Beste TF´ers,
Een van mijn werkgevers beweert dat John Deere combines niet geschikt zijn voor Nederlandse omstandigheden. De combines van John Deere zouden de hoeveelheid stro niet kunnen verwerken, omdat ze dat in landen als Amerika en Canada dat veel minder hebben. Vooral graszaad zou niet geschikt zijn, vanwege een combinatie van taaiheid en hoeveelheid, denk ik. Hetzelfde geldt voor stro, dat wij in Nederland natuurlijk veel meer hebben als in andere landen.
Ik ben van mening dat oude JD combines misschien wel daar last van hadden, maar de combines van vandaag eigenlijk niet. Toch zit in zijn redenatie ook wel een logica. Kunnen jullie mij vertellen hoe het zit?
Uw medeTF'er
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Claas is beter combine!
Wind je niet zo op Stijn, het was maar een vraag
En in Amerika zie je er gigantisch grote bekken aan, hier zijn ze vaak weer een stukje kleiner, dus ze zouden het wel aan moeten kunnen eigenlijk.
dat bijvoorbeeld in nl van 5 hectarte 6ton komt en in amerkia voor die 6 ton 12 hectare ofzow nodige hebben ik noem maar wat
en de combines van john deere worden niet in manheim gemaakt.
@maarten je moet het ook niet in je zwart gat douwe:P haha
Een STS dorser is gemaakt voor weinig stro, en in landen als de vs bijvoorbeeld rijden ze een lexion 600 compleet zoek. Nothing beats a bulletrotor
Case axial flow is overigens het zelfde principe, zelfde verhaal dus.
De jd CTS mag dan misschien wat minder capaciteit hebben ten opzichte van een lexion 600, maar de jd is gemaakt op basis van een 5 schudder machine, deze zijn dus zeer compact, en zeer wendbaar op de weg, de nh en claas zijn dat niet.
viel me meteen op dat de nederlande kop van gerst bevat meer pitten dan de canadeze gerst.
stengel is langer en dikker.
kan allemaal een reden zijn dat de overzeemachines hier niet werken naar behoren.
en daar is het stukke droger dan hier................
tractorfan.nl/picture/366245/
even ter illustratie van de capaciteit...
edit: over dat groene stro met die droge korrel, dit kan ook mede te danken zijn aan mest/kunstmest. als het stro nog wat groen is, word het zwad kleiner, en dus meer in elkaar gedraaid. als het stro ook rijp is zie je amper het verschil tussen een schuddermachinen, en een rotor machine, althans, dat is mijn ervaring.
Als je geloofd dat ze bij JD geen goed combine hebben moet je aan jezelf gaan twijfelen.... Wel is het zo dat bijv een Sampo het onder (te) vochtige omstandigheden veel beter doet dan een JD Claas of CASE NH!
Paar jaar geleden zag ik ook een hagelnieuwe NH combine aan't werk en na een paar dagen en een paar regenbuien kon je akelig goed zien waar het zwad had gelegen. Wij dorsten toen met 2 oude JD 975's uit begin jaren 80, dat ging niet zo snel maar zeker 100x zo schoon.
Het is normaal dat je amper nog een pitje mag zien liggen achter de combine, nou, bij die NH was het resultaat aardig minder.
Niet om een merk op te hemelen of af te kraken maar het ligt vaker aan de chauffeur als aan de machine!
Dat er niet genoeg stro doorheen kan kan ik me iets bij voorstellen maar ga dan vaker achter de combine kijken en wat secuurder het spulletje afstellen. Verstopt rijden kun je het dorssysteem eigenlijk niet, zolang het maar door de dorstrommel(s) is!
Elk merk heeft z'n trekjes en beperkingen maar daar moet je gewoon mee om leren gaan. En hoeveel uren maakt zo'n combine in Nederland nu eigenlijk?
250? 300? Waar maakt men zicht druk om. Meer mooie uren zijn er gewoon niet (tenzij je mais gaat dorsen dan...)
Ik twijfel er inderdaad, omdat het helemaal niet zo stom geredeneerd is. Het betekent niet dat John Deere geen goede combines zou hebben, het heeft niks met kwaliteit te maken, maar of ze wel of niet geschikt zijn in Nederland, dat was mijn vraag!
zo zit het in ieder geval bij de cts
Heb je bij het maishakselen 45.000 planten per ha met een dunne stengel of heb je 50.000 planten per ha met een dikke stengel? Dat kan heel veel uitmaken. Het wil er altijd door, maar het kan niet even snel, dus JD zou ik niet afraden maar je zal langzamer rijden als een minder intensieve Amerikaanse combine chauffeur.
Maar het zou goed kunnen ja.
JD zijn wel geschikt voor NL.
Dorsprincipe is wel een belangrijke factor!
Snap je het nu wel???
dan de schudder machines: lijkt allemaal veel op elkaar, ieder merk biedt wel een 5 en een 6 schudder. een NH CX is hier een voorbeeld van, en dit schijnen hele fijne machines te zijn
Ik ben niet je buurman trouwens, ik woon niet aan de zate