John Deere Combines

Beste TF´ers,

Een van mijn werkgevers beweert dat John Deere combines niet geschikt zijn voor Nederlandse omstandigheden. De combines van John Deere zouden de hoeveelheid stro niet kunnen verwerken, omdat ze dat in landen als Amerika en Canada dat veel minder hebben. Vooral graszaad zou niet geschikt zijn, vanwege een combinatie van taaiheid en hoeveelheid, denk ik. Hetzelfde geldt voor stro, dat wij in Nederland natuurlijk veel meer hebben als in andere landen.
Ik ben van mening dat oude JD combines misschien wel daar last van hadden, maar de combines van vandaag eigenlijk niet. Toch zit in zijn redenatie ook wel een logica. Kunnen jullie mij vertellen hoe het zit?

Uw medeTF'er

Deel dit topic

Reacties

klontje
Kan wel gewoon geen john deere kopen
fendtpowerr
Zou goed kunnen zeggen de meesten wel
skure
Heb ik ook al horen zeggen, maar wat er van waar is weet ik niet!

Claas is beter combine! 😛
Zever in pakjes ! de man heeft nog nooit met ne 5 schudder of de ander systemen gereden, daar kan je wat door jagen hoor! en dan nog een coup van 5 m dan liggen er mooie rijen achter! wat zou die dat niet aankunnen, volgens mij hebben ze hem blaasjes wijsgemaakt bij een niet JD dealership! tsss
jasper01
Draaien hier weinig jd combines in oost groningen dus zal wel weet er zo maar 1
Kareltje
Ik vraag niet wat voor combine ik wel moet kopen, maar ik vraag of dat zo is. Reacties als Claas/NH/Laverda is beter heb ik niks aan.
Wind je niet zo op Stijn, het was maar een vraag 😉
jasper01
Zijn tegenwoordig geen slechte combines meer spul is zo uitontwikkeld ligt er dink ik compleet aan ieders smaak/portemonee/en wat je ermee moet doen werken hier met een volvo bm s950 combine van 40 jaar oud dus what ever doet zn werk goed genoeg
Kareltje
Die John Deeres dorsen missschien wel goed, maar je moet er langzamer mee rijden, vanwege de hoeveelheid stro. Is dat ook zo?
mark_geffen
Ja, er bestaan toch geen slechte combines/tractors meer. Zal wel meer smaak/merk/portemonnee zijn wat Jasper ook zegt.
En in Amerika zie je er gigantisch grote bekken aan, hier zijn ze vaak weer een stukje kleiner, dus ze zouden het wel aan moeten kunnen eigenlijk.
Koe
Als ik jou was zou ik RobinBos een pb'tje sturen, die dorsen met een redelijk nieuwe JD combine geloof ik
jasper01
Stro werd hier vroeger in het oldambt ook weer verwerkt tot karton mischien dat de grote hoeveelheden hier ook wat mee te maken hadden moeten jaren geweest zijn dat ze meer geld voor het stro kregen dan de tarwe
maartendankers
Weet wel dat je bij een lexion niet super veel stro overhoud 😉
jasper01
Maar hier komt ook vaak ruim 10 ton tarwe van de hectare
joris
De oude john deere combines (975 enz) zijn goeie dingen voor in nederland,ik zal niet zeggen dat die nieuwe slecht zijn, maar met een claas en new holland van dezelfde afmetingen (aantal schudders en breedtje maaibord) kan je op de een of andere manier harder rijden
jasper01
Hm maarten waar blijft dat dan
maartendankers
Verdwijnt in een zwartgat 😃
jasper01
Haha
jasper01
Denk dat wij nog altijd vrij goedkoop dorsen 2de s950 laatste 2 jaar trug gekocht voor 2000 euro gaat nog wel 10 jaar mee en voor 30 bunder een nieuwe kopen kan niet uit
Koe
Zwart gat? wc papier ook al op daar in Ter Apel? 😛
jasper01
Hm beetje gerstestro mischien vind die dat jkeuken wel lekker
Tom VB
Mss een axiaal dorser niet geschikt voor omstandigheden in NL ? maar JD maakt (in Duitsland?) dus echt wel goede combines, ook voor NL.
Malf
Ik vind dit maar zever dat JD niet zou meekunnen met andere europese merken. JD heeft in Duitsland ook een ontwikkelingscentrum zitten waar maaidorsers en hakselaars worden ontwikkeld... Een JD T670 kan zich zeker vergelijken met bijvoorbeeld een NH CX8090... Zolang je maar schudderdorsers met schudderdorsers vergelijkt en rotatieve met rotatieve.
maan820tms
Maarre zoiets heb ik ook gehoord jah
dat bijvoorbeeld in nl van 5 hectarte 6ton komt en in amerkia voor die 6 ton 12 hectare ofzow nodige hebben ik noem maar wat
en de combines van john deere worden niet in manheim gemaakt.
@maarten je moet het ook niet in je zwart gat douwe:P haha
Tom VB
Zweibrucken toch ? Of Saarbrucken, ach weet ik veel... 😉
Fendttrisixfan
@maan820tms klopt wel iets van opbrengst in amerika/canada/australie ligt veel lager maar ze strooien ook bijna geen/nooit kunstmest waardoor kost wel wat lager ligt en natuurlijk nog wat andere bepalende dingen zoals grondbewerking
jasper01
Nlse grondprijzen liggen ook veel hoger maar fabriekanten kunnen ook niet voor die paar combines per jaar die hier verkocht worden speciale machines ontwerpen dat zou gewoon te duur worden
Kareltje
Het is natuurlijk wel logisch, als het zo is, want de markt van combines die kleinere hoeveelheden stro te verwerken krijgen is veel groter. Voor de omstandigheden in Nederland kunmen ze geen combine bouwen.
Kareltje
We denken hetzelfde, jasper 😃
jasper01
Nu moet ik wel bekennen dat die moderne claas combines een behoorlijke capaciteit hebben ken een paar die ermee werken
jasper01
Daarom
Tom VB
Gebeurt dus wel.
jasper01
Gewoon kijken wat het beste merk/type is voor het bedrijf niet alleen naar het merk kijken en een combine van 20 jaar trug doet het vaak nog net zo goed
radium45
Heb helemaal geen merkvoorkeur, maar heb het idee dat Claas het beter in het zaad doet dan een JD. Bij maisdorsen zou ik weer voor een JD gaan.
RobinBos
Dit hele verhaal gaat over een STS dorser, dat klopt, deze heeft een enkele rotor. Met een CTS dorser rij je nog steeds een lexion 580 eruit bijvoorbeeld, een lexion 600, en een nh cr is een ander verhaal.
Een STS dorser is gemaakt voor weinig stro, en in landen als de vs bijvoorbeeld rijden ze een lexion 600 compleet zoek. Nothing beats a bulletrotor 😃
Case axial flow is overigens het zelfde principe, zelfde verhaal dus.

