Deutz D30 - Diesel verbruik tijdens het rijden

Ik heb een vraag!
Ik heb mijn deutz d30 de motor van gereviceerd.
koppen gereviceerd de cilinders en zuigers zijn vernieuwd maar nu wil wel weten hoeveel hij verbruikt per km.
de laaste tijd drinkt hij iets meer kan dat komen doordat hij allemaal nieuw spul heeft? Ik heb 500 km er mee gereden en ben 35 liter kwijt en ik rijd 30 km.
maarten-dul

Reacties

ford3000case745
Vind dat nog hardstikke meevallen hoor. Mijn fiat gebruikt bij 70 km 30 liter diesel volgas. Dus geen zorgen overmaken denk ik. Het kan natuurlijk ook aan de rijomstandigheden liggen zoals tegenwindt en of de wel helt of niet.
maarten-dul
@ford3000case745 ja dat kan kloppen maar officieel moet hij volgens mij 1 liter op 50 km of is dat te gek? Ik denk dat het aan de brandstofpomp ligt!
dendeze
Hoe zien de uitlaatgassen er uit? Normaal? Witte rook? Zwarte rook?
maarten-dul
@dendeze dat komt er niet kan ook niet want alles zit er nieuw in
bas101
35ltr op 30km is veel te hoog ,of is t 35ltr op 500km ? dat is iets van 1 op 15 km dan loopt hij onwaarschijnlijk zuinig een dergelijke tractor moet ongeveer 1 op 10 km kunnen rijden of ca
2,5ltr a 3 ltr per uur vol gas .
maarten-dul
@bas101 35 lt op 500 km
+3
bas101
Gezien je de topsnelheid van een tractor alleen haalt bij hoge toerentallen , een lage topsnelheid er mee haalt en de grote tandwielen die door dikke olie draaien kun je daar nooit de km per liter mee halen die een personenauto er mee haalt , als je met je tractor 1 op 50km haalt meteen t guinness book of records bellen .
trean
Ik denk dat het rijden ongeveer 20pk vraagt.
Met de stelregel van 1 liter per uur per 5 pk kom je op 4 liter per uur.
Gemiddeld rij je 24km/h.
Dan kom je uit op 1l per 6 km.

500 km zou dus 83 liter vragen. Maar

@maarten-dul jij denkt dat hij 1 op 50 zou rijden. Dat is dus 0,5 liter per uur. Dat lijkt me een beetje erg weinig.
maarten-dul
@trean dat is ook zo want ik heb al uitgerekent hoeveel km dat was dan + /- 500 km en dronk 35 lt
old man jose
Dit gebruik is omgerekend 2 ltr per uur voor een 30 pk is dat dood normaal per 10 pk 1 ltr per uur dus het valt daarom wel mee.
maarten-dul
Ik was vergeten om door te zeggeb dat het een 2 cilinder is!
Wimsumar
Beste Maarten-Dul:

Quote Reactie van @maarten-dul:
vergeten om door te zeggeb

Ik neem aan dat je de tank vol had en vervolgens +/_ 500 km hebt gereden en toen de tank weer vol hebt gedaan(?).
Dan moet je in het vervolg ergens anders tanken want de trekkertank heeft maximaal 'slechts' 32 liter inhoud. Met 35 wordt je door de pomphouder opgelicht.

In absolute zin is het verbruik per uur niet erg hoog maar toch is de DEUTZ-D30 beslist niet zuinig. Op pdf pagina 44 in onderstaande link (Handleiding DEUTZ D-30) staat de fabrieksopgave: 185-200 gram (= 200 - 220 cc) dieselverbruik per p.k. per uur op maximum koppel(!), en een gemiddeld jaarverbruik van 1,9 - 2,3 kg ( 2 tot 2,5 liter) per draaiuur.

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
+1
old man jose
@Wimsumar
Wat bazel je toch ik heb het voorgerekend en de tractor komt aan 2 liter per uur wat maakt het dan uit of de tank vol of half vol is, de man verteld dat hij 500km heeft gereden aan 30 km per uur en heeft 35 ltr getankt.
Maak het dan niet ingewikkelder dan het is gewoon ruim 2 ltr per uuris dit zuinig bij volgas JA DIT IS ZUINIG een 30 pk mag nprmaal per 10 pk 1 ltr gebruiken en raad eens deze gebruikt bij 30 pk 2 ltr conclusie een zuinig Deutz diezeltje.
Wimsumar
Beste Old man Jose:

Quote Reactie van @old man jose:
raad eens

De informatie in de topicopening klopt geen



van.
Net zo min er geen r@@t klopt van jouw berekeningsuitgangspunten.
+1
old man jose
@Wimsumar
Verklaar dan maar eens waarom mijn berekening niet klopt,
en ik hoef geen klote foto te gebruiken om mijn ongelijk kracht bij te zetten.
Beetje zielig dus.
Wimsumar
Beste Old man Jose:

