Motor slaat op hol

Hallo
wij hebbe thuis een verreiker van terrex met een perkins motor
vrijdag middag is deze motor compleet op hol geslagen en moesten we de verstuivers los draaien om hem stil te krijge weet iemand waar dit aan ligt????///

Deel dit topic

Reacties

grondverzetter
Is ie op olie gaan lopen ?? hoog toerental ?
Klein Rot
@grondverzetter
Dan helpt het losdraaien van de verstuivers niet
+1
verse koe
@Klein Rot tuurlijk wel. Compressie weg, dan stopt ie wel

Denk echter dat het motortje al gestopt is voordat je de verstuivers los hebt.
Klein Rot
@verse koe
Oo de hele verstuiver eruit dacht alleen de inspuitleidingen losdraaien
bart H
Ow dat is toch ook niet leuk dat de motor ophol slaat was dat toen die aan het rijden was

en hoeveel cilinders+hoeveel pk is die motor als ik vragen mag
ROBERTIHC
Is die opgeschoefd of heeftie lang stil gestaan, dat kunnen oorzaken zijn
Mengeledriver
Elektronisch geregeld?
Of heeft hij nog een gaskabeltje naar de regulateur/brandstofpomp?
voorbeltrummer
Jha knetter hoog ma alle olie zat er nog in teminste we hebbe vorige dag nog gepeild en was nog gwoon zelfde
voorbeltrummer
Robert ihc nee hij is niet opgeschroefd en hij loop elke dag

bart ha de verreiker stond haaks op deel we ware net klein stukje aant rijde toen het gebeurde was idd niet fijn schrikt je dood
voorbeltrummer
Bart h de motor heeft 4 cilinders en hoe veel pk weet ik zo niet

@ mengeldriver er zit gewoon een gaskabel aan dachten eerst gas blijft hangen maar dat was niet zo
Mengeledriver
Dan is er waarschijnlijk iets met de brandstofpomp aan de hand.
Groothengeveld
Heb ik ook wel eens gehad met een grasmaaiermotortje, die zei alleen na de tijd plof en toen was het afgelopen.
Fendt-Niels
Hebben wij al eens gehad met de 512 en de trekker is 10 dagen weg geweest in hoog seizoen 1 april (bemesten en poten/zaaien) brandstofpomp was het wachten op dat die gereviseerd was
voorbeltrummer
Had met verreiker ook niet veel langer moeten duren papa haalde branblusser al op want uitlaat spruitstukken werden al rood na 1 min
eerst alles probere uit te zette
toen mechanisatie gebeld
Fendt-Niels
Daarom zeiden ze ook direct tegen ons van NIET STARTEN en prutsen, omdat dan alles naar de klote zou gaan..
voorbeltrummer
Jha ma hoe wil jij een hydrolich aangedreven verreiker van 5 ton van zijn plek krijgen je mag nietslepen! en hij stond haaks in de stal
eerst zachtjes gesleept met draaien de motor zonder luchtfilter 😛
Jarno1h
Niet toevalig een olieband luchtfilter?
voorbeltrummer
Nope
zelfs bij mechanisatie wete ze nie wat het is 😛
DESLAGERURRE
Heeft ie een turbo ?
claasenfendtfan
Heb ook wel gehoord dat er een regelnaaldje in de pomp ofzo was afgebroken. De motor ging 5000toeren lopen, hebben de luchtinlaat dicht kunnen stoppen waardoor de motor uitging. de motor kon alleen wel bij het oud ijzer.
voorbeltrummer
Neej de motor heeft geen turbo DESLAGERURRE want dan wast prbleem wel gevonde mja we zulle zien of het blok bij het oud eizer kan of niet
RobDeutz104
Denk regelaar kapot
fiat 666
Hey jongens ,tis de regulateur vd brandstofpomp die zal kapot zijn
voorbeltrummer
M'n oom belde net hij heeft het gevonden was het regelnaadje van de brandstof pomp nu effe maken en dan hopen dat hij het weer normaal doet
caseih1056xl
Doek over het luchtfilter gooien. dan stikt de motor.
Siebenga
Das niet ideaal case.. dan kan je beter de uitlaat smoren.. maar ik heb dit ook eens gehad.. dat er iets op hol sloeg maar wat kan ik tot op heden niet verklaren
caseih1056xl
Zou ook nog kunnen idd.
JD 7920
Bij trekkertrek gooien ze wel eens touw in de Finnen. ben ik ook niet weg van
Siebenga
Of zou het verhaal verzuipen niet meer opgaan hedendaags? Dat ie maar diesel in blijft pompen terwijl ie geen lucht er bij gooit?
JD 7920
Uitlaat smoren zie je het meeste nog
caseih1056xl
Maar dan heb je ook de fin naar de klote haha.

ken je idd beter de uitlaat smoren of een doek in het luchtfilter buisje dauwen
fendt-412
Lijkt me wel moeilijker om de uitlaat dicht te houden. Zit nogal wat druk achter. Iets wat aanzuigt kun je beter dichthouden dan waar druk opstaat.

