290
geerts 88
@rijkjd wij hebben een 6160 en daar zit de relais vd werklamp onder de zekeringen. Maar wij hebben ook problemen dat warm word. Zekering plus relais smelten weg
rommert14
Ik zal hem wel even vragen of hij er nog een keer naar wil kijken, zelf heb ik er niet veel verstand en ik wil het niet erger maken. Het zijn alleen de achterste werklichten dus ik kan er nog wel wat mee in het donker 😉
rommert14
Het is dus kortsluiting ergens onder het dashbord, maar de desbetreffende kabel is heel lastig te vinden als je geen schema hebt waar alle kabels voor zijn. Dus dan gaat het heel veel tijd kosten om de juiste kabel te vinden..
mfrijder
Alle 6100 zijn geschakeld via relais, nog nooit anders gezien.
aan een schema heb je niet veel bij mf daarop zie je alleen de componenten niet de route die de kabel maakt.
ook zijn de meeste draden wit dus ook daar is het lastig.
gewoon bij de achterste werklampen beginnen en dan de weg verder vervolgen waar deze langs loopt.
(TIP) de bekabeling onder het plastic gedeelte van het dak loopt soms over de steuntjes waar deze aan wordt bevestigd, mogelijk dat hier de isolatie is doorgesleten.
BL MF
Werklampen voor en achter wel, de gewone niet die vooraan in de grille voor de radiator zitten, deze zijn zonder relais!
Zekering 23 en 24 geel en groene draad.
rommert14
@BL MF bedankt voor je reactie, deze trekker is gelukkig alweer 2 jaar weg. Was echt een rampen ding.
mfrijder
@rommert14 weet jij het serienummer nog van die 6180?
wij hadden namelijk ook zo'n k***e ding ooit en ik heb begrepen dat die toch in nederland was gebleven....
rommert14
@mfrijder dat kan niet dezelfde geweest zijn, hij stond namelijk op kenteken hier, kan mn pa wel even vragen staat volgensmij nog wel ergens.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 6180 en hebben de trefwoorden tekening , massey ferguson , mf , ferguson , cabine , werklampen en verlichting geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!