Lange slag en korte slag
Wat is precies lange slag en korte slag? Ik heb begrepen dat het om de slag van de zuiger gaat, maar wat voor voor- en nadelen zitten eraan. Met andere woorden, wat is beter? korte of lange slag.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
hij dacht als de boring kleiner is dan de slag
een lange slag motor is een motor waarbij de slag groter is dan de boring van ze zuiger. een lange slag motor is taaier en houd dus langer vast.
tegenwoordig worden in trekkers vrijwel alleen korte slag motoren gebruikt omdat hierbij de emissie normen veel beter haalbaar zijn.
dat is niet waar, als een zuiger evengrote boring als slag heeft, is het een 'vierkante' motor. als de boring groter is dan de slag, is het een 'overvierkante' motor. een langeslag is ongeveer vanaf 125 mm
een trekker van meer als 40 jaar geleden een boring die groter is als de slag..
ik denk als je slag langer is dan je boring dat je daaarom niet direct lange slag hebt hoor. Het zal wel vanaf een bepaalde verhouding zijn, is ook logischer ee.
Maar laten we wachten op Cormickman zen boeken, zal duidelijker en juist wezen dan
Dit is allemaal hefboom princiepe. Als je een moer moet losdraaien die heel vastzit, kun je 2 dingen doen. Dat is of, veel kracht leveren (PK), of een langere sleutel pakken (koppel). Het geeft dezelfde kracht maar die wordt veel nuttiger besteedt. Daarom is een langeslag motor efficienter met de energie dan een krote slag motor...
En dan voeg ik nog een kort stukje toe om het verschil tussen koppel en vermogen te verduidelijken.
Het zijn uiteindelijk toch de kW’s die tellen, niet de Nm’s
Laten we het eens niet hebben over auto’s maar over fietsers. Ik ken twee fietsers. De éne fietser heeft hele dikke benen, hij kan de pedalen met heel veel kracht laten ronddraaien. Door die dikke benen kan hij echter niet zo’n hoog tempo draaien. In onze vriendenkring noemen we hem ‘Turbo-tedje’. De andere fietser heeft hele slanke, atletische benen die hij weliswaar met een heel hoog tempo kan laten ronddraaien, maar met veel minder kracht. Hem noemen we altijd gekscherend ‘Vtec Edje’. Beiden zijn vreemd genoeg even snel op de sprint, het is echt geen gezicht, Turbo-ted met z’n dikke dijen zij aan zij met Vtec-Edje met z’n naaimachinebeentjes. Turbo-ted moet het hebben van een flink zwaar verzet zodat hij met een laag beentempo toch veel meters maakt. Vtec-ed moet het hebben van een klein verzet omdat hij niet zoveel kracht heeft. Om toch veel meters te maken, trapt hij gewoon wat sneller. Beiden leveren door het verschil in beentempo en het omgekeerd evenredige verschil in overbrenging toch evenveel kracht aan het wiel en gaan altijd neus aan neus over de finish.
Je kunt nog zoveel koppel in een motor hebben zitten, maar zonder de juiste overbrenging krijg je die nooit aan de wielen
@huub, dat lijkt mij idd waar... Anders zouden er veel meer toeren gedraaid moeten worden om aan hetzelfde vermogen/koppel te komen... De nieuwe trekkers draaien over het algemeen niet meer dan 2000rpm...
das voor crosmotoren, buitenboordmotors ed motoren, die niet te zwaar mogen zijn, maar wel veel toeren maken.
groeten, barbecue sjon
Met mijn auto, een 1.9TDi, bereik ik het maximum koppel al bij 2100rpm, voor een benzine auto kun je het dubbele wel rekenen...
korte slag heb minder slag dan boring.
vierkant is boring x slag het zelfde.
lang is slag langer dan boring.
duidelijk...?
bron dr arie b.