Tsta reglement originele landbouwtrekker

Hoi.
Wij zijn van plan om met een fendt 611 lsa E mee te gaan doen in de 4.5 ton klasse.
Trekker is daar 2 keer te zwaar voor. 1 keer moet het vermogen terug van 125 naar 110 pk en de turbo moet eraf. 2e keer te zwaar is dat er bijna 1000 kg bespaard moet worden op gewicht. 4wd as demonteren voor 2wd massief frontblok vervangen voor blik koplampdrager aanpassen en de kabine demonteren. Maar hoe gaat dat dan bij tsta reglement krijg je daar gezeur over elke keer of mag de trekker op die punten gerust aangepast zijn?
En ja we zijn gewoon een beetje beklopt dat we dat willen

Deel dit topic

Reacties

+1
stegboer
Maar waarom 4.5 ton en niet zwaarder
Fendt926Driver
@stegboer kameraad van mijn zoon rijdt ook 4,5 ton. omdat ze het eerste jaar toch niets winnen kunnen ze mooi tegen elkaar ervaring op doen
Gjvanlaar
@Fendt926Driver kan die kameraad niet wat zwaarder gaan rijden dan ? Eigenlijk zonde om die mooie dingen er af te halen. 🤔
FONHOF
@Fendt926Driver haha als je een 611 in de 4.5 krijgt vraag ik me af of je niks gaat winnen, taaie rakkers zijn dat ook zonder turbo
stegboer
@Fendt926Driver doet zijn kameraad nu ook al mee dan of ook nog niet. Ik doe zondag in Tubbergen ook 4.5 ton
FONHOF
Als je zorgt dat je aan je vermogens grens voldoet en aan het goede gewicht dan zul je niemand horen
walker1
Ik ben niet zo heel goed thuis in de trekkertrek regelementen, dus het zal wel te simpel gedacht zijn om te zeggen dat je beter in de 5,5 ton kan gaan rijden? Wil iemand uitleggen waarom dat niet kan, of niet handig is?
Bert1980
Gewoon 5,5 gaan rijden, je kunt er beter een ton meer aanhangen dan eraf halen.
en wil je jezelf echt al die moeite op de hals halen voor de handvol wedstrijden die je meedoet?
mf 6150
Niet een beetje zonde om een 611e om te bouwen? Staan 2 600lsen oo marktplaats.
Fendttrisixfan
Denk dat je heel moeilijk aan dat gewicht geraakt, mijn 611s 2wd weegt al 4300
Fendt926Driver
@Fendttrisixfan dat wordt zeker een uitdaging. We gaan er een kijken en vragen of we hem op de dichtsbijzijnde weegbrug mogen wegen. Dan weten we onge eer wat we er mee kunnen.
4wd wisselen voor 2wd scheelt ruim 250 kg
Neus wisselen voor blik is 100 kg
Koplampdrager wisselen scheelt 300 kg en dan de kabine wisselen voor los platform met beugel zou toch rond de 400 kg moeten zijn.
Dan hebben we ruim 1000 kg bespaard
Fendttrisixfan
@Fendt926Driver
Dan heb je nog 500 a 1000 tekort
Fendt926Driver
@Fendttrisixfan daarom willen we hem ook wegen voordat we hem kopen. als het echt niet kan gaat het over
walker1
@Fendt926Driver Maar waarom niet gewoon in de 5,5 ton rijden? Waarom een 611 zoveel aanpassen, weet niet of je al een 611 hebt, of heb je er eentje op het oog? Waarom anders geen 311, die oude 311 uit de jaren 80 had toch dezelfde 6 cilinder als de 611? Maar is qua gewicht wel een stuk lichter.
DANOONTJE POWERR
Ik weet niet wat voor banden er nu op zitten maar je moet niet hebben dat je het gewicht nu goed krijgt en vervolgens andere banden/wielen gaat kopen waardoor je weer te zwaar bent.
En TSTA is dubbellucht toch toegestaan?
Dan ga je het altijd afleggen tegen dubbellucht.
Fendt926Driver
@DANOONTJE POWERR altijd afleggen tegen dubbellucht zou ik niet direct willen zeggen. Maar het kan wel helpen
+1
Jasperfendt
Leen die kameraad 1 ton aan fendt gewichten
Jasperfendt
Dan maakt die teminste ook nog een beetje kans met een beetje Fendt onderdelen eraan 😛
tone29
Dubbellucht is idd toegestaan. Kijk eens naar mijn trekker @Fendt926Driver die is ook van alle kanten lichter gemaakt om in die klasse mee te kunnen komen bij de tsta. Is ook origineel 4wd maar heb er ook een 2wd onder gezet. Is gewoon toegestaan. Is die 611 origineel ook zonder turbo geleverd?
Fendt926Driver
@tone29 de 611 sl ls en lsa is zonder turbo. Een 611 lsaE is altijd met turbo.
Dus vanaf bouwjaar 86 ongeveer is het met turbo
valmet6400power
@Fendt926Driver
Omstickeren geen optie dan?
Nick421
@valmet6400power valmet kopen voor de 4,5 ton 😉
valmet6400power
@Nick421
Zou ik altijd doen maar @Fendt926Driver niet 😊
Welke Valmet zou het best zijn voor in de 5.5 ton? Een 8400 ofzo?
DANOONTJE POWERR
@valmet6400power
Die zijn al gauw te zwaar voor de 5,5.
Stefan reed ook altijd 6,5
valmet6400power
@DANOONTJE POWERR
Opzich heeft die genoeg verplaatsbaar gewicht.. En qua vermogen is die standaard en daar is ook nog wel wat vermogen te halen als je de pomp los gooit 😄
Quote Reactie van @valmet6400power:
@Nick421Zou ik altijd doen maar @Fendt926Driver niet Welke Valmet zou het best zijn voor in de 5.5 ton? Een 8400 ofzo?

