David Brown 996 - David brown 996 voorzien van voorlader

Beste leden,

Sinds kort ben ik in het bezit van een DB 996. Ik wilde deze graag voorzien van voorlader. In de huidige situatie beschikt de tractor over een ventielblok dat voor zo ver mijn kennis reikt geschikt is om twee enkelwerkende cilinders aan te sturen.
Voor de bediening van de voorlader had ik een standaard ventielblok op het oog. Dus een die voorzien moet worden van druk en retourleiding. Ik heb echter geen idee hoe ik de verbinding kan maken aangezien uit het "achter frame" twee "pijpjes" komen, zonder draad of connectie mogelijkheden. Heeft een van jullie hier ervaring mee of ideeën?

Alle hulp is welkom.
Groet,
Sebastiaan
sebastiaanguzik

Reacties

+1
ambu954
Maak eens een foto hoe het nu zit ??
voor je stoel zit een hendeltje als je die naar rechts zet en de hef in de hoogste stand dan moet er druk komen (zo voede ik mijn hydrauliektopstang )je kan dan de hef niet gebruiken
sebastiaanguzik
Het is niet zozeer het probleem dat ik geen druk heb maar meer het feit dat ik niet weet hoe ik dit kan ombouwen voor voorlader. Was de topstang dubbelwekend?
PS: foto laat ventielblok zien, waarbij rechts (op foto) de hendel zit voor al dan niet activeren van de twee uitgangen

(klik om te vergroten)

+1
ambu954
Oke : de topstang was dubbelwerkend maar de foto zegt mij niets ik had een jongere versie 996 (wit )met zij schakeling dus ik denk niet dat ik je verder kan helpen
Gerrit Hendrik
Sebastiaanguzik, Je zou deze slang die aan het blok zit wat op de tekening staat kunnen gebruiken voor de ventielen van de voorlader te bedienen. De retour olie van de voorlader moet terug geleid worden in de nippel achter het blok wat op de tekening staat (hier past sleutel 28 op) laat de retour olie NOOIT rechtstreeks in de versnelling bak lopen, de bovenste versnellingsas wordt dan niet gesmeerd. Bij deze aansluiting moet de hefhandel in de achterste stand gezet worden.
sebastiaanguzik
Duidelijk verhaal bedankt!
Heeft iemand toevallig een idee hoeveel liter olie in de versnellingsbak zit. De olie die er nu inzit bevat vocht (melkkleur). Anders kan ik nog altijd kijken hoeveel liter eruit komt want documentatie van dit type is zeer lastig te vinden.
Gerrit Hendrik
@sebastiaanguzik Op de achterbrug zit 22,7 ltr.en de olie die er op moet is GL.4 sae 80 en geen andere olie zoals in het instructie boek wordt vermeld. Wel het aanzuig filter controleren of vervangen en gaasfilter schoon maken.
@Gerrit Hendrik
Je adviseerde me GL.4 sae 80 olie te gebruiken. Dit blijkt echter wel tandwielkastolie te zijn. Na wat op youtube rondgestruind te hebben, krijg ik de indruk dat voor zowel tandw.kast als hydrauliek dezelfde olie wordt gebruikt. Daarom mijn vraag of mijn aanname (indruk) juist is. Mij lijkt dat dit olietype te visceus is voor gebruik van bv. externe hydraulische cilinders.
Gerrit Hendrik
@sebastiaanguzik Gewoon GL4 SAE80 gebruiken en geen universele olie gebruiken zoals in de handleiding wordt beschreven.
Wimsumar
Beste Gerrit Hendrik:

Quote Reactie van @Gerrit Hendrik:
Gewoon

Zo gewoon is het niet SAE-80 in een hydraulisch systeem te gebruiken. En met name af te raden als de trekker hydraulisch bediende werktuigen met andere trekkers uitwisselt.
Dus wat is jouw onderbouwing?
Wimsumar
Beste SebastiaanGuzik:

Quote Reactie van @sebastiaanguzik:
documentatie van dit type is zeer lastig te vinden.

Het is heel makkelijk te vinden alleen de bron werkte de afgelopen week niet.

Alsnog: DAVID BROWN 995/6 documentatie:

Deel 1:
vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

Deel 2: (Olie advies op pdf pagina 18)
vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

Deel 3:
vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de David Brown 996 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!