De jd CTS mag dan misschien wat minder capaciteit hebben ten opzichte van een lexion 600, maar de jd is gemaakt op basis van een 5 schudder machine, deze zijn dus zeer compact, en zeer wendbaar op de weg, de nh en claas zijn dat niet.
radium45
Capaciteit laat ik even buiten beschouwing, ik kijk eerder naar de kwaliteit van het stro en zuiverheid van het zaad. Ma zal je verhaal zeker niet ontkennen.
eddyscania
Toevallig vandaag gerst zien staan en heb een kop eraf geplukt.

viel me meteen op dat de nederlande kop van gerst bevat meer pitten dan de canadeze gerst.

stengel is langer en dikker.

kan allemaal een reden zijn dat de overzeemachines hier niet werken naar behoren.

en daar is het stukke droger dan hier................
radium45
Ja en dat probleem word steeds groter met de nieuwe rassen, korrel droog met groen stro.
thmtrader
Net als JD de 500.000 maaidorser produceerd!
RobinBos
Kwaliteit van het stro kan ik niks over zeggen, maar ik kan me niet voorstellen dat er een combine is die nóg schoner kan dorsen als deze. schoon is schoon.

tractorfan.nl/picture/366245/
even ter illustratie van de capaciteit... 😛

edit: over dat groene stro met die droge korrel, dit kan ook mede te danken zijn aan mest/kunstmest. als het stro nog wat groen is, word het zwad kleiner, en dus meer in elkaar gedraaid. als het stro ook rijp is zie je amper het verschil tussen een schuddermachinen, en een rotor machine, althans, dat is mijn ervaring.
thmtrader
Ach Robin dit gaat helemaal nergens over! Iemand zegt iets en daar word hier nu over gesproken! De axial flow van destijds international deed het hier ook minder!
Als je geloofd dat ze bij JD geen goed combine hebben moet je aan jezelf gaan twijfelen.... Wel is het zo dat bijv een Sampo het onder (te) vochtige omstandigheden veel beter doet dan een JD Claas of CASE NH!
Mengeledriver
Tegenwoordig is het vaak de chauffeur die het dorsgebeuren bepaald en soms ernstige fouten maakt. De combines kunnen het wel aan.
Paar jaar geleden zag ik ook een hagelnieuwe NH combine aan't werk en na een paar dagen en een paar regenbuien kon je akelig goed zien waar het zwad had gelegen. Wij dorsten toen met 2 oude JD 975's uit begin jaren 80, dat ging niet zo snel maar zeker 100x zo schoon.
Het is normaal dat je amper nog een pitje mag zien liggen achter de combine, nou, bij die NH was het resultaat aardig minder.

Niet om een merk op te hemelen of af te kraken maar het ligt vaker aan de chauffeur als aan de machine!
Dat er niet genoeg stro doorheen kan kan ik me iets bij voorstellen maar ga dan vaker achter de combine kijken en wat secuurder het spulletje afstellen. Verstopt rijden kun je het dorssysteem eigenlijk niet, zolang het maar door de dorstrommel(s) is!

