Illustratie van:

Ford 3000 - Laadlampje dynamo gaat feller branden bij meer toeren

Ik snap even iets niet mbt het laadlampje van de dynamo. Bij contact"aan" gaat het lampje netjes aan om bij stationair toerental ook weer netjes uit te gaan. Maar zodra er gas wordt gegeven gaat het naarmate het toerental hoger wordt ook steeds feller branden( tot het natuurlijk doorbrand). Heeft iemand hier een verklaring voor?
Mvg Jaap.

Deel dit topic

Reacties

Marcel 3000
Is het een wissel of gelijkstroomdynamo?
ken-adams
Wat hoort dat lampje te doen? Gewoon bij het starten tonen of de dynamo nog werkt?
jammermaarhelaas
@ken-adams

Motor uit en contact aan: lampje brand ter controle of de lamp werkt.
Bij draaiende motor: lampje brand wanneer accu niet bijgeladen wordt, ook wanneer contactsleutel van contact staat (er wordt dat immers ook niet bijgeladen).
ken-adams
@jammermaarhelaas Aha daar kan ik iets mee, dat zal dan waarschijnlijk zij wat @Ben423 zegt, een versleten koolborstel die op hoog toerental niet meer genoeg contact heeft.
Jaap62
Heb echt geen idee of het een gelijkstroom of wisselstroom is
Jaap62
En ja volgens mij hoort zo'n lampje na het starten gewoon uit te blijven
ster
De verwachting is dat de dynamo op zijn einde is.
Even door meten bij een dealer.
ken-adams
Wat is de functie van het lampje? Hoort het aan te gaan als er iets mis is met de dynamo, of werkt het anders?
Fast Eddy
Komt er ook rook bij de spanningsregelaar weg?
Ben423
Waarschijnlijk versleten koolborstel, waardoor er bij hoger toerental slecht contact is. Dus controleer even de staat van de koolborstels.
Fast Eddy
Heb pas geleden de accuklemmen nog los gehad?
Jaap62
Yepp accuklemmen zijn los geweest
frammi
Controleer of accuklemmen goed vast zitten, koolborstels controleren, Als deze o.k. zijn en goed soepel in de behuizing bewegen spanningsregelaar controleren
Jaap62
Weet inmiddels dat het een geljkstroom is. En ga maar eens beginnen met een setje nieuwe koolborstels om uit te proberen. En kan iemand uitleggen hoe ik de spanning regelaar kan controleren?
+2
Jaap62
Het bleek maar weer eens veel simpeler dan gedacht. Na het uitproberen van een setje nieuwe koolborstel in de dynamo geen verschil. Toen de spanningsregelaar nagekeken en daar bleek het stekkertje naar de massakabel niet goed vast te zitten. Probleem opgelost 👍

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN