Lange slag en korte slag

Wat is precies lange slag en korte slag? Ik heb begrepen dat het om de slag van de zuiger gaat, maar wat voor voor- en nadelen zitten eraan. Met andere woorden, wat is beter? korte of lange slag.

Deel dit topic

Reacties

FENDTfarmer
Lange slag houd langer vol dan een korte. maar vanaf wanneeris het een lange slag? daar had ik gister met een interfan een meningsverschil over. ik dacht vanaf een slag van 130.
hij dacht als de boring kleiner is dan de slag
Deutz-Agrotron
Lange slag is taaier en blijft meestal langer doorgaan dan een korte slag.
b450
Lange slag korte slag heeft te maken met de diameter en de slag van de zuiger. Als de slag groter is dan de diameter is het een lange slag en als hij kleiner is een korte slag. (volgens mij )
BenIH
Maar waarom zijn er dan trekkers met korte slag?
MaartenMandemaker
Dat is niet waar, als een zuiger evengrote boring als slag heeft, is het een 'vierkante' motor. als de boring groter is dan de slag, is het een 'overvierkante' motor. een langeslag is ongeveer vanaf 125 mm
+1
MaartenMandemaker
Trekkers hebben tegenwoordig bijna allemaal een langeslagmotor. een korteslag heeft als voordeel dat hij goedkoper gebouwd kan worden, omdat de krachten op zuiger, drijfstang, krukas en lagerschalen kleiner zijn.
1046
Dat klopt ook nie, want je heb een 844 met een slag van 128,5 en een 844-S met een slag van139,7 en de 844-S is de lange slag motor
+1
b450
Als een lange slag is van af 125 mm hoe zitdit dan met bv een lanz met een slag van ongeveer 40cm en een boring van 15 cm het heeft toch ook met de verhouding boring slag te maken ???
MaartenMandemaker
Er moet toch onderscheid gemaakt worden?
+2
Spoekie
Jeuaaah inderdaad:)
jaguar
Das niet waar wat hier wordt verteld.
een lange slag motor is een motor waarbij de slag groter is dan de boring van ze zuiger. een lange slag motor is taaier en houd dus langer vast.
tegenwoordig worden in trekkers vrijwel alleen korte slag motoren gebruikt omdat hierbij de emissie normen veel beter haalbaar zijn.
FENDTfarmer
Haha. dat is dus wel waar. je ziet bijna geen nieuwe trekkers meer met een slag onder de 120. tis geen 125 voor de norm lange slag. maar tis cker geen vierkante slag wat maarten ook al zei
1046
Wie zegt dat de grens bij 125 ligt???????
FENDTfarmer
MaartenMandemaker - 48 minuten geleden

dat is niet waar, als een zuiger evengrote boring als slag heeft, is het een 'vierkante' motor. als de boring groter is dan de slag, is het een 'overvierkante' motor. een langeslag is ongeveer vanaf 125 mm
FENDTfarmer
Die persoon 😛
1046
Klopt niet , kijk maar naar mijn verhaaltje
ford8630power
Dan wil ik eigenlijk wel eens een 844s meemaken, ik vind onze ook wel pittig
+1
kemper
Nieuwe trekkers hebben bijna allemaal een lange slag motor en geen korte slag
county1124driver
Een lange slag is het als de slag langer is as de boring. maar idd hoe langer de slag. hoe taaier de motor
kemper
Korte slag motoren zijn vaak wat feller wat directer, lange slag motoren reageren vaak iets trager maar zijn wel wat taaier
1046
De 844-S heeft ook 300cc meer inhouddan de gewone 844
1046
En gaan ook langer door
FENDTfarmer
Jah dat zie ik maar dat is alleen die inter. maar hoe zit dat met de rest dan. een fendt met een slag van 120 is niet lang watik zelf dacht. maar willen is die cormick fan. die meende van wel
1046
Die is dat kleine spul gewend denk ik
+2
FENDTfarmer
Haha. jah mischien wel
1046
Ik zou et verder nie wete , hoe je kort of lang beredeneert
Cormickman
Ik weet het ook niet meer, maar gaat van de week men oude schoolboeken er bij pakken en opzoeken
1046
We hore et wel , en nie liege he
HOOIJMAN
Nou als de slag langer is al de boring heb je lange slag.. maar je hebt lange slag en heeeeeeele lange slag dus 844 en 844-s verhaal...
+1
Cormickman
Nee ben eerlijk, dat weet je toch
1046
Hooijman , dat zijn de meeste motore, dat houd in dat elk ih blok een lange slag is, volgens jou
huub
De 300 C serie van '97-'01 heeft een boring X slag van 94 X 115, dit is dus ook een lange slag motor..en de valtra 6400 van Jehan heeft een boring X slag van 108 X 120, in verhouding is de slag van de fendt dus nog langer, onze Lamborghini en onze Hürlimann hebben allebei 105 X 115,5, dit is vergelijkbaar met de valtra.
huub
Ik heb ff gezocht, maar ik vond alleen bij deze trekker, konedata.net/Traktorit/jd100.htm/
een trekker van meer als 40 jaar geleden een boring die groter is als de slag..
county1124driver
Ford motoren hebben vrij veel nog een korte slag hoor huub;)
Emiel
Vraagje van mij als, nouja, leek.. wat is een slag?
zoete1
Hoeveel je piston op en neer beweegt in je cilinder Emiel... verschil tussen de hoogste stand en de laagste

ik denk als je slag langer is dan je boring dat je daaarom niet direct lange slag hebt hoor. Het zal wel vanaf een bepaalde verhouding zijn, is ook logischer ee.
Maar laten we wachten op Cormickman zen boeken, zal duidelijker en juist wezen dan
Unimogwervik
Ne motor heeft een lange slag als de slag groter is dan de boring. En een korte slag als de slag van de motor kleiner is dan de boring. Een korte slag kan veel hogere toeren draaien dan een lange slag. Een europese motor is meestal een korte slag motor (of een overvierkante) Een amerikaanse motor is meestal een lange slag motor.
MaartenMandemaker
Haha die jd's waar jij het over hebt huub, die waren zo slecht als wat. de zuigers kantelden onder zware belasting in de cilinder. en volhouden deden ze helemaal niet.
HOOIJMAN
Inters hebben zowat allemaal de slag groter as de boring en die zijn toch europees?? unimogwervik en de meeste tractore hebbe da wel
FENDTfarmer
Fendt idemdito zelfs same heeft dan een lange slag...
+1
110-90pwrr
Beide motoren, zowel lange als korte slag, kun je het zelfde vermogen met hetzelfde koppel uit halen. Dit betekend wel dat de korte slag motor veel meer toeren moet draaien wil die aan het vermogen en koppel komen die een lange slag levert.

Dit is allemaal hefboom princiepe. Als je een moer moet losdraaien die heel vastzit, kun je 2 dingen doen. Dat is of, veel kracht leveren (PK), of een langere sleutel pakken (koppel). Het geeft dezelfde kracht maar die wordt veel nuttiger besteedt. Daarom is een langeslag motor efficienter met de energie dan een krote slag motor...

En dan voeg ik nog een kort stukje toe om het verschil tussen koppel en vermogen te verduidelijken.
Het zijn uiteindelijk toch de kW’s die tellen, niet de Nm’s
Laten we het eens niet hebben over auto’s maar over fietsers. Ik ken twee fietsers. De éne fietser heeft hele dikke benen, hij kan de pedalen met heel veel kracht laten ronddraaien. Door die dikke benen kan hij echter niet zo’n hoog tempo draaien. In onze vriendenkring noemen we hem ‘Turbo-tedje’. De andere fietser heeft hele slanke, atletische benen die hij weliswaar met een heel hoog tempo kan laten ronddraaien, maar met veel minder kracht. Hem noemen we altijd gekscherend ‘Vtec Edje’. Beiden zijn vreemd genoeg even snel op de sprint, het is echt geen gezicht, Turbo-ted met z’n dikke dijen zij aan zij met Vtec-Edje met z’n naaimachinebeentjes. Turbo-ted moet het hebben van een flink zwaar verzet zodat hij met een laag beentempo toch veel meters maakt. Vtec-ed moet het hebben van een klein verzet omdat hij niet zoveel kracht heeft. Om toch veel meters te maken, trapt hij gewoon wat sneller. Beiden leveren door het verschil in beentempo en het omgekeerd evenredige verschil in overbrenging toch evenveel kracht aan het wiel en gaan altijd neus aan neus over de finish.
1046
Bij trekkertrek komt et nie aan op pk , maar ook op koppel, spreek wel uit ervaring, maar wanneer is een motor een lange slagmotor , als je naar ih kijkt????????? is dat in verhouding tot de boring??????? dat de slag een x aantal%groter moet zijn dan de boring????
FENDTfarmer
Als ik dat verhaal zo lees heeft een korteslag bijv 2300 toeren nodig voor 100 pk en een lange(re) slag 1900? komt het daar op neer?
kemper
Ja een daarom is een langeslag motor taaier die heeft onderin wat meer vermogen
1046
Maar wanneer treedt het begrip lange slag in werking????????
kemper
Lijkt mij het meest logisch als dat te maken heeft met boring x slag maar precies weet ik het ook niet
1046
Dat hele verhaal snap ik wel , maar wanneer is een trekker lange slag, dat was de vraag
110-90pwrr
Is de slaglengte groter als de boring betekend het dat het een langeslagmotor is. Zijn de maten gelijk wordt er gesproken van een vierkante motor en is de boring groter als de slaglengte wordt er gesproken van een korte slag motor of een overvierkante motor.
huub
Dan zijn dus (bijna) alle nieuwe motoren lange slag motoren.
110-90pwrr
En dan nog iets: Koppel aan een kale motor heb je niets aan, koppel zegt alles over hoe de kracht door de versnellingsbak naar de wielen worden overgebracht...

Je kunt nog zoveel koppel in een motor hebben zitten, maar zonder de juiste overbrenging krijg je die nooit aan de wielen

@huub, dat lijkt mij idd waar... Anders zouden er veel meer toeren gedraaid moeten worden om aan hetzelfde vermogen/koppel te komen... De nieuwe trekkers draaien over het algemeen niet meer dan 2000rpm...
Barbecue sjon
Ik heb nog nooit een landbouwdiesel gezien met een korte slag.

das voor crosmotoren, buitenboordmotors ed motoren, die niet te zwaar mogen zijn, maar wel veel toeren maken.

groeten, barbecue sjon 😄
FENDTfarmer
Auto's zijn meestal ok een kortere slag
1046
Dus als ik 110-90power goed begrijp zijn bijna alle trekkers lange slag?????????
FENDTfarmer
Jah zo begrijp ik het dus ook
1046
Daar ben ik et dus nie mee eens
Barbecue sjon
Dat hoeft ook niet 1046, maar het is helaas wel zo, korteslag motoren korteslag motoren krijgen pas veel vermogen als ze onwijs veel toeren draaien, en daarom niet bruikbaar in een trekker
FENDTfarmer
Jah ik ok niet maar blijkbaar is het wel zo. dan zou die same die we hadden zlefs een lange slag hebben. maar taai was die niet echt.
FENDTfarmer
Weer zoals ene auto. die heeft zn maximaal vermogen meestal ronde 5000 toeren als benzine diesel zal het ronde 3000 hebben liggen schat ik
110-90pwrr
Kijk maar naar die ouwe bulldozers van Cat. Door die lange slag konden ze het koppel zolang vasthouden tot een paar toeren per minuut, je kunt de slagen die ie maakt zelf tellen...

Met mijn auto, een 1.9TDi, bereik ik het maximum koppel al bij 2100rpm, voor een benzine auto kun je het dubbele wel rekenen...
110-90pwrr
Dat komt omdat die benzine motor een kleinere slag heeft, dus heeft die meer toeren nodig om de zelfde arbeid te leveren als een diesel bij 2100rpm...
MaartenMandemaker
Ehm das ook niet waar daling
MaartenMandemaker
Doordat een dieselmotor een hogere compressie heeft, is de kracht die word uitgeoefend op de zuiger veel groter als bij een benzinemotor. daardoor heeft een diesel een veel hoger koppel bij hetzelfde aantal pk's dan een benzineuitvoering.
FENDTfarmer
@ tjabel wat dacht je van een lanz. daar kun je die slagen ook mooi tellen
110-90pwrr
Wat jij verteld maarten komt op hetzelfde neer lijkt mij...
MaartenMandemaker
Ja maar een benzinemotor krijgt lang dat koppel niet van een diesel, omdat ie 'minder harde slagen' krijgt op de zuigers
b450
Wat is nu de conclusie voor BENIH? volgens mij dat een lange slagmotor een motor is die een slag heeft groter dan de boring en(even kort door de bocht) hoe meer verschil hoe beter.
956xlpower
Ja, 844 korte slag 100 x 128,5 mm en 844 s lange slag 100x 139,7. Dus allebei lange slag volgens jullie, terwijl de 844 s toch de lange slag is, volgens mij klopt die theorie van jullie niet. Een slag van 100 x 101 zou lange slag zijn, ja daag.
FENDTfarmer
Blijkbaar...
kemper
844s is een langereslag dan bij een kortere langeslag merk je het misschien iet zo
1046
956xlpower, dat probeer ik al een tijd aan hun verstand te brenge, maar jij snapt em ook
ruupie
Lkkr duidelijk zo. lange langeslag en korte langeslag...
1046
Korte middellange slag, oudetrekkerclubde langeslag
9600power
Ruupie leg het is uit ?
ruupie
Ja nou ik heb net al 5 boekies door gebladert maar hier komen we nog op terug...
956xlpower
Volgens mij zit er een factor in % of getal aan vast. IS de slag zoveel % groter dan de boring dan is het een lange slag motor bv.
1046
Dat heb ik ook al gezegt, maar dat was nie zo volgens de manne
county1124driver
Het is gewoon hoe ik eerst zei. maar 844-s heeft gewoon een lange slag vergeleken met 844. terwijl dat die ook lange slag is. dus zeg maar.. langere slag . hoe langer de slag hoe beter
ruupie
Ik ben dr uit.
korte slag heb minder slag dan boring.
vierkant is boring x slag het zelfde.
lang is slag langer dan boring.

duidelijk...?

bron dr arie b.
1046
Is al besproke ruup
ruupie
Ja maar het heb niks met % te maken. dus einde discusie

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
80
DEELNEMERS
22
WEERGAVES
116