Hier in buurt loopt een 8450 in de 5.5ton. Das toch een taaie om tegen te rijden. 😉
Staat altijd wel netjes afgesteld op 150pk als er een rem staat. Kan nog wel heeeeeel eindje verder. 😉
scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/…
DANOONTJE POWERR
@tractorquintentje @valmet6400power
Maar dan kan je geen dubbellucht eraan.
Ik heb een paar weken terug nog gewonnen van een 611 en een 1455, ik met dubbellucht rondom en zij zonder.
valmet6400power
@DANOONTJE POWERR
Ja okee maar dan noem je ook wel een trekkertrek, denk niet dat je bij de ntto datzelfde kunstje nog een keer kunt laten zien.. Ik gun het je wel natuurlijk!
DANOONTJE POWERR
@valmet6400power
Als ik vorig jaar mee had mogen doen in de 7 ton in Wogmeer had ik minimaal tweede geworden.
Er was er maar één met dubbellucht en die werd ruim eerste met een heel gewone trekker.

Dat maak je ergens anders ook niet mee.
De meesten die NTTO rijden komen met dubbellucht.
valmet6400power
@DANOONTJE POWERR
Je vergeet dan voor het gemak wel even dat je wel wat vermogen tekort komt van de andere trekkers in de 7 ton he. Dat je door de dubbellucht meer grip hebt is prima maar dan heb je nog meer pk nodig haha. Welke trekker was er eerste dan?
1046
@valmet6400power wat zeggen peekaas. ik werd ook 1e met 99 pk aan de stomp in de 5.5. 😁😁
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @valmet6400power:
nog meer pk nodig

Nee, dat hoeft niet.
Op een zandbaan wel maar op een taaie kleibaan kun je gewoon wat langzamer, als je maar grip houdt.
Theo Volkers werd ook eerste in de 4,5 twee jaar terug met 75 pk omdat mijn dubbellucht werd afgekeurd.