Quote Reactie van @old man jose:
Verklaar

T.F.-lid Trean noemde al de stelregel dat een dieselmotor een efficiëntie heeft van 1 liter dieselverbruik per 5 p.k. per uur. Dit komt haarfijn overeen met de fabrieksgegevens betreffende het specifiek bandstofverbruik welke ik nota bene uit de gebruikershandleiding heb overgenomen.
Vervolgens is alleen op "Zantvoort" 500 km af te leggen bij gemiddeld 30 km/uur met deze trekker waarbij de motor bij lange na geen 30 pk hoeft te leveren. Daarnaast is twijfel gerechtvaardigd over de opgegeven verbruikte liters brandstof.
+1
old man jose
@Wimsumar
Die twijfel vind ik nergens terug, maar als volgens jullie een 30 pk motor 6 ltr per uur moet gebruiken dan zou er toch zeker een "dikke walm"uit de uitlaat komen en de driver een hoogzitter moet bouwen om over de rook te kunnen kijken.
En als dan het gemiddelde tussen de 2 en 2,5 ltr uitkomt dan zit deze oude tractor bestuurder er nog niet eens zo ver naast.
Meestal zijn de gebruikscijfers een gemiddelde omdat geen exacte cijfers gegeven kunnen worden.
Wimsumar
Beste Old man Jose:

Quote Reactie van @old man jose:
"dikke walm"

Niets daarvan. Ieder motor is dusdanig geconstrueerd en afgesteld dat bij volgas en maximaal motorvermogen geen abnormale rookontwikkeling is te verwachten. De grofweg 6 liter zal bij geleverde 30 p.k. netjes verbranden.
In de praktijk zal dergelijk trekker-/motorgebruik vrijwel nooit plaatsvinden omdat de motor/de trekker dan geen reserve meer heeft en/of veel te hoog toerental draait bij bijvoorbeeld aftakaswerk.

De 2 tot 2,5 liter dieselverbuik als jaarlijks gemiddelde is vanzelfspreken bij gemiddeld (agrarisch) gebruik van de trekker. Rijden op de weg zal bij te verwachten (geringe) inzet van de motor dat gemiddelde omlaag halen.
Voor exacte verbruikscijfers zijn trekker-/motortesten paraat ( al zijn hier van de zogenaamd zuinige DEUTZen nauwelijks wat van te vinden, bescheidenheid of verborgen waarheid? ) :

Zuuper:
konedata.net/traktorit/deutz/…

:
+3
Loeideutz
Wij hebben, beter gezegd, mijn vader, hadden vroeger een D5206. Daar hebben we ooit eens een tijd lang het verbruik van bij gehouden. Die dronk ongeveer 3 liter per werkuur, is niet helemaal gelijk aan een klokuur. Die heeft 52 pk. 500 km met een top van 30 over de openbare weg is gemiddeld 25 in het uur. 35 liter gedeeld door 20 uur, 500 gedeeld door 25, is nog geen 2 liter per uur. Dat is zuinig maar zeker reëel te noemen. Al die handleidingen die @Wimsumar noemt moet je hier gewoon vergeten.
Ten slotte, Deutz maakte vroeger niet voor niks reclame met de slogan: Deutz fahren, brandstof sparen.
Wimsumar
Beste LoeiDeutz:

Quote Reactie van @Loeideutz:
500 km met een top van 30 over de openbare weg is gemiddeld 25 in het uur. 35 liter gedeeld door 20 uur, 500 gedeeld door 25, is nog geen 2 liter per uur. Dat is zuinig maar zeker reëel te noemen. Al die handleidingen die @Wimsumar noemt moet je hier gewoon vergeten.

Wat heeft dit te betekenen?
Zonder ook maar de geringste onderbouwing te geven ga je 'aan de haal' met (bedenkelijke) informatie van de topicvraagsteller om jouw rekengekunstel zelfs te verheffen boven fabrieks-brandstofverbruiksgegevens en daarbij mijn reacties ook nog eens af te schilderen als niet ter zake doende?
+2
Loeideutz
@Wimsumar ik maak een berekening met gegevens van de vraagsteller en voeg daarbij wat eigen ervaringen. Vervolgens concludeer ik, ook op basis van eigen ervaringen dat de uitkomst niet onmogelijk is. De gegevens en tabelletjes die U op geeft zijn niet verkeerd, maar mijns inziens niet helemaal van toepassing voor het rijden op de weg met een lege trekker.
Sorry, een volgende keer zal ik proberen iets beter te onderbouwen en nog iets voorzichtiger te zijn met mijn opmerkingen naar U toe.
bas101
Maarten-dul moet zich geen zorgen maken over t brandstof verbruik , 2 ltr per uur is gewoon goed dus gewoon verder rijden en niet aan de pomp of motor liggen sleutelen , de meeste Duitse tractoren, met 1 of 2 cilinders, uit die tijd verbruiken allemaal zo weinig per uur , tijdens t rijden met solo tractor zal je ongeveer 7 pk nodig hebben , zeker geen 20 pk , je zou nog minder ltr per uur kunnen doen als je rond de 1200 toeren gaat rijden maar dan rij je natuurlijk ook langzamer ,zoals eerder geschreven je kunt met een tractor nu eenmaal niet de 60-70kmh rijden bij 1200 toeren zoals je dat met een (vracht)auto wel kan .
dendeze
Beste Maarten-dul, dat alles nieuw is wil niet zeggen dat je geen abnormale rook kan hebben door een slechte afstelling of zo.
In dit geval als zoals je zegt je geen abnormale witte of zwarte rook ziet, dan sluit ik mij aan bij Bas101.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D30 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!