Elk merk heeft z'n trekjes en beperkingen maar daar moet je gewoon mee om leren gaan. En hoeveel uren maakt zo'n combine in Nederland nu eigenlijk?
250? 300? Waar maakt men zicht druk om. Meer mooie uren zijn er gewoon niet (tenzij je mais gaat dorsen dan...)
thmtrader
Kijk en daar slaat Mengeledriver de spijker precies op de kop!
Kareltje
THM, ik snap jou niet. Als ik had gezegd dat ik een john deere combine wil kopen, maar dat ik hieraan twijfelde, had je wel gewoon gedaan. Nu vertel ik hoe het werkelijk zit en gaat het opeens nergens over. Het staat overigens ook onder het kopje GEOUWEHOER over trekkers.
Ik twijfel er inderdaad, omdat het helemaal niet zo stom geredeneerd is. Het betekent niet dat John Deere geen goede combines zou hebben, het heeft niks met kwaliteit te maken, maar of ze wel of niet geschikt zijn in Nederland, dat was mijn vraag!
RobinBos
@mengeledriver, ik weet niet hoe het met de nh rotormachines zit, maar die van jd moet je goed gevuld houden, de motor erop af smoren, dan heb je het minste verlies (verliest monitor komt niet eens uit zijn hoek) als het gewas nat is, niet goed knipt, of ligt, kun je niet hard rijden daardoor, en daardoor ook de rotor niet goed gevuld houden
zo zit het in ieder geval bij de cts 😉
Mengeledriver
Zeker wel geschikt, als je maar je rijsnelheid aan het gewas aanpast. Da's net zoals bij maishakelen, heb je planten van 2,5 meter dan kun je lekker doorrijden. Heb je planten van 4 meter dan moet je flink terug in snelheid.

Heb je bij het maishakselen 45.000 planten per ha met een dunne stengel of heb je 50.000 planten per ha met een dikke stengel? Dat kan heel veel uitmaken. Het wil er altijd door, maar het kan niet even snel, dus JD zou ik niet afraden maar je zal langzamer rijden als een minder intensieve Amerikaanse combine chauffeur.
Kareltje
Eigenlijk geeft megengledriver gelijk dat ze wat minder goed met stro kunnen omgaan. Ze dorsen goed, heb ik nooit ontkend, maar kunnen minder hard rijden. Dat begrijp ik toch goed? Ik vind rijsnelheid wel degelijk belangrijk. Het blijft niet dagenlang mooi weer in Nederland!
Mengeledriver
Rotormachines wil hier niemand in de buurt zien, de meesten verkopen het graan maar gebruiken het stro zelf. Als je dan met een rotor dorst heb je weinig meer te persen.
Maar het zou goed kunnen ja.
thmtrader
Een machine (welk merk dan ook) presteert zo goed als zijn machinist hem bediend en afsteld!!!! zeker bij een Combine!
JD zijn wel geschikt voor NL.
Dorsprincipe is wel een belangrijke factor!
Snap je het nu wel???
Kareltje
Het is ook in verhouding. Je moet het voor je zien dat bijvoorbeeld Claas, NH en JD naast elkaar dorsen. De John Deere dorste misschien het beste, weet ik niet, maar stel en de Claas en New Holland het snelst!
thmtrader
En daar ga je, snel of goed????
Kareltje
Is per jaar afhankelijk, droog jaar goed, regenachtig jaar snel. Ik kies voor JD, omdat ik fan ben. Maar ik wilde weten of het echt zo was dat ze langszamer rijden moeten! Overigens is mijn werkgever niet achterlijk, maar heeft gewoon een andere mening!
RobinBos
Met combines zijn er een aantal dorsprincipes, een schudder machine, een dubbel rotor machine, en een enkele rotor machine. deze enkele rotor machines kunnen moeilijk overweg met de grote hoeveelheid stro. case en john deere bouwen die machines, maar in ieder geval john deere leverd ze niet eens in nederland. dan de dubbele rotor machines, claas en nh hebben gewoon een machine die de volledige afmetingen benut, met een dikke motor erop. jd heeft een compacte machine met minder motor vermogen, en dus minder capaciteit.
dan de schudder machines: lijkt allemaal veel op elkaar, ieder merk biedt wel een 5 en een 6 schudder. een NH CX is hier een voorbeeld van, en dit schijnen hele fijne machines te zijn 😉
thmtrader
Ho Kareltje ik zeg niet dat iemand achterlijk is!!!! Wel dat een slechte ervaring zijn "horizon" heeft versmald!
RobinBos
@kareltje, wie is jouw werkgever?
Kareltje
Die ken je niet, waarschijnlijk. Ik loop nu stage in Zeeland, maar ik studeer in Dronten. Maar ik woon trouwens naast jou, soms dan. Jij woont tog aan de Zate?
RobinBos
Dan zal ik hem inderdaad niet kennen. Er zit een loonwerker in noord-holland, die bracht ook dat soort verhalen in omloop, deed ook in graszaad enzo.
Ik ben niet je buurman trouwens, ik woon niet aan de zate 😉
Kareltje
Owkey een collega dan van jou.;-)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
57
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
15