Eerste in Wogmeer was toen een gewoon standaard JD 6800, die pk's heb ik ook wel.
Bert1980
@tractorquintentje in op een beetje wedstrijd is de limiet voor de 5,5 ton 140 pk.....
@Bert1980 Wij rijden hier volgens het Hypropullers-Reglement. Daar is de limiet 150pk in de 5.5ton. Deze valmet wordt gewoon afgesteld per klasse (rijdt ook nog 6.5ton). Is wel eens een keer gebeurd dat hij iets te optimistisch schatte en 160pk gaf. Maar zonder rem doet hij nog een heel eindje meer vermogen.
@valmet6400power Wij rijden hier veel op lichte zandbanen (af en toe liggen er kleibanen). En op lichte zandbanen is die hoge versnelling dikwijls wel hetgene wat het verschil maakt. En die valmetten komen altijd wel goed uit als ze goed schakelen. In principe rijden ze in de boerensport/agrisportklassen ook met zat vermogen voor hun gewicht.
Op sommige wedstrijden (zonder waterrem) kun je van te voren al zeggen, wie de prijzen mee naar huis gaat nemen. Maar die valmetten (er rijdt nog een 2e 8450 rond) zijn meestal wel netjes inorde rond de pk limiet (3pk teveel of 10pk teveel is ook wel eens gebeurd, maarja dan janken ze er ook niet over... Risico van tegen de limiet te rijden..).
Die valmetten hebben een redelijk goede bouw voor trekkertrek is mijn indruk. Dit bedoel ik dan in de zin van gewichtsverdeling, plaats vooras en dergelijke. (motorisch ook, maar dat is dan weer een ander verhaal).
valmet6400power
@tractorquintentje
Met name die 8000 series zijn inderdaad licht voor het vermogen dat ze hebben / wat er uitgehaald kan worden inderdaad. Vind wel grappig dat er in jouw buurt zoveel rijden want hier in de buurt zijn Valmet überhaupt schaars, ook naast de trekkertrekbaan!
@valmet6400power Hier komen alle merken wel redelijk veel voor opzich. Hangt veel van de mechanisatiebedrijven af, waar welke merken voorkomen. Buiten wat minder voorkomende merken zoals belarus en zetor enz. zie je hier eigenlijk alle merken wel ongeveer terugkomen.
valmet6400power
@tractorquintentje
Prachtig om te zien! Je ziet toch vaak dat op een gegeven moment de trekker toch te licht is voor z'n pk's en daardoor harder moet rijden en daardoor alsnog pk's tekort komt 😅 Of valt dat mee bij deze?
Fendt926Driver
@valmet6400power omstickeren kan. Maar elke fendt enthousiast pikt zo een trekker er binnen 2 minuten uit
Ritchie
Alleen al het feit dat dit topic hier op TF staat, gaat je in de problemen brengen op trekkertrek.
mauser
@Ritchie ?? Wil je dit nader toelichten?
Ritchie
@mauser

Heel 'trekkersleppend' (of hoe ze dat daar ook noemen) Twente e.o. zit op TF. Het feit dat er hier al gezegd wordt dat het een niet-originele trekker is, en zeker als je wat beter gaat rijden, zul je iedere wedstrijd horen. Onderschat de bekendheid/reikwijdte van TF niet zou ik zeggen.
Fendt926Driver
@Ritchie daar heb je inderdaad wel een sterk punt
1046
Gewoon 5.5 rije. met 4.5 krijg je et ook nie aan de grond. gewoon wicht erop . scheelt een bult ellende
Fendt926Driver
@1046 waarom kan een trekker met extra gewicht van 4.5 ton totaal met 110 pk wel de pk op de bodem krijgen en een trekker die zelf 4.5 ton weegt met 110 pk niet. Dat kan ik niet snappen.
1046
@Fendt926Driver heb et zelf meegemaakt in de 4.5 . met 5.5 doet ie et beter. nadeel is als je 4.5 gaat rijden op de grens van et gewicht. kan je geen dubbellucht kwijt . en de lichtere trekkers wel. en dat zijn ook meters
+1
Rickvh94
@Fendt926Driver omdat je hem in balans wilt hangen = verplaatsbaar gewicht hebben
stegboer
Ik snap dat ze tegen mekaar willen rijden dat is wel mooi, maar een hele trekker er voor ombouwen dan deed ik wel 5.5 ton. Ma zijn kameraad waar rijd die mee dan iets gelijk waardigs
Fendt926Driver
@stegboer nee iets veel slechters.
Wij willen natuurlijk wel winnen
stegboer
@Fendt926Driver Hahaha iedereen wil winnen doet hij in Tubbergen nog mee dan
Fendt926Driver
@stegboer nee in tubbergen gaan ze alleen maar kijken, jongens zijn nog maar 15. Maar als ze dan ook 16 zijn kunnen ze mooi mee doen.
stegboer
@Fendt926Driver oké kan zeker mooi
+1
Moonshine
Mooi projectje, vooral doorzetten zolang je voldoet aan de pk's en gewicht zal er volgens mij weinig gezeur van komen. Wel even een degelijke rolbeugel als de cabine eraf gaat. Enige nadeel wat ik zie is dat je weinig met verplaatsbaar gewicht kan spelen.
paulusmahandel
Als ze niet tegen elkaar uitkomen heeft ook voordelen, zo worden ze geen " rivalen" maar kunnen ze elkaar juist helpen vooruit te komen.
Elke klasse heeft zijn tricks en de jongens leren veel van elkaar.
tim308
Over een jaar wil ik wel ruile tegen mijn 600 ls 😜😜

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
54
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
0