Beste hoogte om machines aan te koppelen?

Wat is de beste hoogte om werktuigen (ploeg, cultivator, enz...) aan te koppelen? Wij zouden denken 'zo laag mogelijk', gezien dit de stabiliteit ten goede komt. Echter bij 'afstellen van een ploeg in 12 stappen' lezen wij best 'zo hoog mogelijk'. Kunnen jullie hier wat meer over vertellen?

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste DBRaymond:

Quote:
bij 'afstellen van een ploeg in 12 stappen' lezen wij best 'zo hoog mogelijk'.

Nee, dat staat er niet.

Ploeg afstellen in 12 stappen:
edepot.wur.nl/140934/
DBRaymond
@Wimsumar: Goedemorgen Wim,

Punt 4:
"...Stel de hefarmen links en rechts gelijk af;
Maak de hefarmen zo kort mogelijk;
Voordeel: gelijke ploegdiepe links en rechts en een grotere hefhoogte,,,"

Het spreekt vanzelf dat hoe korter de hefarmen, hoe hoger men kan heffen. Bovendien stelt men in dit artikel zelf: "...en een grotere hefhoogte...".

Wellicht interpreteren wij dit verkeerd?

Groetjes
+2
flip1150
@DBRaymond Ik kijk naar de trekstangen. Mijn voorkeur gaat er naar uit dat de trekstangen aflopen naar het werktuig. Dit betekend door de treklijn extra neerwaartse kracht op de achteras, dus meer trekkracht en minder slip. Dus hoe hoog dat je kan aankoppelen is afhankelijk van je trekker en bandenmaat.
Wimsumar
Beste DBRaymond:

Quote Reactie van @DBRaymond:
hoe korter de hefarmen,.......".Wellicht interpreteren wij dit verkeerd?

Met hefarmen bedoelt met de verticale hefstangen.
Het advies deze zo kort mogelijk in te draaien kan nodig zijn omdat anders bij het wentelen van de ploeg (indien onderdoor) de ploeg tegen de grond slaat en niet door kan draaien.

P.S.: Eigenlijk zijn al deze ploegaanspanningsadviezen 1 grote volksverlakkerij. Kijk in onderstaand filmpje hoe de ideale "treklijnen" lopen bij een ploeg met paardentractie: De denkbeeldige lijn van het tuigage loopt tot in het midden van de kerende grondbalk. Zodra er iets afwijking is, dan is de ploeg bijna niet te houden door de man die er achter loopt.

DBRaymond
@Wimsumar Hallo Wim, wij doelen eveneens oo de verticale hefstangen meer of minder indraaien. Wanneer we deze dus meer indraaien, zoals geadviseerd wordt, kunnen we de ploeg ook veel hoger optillen en komt dat wat ons betreft de stabiliteit van de tractor op de weg geenszins ten goede.

Maar, om de denkbeeldige lijn te creëren, dewelke ook in het bezorgde filmpje is te zien, dienen de verticale hefstangen behoorlijk ingedraaid te worden, gezien deze lijn loopt van achteraan de ploeg tot ongeveer in het midden van de tractor of in dit geval tot in het midden van het paard.

Klopt?
Wimsumar
Beste DBRaymond:

Quote Reactie van @DBRaymond:
verticale hefstangen meer of minder indraaien. Wanneer we deze dus meer indraaien, zoals geadviseerd wordt, kunnen we de ploeg ook veel hoger optillen en komt dat wat ons betreft de stabiliteit van de tractor op de weg geenszins ten goede.

Zoals reeds vermeld door anderen, moet je het werktuig bij rijden op de weg naar eigen inzicht hoog of laag opheffen. Ik ben ook voorstander van zo laag mogelijk.

Quote:
Maar, om de denkbeeldige lijn te creëren, dewelke ook in het bezorgde filmpje is te zien, dienen de verticale hefstangen behoorlijk ingedraaid te worden, gezien deze lijn loopt van achteraan de ploeg tot ongeveer in het midden van de tractor of in dit geval tot in het midden van het paard. Klopt?

Nee, dat klopt niet. De bovenste (korte) hefarm maakt geen deel uit van de denkbeeldige "ideale" treklijn. Deze lijn loopt bij een trekker+ploeg combinatie immers door de onderste hefarm/trekstang zoals in de afbeelding van het 12-stappenplan is te zien.
Met vlakke of iets aflopende onderste hefarm van de trekker trekt de ploeg zichzelf het snelst de grond in, iets wat bij de paardentractie (zichtbaar in bovenstaande filmpje) veel meer afstand nodig heeft.
+1
jammermaarhelaas
De hoogte van aankoppelen staat los van wat hier bedoeld wordt, in zoverre ik het zo lees.