Zou ook sowiezo even de olie eraf laten lopen en kijken of er nog ijzerdeeltjes inzitten, desnoods er even een magneetje erdoor halen.
GROENEDEERE
Uitlaat smoren? gewoon de luchtfilter er uit en een flinke poetslap en de buis doen dan stikt ie direct. als jij geen lucht krijgt stik je toch ook?
pieto84
Als je nou mechanisch aangedreven had was het makkelijker geweest. Heb het een keer gehad met een deutzje, in de hoogste versnelling, handrem en voetrem erop en koppeling laten knallen. Stond zo stil. Motor kon bij oud ijzer. Zat meer ijzerdeeltjes op dan olie
jumpforjoy
Regelaar kapot van de pomp. heb ik met een MAN tractor ook gehad.
en als die op hol slaat moet je zorgen dat hij geen lucht krijgt, valt hij vanzelf stil zonder brokken.
jumpforjoy
Ik zocht dus het volgende filmpje, maar heb em zelf gevonden dus.
jumpforjoy
Gevonden, stond bij D15 terwijl het een F1L514 is.
Das dus op hol slaan.

tractorfan.nl/movie/5385/
joris ziengs
Foei dat gaat fout. had m'n buurman is m'n z'n same. de brandstofpomp was vanbinnen losgelopen. kreeg een bult brandstof erbij en liep een bult toeren. maar hij had het nog wel onder controle. moest stationair naar huis rijden want als je het gaspendaal al 1cm naar beneden drukte dan ging je in een keer heel hard in de toeren.
caseih1056xl
Geweldig filmpje hahaha. ding is gelijk los in toeren hahaha.

ff voor de waterrem zetten hahaha 😃 😃 😃
Mengeledriver
Pas wel op als je een doek in de inlaat drukt. Als deze doek niet al te groot is en je stopt hem helemaal in de inlaat buis dan kanhij opgezogen worden en (mits je geen turbo hebt) dan kan de doek deelt in de inlaatklep komen te zitten. Als de klep dan blijft hangen dan kan de zuiger de klep kromslaan.
Dus als je wat voor de inlaat houdt zorg er dan voor dat het niet naar binnen gezogen kan worden. (dit verhaal geld voor een machine waar het luchtfilter al uit is gehaald)
Inter724
Kwou net zeggen: had de luchtinlaat gauw dicht gehouden wanneer je hem niet stil kunt krijgen. Nu heeft ie flink op z'n donder gehad als het zolang duurde ivm die verstuivers los draaien...
Wilting NH
Haha dat van dat doekie opgezogen had mijn va laatst 😛, k had t lucht filter al even van de 1100 afgehaald, en dr even een doekje in gepropt, maar eem alter wou mijn va um nog even starten, maar was vergeten doekje dr uit te halen 😛 schoot die ook naar binnen 😛, hebt we de hele spruitstuk dr maar even afgehaald,kijken of dr geen stukje was acher gebleven. maar was allemaal goed gegaan 😃
jefke
Onze steyr 760 zijn motor is ook eens op hol geslagen, ze hebben hem open gevezen en er was een antivries klep (ofzoiets) kapot, maar ofdat nu de oorzaak of een gevolg was wisten ze niet. dat is ondertussen wel al ruim een jaar geleden en we hebben het nooit meer aan de hand gehad
Hier zojuist de heftruck op hol geslagen, roken als een gek, gauw kap los, luchtfilter eruit en mn jas erin gepropt, toen was het rap over. Heeft motorolie er via de uitlaat uit gegooid.
Daarna oliepeil gecheckt, zit veel te veel in, waarschijnlijk membraan vd opvoerpomp lek en diesel bij in de olie. Nu de vraag, hoe komt dat mengsel uit carter nu boven de zuigers?
leonardvdm
Hier laatst met een stihl heftruck 6 toner 6cil deutz een van de jongens zet 'm weg ik stap er in starten en begon gelijk hoog toeren te loopen en en giga pluim erop was blij dat ik 'm nog met de sleutel uit kreeg oorzaak turbo afdichting lek maar toch weer gestart en liep gwn stationair en gaat al weer maanden goed😉
+1
@leonardvdm je schrikt wel als het je overkomt. In een paar tellen hele schuur vol rook. Deze heeft geen turbo, dus kan daar niet vandaan komen.
deJong
@Masseyfergusondriver heb het gehad met een slechte hydropomp afdichting dat de hydrpomp bij de tandwiel overbrenging vd motor, motor olie opzoog. En zo carter snel leeg en de hele achterbrug vol zwarte olie.

Dus dat kan vast ook andersom met een brandstofpomp. En de olie boven het kleppendeksel in.
+1
@deJong het probleem is weer opgelost. Oorzaak inderdaad oliepomp vd functies keerring eruit en alle hydrauliekolie bij in het carter gegooid. Deze oliepomp zit tegen distributie van motorblok aan dus dan rechtstreeks verbinding met carter. Verstuivers er nog uit gehad zoveel olie nog boven de zuigers staan.
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Masseyfergusondriver:
Oorzaak inderdaad oliepomp vd functies keerring eruit en alle hydrauliekolie bij in het carter gegooid. Deze oliepomp zit tegen distributie van motorblok aan dus dan rechtstreeks verbinding met carter

Daar had ik nog nooit van gehoord.
Mooi dat je de uitkomst nog even deelt.
deJong
@Fendt926Driver hihi. Je beleeft nog wel eens wat met oude international trekkers😅
Johndeere5020v8
Als je dat nou ooit weer gebeurt pak je de brandblusser en spuit hem maar leeg in het lucht filter
Fast Eddy
@Johndeere5020v8

Licht er aan wat blusser je bedoelt.
+1
bart-spies
@Fast Eddy Een met veeeeel water, dan stopt hij vanzelf wel een keer 😉
Fast Eddy
@bart-spies

Als een giertank ook onder een brandblusser valt wel ja.😂
+1
Johndeere5020v8
@Fast Eddy wij hebben altijd co2 blussers in de shop geen rommel en daar krijg je elke motor mee uit
Fast Eddy
@Johndeere5020v8

Die blussers zijn daar uitermate geschikt voor. Poeder wordt in Noord-Amerika ook veel gebruikt. Ik was bang dat je dat bedoelde. 🤭

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
56
DEELNEMERS
32
WEERGAVES
47