Guldner ADN - probleem met regelaar bediening dieselpomp

Ik heb een Kramer KW160 met een Guldner 2DNS motor. Omdat deze motor ook in de Guldner ADN zit, stel ik mijn maar even hier.

De motor loopt prima hij heeft echter 1 euvel: als je je gas los laat dan loopt de motor nog gewoon door. De motor heeft ongeveer 20 sec nodig om weer terug te vallen naar stationair toerental.
Ik heb de regelaar eraf gehaald en schoongemaakt in de hoop dat dit het probleem zou oplossen. (Ik ben van de dieselpomp afgebleven) Helaas zonder succes. Sterker nog: Ik heb er een probleem bij.
Je hoort nu een extra vervelend geluid ter plekke van de regulateur. Alsof de vlieggewichten ergens tegen aan komen.
Ik heb de regelaar er weer afgehaald en zie nergens slijtsporen.
Het zou wel kunnen zijn dat de 3 regelbouten aan de buitenkant van het regelhuis verdraaid zijn want het borgdraad was gebroken.
Ik heb eigenlijk nu 2 vragen:
1-Wie kent het probleem van het te langzaam terugvallen naar stationair? Wat zou dit kunnen zijn ?
2-Zou de afstelling (met de 3 bouten op het regelhuis zo verkeerd kunnen staan dat dit het geluid veroorzaakt ?

Op verzoek kan ik een foto van het regelhuis toesturen en het opgenomen geluid aan iemand toesturen.
Ik ben beniewd naar de reacties.

Groetjes, Ben Vos
Ben Vos

Reacties

Ben Vos
Inmiddels probleem gevonden. De regulateur werkt prima. het lijkt er op dat het gekartelde asje op de Bosch (PFR 2 A 60/103/7)-dieselpomp een tandje verkeerd zit.
Inmiddels de plunjers uit de pomp gehaald om e.e.a. opnieuw in te stellen. Al snel de weg kwijt...
Is er iemand die mij kan vertellen hoe je zo'n pomp in moet stellen ?
Groetjes, Ben
+1
Huuuuub
@Ben Vos
Breng maar weg naar een brandstofpompen specialist. Want dit gaat niks worden zo.
Pomp zal nu weer gekalibreerd moeten worden. Kun je zelf niet dit moet op een testbank gebeuren.
bas101
Het meest voor de hand liggende probleem van t te langzaam terugkomen van half of volgas naar stationair is dat de regelaar niet goed werkt , dit kun je doorgaans oplossen door een vulplaatje weg te halen achter dat gietijzeren vierkantje dat met 4 boutjes vastzit , de werkelijke oorzaak ligt dieper in de regelaar maar dat is te complex om zomaar even op te lossen , een andere oorzaak kan zijn dat de regelstang klemt , in dat geval zou hij ook langzaam in toeren moeten klimmen .
Ben Vos
Thanks Bas en Huub. Vandaag gaat de pomp naar Renes in Nieuwpoort.
Ieder z'n vak, blijkt dus maar weer....
Ben Vos
Ik ben een tijdje met andere tractoren bezig geweest vandaar dat ik het probleem mbt het langzaam terugvallen in toeren van het Güldner-blok even heb laten rusten.
Maar ....
Inmiddels is de pomp terug van Renes in Nieuwpoort. Ik moet zeggen dat de motor ietsje sneller terugvalt in toeren wanneer ik gas terug neem. Het is helaas nog lang niet zoals het zou horen.
Ik heb nog niet het vulplaatje verwijderd tussen de pomp en het pomphuis. (Moet ik nog testen)
Wat mij wel opviel is dat er geen diesel uit de retourleiding komt als de motor loopt, echt helemaal niets. Weet iemand of dit normaal is ?
Gr. Ben
Huuuuub
@Ben Vos
De timing moet je instellen met de overloop methode, niet zomaar op de gok shims gaan verwijderen.
Denk trouwens niet dat het daaraan ligt. je zult het eerder in de regulateur moeten gaan zoeken. of regelstang zwaar gaat, of dat de kogels in de regulateur versleten is. of het ''schuifgedeelte'' veel speling op de as heeft.

Moeilijk te zeggen je zult de regulateur los moeten pakken. Of een andere tractor met dezelfde motor op moeten zoeken kijken of die net zo traag terugvalt in toeren.
Ben Vos
@Huuuuub
Hallo Huub,
De regulateur is er meerdere malen af geweest. De eerste keer had ik alles schoongemaakt en dat was nodig ook. Ik had verwacht dat het probleem daarmee verholpen zou zijn, niet dus.
Als je de regulateur monteert dan kan je via een (vierkant) inspectieluikje de regelstang voelen, deze gaat echt soepel.
Hierna heb ik de regulateur meegenomen naar iemand die er verstand van heeft. Ook hij kon niets vreemds ontdekken.
Ik heb nog wel een Güldner ADN staan met hetzelfde (2DNS) motorblok. Ik zal binnenkort de boel eens even omwisselen om te kijken of het probleem "meeverhuisd".
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Groetjes, Ben
Huuuuub
@Ben Vos
Is het een regulateur met kogels of met gewichten?
Ik ben niet zo bekend met guldner motoren.
Misschien zitten er teveel of te weinig gewichten in de regulateur. Vaak word een reglulateur "zenuwachtiger" als je er gewichten uit haalt.

Haakt de regelstang wel goed in de regulateur?
Ben Vos
@Huuuuub
Het is een regulateur met gewichten die door het toerental naar buiten vliegen en zo druk uitoefenen.
Ik heb wat foto's meegestuurd.
De regelstang zit overgens goed gemonteerd. Na montage kan ik, via een inspectieluikje, de boel controelren. Alles loopt soepel

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

maarten de backer
Ben Vos
@maarten de backer
Hoi Maarten, wat bedoel je met @Skure? (Nog niet zo handig met dit forum)
maarten de backer
@Ben Vos Ik heb die persoon hier even bij gezet zodat die deze topic ziet omdat hij dezelfde trekker heeft
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Guldner ADN ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!