De driepuntsbok van de ploeg koppel je dus boven met de topstang, en onder met de 2 trekstangen ("heflatten"). Wanneer je aan de ploeg de onderste koppelpunten nog kunt verzetten (soms kun je de stang of de pennen waar de trekstangen van de tractor aan komen nog in hoogte verstellen aan de ploeg) dan kun je kiezen voor de hoogte die jou het beste lijkt. Dit is dus het verstellen van de aankoppel hoogte!
Ook het gat waar de topstang in komt is van belang, zo kun je de ploeg bijvoorbeeld ook beter hoog van de grond krijgen.

Maar wat betreft de tractor:
De trekstangen (van achterbrug naar achteren, hier zitten de kogels of vanghaken aan) worden door de hefstangen (van onder naar boven, hiervan kun je er vaak 1 of 2 in lengte verstellen) gekoppeld aan de hefarmen (de korte armen die links en rechts op de hefas vanuit de hefdeksel zitten).

Als je nu weet hoe ver de hef moet zakken om het gewenste ploegwerk te kunnen maken, dan kun je de hefstangen zo ver inkorten (verstellen) dat de hef dan bijna onderin zit. Op die manier kun je de ploeg zo hoog mogelijk heffen (de hefcilinder blijft dezelfde slag maken, maar omdat de hefstangen korter zijn, zal de hef verder van de grond komen in laagste stand, en dus ook hoger van de grond in hoogste stand). Dat wordt hier bedoeld.
Met aankoppelhoogte heeft het dus niet te maken, alleen maar met de nuttige slag van de hef.

Nu denk ik dat je beter gewoon de tractor op een vlakke vloer kunt zetten, achterbanden op gelijke spanning, en dan de hoogte van de hefkogels/vanghaken tot aan de vloer meten. Dit moet voor beiden even hoog zijn. Je kunt dit afstellen door verstellen van 1 hefstang.
Dan gewoon de ploeg erachter en gaan ploegen. Mocht de ploeg nu niet hoog genoeg geheven kunnen worden waardoor hij bij wentelen tegen de grond komt, dan kun je de hefstangen altijd nog wat indraaien.
DBRaymond
Ok, maar wat is nu volgens jullie het beste: het werktuig, voor transport over de weg welteverstaan, hoog van de grond of niet hoog van de grond tillen?
ster
Quote Reactie van @DBRaymond:
hoog van de grond of niet hoog van de grond tillen?

@DBRaymond zal er helemaal er aan liggen wat je in de hef hebt hangen, heb je een grote ploeg, dan laat je heb op zijn steunwiel lopen.
Heb je iets anders in de hef hangen is gewoon een gevoels-kwestie.
Persoonlijk zou ik heb niet te hoog op willen tillen, als er een luxe auto er onder zou schieten wil je niet mee maken wat er dan gebeurt.
Zorg in elk geval voor goede verlichting en markerings-borden zodat je goed gezien wordt.
jammermaarhelaas
@DBRaymond

Wat is hoog en wat is niet te hoog? Ik zou het werktuig voor transport zo hoog tillen dat hij de weg, stoel, drempel, enz. met voldoende ruimte ertussen (20cm?) niet raakt.

En zorg voor voldoende druk op de vooras, zo nodig frontgewichten gebruiken. Ook de remmen goed afstellen zodat je ze kunt koppelen en dat hij dan nog rechtuit remt, niet trekt naar rechts of links.

Maar zulke dingen, zoals gewicht op vooras, remmen, en ook verlichting, borden, spiegels enz. moet je weten als je de weg op gaat, vroeger had je de ontheffing die je kon halen als je 16 was, tegenwoordig schijnbaar een heel rijbewijs, dan leer je dat toch?
mdoornekamp
Trekstangen horizontaal tijdens het ploegen. Dan kan de trek weerstands regeling zijn werk het best doen.

Je maximale hoogte tijdens transport kun je Electronisch of mechanisch beperken
DBRaymond
@mdoornekamp Hallo, de maximale hoogte kunnen we inderdaad elektrisch beperken. Echter de vraag is wat is de ideale hoogte voor transport? Wij zouden immers zo hoog kunnen gaan tot dat de aangekoppelde machine tot over de cabine steekt, waarvan wij aannemen dat dat niet goed is?
jo845xl
Voor de stabiliteit op de weg zou ik zeker niet hoger heffen dan moet .
Wat betreft het heffen zelf ( niet hoog genoeg ) heb ik dat probleem ook maar dan met het harken , ipv elke keer de trekstangen liggen in te korten koppel ik de topstang aan de kant van de trekker lager aan maar of dat mogelijk is met die moderne trekkers weet ik niet .

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0